تبلیغات
شما

نحوه برخورد با دانش آموزان نوجوان سیگاری

نحوه برخورد با دانش آموزان نوجوان سیگاری

 

فرزندان و آینده درخشان برای آن‌ها دغدغه ای همیشگی برای والدین است. بنابراین والدین همیشه در تلاش هستند تا آنچه را که فرزندان به آن نیاز دارند تهیه کنند. رویای والدین موفقیت فرزند خود در هر زمینه ای است. بنابراین همیشه نگرانی هایی در مسیر رسیدن به این موفقیت وجود دارد. گاهی اوقات اشتباهات و رفتار نامناسب فرزندان باعث ناراحتی و نگرانی‌های دو چندان والدین می‌شود. بنابراین برخورد صحیح والدین در چنین مواقعی می‌تواند به جلوگیری از آسیب‌های بیشتر در اثر تصمیم و رفتارهای نامناسب فرزندان کمک کند. در این مقاله از سایت بلدیاب قصد داریم به بررسی نحوه برخورد با دانش آموزان نوجوان سیگاری بپردازیم با ما همراه باشید.

علائم دانش آموزان نوجوان سیگاری

برخی از والدین گاهی اوقات نسبت به رفتار فرزندان خود کم اهمیت می‌شوند. بهتر است با توجه مناسب و به جا نسبت به رفتارهای فرزندان خود مراقبت داشته باشید. برخی از دانش آموزان نوجوان به دلایل مختلف به سیگار روی می‌آورند. بنابراین با در نظر گرفتن رفتارهای فرزند خود و پدیدار شدن برخی تغییرات فیزیکی و روحی باید به دنبال ریشه یابی علت آن برآیید. برخی از علائمی که ممکن است در دانش آموزان نوجوان سیگاری بروز کند، مانند:

دانش آموزان نوجوان سیگاری

  1. سرفه سیگاری
  2. زرد شدن دندان
  3. لکه‌های زرد روی انگشتان
  4. مشکل تنفسی
  5. تنگی نفس
  6. بیماری‌های تنفسی مکرر
  7. ماندن بوی سیگار بر لباس و بدن
  8. وجود فندک در بین وسایل فرزند
  9. روابط دوستانه نادرست

علت مصرف سیگار در نوجوانان

برخی شرایط روحی، مشکلات خانوادگی، احساس کمبود محبت در والدین می‌تواند موجب شود فرزندان به سمت سیگار گرایش پیدا کنند. بنابراین در این قسمت به بررسی عواملی که باعث مصرف سیگار در نوجوانان می‌شود را بررسی می‌کنیم.

برخی از عواملی که باعث می‌شود نوجوان به سمت سیگار برود به طور خلاصه عبارتند از:

  • روابط ناسازگار بین والدین
  • وجود افراد سیگاری در خانواده و اطرافیان
  • احساس تنهایی و کمبود محبت در خانواده
  • عدم روابط دوستانه و صمیمی بین والدین و فرزندان
  • تاثیر محیط و الگوبرداری از دوستان و والدین سیگاری

موارد متعددی می‌تواند باعث شود دانش آموزان نوجوان سیگاری شوند. برخی از عوامل مهم و تاثیر گذار که می‌توان از آن‌ها نام برد مانند:

مصرف سیگار در والدین

یکی از دلایلی که می‌توان در مصرف سیگار برای دانش آموزان نوجوان سیگاری عنوان کرد، وجود والدین سیگاری است. مصرف سیگار توسط والدین می‌تواند به صورت ناخودآگاه موجب شود فرزندان نیز نسبت به مصرف سیگار اشتیاق پیدا کنند.

مشکلات خانوادگی

برخی از رفتارها و تنش‌های نادرست بین والدین باعث می‌شود نوجوان از نظر روحی آسیب ببیند. برخی دانش آموزان نوجوان سیگاری به علت مشکلات عاطفی، کمبود محبت، عدم حمایت از سمت خانواده، ناسازگاری والدین به سیگار روی می‌آورند.

