تبلیغات
شما

چگونه دانش آموز دیر آموز را تشخیص دهیم؟

چگونه دانش آموز دیر آموز را تشخیص دهیم؟

مهارت یادگیری و پیشرفت دانش آموزان همراه با سایر همسالان خود یکی از دغدغه‌های والدین است. بعضی از کودکان مهارت یادگیری سریع دارند و برخی دیگر در مقایسه با دیگران کند‌تر هستند. این دانش آموزان با وجود اینکه در ظاهر مشکلی ندارند و بهره هوشی مناسبی دارند و جز دانش آموزان با اختلال یادگیری دسته بندی نمی‌شوند، اما در مهارت یادگیری نسبت به دیگران کند‌تر است. بسیاری از افراد در برخورد با این کودکان دچار مشکل هستند و صبر کافی برای برخورد با آن‌ها ندارند. در این مقاله از وب سایت بلدیاب قصد داریم درباره دانش آموز دیرآموز و نحوه تشخیص این دانش آموزان صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

دانش آموز دیرآموز کیست؟

 

به دانش آموزانی که توانایی یادگیری را دارد و بهره هوشی آن‌ها بین 70 تا 85 است ولی در عین حال میزان یادگیری نسبت به سایر همسالانش کمتر است دانش آموز دیرآموز گفته می‌شود. نمراتی که این دانش آموزان در تست هوش می‌گیرند نسبت به دانش آموزانی که اختلال یادگیری دارند بالاتر است. بنابراین این گروه افراد در دسته دانش آموزان عقب مانده ذهنی و دارای اختلال یادگیری قرار نمی‌گیرند و به آن‌ها دانش آموز دیرآموز گفته می‌شود. تشخیص اینکه دانش آموز دیرآموز است یا خیر به این علت که در امور دیگر به صورت معمولی عمل می‌کند و عملکرد رضایت بخشی دارد، والدین اغلب این مساله را تشخیص نمی‌دهند و تشخیص این مساله تا زمانی که کودک به مدرسه می‌رود به تاخیر می‌افتد. بنابراین خانواده‌ها برای درک مشکل دیرآموز بودن کودک خود دچار مشکلاتی هستند که به دلیل اینکه این مساله در ظاهر مشخص نیست رخ می‌دهد.

دانش آموز دیرآموز

ویژگی دانش آموز دیرآموز

 

هرچند با ورود این کودکان به مدرسه، تشخیص این مسأله ممکن است و می‌توان این کودکان را در کلاس درس با ویژگی‌هایی مانند ناتوانی در درک مفاهیم انتزاعی، محدود بودن دامنه معلومات عمومی، محدود بودن خزانه لغت نسبت به سایر هم‌سن‌ و سال‌ها، کُند بودن روند یادگیری نسبت به سایر کودکان، مشکلات اساسی در خواندن و فهم کتاب‌های درسی، نداشتن اعتمادبه‌نفس و نداشتن توجه و تمرکز کافی تشخیص داد.

این دانش آموزان دارای حافظه کوتاه مدت با دامنه و ظرفیت کم هستند. به طور مثال برای اینکه درباره یک تصویر به شما توضیح دهند درباره موارد موجود در تصویر توضیح می‌دهند.  تفکر این دانش آموزان بیشتر عینی، ملموس و انعطاف‌ناپذیر بوده و کمتر قادر به بازگشت‌پذیری اند.

یکی دیگر از ویژگی‌های این دانش آموزان این است که در مقایسه کردن امور با هم مشکل دارند. این دانش آموزان توانایی ندارند که دانش ریاضی خود در خارج از محیط مدرسه استفاده کنند.

این دانش آموزان در آگاهی و جهت‌گیری زمانی آن‌ها ضعیف هستند. ویژگی دیگری که می‌توان برای این دانش آموزان نام برد این است که نقاشی‌های این کودکان بسیار ساده و با جزئیات کمتری ترسیم می‌شود. دانش آموز دیر آموز اغلب دارای مهارت‌های فراشناختی ضعیفی هستند و علتی برای ضعف در یادگیری خود پیدا نمی‌کنند و راهی نیز برای بهتر شدن یادگیری خود پیدا نمی‌کنند.

