تبلیغات
شما

راهکارهای عملی جلوگیری از افت تحصیلی دانش آموزان چیست؟ قسمت دوم

راهکارهای عملی جلوگیری از افت تحصیلی دانش آموزان چیست؟ قسمت دوم

در مقاله قبل درباره راهکارهای جلوگیری افت تحصیل صحبت کردیم. همان‌طور که گفتیم افت تحصیلی دانش آموزان به شرایطی گفته می‌شود که دانش آموز در مقایسه با چند ماه پیش خود در نمرات برخی یا همه درس‌ها نمرات کمتری گرفته باشد. افت تحصیلی دانش آموزان موجب ناامیدی و دلسردی در دانش آموزان خواهد شد. بنابراین یافتن علت و درمان افت تحصیلی باید صورت گیرد تا دانش آموز به روند معمول خود در تحصیل برگردد. در ادامه در وب سایت بلدیاب، در قسمت دوم این مقاله به بررسی علت‌ها و راهکارهای درمان افت تحصیلی دانش آموزان می‌پردازیم.

علت افت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی

افت تحصیلی دانش آموزان به دلایل زیادی که به هم مرتبط هستند رخ می‌دهد. در صورتی که دانش آموز دچار افت تحصیلی شده باشد، والدین و معلمان باید به بررسی شرایط و دلایل تاثیر گذار بر دانش آموز بپردازند تا با پیدا کردن علت یا علت هایی که باعث افت تحصیلی دانش آموز شده بتوانند این موانع را برطرف کنند. افت تحصیلی می‌تواند در دانش آموزان مقاطع مختلف از پایه ابتدایی تا دانش آموزان دبیرستانی یا غیره روی دهد. بررسی عواملی مانند خانواده، مدرسه، جامعه، آموزش‌وپرورش، معلم می‌تواند در یافتن علت کمک کند. تمامی این عوامل به هم مرتبط هستند و با برطرف کردن یک عامل در افت تحصیلی نمی‌توان گفت از افت تحصیلی پیشگیری شده است.

افت تحصیلی دانش آموز

تاثیر عوامل فردی در افت تحصیلی دانش‌آموزان

بررسی شرایط روحی و جسمی دانش آموز اولین عامل و مهم‌ترین عامل در افت تحصیلی دانش آموزان است. وضعیت روحی دانش آموزان مانند اضطراب و استرس، بی‌علاقه بودن به ادامه تحصیل، نداشتن هدف مناسب از درس خواندن، استفاده‌ی نادرست از فضای مجازی، نداشتن انگیزه و نشاط، نداشتن برنامه‌ی صحیح برای مطالعه و رسیدگی به دروس و امتحانات یا عدم اعتمادبه‌نفس از جمله عواملی هستند که می‌تواند در افت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی اثر گذار باشد.

گاهی اوقات عوامل فیزیکی دلیل افت تحصیلی دانش آموزان هستند. برخی بیماری‌های جسمی می‌توانند باعث عدم تمرکز و حواس‌پرتی دانش آموزان شوند. بیماری‌های عصبی، ضعف در بینایی یا شنوایی، ضعف بدن و احساس خستگی می‌تواند تمرکز دانش آموز را کاهش دهد.

تاثیر شرایط خانوادگی در افت تحصیلی دانش‌آموزان

بررسی شرایط خانوادگی، ارتباط با اعضای خانواده، و فضای روانی حاکم بر خانه می‌تواند باعث افت تحصیلی دانش آموزان شود. عوامل و شرایط متعددی در خانواده می‌تواند باعث افت تحصیلی دانش آموزان شود. خواه یک علت و یا چندین علت در کنار هم وجود داشته باشد که در افت تحصیلی دانش آموزان اثرگذار باشد. عواملی مانند:

  • طلاق والدین
  • دعواهای خانوادگی
  • بی تفاوت بودن به تحصیل فرزندان
  • شرایط مالی نامناسب
  • تحقیر دانش آموز
  • تفاوت گذاشتن میان فرزندان
  • محبت بیش از اندازه به فرزندان
  • ایجاد نکردن شرایط مناسب برای درس خواندن فرزندان
  • برگزاری مهمانی‌های مکرر

تاثیر نقش معلمان و مدرسه در افت تحصیلی دانش‌آموزان

معلم مهم‌ترین نقش تعلیم و تربیت دانش آموزان را در نظام آموزشی دارد. جایگاه و نقش معلم  و مدرسه در آموزش اهمیت بسزایی دارد. رفتارهایی مانند توهین و تحقیر دانش‌آموزان، نحوه‌ی تدریس نامناسب، نداشتن رابطه‌ی صحیح با دانش‌آموزان، بدرفتاری، ایجاد ترس و دلهره، مقایسه‌ی نابجای دانش‌آموزان با یکدیگر، توقع نابجا و بی‌توجهی به استعداد افراد از عوامل مهم و تاثیرگذار در افت تحصیلی دانش آموزان هستند.