ارتباط با دوستان

انتخاب دوستان نادرست و روابط با آن‌ها می‌تواند باعث شود فرزندان تحت فشار دوستان خود به سیگار تمایل پیدا کنند. برخی از دانش آموزان نوجوان سیگاری با تقلید عادات و رفتارهای نادرست دوستان خود احساس غرور پیدا می‌کنند.

استرس و اضطراب

برخی از دانش آموزان نوجوان سیگاری به علت استرس‌های ناشی از فشار درسی، مشکلات خانوادگی، نگرانی‌های مالی به سمت سیگار کشیده می‌شوند. این دانش آموزان برای کاهش اضطراب خود سیگار مصرف می‌کنند.

جلب توجه و خودنمایی

دانش آموزان نوجوان در سن بلوغ به سر می‌برند. برخی از تغییر رفتار و خلق و خوی آن‌ها باعث می‌شود برای جلب توجه و خودنمایی به استعمال سیگار روی بیاورند. دانش آموزان نوجوان سیگاری در پی جلب توجه و سپس برای لذت این کار را انجام می‌دهد.

کنجکاوی نادرست

یکی دیگر از دلایلی که دانش آموزان نوجوان سیگاری به سمت مصرف سیگار می‌روند، حس کنجکاوی است. در پی تشویق دوستان و همسالان نوجوانان ترغیب به استفاده از سیگار بدون در نظر گرفتن خطرات و عوارض آن، می‌شوند.

دلیل دیگر آغاز این رفتار مخرب در میان نوجوانان موردی است که بارها شنیده اید ، یعنی کنجکاوی در امتحان کردن آن که اغلب به دلیل تبلیغات دوستان و همسالان آغاز شده و کم کم برای ادامه این تجربه، بهانه‌های دیگری نیز فراهم می‌شود.

رفع احساس کمبود

برخی از دانش آموزان نوجوان سیگاری به دلیل قرار گرفتن در سن بلوغ و وجود تنش با والدین، به دلیل مخالفت با خانواده و رفع حقارت‌های بی اساسی که در درون خود دارند، به سیگار کشیدن روی می‌آورند.

نحوه برخورد با دانش آموزان نوجوان سیگاری

رفتار صحیح با نواجون سیگاری می‌تواند به جلوگیری از پیشرفت نوجوان در سیگار کشیدن کمک کند. در ابتدا باید به راه‌های پیشگیری فکر کنید. می‌توانید با برنامه‌های سرگرمی مناسب، ورزش‌های مورد علاقه و یا فعالیت‌های هنری اوقات فراغت سالمی را برای فرزندان خود ایجاد کنید. همچنین رابطه درست والدین با فرزندان و محبت بین آن‌ها می‌تواند عمل بازدارنده موثری باشد.

رفتار صحیح با دانش آموزان نوجوان سیگاری می‌تواند مشکلات را از بین ببرد. هنگامی که متوجه شدید فرزند شما سیگار می‌کشد، بهتر است رفتار صحیح با نوجوان سیگاری را بدانید تا بتوانید به دور از نزاع و کشمکش با فرزند خود صحبت کرده و او را متقاعد کنید تا از مصرف سیگار خودداری کند.

رابطه درست با فرزندان

قهر، دعوا توهین و کم کردن رابطه با فرزند راه حل مناسبی برای پی بردن فرزند شما به رفتار اشتباهش نیست. شما باید توجه بیشتری به فرزند خود داشته باشید. دلیل تمایل او به سیگار کشیدن را پیدا کنید و برای حل مشکلات فرزند خود چاره ای بیندیشید. محبت به فرزند و تقویت رابطه تان با او می‌تواند موجب دلگرمی او باشد.

مخالفت خود را اعلام کنید

استفاده سیگار برای دانش آموزان نوجوان سیگاری جذابیت بالایی دارد. باید بتوانید با فرزندتان ارتباط خوبی برقرار کنید و از ضررهای سیگار بر روی سلامتی او بگویید و او را به ترک کردن تشویق کنید. مخالفت خود را نسبت به مصرف سیگار اعلام کنید و اجازه سیگار کشیدن به وی را ندهید.

