تبلیغات
شما

راهکارهای آموزش مهارت‌های اجتماعی در دانش آموزان قسمت اول

راهکارهای آموزش مهارت‌های اجتماعی در دانش آموزان قسمت اول

یکی از مواردی که کودکان باید برای ورود به جامعه یاد بگیرند، مهارت‌های اجتماعی است. مهارت‌های اجتماعی به مجموعه توانمندی هایی گفته می‌شود که موجب موفقیت در زندگی اجتماعی فرد خواهد شد. بنابراین آموزش مهارت‌های اجتماعی برای کودکان از خانواده و ارتباط با اطرافیان شروع شده و در طول زندگی یادگیری مهارت‌های اجتماعی ادامه پیدا می‌کند. در این مقاله از وب سایت بلدیاب به بررسی راهکارهای آموزش مهارت‌های اجتماعی در دانش آموزان می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

مهارت‌های اجتماعی در دانش آموزان

برای زندگی موفق در جامعه نیاز به روابط درست با افراد جامعه است. هر فردی برای حضور در جامعه در هر مقطع سنی و هر شرایطی از جمله دوران تحصیل، در شغل  و یا روابط با دوستان نیاز به مهارت‌های اجتماعی و رعایت آداب اجتماعی درست خواهد داشت. بنابراین کودکان و دانش آموزان باید علاوه بر مهارت‌های فردی بتوانند مهارت اجتماعی خود را تقویت کنند. به عنوان والدین فرزند خود بهتر است به فکر این مساله باشید که بتوانید مهارت‌های اجتماعی درست را به فرزند خود یاد دهید. حضور در جامعه و ارتباط برقرار کردن با افراد نیاز ضروری امروز است. کودکان برای آن که خودشان را با اجتماعی که در آن زندگی می‌کنند، سازگارتر کنند باید انواع مهارت‌های اجتماعی را فرا بگیرند.

شروع مهارت‌های یادگیری دانش آموزان از خانواده شروع می‌شود. مدارس نیز منبع مفیدی برای یادگیری مهارت‌های اجتماعی است. مهارت‌های اجتماعی که کودک لازم است فرا بگیرد در برگیرنده طیف وسیعی از توانایی‌های گروهی، از آغاز، حفظ و پایان یک مکالمه ساده تا تشخیص علائم ارتباط اجتماعی و حتی پیچیده‌ترین آن‌ها مثل، فرایند حل مشکل و تعارض‌های به وجود آمده است. والدین می‌توانند مهارت‌های اجتماعی دانش آموزان  را با استفاده از روش‌های گوناگون مثل مدل سازی، نقش بازی کردن و اجرای نمایش و تمرین به فرزندانشان بیاموزند.

مهارت‌های اجتماعی دانش آموزان در مدرسه به خاطر ارتباط با افراد بیشتر پرورش پیدا می‌کند. چگونه خندیدن، رعایت فاصله اجتماعی نسبت به دیگران، چگونگی صحبت کردن، احوالپرسی با دیگران، گفتگو کردن با دیگران، بازی و کار کردن با دیگران، جلب توجه و درخواست کمک، توانایی مهار پرخاشگری، آراستگی و بهداشت پایه و اساس مهارت‌های اجتماعی دانش آموزان است.

مهارت‌های اجتماعی در دانش آموزان ابتدایی

دانش آموزان باید برای ارتباط درست تحت تعلیم قرار بگیرند. تاثیر مدارس بر آموزش مهارت‌های اجتماعی کاملا مشهود است. فعالیت‌های گروهی که در مدارس صورت می‌گیرد یکی از مهارت‌های اجتماعی در دانش آموزان را  با عنوان همکاری داشتن تقویت کند. دوست بودن، کمک کردن، مشارکت در امور از جمله مهارت‌های اجتماعی در دانش آموزان مدارس تقویت خواهد شد.

پیروی از قانون و نظم و انضباط  که از مهارت‌های اجتماعی است در مدارس به دانش آموزان آموزش داده می‌شود.