 

نحوه تشخیص دانش آموز دیرآموز

با ورود به مدرسه تشخیص دانش آموز دیر آموز بهتر صورت می‌گیرد. این دانش آموزان در یادگیری مطالب از خود ضعف نشان می‌دهند. ویژگی هایی که در کلاس درس باعث می‌شود دانش آموزان دیرآموز به سرعت تشخیص داده شود. می‌توان با توجه به عملکرد این کودکان در مواردی مانند درک مفاهیم انتزاعی، محدود بودن دامنه معلومات عمومی، محدود بودن خزانه لغت نسبت به سایر همسن‌ و سال‌ها، کُند بودن روند یادگیری نسبت به سایر کودکان، مشکلات اساسی در خواندن و فهم کتاب‌های درسی، نداشتن اعتمادبه‌نفس و نداشتن توجه و تمرکز کافی در درس مشکلات این افراد را تشخیص داد.

  1. پردازش اطلاعات ضعیف
  2. اشکال در مهارت‌های حرکتی
  3. ضعف در انجام کارهای شخصی
  4. حافظه دیداری و شنیداری ضعیف
  5. کمبود اعتماد به نفس و خودپنداره ضعیف
  6. یادگیری کمتر نسبت به شاگردان سطح متوسط کلاس
  7. ضعف در تشخیص روابط پیچیده
  8. نیاز به تکرار و تمرین بسیار برای یادگیری
  9. دامنه معلومات محدود
  10. ناتوان در درک مفاهیم انتزاعی
  11. دامنه لغات محدود
  12. مشکل در انجام تکالیف درسی

 

علت دیرآموز بودن کودکان

 

یکی از سوالاتی که به وجود می‌آید علت پدید آمدن مساله دیرآموزی کودکان است. با اینکه هنوز دلیل قطعی که باعث پیدایش این مشکل می‌شود مشخص نیست، اما می‌توان چند دلیل زمینه ای را علت این مشکل دانست:

  • آسیب دیدن: ممکن است در گذشته کودک آسیب روحی یا جسمی دیده باشد که باعث تاخیر در رشد و یادگیری شده باشد.
  • تولد زودرس می‌تواند یکی از دلایل به وجود آمدن تاخیر در رشد و ناتوانی یادگیری باشد.
  • بیماری‌ برخی از بیماری‌ها می‌تواند به سیستم عصبی افراد آسیب وارد کند و همین امر موجب مشکلات یادگیری شود.
  • ناز پروری یکی دیگر از مشکلات می‌تواند نازپروری کودک باشد. این کودکان به دلیل تربیت نادرست والدین تلاش نمی‌کنند و هر مشکلی را حل شده می‌دانند و به دنبال یادگیری نیستند.

 

روش تدریس دانش آموز دیر آموز

 

برای پیشرفت و رفع مشکل دانش آموز دیرآموز باید از روش‌های مختلفی استفاده کرد. بهتر است در مورد این دانش آموزان اطلاعات بیشتری کسب کنید. شما باید از اطلاعات روانشناسی برای برخورد با این دانش آموزان استفاده کنید. سعی کنید در برخورد با این دانش آموزان آن‌ها را تنبل خطاب نکنید.  از تنبیه بدنی اجتناب کنید. برای یادگیری بهتر دانش آموز دیرآموز بهتر است به فکر تدریس خصوصی باشید. استفاده از یک مدرس خصوصی خوب که بتواند با تجربه خود مشکلات دانش آموز را با دقت پیدا کند و از روش‌های مناسب برای یادگیری او استفاده کند. برای کمک به دانش آموز دیرآموز باید سعی کنید مهارت‌های شخصی و اساسی را به او آموزش دهید. استفاده از یک مدرس خصوصی می‌تواند کمک کند استعداد و توانایی او را کشف کند و برای پرورش دادن بهتر او ثمربخش باشد. استفاده از تدریس خصوصی باعث می‌شود مدرس خصوصی وقت بیشتری با دانش آموز صرف کند که این موضوع باعث می‌شود نقاط ضعف دانش آموز بهتر شناخته شود و با تکرار و تمرین و روش‌های مناسب و یا بازی‌های فکری مشکلات او رفع شود.

