تبلیغات
شما

آموزش استفاده روغن سالم برای آشپزی

آموزش استفاده روغن سالم برای آشپزی

یکی از مهم‌ترین خوراکی‌ها که تاثیر مستقیم بر روی سلامتی دارد روغن است. روغن خوراکی خوب نقش بسزایی در سلامتی ،استقامت و توان بدنی، شادابی و شفافیت پوست و..  دارد. روغن صنعتی و غیر خوراکی نظیر همین روغن‌های جامد و مایع موجود در بازار  متاسفانه عامل اصلی بسیاری از بیماریها هستند نظیرگرفتگی عروق، توده‌های چربی،کبد چرب ، سکته، سرطان و… . بیشتر محتوای روغن‌های مایع از پارافین خوراکی که محصول پالایشگاهای نفت است درست شده است که کلسترول خون را افزوده موجب چربی خون و… می‌شود که کشنده است. پس از چه روغنی باید استفاده کرد؟

در این مقاله سعی کردیم روغن‌های مناسب آشپزی را برای شما معرفی کنیم

با مقالات آموزشی بلدیاب همراه باشید

 

روغن زیتون

روغن زیتون یکی از بهترین و معروف‌ترین روغن‌های خوراکی طبیعی است که دارای خواص فراوانیست. از جمله خواص این روغن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛ تقویت حافظه، پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی، حفظ سلامت معده، جلوگیری از سرطان و تقویت سیستم ایمنی بدن

روغن زیتون برای هر پخت و پزی مناسب است به جز سرخ کردن، این روغن برای حرارت‌های بالا و طولانی مدت مناسب نیست. روغن زیتون تصفیه شده یا خالص جایگزین بهتری برای پخت و پز در دمای بالاست. از آنجا که روغن زیتون تصفیه‌ شده نسبت به دیگر روغن‌های زیتون عطر و طعم بیشتری دارد برای گریل کردن یا تف دادن سبزیجات، تهیه سالاد و مزه‌دار کردن غذاها بیشتر به کار می‌رود.

دقت داشته باشید که روغن زیتون حتما باید درای بو وطعم باشد؛ هرچند کم وگرنه ممکن است تقلبی و از نوع پالم باشد.

 

 

روغن کنجد

قابل استفاده‌ترین روغن سالم برای مصارف خانگی و جایگزین روغن‌های صنعتی نباتی جامد و مایع موجود در بازار، روغن کنجد است. خوشبختانه این روغن برای همه نوع پخت و پز مناسب است و حرارات‌های بالا و طولانی مدت مشکلی به وجود نمی‌آید.روغن کنجد خواص زیادی دارد از جمله:

 کاهش دهنده سطح کلسترول بد خون(LDL) و افزایش جذب کلسترول خوب(HDL)

  • کاهش فشارخون در افراد مبتلا به فشار خون بالا
  • جلوگیری از سرطان‌های سینه، پروستات و سرطان‌های دستگاه گوارش
  • جلوگیری از تصلب شرایین و بسته شدن عروق
  • جلوگیری از بروز سکته قلبی
  • جلوگیری از بروز آب مروارید

نکته مهم اینکه این روغن هم باید طعم و بوی کنجد را داشته باشد وگرنه امکان تقلبی یا بی خاصیت بودن آن وجود دارد.

 

روغن کانولا

روغن کانولا چربی تک‌اشباع‌ نشده نسبتاً بالایی دارد که حدود ۶۲ درصد است اما منبع خوبی از چربی چند اشباع‌ نشده نیز محسوب می‌شود که ۳۲ درصد از این روغن را تشکیل می‌دهد. در روغن کانولا، میزان چربی اشباع‌شده نسبت به دیگر روغن‌های پخت و پز کم و در حدود ۷ درصد است. این روغن از معدود روغن‌هایی به شمار می‌رود که منبع خوبی از چربی گیاهی امگا ۳ است؛ امگا ۳ نوعی مفید از چربی چنداشباع‌نشده محسوب می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد کسانی که روغن کانولا را جایگزین چربی اشباع‌شده در رژیم غذایی خود می‌کنند میزان کلسترول کلی و کلسترول LDL خود را کاهش می‌دهند و در نهایت خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی در آنها کمتر می‌شود.

