تبلیغات
شما

شرایط معلم شدن در آموزش و پرورش چیست؟

شرایط معلم شدن در آموزش و پرورش چیست؟

تربیت نیروی انسانی و پرورش نیروی آموزش دیده برای معلم شدن یکی از موضوعات مهم برای ایجاد یک نظام آموزشی منظم است. شغل معلمی یکی از مشاغلی است که محبوبیت زیادی دارد و هر ساله افراد زیادی برای پذیرفته شدن در این شغل با هم رقابت می‌کنند.  آگاهی از شیوه‌ های ورود برای معلم شدن برای متقاضیان ورود به این شغل اهمیت بالایی دارد. معلم شدن یکی از شغل هایی است که همیشه محبوبیت زیادی دارد. در این مطلب از وب سایت بلدیاب به معرفی شرایط معلم شدن و استخدام در آموزش و پرورش می‌پردازیم.

انتخاب رشته دبیرستان برای معلم شدن

داوطلبانی که قصد دارند پس از اتمام دوره دبیرستان شغل معلمی را انتخاب کنند می‌توانند در انتخاب رشته دبیرستان رشته ای را انتخاب کنند که در مراحل بعدی بتوانند در دانشگاه‌های تربیت معلم تحصیل کنند. پیش از انتخاب رشته دبیرستان در فرآیند انتخاب رشته شرکت کرده و سعی کنید تا بر اساس استعداد و علاقه خود در رشته‌های مرتبط با معلم شدن تحصیل نمایید.

شرکت در کنکور سراسری

یکی از اصلی‌‌ترین راه‌ های ورود به شغل معلمی از طریق ورود به دانشگاه‌‌های تخصصی است که به این منظور ایجاد شده است. راه ورود به این دانشگاه‌‌ها از طریق کنکور سراسری است . برای ورود به دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی باید تمام شرایط لازم این شغل را به دست بیاورید. برای به دست آوردن شرایط شغل معلمی باید در آزمون‌های سراسری دانشگاه و موسسات عالی آموزشی شرکت کرده و با قبولی در حد نصاب و به دست آوردن نمره قبولی امتیاز لازم برای ورود به دانشگاه را به دست بیاورید. افرادی که قصد دارند علاوه بر تدریس در آموزش و پرورش به تدریس خصوصی نیز داشته باشند می‌توانند با شرکت در آزمون و استخدام رسمی به کار مشغول شوند.

معلم شدن

آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش

روش دیگری که برای ورود به آموزش و پرورش وجود دارد، فارغ التحصیلان رشته‌های دیگر نیز می‌توانند با شرکت در آزمون‌های استخدامی که توسط آموزش و پرورش انجام می‌شود وارد شغل معلمی شوند. بعد از قبولی در آزمون و طی مراحل طی شده برای مصاحبه و تایید صلاحیت جذب آموزش و پرورش می‌شوند. مصاحبه‌های این سطح در مورد صلاحیت افراد در دروس عمومی و تخصصی صورت می‌گیرد. در صورتی که در این آزمون پذیرفته شوید ملزم هستید در دوره‌های آموزشی آشنایی با شغل شرکت کرده و پس از طی دوره مشغول به کار شوند.

سلامت جسمی و روحی

ازجمله شرایط دیگری که برای معلم شدن وجود دارد برخورداری متقاضی از سلامت جسمی و روانی است. شغل معلم یک شغل حساس است و برای ایفای آن نیاز است تا افراد از لحاظ جسمی و روحی از سلامت برخوردار باشد. از جمله شرایط جسمی فرد برای انتخاب شغل معلمی می‌توان به قد و وزن مناسب و ظاهری موجه و آراسته ،  شیوه بیان گویا و روان و برخورداری از سلامت روحی و اخلاقی متناسب با این شغل اشاره کرد. بررسی سلامت جسمی و روحی برای افراد متقاضی بعد از کسب حد نصاب امتیاز علمی توسط کارشناسان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

توانایی گفتاری

 

 یکی از شرایط که برای  تدریس نیاز است توانایی معلم در رعایت مخارج تمام حروف و ادای کلمات و عبارات به طور کامل و نداشتن لکنت زبان به هر میزان در گفتار خود است تا دانش آموز بتواند هر آنچه را بیان می‌کند درک کند.

قدرت بینایی

داشتن دید ۱۰/۱۰ در یک چشم و یا پس از اصلاح با عینک و داشتن دید حداقل ۱۶.۲۰ در دو چشم و یا پس از اصلاح با عینک، هر نوع نقص میدان بینایی در یک یا هر دو چشم دوربینی غیرقابل درمان و نیستاگموس شدید هر دو چشم، ضایعات وسیع، شدید و غیر قابل درمان در هر دو قرنیه، کوررنگی، نابینایی در یک چشم.

قدرت شنوایی

 

کمی شنوایی داوطلب نباید بیش از ۴۰ دسیبل باشد. داوطلب باید صدای نجوا را از فاصله شش متری بشنودقدرت شنوایی متقاضی معلم شدن باید در حد نصاب معین شده باشد.

 

قد و وزن

با توجه به وظایف متناسب برای معلم شدن در هر رشته متقاضی از نظر جسمی مورد معاینات پزشکی قرار می‌گیرد. حداقل قد لازم برای داوطلبان رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی نیز مطابق ضوابط مربوط به داوطلبان ورود به رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی تعیین می‌شود.