شرایط عاطفی و روانی

دانش آموزانی که بهره هوشی بالاتر از متوسط دارند و افت تحصیلی پیدا می‌کنند، اصولا به خاطر شرایط عاطفی و روانی است. شرایطی مانند عدم انگیزه کافی، عدم پشتکار، فقدان اعتماد به نفس، عدم کفایت در ابراز وجود، کمی احساس خود ارزشمندی، کم رویی، نداشتن نگرش مثبت و قوی برای زندگی و تعارض روانی موجب پیدایش افت تحصیلی دانش آموزان خواهد شد. برای درمان این دانش آموزان نیاز است تا بر روحیات آن‌ها کار شود. این دانش آموزان نیازمند تقویت اعتماد به نفس، بالا بردن انگیزه و شناخت درمانی هستند تا بتوانند از استعدادهای خود در جهت پیشرفت تحصیلی استفاده کنند.

تاثیر ارتباط با همسالان در افت تحصیلی

برخی از دانش آموزان به دلیل حساس بودن می‌توانند در مواردی که مورد تمسخر یا بدرفتاری دوستان خود قرار بگیرند، روحیه خود را از دست می‌دهند و دچار افت تحصیلی می‌شوند.  دوستی و صمیمیت‌های غلط، الگوبرداری‌های اشتباه نیز می‌توانند  از دلایلی باشند که شرایط تحصیلی دانش‌آموزان را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

تاثیر اختلالات رفتاری در افت تحصیلی

اختلالات رفتاری مانند پرخاشگری، بیش فعالی، بی قراری، تخاصم، کم رویی شدید و انزواطلبی، در خود فروماندگی و بی توجهی از آفت‌های رشد مطلوب شخصیت موجب افت تحصیلی دانش آموزان  با بهره هوشی مناسب می‌شود.

چگونه از افت تحصیلی جلوگیری کنیم؟

راهکارهای مختلفی برای جلوگیری از افت تحصیلی دانش آموزان وجود دارد. برای پیشگیری از کاهش کیفیت یادگیری دانش آموزان باید شرایط تحصیل مناسب از سمت والدین و مدرسه فراهم شود. ایجاد شرایط آرام و با نشاط می‌تواند از بروز مشکلات افت تحصیلی پیشگیری کند. در ادامه به روش‌های جلوگیری از افت تحصیلی می‌پردازیم.

 

  • استفاده از مشاور تحصیلی
  • روابط دوستانه بین والدین و فرزندان
  • برطرف کردن مشکلات ناشی از مدرسه
  • اطمینان از سلامت جسمی و فیزیکی فرزندان
  • ایجاد شرایط و جوی آرام در خانه برای درس خواندن فرزندان
  • ایجاد حس اعتماد به نفس در فرزندان با تشویق و تحسین آن‌ها
  • استفاده از تدریس خصوصی برای رفع عقب ماندگی در دروس

 

درمان افت تحصیلی
 

ارتباط بین اولیاء و دبیران

ارتباط مداوم بین اولیا و مربیان می‌تواند در صورت وجود مشکل در رفتارهای تحصیلی دانش آموز به سرعت شناسایی شود و عواملی که باعث به وجود آمدن افت تحصیلی دانش آموزان را برطرف کند. ایجاد محیطی مناسب برای درس خواندن و سامان دادن به شرایط موجود در مدرسه موجب پیشرفت تحصیلی دانش آموزان خواهد شد.

 

استفاده از تدریس خصوصی

یکی از راه‌های موثر برای برطرف کردن افت تحصیلی دانش آموز استفاده از معلم خصوصی خوب است. تدریس خصوصی می‌تواند جبران عقب ماندگی‌ها دانش آموز را با سرعت بیشتری فراهم کند. بازدهی بالای کلاس‌های تدریس خصوصی در منزل راهکار مناسبی برای درمان افت تحصیلی است. دانش آموزان می‌توانند در محیط خانه و با استفاده از تدریس خصوصی در آرامش و به دور از فشارهای موجود در محیط مدرسه به یادگیری بپردازند. استفاده از کلاس‌های خصوصی با هزینه کمتر در سایت بلدیاب می‌تواند کمک بزرگی در جبران افت تحصیلی دانش آموز باشد. معلم خصوصی با پیدا کردن ریشه مشکل دانش آموز و برقراری رابطه دوستانه با دانش آموز می‌تواند موثرتر در حل مشکلات دانش آموز کمک کند. استفاده از سایت تدریس خصوصی بلدیاب با فراهم کردن معلم خصوصی در پایه‌های مختلف می‌تواند کمک موثری برای والدین و جبران افت تحصیلی دانش آموز باشد.

