تبلیغات
شما

با نوجوانان در سن بلوغ چطور رفتار کنیم؟

با نوجوانان در سن بلوغ چطور رفتار کنیم؟

سن بلوغ از دوران حساس در زندگی افراد است. خانواده‌ها باید درباره رفتار با نوجوان در دوران بلوغ و نوجوانی آگاهی کامل داشته باشند. رفتار با نوجوان در سن بلوغ به خاطر تغییرات فیزیکی و روحی نوجوان اهمیت پیدا می‌کند. بحرانی که در مرحله دوران بلوغ و نوجوانی در خانواده‌ها به وجود می‌آید می‌تواند مشکل آفرین باشد. حساسیت در سن بلوغ باعث تاثیر بر بخش‌های مهم زندگی مانند تحصیل خواهد شد. تغییرات رفتار نوجوانان باعث افت تحصیلی آن‌ها خواهد شد. رفتار با نوجوان در سن بلوغ باید به گونه ای باشد که از افت تحصیلی آن‌ها جلوگیری شود. نوجوانان در سن بلوغ رفتارهایی دارند که مانع از موفقیت تحصیلی آن‌ها می‌شود. دانش آموزان مقطع دبیرستان در سن بلوغ احساس می‌کنند که در برخورد با مسئله تحصیل مغلوب هستند. بنابراین با توجه به اهمیت دوران سن بلوغ در این مقاله از سایت بلدیاب به مسئله رفتار با نوجوان در دوران بلوغ و نوجوانی می‌پردازیم.

اهمیت سن بلوغ در دوران تحصیلی

رفتار با نوجوان در دوران بلوغ و نوجوانی نیازمند درک والدین نسبت به سن بلوغ دارد. دوران نوجوانی دوره ای از رشد انسان است که با تغییرات فیزیکی روحی و خلق و خو همراه می‌شود. با این حال برخی از والدین و بزرگسالان درک درستی نسبت به سن بلوغ ندارند و همین مسئله موجب تنش در خانواده خواهد شد.

همچنین مسئله بلوغ بر فرآیند تحصیلی تاثیر گذار است که همین امر باعث می‌شود اهمیت آن دو چندان شود. در ساختار نظام تحصیلی در ایران، سن بلوغ با دوره اول متوسطه  و دوره دوم متوسطه همزمان می‌شود. در این دوره تحصیلی دروس تخصصی بیشتری در دوره تحصیلی وجود دارد.

همچنین ساختار آموزشی نسبت به دوره‌های قبل تغییر می‌کند. دانش آموزان با محیط و قوانین جدیدی مواجه خواهند شد که در مواجه با آن دچار سردرگمی می‌شوند. به خصوص دانش آموزانی که برنامه ریزی تحصیلی درستی برای دروس خود ندارند، بیشتر با مشکل درسی روبه رو خواهند شد. بی نظمی و آشفتگی ذهنی موجب می‌شود افت تحصیلی بیشتری در دروس دانش آموزان به وجود بیاید.

 در دوره دوم متوسطه نیز که دروس تخصصی‌تر خواهند شد و تکالیف بیشتری برای دانش آموزان ایجاد می‌شود. بنابراین در صورتی که نوجوان نتواند از مرحله بلوغ به خوبی عبور کند، از یادگیری دروس نسبت به همسالان خود عقب می‌ماند و افت تحصیلی پیدا خواهد کرد.

 بنابراین در این شرایط اضطراب توانایی‌های نوجوان را در انجام امور کاهش می‌دهد. استرس باعث عدم موفقیت او در امتحانات و سایر فعالیت‌های درسی می‌شود. استفاده از تدریس خصوصی و معلم خصوصی می‌تواند به دانش آموز شما جهت جبران عقب ماندگی در دروس ناشی از تغییرات  روحی دوره بلوغ کمک کند.

سن بلوغ و رفتار با نوجوان در دوران بلوغ و نوجوانی

سن بلوغ در افراد با یکدیگر متفاوت است. بلوغ در واقع حد فاصلی بین کودک و نوجوانی است. نشانه‌های بلوغ با ظهور برخی از ویژگی‌های فیزیکی و جسمانی در افراد همراه می‌شود. سن رسیدن به بلوغ در افراد مختلف متفاوت است، اما غالباً بین 10 تا 14 سالگی رخ می‌دهد.
بلوغ در نوجوانان یک برهه زمانی را شامل می‌شود که با برخورد درست، نوجوان و خانواده می‌توانند با آرامش این دوره را طی کنند. نوجوانان قدرت درک تغییر و تحولات سریع و ناگهانی را ندارند و بنابراین دچار استرس و اضطراب خواهند شد. تغییرات جسمی و روحی در این دوره برای نوجوانان امری غیر عادی و غیر طبیعی قلمداد می‌شود.