رعایت نوبت، احترام به دیگران، وظیفه شناسی ( کارهای گروهی)، خوب گوش کردن به دیگران، برقراری رابطه مثبت و متقابل رفتار مناسب و احترام به خود نیز از دیگر مهارت‌های اجتماعی در دانش آموزان است که در فرآیند و روال کارهای مدرسه دانش آموزان به صورت کاملا کاربردی آن‌ها را فرا می‌گیرند.

بخشش، صبر و شکیبایی داشتن، پذیرش اختلاف نظرها، مودب و فروتن بودن نیز از مهارت‌های اجتماعی دیگر است که در خانواده و مدارس فرا گرفته می‌شود.

مهارت‌های اجتماعی

آموزش مهارت اجتماعی به کودکان

مهارت‌های اجتماعی برای داشتن روابط سالم در جامعه بسیار اثرگذار است. بنابراین باید فرهنگ سازی درست برای آموزش مهارت اجتماعی به کودکان در جامعه رواج پیدا کند. آموزش مهارت اجتماعی درست از یک خانواده سالم شروع می‌شود. هنگامی که کودک برخورد والدین خود را با یک دیگر می‌بیند به نا خودآگاه در حال یادگیری مهارت‌های اجتماعی است. قدم بعدی روابط‌های خانوادگی است که بر آموزش مهارت‌های اجتماعی کودک تاثیر خواهد گذاشت. بعد از آن کودک به مدرسه ورود پیدا می‌کند و با افراد بیشتری ارتباط پیدا می‌کند. آموزش صحیح مهارت‌های اجتماعی به کودکان جامعه ای سالم را می‌سازد.

داشتن رفتارخوب

همان طور که گفته شد آموزش از خانواده شروع خواهد شد. بنابراین به کودک خود بیاموزید که از کلماتی مانند " لطفا "و " از شما متشکرم " استفاده کند چون برای کودک مهم است مودب باشد.

داشتن مهارت‌های ارتباطی

آموزش مهارت اجتماعی به کودکان مهم است. کودک باید بتواند مکالمه خوبی داشته باشد. معرفی مودبانه خود، ارتباط چشمی با طرف دیگر، گوش دادن و به اشتراک گذاری مناسب، چیزهای بحرانی در مکالمه خوب هستند که می‌توانید به کودک آموزش دهید.

کنترل احساسات

زمان هایی وجود خواهد داشت که کودک ممکن است احساس اضطراب کند و بخواهد کاری انجام دهد. برای آموزش مهارت اجتماعی به کودکان  نیاز دارید به کودک یاد دهید چگونه احساسات خود را در شرایط خاص کنترل کند.

 داشتن صبر

آموزش مهارت اجتماعی به کودکان و صبر داشتن یک مسئله مهم در مهارت‌های اجتماعی است. صبر یک ارزش مهم است که کودک باید از روی جوانان یاد بگیرد.

مهارت‌های اجتماعی کودکان پیش دبستانی

خصوصیات اجتماعی کودک پیش دبستانی در مرکز خانواده او است. نیاز به برقراری ارتباط با خانواده، جلب توجه آن‌ها و ارتباط‌های کلامی و بصری بیشتر با اعضای خانواده صورت می‌گیرد. در پیش دبستانی‌ها شروع مهارت‌های اجتماعی کودک در خارج از دایره ارتباطات خانوادگی و دوستان شکل می‌گیرد. کودک در پایان این دوره، رفته رفته خود را فردی مستقل می‌بیند و الگوهایی که از رفتارهای اجتماعی گرفته است، در او ثابت می‌شوند.

مفهوم همکاری و مشارکت را درک می‌کند. مهارت‌های اجتماعی در کودکان پیش دبستانی با بازی‌های دوستانه و پذیرفتن نقش‌های مختلف صورت می‌گیرد. کودک پیش دبستانی در این سن دوستانش را خودش برمی گزیند و خیلی زود آن‌ها را تغییر می‌دهد. در بازی‌های کودکانه، قانون‌های بازی و پایبند بودن به آن را یاد می‌گیرند. تعامل و مشارکت در کارها از جمله مهارت‌های اجتماعی کودک در این سن است.