برنامه ریزی مناسب

استفاده از برنامه ریزی مناسب می‌تواند برای جبران افت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی کمک بزرگی باشد. استفاده از مشاور تحصیلی خوب می‌تواند در برنامه ریزی موثر برای دانش آموزان کمک کند. با برنامه ریزی درسی دانش آموز می‌تواند برای همه درس‌ها برنامه زمانی منظمی تدوین کند تا در جبران افت تحصیلی دروس کمک کند. 

ایجاد روحیه در دانش آموز

تعریف و تمجید از دانش آموز، تشویق و تحسین آن‌ها می‌تواند به انگیزه آن‌ها برای درس خواندن کمک کند. بی انگیزگی در دانش آموزان و بی علاقگی از عواملی است که موجب کاهش کیفیت درس خواندن دانش آموزان می‌شود. بهتر است والدین در منزل  و معلم در مدرسه شرایطی را فراهم کنند تا انگیزه درس خواندن دانش آموز را بیشتر کند.

جمع بندی

افت تحصیلی ممکن است به صورت ثابت و تا آخر سال‌های تحصیل دانش آموز ادامه پیدا کند. دانش آموزان در هر مقطع تحصیلی بنا به شرایط و دلایلی ممکن است دچار افت تحصیلی شوند. بهتر است والدین با رصد رفتارهای او و بررسی نمرات او، از دلایلی که باعث افت تحصیلی دانش آموز می‌شوند مطلع شوند.

استفاده از معلم خصوصی خوب می تواند راهکار مناسبی برای برطرف کردن مشکلات به وجود آمده در تحصیل دانش آموز است. با مراجعه به وب سایت بلدیاب می توانید از معلم خصوصی با تجربه و راهکارهای اصولی و مؤثر برای برطرف شدن افت تحصیلی استفاده کنید.

  • تاریخ و ساعت انتشار :
    10:05       1400/03/04
  • تعداد بازدید :
    3671
  • پسندیده :

کلمات کلیدی

افت تحصیلی دانش آموزان

تدریس خصوصی

معلم خصوصی


دسته بندی

تدریس دروس


درخواست معلم خصوصی یا آموزشگاه

اگر به دنبال انتخاب معلم خصوصی حرفه ای یا دوره های آموزشی در آموزشگاه های معتبر هستید؛ با ثبت اطلاعات خود در فرم درخواست معلم خصوصی یا رزرو آموزشگاه می توانید هر چه سریعتر به کمک بلدیاب کلاس خصوصی یا گروهی مناسب خود را بیابید. (مشاهده فرم درخواست)

اجاره فضای آموزشی خصوصی و گروهی

اگر برای برگزاری کلاس های خصوصی, نیمه خصوصی یا گروهی خود نیاز به فضای آموزشی دارید، سایت بلدیاب امکانی برای شما فراهم کرده تا بتوانید با توجه به شرایط تدریس تان، اقدام به اجاره فضای آموزشی مناسب خود نمایید. (مشاهده مکان های آموزشی)

بلدیاب چگونه کار میکنید؟

سایت بلدیاب با معرفی و تبلیغ دوره های آموزشی مدرسین خصوصی و آموزشگاهای کل کشور فضایی را فراهم نموده تا کاربرانی که نیاز به دوره های آموزشی مختلف دارند با یک جست و جوی ساده در بلدیاب بتوانند مدرس یا آموزشگاه مناسب خود را بیابند و اطلاعات تماس آنها را مشاهده کنند. (درخواست دوره های آموزشی)

‌شرایط همکاری با بلدیاب

مدرسین خصوصی و آموزشگاه داران محترم می توانند برای تبلیغ دوره های آموزشی خود و جذب شاگرد برای کلاس های خصوصی و گروهی ، در هر زمینه ای (درسی، فنی، هنری، ورزشی، مالی ، حسابداری، کسب و کار و ... ) در سایت بلدیاب ثبت نام کنند و از خدمات آن استفاده نمایند. (ثبت نام و همکاری)

راهنمای تصویری استفاده از سایت بلدیاب

اگر مدرس خصوصی هستید یا آموزشگاه دارید بهتر است قبل از ثبت دوره های آموزشی خود از راهنمای بلدیاب استفاده کنید تا در معرفی دوره های خود و جذب شاگرد یا هنرجو موفق تر عمل کنید. (مشاهده راهنمای بلدیاب)

Baladyab اسماعیل محمدی

" اگر به دنبال دوره‌های آموزشی در هر زمینه ای به صورت خصوصی یا نیمه خصوصی هستید، یا می‌خواهید از دوره‌های برگزار شده توسط آموزشگاه‌های استان خود باخبر شوید، در وب سایت بلدیاب می‌توانید اساتید و آموزشگاه‌های که دوره شما را برگزار میکنند را پیدا کنید، در صورت نیاز با آنها تماس بگیرید و به صورت حضوری با آنها کلاس برگزار کنید. "

شما هم می توانید نظر خود را درباره سایت بلدیاب ثبت کنید.