عدم درک درست از این دوره می‌تواند نوجوانان را گوشه گیر کند. بنابراین بهتر است والدین با آگاهی کامل در مورد بلوغ فرزند خود در مورد این موضوع با وی صحبت کنند. در صورتی که اطلاع درستی در مورد رفتار با نوجوان در دوران بلوغ و نوجوانی نداشته باشید می‌تواند باعث شود فرزند شما به دوستان خود روی بیاورد و با راهنمایی و اطلاعات نادرست از سوی دیگران با مشکلات جدیدی رو به رو شود.

معمولا اکثر نوجوانان در این دوره  با افت تحصیلی روبرو می‌شوند. یکی از اصلی‌ترین دلایل این افت تحصیلی ورود فعالیت‌ها و موقعیت‌های جدید به زندگی است.

نحوه برخورد والدین  و رفتار با نوجوانان در سن بلوغ

سن بلوغ

  1. اگر فرزند شما در سن بلوغ به سر می‌برد، شما به عنوان والدین یک نوجوان نیاز دارید اطلاعات خود را درباره این موضوع افزایش دهید.
  2.  به فرزندتان اجازه دهید روابط درستی با همسالان خود داشته باشد تا بتواند مهارت‌های دوستی خود را افزایش دهد.
  3. به فرزند خود اجازه دهید تا با علایق و کارهای جدید خود را اثبات کند.
  4. انتقاد و سرزنش فرزند شما در سن بلوغ  به دلیل ناآگاهی در رفتار با نوجوان می‌تواند ارتباط او با شما را ضعیف کند.
  5. فرزندتان را درک کنید و با او همراه باشید. با سوال پرسیدن در مورد خواسته‌های او می‌توانید تغییرات سلیقه  و رفتار‌های او را درک کنید.
  6. اجازه دهید فرزندتان اوقات تنهایی خود را داشته باشد. سعی کنید در مورد کلیات کارهای او خبر داشته باشید اما  اجازه دهید جزییات کارهایش را خودش انجام دهد.
  7. آگاهی دادن و افزایش اطلاعات فرزندتان در مورد سن بلوغ می‌تواند کمک بزرگی به او باشد. می‌توانید کتاب هایی در مورد سن بلوغ در اختیار او قرار دهید.
  8. اگر فرزندتان دچار افت تحصیلی در دروس خود شده است می‌توانید با روحیه بخشی به او به جای سرزنش کمک کنید تا بتواند دوباره موفقیت در تحصیلات خود را به دست آورد. در صورتی که نیاز دارد تا بیشتر برای دروس وقت بگذارد و تمرین بیشتری داشته باشد می‌تواند از تدریس خصوصی استفاده کنید. استفاده از معلم خصوصی مجرب که با روحیات دانش آموزان در این دوره آشنا باشد، روشی مناسب است.

رفتار با دختر در سن بلوغ

 

  1. آگاهی از تغییرات جسمی، و تغییرات شناختی می‌تواند به شما در رفتار با نوجوان دختر در سن بلوغ کمک کند.
  2. اولین و مهم‌ترین پایگاه و تکیه گاه برای دختر نوجوانتان باید خانه ای باشد که در آن زندگی می‌کند. سعی کنید محیط خانه را آرام نگاه دارید. در این دوره  باید در کنار او باشید.
  3. به او کمک کنید تا استعداد و علائق تحصیلی و توانایی‌های خود را بشناسد.
  4. نگرانی زیاد درباره دختر نوجوانشان می‌تواند او را شدیدا محدود کند و تحت فشار قرار دهد.
  5. با نوجوان دختر در مورد ویژگی‌های سن نوجوانی صحبت کنید.

 

جمع بندی

 

رفتار با نوجوان در دوران بلوغ و نوجوانی می‌تواند در آینده او بسیار موثر باشد. دوره بلوغ یکی از مراحل بحرانی در زندگی افراد است. با آگاهی و اطلاعات مناسب و نحوه صحیح رفتار با نوجوان می‌توانید از این بحران عبور کرده و سلامت روان فرزند خود را در بزرگسالی تضمین کنید.