 طعم طبیعی این روغن از گیاهی به نام کلزا می‌آید که در کانادا به صورت گسترده کشت می‌شود. به همین علت به این روغن “روغن کانادایی کم‌اسید” می‌گویند. روغن کانولا چندمنظوره است و روغن خوبی برای آشپزی به شمار می‌رود؛ خیلی هم گران نیست و به شیوه‌های مختلفی نظیر گریل، سرخ کردن، سالاد یا شیوه‌های دیگر قابل استفاده است.

 

روغن دنبه

طبع روغن دنبه گرم است و به همین دلیل مصرف آن برای بسیاری از بیماری‌ها مفید است، چرا که در طب سنتی اعتقاد بر این است که خوراکی‌های با طبع گرم برای سلامت انسان مفیدترند. برخی از مهمترین خواص درمانی روغن دنبه عبارتند از:

  • روغن دنبه، بسیار آسانتر از روغن‌های نباتی جامد و مایع، هضم و جذب بدن می‌شود و مصرف به اندازه و صحیح آن باعث کنترل چربی خون شده، علاوه بر اینکه این روغن، یکی از روغن‌های ایده‌آل برای سرخ کردن غذاها است.
  • روغن دنبه باعث کاهش کلسترول بد خون و افزایش کلسترول خوب می‌شود، با این وجود بایستی توجه داشت به دلیل دارا بودن مقادیر بالایی از اسیدهای چرب اشباع، افراط در مصرف آن برای بیماران قلبی و افراد دارای کلسترول بالا بایستی با احتیاط همراه باشد.
  • ایجاد تناسب اندام از خواص روغن دنبه است. متخصصان طب سنتی معتقدند مصرف روغن دنبه به کاهش وزن و لاغری افراد چاق و چاق شدن افراد لاغر کمک می‌کند.
  • روغن دنبه سرشار از مواد مغذی و انواع مختلف ویتامین‌ها و اسیدهای چرب گیاهی است، چرا که غذای گوسفند از گیاهان مختلف است، از این رو استفاده از روغن دنبه باعث تقویت قوای بدن، استخوان‌سازی و بالا بردن توان بدن در مقابله با بیماری‌های مختلف می‌شود.
  • یکی از خواص روغن دنبه که در طب سنتی به آن تاکید شده است خاصیت ضد افسردگی این روغن است.
  • روغن دنبه خاصیت سم‌زدایی دارد و می‌توان از آن به همراه روغن حیوانی برای تنقیه و پاکسازی روده‌ها استفاده نمود.
  • روغن دنبه غنی از اسیدهای چربی است که مستقیما توسط کبد جذب می‌شوند و به عنوان منبع انرژی بدن استفاده می‌شوند.

دقت داشته باشید که استفاده از روغن دنبه به‌ ویژه زیاده‌روی در مصرف آن، برای بیماران مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی توصیه نمی‌شود، زیرا حاوی اسیدهای چرب اشباع می‌باشد که برای سلامت قلب مضر است و باعث سفت و سخت شدن دیواره رگها می‌گردد. مصرف روغن دنبه برای افراد دارای اضافه وزن، کلسترول بالا و کسانی که تحرک کمی دارند، مضر است.

 

 

روغن زرد یا روغن حیوانی

روغن زرد چیست ؟ روغن زرد در واقع یکی از فراورده‌های حیوانی است که از شیر گاو  یا گوسفند تهیه می‌شود به این ترتیب که پس از تهیه کره از ماستی که از شیر تازه بدست آمده , این کره را می‌جوشاننده تا آب و دوغ موجود در کره بکلی از بین برود و تبخیر شود که ماحصل کار روغنی است خوش عطرو به رنگ زرد 

روغن حیوانی یک روغن همه کاره در آشپزخانه است. این روغن نقطه دود بسیار بالایی دارد(حدود 250 درجه سانتیگراد) و مانند بسیاری از روغن‌های دیگر در درجه حرارت بالا به رادیکال‌های آزاد شکسته نمی‌شود. روغن حیوانی نیاز به یخچال ندارد و به راحتی فاسد و خراب نیز نمی‌گردد. حتی گفته شده که تا 100 سال نیز می‌تواند سالم باقی بماند که البته با توجه به عطر و طعم بی نظیر آن بعید است که اینهمه سال باقی بماند!