جمع بندی

در این مطلب از وب سایت بلدیاب به معرفی مهارت‌های اجتماعی در دانش آموزان پرداختیم. مهارت‌های اجتماعی برای ورود به جامعه ضروری و لازم هستند. کودکان باید ضرورت مهارت هایی مانند نظم و ترتیب را درک کنند. رعایت و نهادینه شدن این مهارت‌ها نیازمند تداوم و یادآوری مداوم است.

وب سایت بلدیاب یک سایت برای تدریس خصوصی آنلاین است که شرایطی برای آموزش آنلاین را فراهم کرده است. در مطلب بعدی از سایت بلدیاب درباره راهکارهای آموزش مهارت‌های اجتماعی در دانش آموزان بیشتر صحبت خواهیم کرد.

  • تاریخ و ساعت انتشار :
    09:59       1400/05/12
  • تعداد بازدید :
    3068
  • پسندیده :

کلمات کلیدی

مهارت‌های اجتماعی در دانش آموزان

مهارت‌های اجتماعی

آموزش مهارت اجتماعی به کودکان




درخواست معلم خصوصی یا آموزشگاه

اگر به دنبال انتخاب معلم خصوصی حرفه ای یا دوره های آموزشی در آموزشگاه های معتبر هستید؛ با ثبت اطلاعات خود در فرم درخواست معلم خصوصی یا رزرو آموزشگاه می توانید هر چه سریعتر به کمک بلدیاب کلاس خصوصی یا گروهی مناسب خود را بیابید. (مشاهده فرم درخواست)

اجاره فضای آموزشی خصوصی و گروهی

اگر برای برگزاری کلاس های خصوصی, نیمه خصوصی یا گروهی خود نیاز به فضای آموزشی دارید، سایت بلدیاب امکانی برای شما فراهم کرده تا بتوانید با توجه به شرایط تدریس تان، اقدام به اجاره فضای آموزشی مناسب خود نمایید. (مشاهده مکان های آموزشی)

بلدیاب چگونه کار میکنید؟

سایت بلدیاب با معرفی و تبلیغ دوره های آموزشی مدرسین خصوصی و آموزشگاهای کل کشور فضایی را فراهم نموده تا کاربرانی که نیاز به دوره های آموزشی مختلف دارند با یک جست و جوی ساده در بلدیاب بتوانند مدرس یا آموزشگاه مناسب خود را بیابند و اطلاعات تماس آنها را مشاهده کنند. (درخواست دوره های آموزشی)

‌شرایط همکاری با بلدیاب

مدرسین خصوصی و آموزشگاه داران محترم می توانند برای تبلیغ دوره های آموزشی خود و جذب شاگرد برای کلاس های خصوصی و گروهی ، در هر زمینه ای (درسی، فنی، هنری، ورزشی، مالی ، حسابداری، کسب و کار و ... ) در سایت بلدیاب ثبت نام کنند و از خدمات آن استفاده نمایند. (ثبت نام و همکاری)

راهنمای تصویری استفاده از سایت بلدیاب

اگر مدرس خصوصی هستید یا آموزشگاه دارید بهتر است قبل از ثبت دوره های آموزشی خود از راهنمای بلدیاب استفاده کنید تا در معرفی دوره های خود و جذب شاگرد یا هنرجو موفق تر عمل کنید. (مشاهده راهنمای بلدیاب)

Baladyab اسماعیل محمدی

" اگر به دنبال دوره‌های آموزشی در هر زمینه ای به صورت خصوصی یا نیمه خصوصی هستید، یا می‌خواهید از دوره‌های برگزار شده توسط آموزشگاه‌های استان خود باخبر شوید، در وب سایت بلدیاب می‌توانید اساتید و آموزشگاه‌های که دوره شما را برگزار میکنند را پیدا کنید، در صورت نیاز با آنها تماس بگیرید و به صورت حضوری با آنها کلاس برگزار کنید. "

شما هم می توانید نظر خود را درباره سایت بلدیاب ثبت کنید.