آگاهی و درک بهتر خانواده از این دوره و رفتار با نوجوانان در سن بلوغ، می‌توانند بستر مناسب را برای شکل‌گیری شخصیتی قوی و سازنده در نوجوان خود فراهم کنند.

بنابراین در صورتی که فرزند شما در دوران بلوغ دچار افت تحصیلی شده است بهتر است آگاهانه برای کمک به او تدبیری درست را اتخاذ کنید. وب سایت بلد یاب سایتی برای تدریس خصوصی است که با بهره مند از استاد خصوصی مجرب ر مقاطع تحصیلی متفاوت بستری را برای آموزش مناسب افراد فراهم کرده است. تدریس خصوصی در وب سایت بلدیاب با استفاده از معلم خصوصی با سوابق تحصیلی متعدد و معتبر و همچنین رضایتمندی دانش آموزان و والدین از تدریس خصوصی معلم خصوصی وب سایت بلدیاب می‌تواند در رشد و موفقیت فرزندان شما کمک کند.

  • تاریخ و ساعت انتشار :
    10:00       1400/03/25
  • تعداد بازدید :
    920
  • پسندیده :

کلمات کلیدی

سن بلوغ

رفتار با نوجوان

دوران بلوغ و نوجوانی




درخواست معلم خصوصی یا آموزشگاه

اگر به دنبال انتخاب معلم خصوصی حرفه ای یا دوره های آموزشی در آموزشگاه های معتبر هستید؛ با ثبت اطلاعات خود در فرم درخواست معلم خصوصی یا رزرو آموزشگاه می توانید هر چه سریعتر به کمک بلدیاب کلاس خصوصی یا گروهی مناسب خود را بیابید. (مشاهده فرم درخواست)

اجاره فضای آموزشی خصوصی و گروهی

اگر برای برگزاری کلاس های خصوصی, نیمه خصوصی یا گروهی خود نیاز به فضای آموزشی دارید، سایت بلدیاب امکانی برای شما فراهم کرده تا بتوانید با توجه به شرایط تدریس تان، اقدام به اجاره فضای آموزشی مناسب خود نمایید. (مشاهده مکان های آموزشی)

بلدیاب چگونه کار میکنید؟

سایت بلدیاب با معرفی و تبلیغ دوره های آموزشی مدرسین خصوصی و آموزشگاهای کل کشور فضایی را فراهم نموده تا کاربرانی که نیاز به دوره های آموزشی مختلف دارند با یک جست و جوی ساده در بلدیاب بتوانند مدرس یا آموزشگاه مناسب خود را بیابند و اطلاعات تماس آنها را مشاهده کنند. (درخواست دوره های آموزشی)

‌شرایط همکاری با بلدیاب

مدرسین خصوصی و آموزشگاه داران محترم می توانند برای تبلیغ دوره های آموزشی خود و جذب شاگرد برای کلاس های خصوصی و گروهی ، در هر زمینه ای (درسی، فنی، هنری، ورزشی، مالی ، حسابداری، کسب و کار و ... ) در سایت بلدیاب ثبت نام کنند و از خدمات آن استفاده نمایند. (ثبت نام و همکاری)

راهنمای تصویری استفاده از سایت بلدیاب

اگر مدرس خصوصی هستید یا آموزشگاه دارید بهتر است قبل از ثبت دوره های آموزشی خود از راهنمای بلدیاب استفاده کنید تا در معرفی دوره های خود و جذب شاگرد یا هنرجو موفق تر عمل کنید. (مشاهده راهنمای بلدیاب)

Baladyab اسماعیل محمدی

" اگر به دنبال دوره‌های آموزشی در هر زمینه ای به صورت خصوصی یا نیمه خصوصی هستید، یا می‌خواهید از دوره‌های برگزار شده توسط آموزشگاه‌های استان خود باخبر شوید، در وب سایت بلدیاب می‌توانید اساتید و آموزشگاه‌های که دوره شما را برگزار میکنند را پیدا کنید، در صورت نیاز با آنها تماس بگیرید و به صورت حضوری با آنها کلاس برگزار کنید. "

شما هم می توانید نظر خود را درباره سایت بلدیاب ثبت کنید.