با فرزندتان صحبت کنید

با فرزند خود روراست باشید. با و صحبت کنید و از مضرات سیگار و درباره آینده ای که با مصرف سیگار می‌تواند از بین ببرد صحبت کنید. بی تفاوتی شما نسبت به این مساله می‌تواند موجب شود فرزند شما تصور کند کار اشتباهی انجام نمی‌دهد. بنابراین نحوه برخورد صحیح با دانش آموزان سیگاری می‌تواند باعث آگاهی فرزندان از عوارض سیگار کشیدن شود.

جمع بندی

هنگامی که والدین با دانش آموزان نوجوان سیگاری رو به رو می‌شوند، نمی‌دانند واقعا چگونه رفتار کنند و هم خودشان را سرزنش کنند و هم فرزندشان را سرزنش می‌کنند. در این مقاله ما در سایت بلدیاب درمورد نحوه برخورد صحیح با دانش آموزان نوجوان سیگاری صحبت کردیم. بنابراین با رفتار صحیح و مناسب می‌توانید فرزند خود را از سیگار کشیدن منصرف نمایید.

  • تاریخ و ساعت انتشار :
    10:07       1400/04/01
  • تعداد بازدید :
    3340
  • پسندیده :

کلمات کلیدی

دانش آموزان نوجوان سیگاری

علائم نوجوان سیگاری

رفتار صحیح با نوجوان سیگاری




درخواست معلم خصوصی یا آموزشگاه

اگر به دنبال انتخاب معلم خصوصی حرفه ای یا دوره های آموزشی در آموزشگاه های معتبر هستید؛ با ثبت اطلاعات خود در فرم درخواست معلم خصوصی یا رزرو آموزشگاه می توانید هر چه سریعتر به کمک بلدیاب کلاس خصوصی یا گروهی مناسب خود را بیابید. (مشاهده فرم درخواست)

اجاره فضای آموزشی خصوصی و گروهی

اگر برای برگزاری کلاس های خصوصی, نیمه خصوصی یا گروهی خود نیاز به فضای آموزشی دارید، سایت بلدیاب امکانی برای شما فراهم کرده تا بتوانید با توجه به شرایط تدریس تان، اقدام به اجاره فضای آموزشی مناسب خود نمایید. (مشاهده مکان های آموزشی)

بلدیاب چگونه کار میکنید؟

سایت بلدیاب با معرفی و تبلیغ دوره های آموزشی مدرسین خصوصی و آموزشگاهای کل کشور فضایی را فراهم نموده تا کاربرانی که نیاز به دوره های آموزشی مختلف دارند با یک جست و جوی ساده در بلدیاب بتوانند مدرس یا آموزشگاه مناسب خود را بیابند و اطلاعات تماس آنها را مشاهده کنند. (درخواست دوره های آموزشی)

‌شرایط همکاری با بلدیاب

مدرسین خصوصی و آموزشگاه داران محترم می توانند برای تبلیغ دوره های آموزشی خود و جذب شاگرد برای کلاس های خصوصی و گروهی ، در هر زمینه ای (درسی، فنی، هنری، ورزشی، مالی ، حسابداری، کسب و کار و ... ) در سایت بلدیاب ثبت نام کنند و از خدمات آن استفاده نمایند. (ثبت نام و همکاری)

راهنمای تصویری استفاده از سایت بلدیاب

اگر مدرس خصوصی هستید یا آموزشگاه دارید بهتر است قبل از ثبت دوره های آموزشی خود از راهنمای بلدیاب استفاده کنید تا در معرفی دوره های خود و جذب شاگرد یا هنرجو موفق تر عمل کنید. (مشاهده راهنمای بلدیاب)

Baladyab اسماعیل محمدی

" اگر به دنبال دوره‌های آموزشی در هر زمینه ای به صورت خصوصی یا نیمه خصوصی هستید، یا می‌خواهید از دوره‌های برگزار شده توسط آموزشگاه‌های استان خود باخبر شوید، در وب سایت بلدیاب می‌توانید اساتید و آموزشگاه‌های که دوره شما را برگزار میکنند را پیدا کنید، در صورت نیاز با آنها تماس بگیرید و به صورت حضوری با آنها کلاس برگزار کنید. "

شما هم می توانید نظر خود را درباره سایت بلدیاب ثبت کنید.