روغن حیوانی با طعم و عطر بی نظیرش را می‌توانید به عنوان روغن سرخ کردنی بسیار سالم استفاده کنید. این روغن کاربردهای زیادی در پزشکی دارد و می‌تواند خواص درمانی بسیاری از ادویه‌ها و داروهای گیاهی را به مناطق مورد نظر از بدن برساند و جذب کند.

ودر پایان نکته مهم در استفاده متناوب از همه این روغن هاست.به هیچ وجه روغن مصرفی خود را به یک روغن خاص محدود نکنید و از همه روغن‌های ذکر شده به صورت متنوع در پخت و پز خود استفاده نمایید.

 

  • تاریخ و ساعت انتشار :
    11:41       1397/07/08
  • تعداد بازدید :
    1993
  • پسندیده :

کلمات کلیدی

روغن سالم

آشپزی سالم

انواع روغن

روغن زیتون

روغن کنجد

روغن کانولا

دنبه

روغن زرد

روغن حیوانی




درخواست معلم خصوصی یا آموزشگاه

اگر به دنبال انتخاب معلم خصوصی حرفه ای یا دوره های آموزشی در آموزشگاه های معتبر هستید؛ با ثبت اطلاعات خود در فرم درخواست معلم خصوصی یا رزرو آموزشگاه می توانید هر چه سریعتر به کمک بلدیاب کلاس خصوصی یا گروهی مناسب خود را بیابید. (مشاهده فرم درخواست)

اجاره فضای آموزشی خصوصی و گروهی

اگر برای برگزاری کلاس های خصوصی, نیمه خصوصی یا گروهی خود نیاز به فضای آموزشی دارید، سایت بلدیاب امکانی برای شما فراهم کرده تا بتوانید با توجه به شرایط تدریس تان، اقدام به اجاره فضای آموزشی مناسب خود نمایید. (مشاهده مکان های آموزشی)

بلدیاب چگونه کار میکنید؟

سایت بلدیاب با معرفی و تبلیغ دوره های آموزشی مدرسین خصوصی و آموزشگاهای کل کشور فضایی را فراهم نموده تا کاربرانی که نیاز به دوره های آموزشی مختلف دارند با یک جست و جوی ساده در بلدیاب بتوانند مدرس یا آموزشگاه مناسب خود را بیابند و اطلاعات تماس آنها را مشاهده کنند. (درخواست دوره های آموزشی)

‌شرایط همکاری با بلدیاب

مدرسین خصوصی و آموزشگاه داران محترم می توانند برای تبلیغ دوره های آموزشی خود و جذب شاگرد برای کلاس های خصوصی و گروهی ، در هر زمینه ای (درسی، فنی، هنری، ورزشی، مالی ، حسابداری، کسب و کار و ... ) در سایت بلدیاب ثبت نام کنند و از خدمات آن استفاده نمایند. (ثبت نام و همکاری)

راهنمای تصویری استفاده از سایت بلدیاب

اگر مدرس خصوصی هستید یا آموزشگاه دارید بهتر است قبل از ثبت دوره های آموزشی خود از راهنمای بلدیاب استفاده کنید تا در معرفی دوره های خود و جذب شاگرد یا هنرجو موفق تر عمل کنید. (مشاهده راهنمای بلدیاب)

Baladyab اسماعیل محمدی

" اگر به دنبال دوره‌های آموزشی در هر زمینه ای به صورت خصوصی یا نیمه خصوصی هستید، یا می‌خواهید از دوره‌های برگزار شده توسط آموزشگاه‌های استان خود باخبر شوید، در وب سایت بلدیاب می‌توانید اساتید و آموزشگاه‌های که دوره شما را برگزار میکنند را پیدا کنید، در صورت نیاز با آنها تماس بگیرید و به صورت حضوری با آنها کلاس برگزار کنید. "

شما هم می توانید نظر خود را درباره سایت بلدیاب ثبت کنید.