جمع بندی

 

دانش آموز دیرآموز به طور کلی با مشکلات زیادی رو به رو است. در مواجه با این دانش آموزان ممکن است والدین به مرور زمان از کار کردن با این دانش آموزان خسته شوند و دیگر از عهده آموزش کودک خود بر نیایند. مساله یادگیری دانش آموز دیرآموز می‌تواند با آموزش صحیح برطرف شود. بنابراین یکی از راه هایی که می‌توانید برای رفع این مشکل تدریس خصوصی است. انتخاب یک مدرس خصوصی باتجربه می‌تواند کمک کند تا تمام مشکلات دانش آموز را به خوبی تشخیص دهد و به صورت اصولی تدریس خصوصی صورت گیرد. استفاده از تدریس خصوصی با اجرای راهکارهای اصولی که برای دانش آموز دیرآموز نیاز است می‌تواند باعث پیشرفت دانش آموز شود به صورتی که بتواند همراه با همسالان خود در مقاطع بالاتر شرکت کند. تشخیص به موقع و استفاده از راهکارهای علمی درست می‌تواند به بهبود دانش آموز کمک کند. انتخاب یک مدرس خصوصی باتجربه و باحوصله در وبسایت بلدیاب این امکان را برای شما فراهم کرده تا به راحتی بتوانید مدرس خصوصی مطمئن را انتخاب کنید و بازدهی آن را گام به گام رصد کنید.

 

  • تاریخ و ساعت انتشار :
    11:03       1400/02/07
  • تعداد بازدید :
    1135
  • پسندیده :

کلمات کلیدی

دانش آموز دیرآموز

تدریس خصوصی

مدرس خصوصی


دسته بندی

تدریس


درخواست معلم خصوصی یا آموزشگاه

اگر به دنبال انتخاب معلم خصوصی حرفه ای یا دوره های آموزشی در آموزشگاه های معتبر هستید؛ با ثبت اطلاعات خود در فرم درخواست معلم خصوصی یا رزرو آموزشگاه می توانید هر چه سریعتر به کمک بلدیاب کلاس خصوصی یا گروهی مناسب خود را بیابید. (مشاهده فرم درخواست)

اجاره فضای آموزشی خصوصی و گروهی

اگر برای برگزاری کلاس های خصوصی, نیمه خصوصی یا گروهی خود نیاز به فضای آموزشی دارید، سایت بلدیاب امکانی برای شما فراهم کرده تا بتوانید با توجه به شرایط تدریس تان، اقدام به اجاره فضای آموزشی مناسب خود نمایید. (مشاهده مکان های آموزشی)

بلدیاب چگونه کار میکنید؟

سایت بلدیاب با معرفی و تبلیغ دوره های آموزشی مدرسین خصوصی و آموزشگاهای کل کشور فضایی را فراهم نموده تا کاربرانی که نیاز به دوره های آموزشی مختلف دارند با یک جست و جوی ساده در بلدیاب بتوانند مدرس یا آموزشگاه مناسب خود را بیابند و اطلاعات تماس آنها را مشاهده کنند. (درخواست دوره های آموزشی)

‌شرایط همکاری با بلدیاب

مدرسین خصوصی و آموزشگاه داران محترم می توانند برای تبلیغ دوره های آموزشی خود و جذب شاگرد برای کلاس های خصوصی و گروهی ، در هر زمینه ای (درسی، فنی، هنری، ورزشی، مالی ، حسابداری، کسب و کار و ... ) در سایت بلدیاب ثبت نام کنند و از خدمات آن استفاده نمایند. (ثبت نام و همکاری)

راهنمای تصویری استفاده از سایت بلدیاب

اگر مدرس خصوصی هستید یا آموزشگاه دارید بهتر است قبل از ثبت دوره های آموزشی خود از راهنمای بلدیاب استفاده کنید تا در معرفی دوره های خود و جذب شاگرد یا هنرجو موفق تر عمل کنید. (مشاهده راهنمای بلدیاب)

Baladyab اسماعیل محمدی

" اگر به دنبال دوره‌های آموزشی در هر زمینه ای به صورت خصوصی یا نیمه خصوصی هستید، یا می‌خواهید از دوره‌های برگزار شده توسط آموزشگاه‌های استان خود باخبر شوید، در وب سایت بلدیاب می‌توانید اساتید و آموزشگاه‌های که دوره شما را برگزار میکنند را پیدا کنید، در صورت نیاز با آنها تماس بگیرید و به صورت حضوری با آنها کلاس برگزار کنید. "

شما هم می توانید نظر خود را درباره سایت بلدیاب ثبت کنید.