نقص عضو و شکل ظاهری

متقاضی برای معلم شدن مواردی از قبیل تغییر شکل مادرزادی یا اکتسابی اندام‌ها و نداشتن کراهت منظر در اثر سوختگی، سوانح یا دیگر عوامل در صورت یا قسمت‌های ظاهری و نمایان بدن و نداشتن نقص عضو مشهود و موثر در انجام وظایف حرفه‌ای معلمی توسط پزشک معتمد واجد شراط مورد بررسی قرار می‌گیرد.

بیماری‌ها

متقاضی از نظر سلامت جسمی مورد بررسی قرار می‌گیرد تا شرایطی از قبیل عدم ابتلا به بیماری‌های مزمن و صعب العلاج از قبیل دیابت، سیروز کبدی، آسم، نارسایی کلیه، بیماری‌های قلبی اسکروز آنپلاک، پارکینسون و بیماری‌های خونی نظیر لوسمی، کم خونی شدید مقاوم به درمان، تالاسمی ماژور و هر نوع بیماری شناخته شده موثر در انجام وظایف معلمی توسط یک پزشک معتمد مورد بررسی قرار بگیرد.

سلامت روان

متقاضی برای معلم شدن باید از نظر سلامت روان توسط روانشناس متخصص و معتمد آموزش و پرورش دارای نظام روانشناسی از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران مورد بررسی قرار گیرد.

از دیگر شرایطی که متقاضی معلم شدن باید از آن برخوردار باشد از جمله:

  1.  برخورداری از استعداد
  2.  علاقه و انگیزه معلمی
  3.  عامل بودن به اخلاق و رفتار نیکو
  4.  رفتار متناسب با شأن و جایگاه معلمی
  5. برخورداری از قدرت تعامل با دیگران
  6.  آشنایی با تعالیم دینی به ویژه قرآن کریم
  7.  برخورداری از حسن شهرت
  8.  داشـتن حـداکثر ۲۸ سـال در بدو استخدام قطعی بعد از فراغت از تحصیل

جمع بندی

چگونگی تأمین و تربیت نیروی انسانی، همواره یکی از موضوعات اساسی ساختار سیاسی و ساختار آموزشی در کشور است. حساسیت و تأثیر گذاری که شغل معلمی در توسعه کشور داشته است، باعث شده است در تمامی دوره‌‌ها تا ضوابط و شرایط خاصی تعیین شود ، تا اصلح‌‌ترین افراد برای تصدی این شغل انتخاب شوند .
معلم شدن شغلی با حساسیت‌های ویژه است. تدریس خصوصی نیز یکی از شاخه‌های تدریس است که امروزه رواج پیدا کرده است. بهتر است برای استفاده از معلم خصوصی برای فرزندان خود از استاد خصوصی با تجربه در رشته مرتبط بهره مند شوید تا با اطمینان خاطر به نتیجه مطلوب دست پیدا کنید. وب سایت بلدیاب، سایت برای تدریس خصوصی است که شرایطی را فراهم آورده است که می‌توانید با مراجعه به وب سایت بلدیاب و بررسی معلم خصوصی مربوط به درس مورد نظر، استاد خصوصی را انتخاب کنید که تمام شرایط مورد نیاز برای تدریس خصوصی را به صورت دلخواه شما داشته باشد.

 

  • تاریخ و ساعت انتشار :
    10:19       1400/02/21
  • تعداد بازدید :
    1000
  • پسندیده :

کلمات کلیدی

معلم شدن

معلم خصوصی

تدریس خصوصی




درخواست معلم خصوصی یا آموزشگاه

اگر به دنبال انتخاب معلم خصوصی حرفه ای یا دوره های آموزشی در آموزشگاه های معتبر هستید؛ با ثبت اطلاعات خود در فرم درخواست معلم خصوصی یا رزرو آموزشگاه می توانید هر چه سریعتر به کمک بلدیاب کلاس خصوصی یا گروهی مناسب خود را بیابید. (مشاهده فرم درخواست)

اجاره فضای آموزشی خصوصی و گروهی

اگر برای برگزاری کلاس های خصوصی, نیمه خصوصی یا گروهی خود نیاز به فضای آموزشی دارید، سایت بلدیاب امکانی برای شما فراهم کرده تا بتوانید با توجه به شرایط تدریس تان، اقدام به اجاره فضای آموزشی مناسب خود نمایید. (مشاهده مکان های آموزشی)

بلدیاب چگونه کار میکنید؟

سایت بلدیاب با معرفی و تبلیغ دوره های آموزشی مدرسین خصوصی و آموزشگاهای کل کشور فضایی را فراهم نموده تا کاربرانی که نیاز به دوره های آموزشی مختلف دارند با یک جست و جوی ساده در بلدیاب بتوانند مدرس یا آموزشگاه مناسب خود را بیابند و اطلاعات تماس آنها را مشاهده کنند. (درخواست دوره های آموزشی)

‌شرایط همکاری با بلدیاب

مدرسین خصوصی و آموزشگاه داران محترم می توانند برای تبلیغ دوره های آموزشی خود و جذب شاگرد برای کلاس های خصوصی و گروهی ، در هر زمینه ای (درسی، فنی، هنری، ورزشی، مالی ، حسابداری، کسب و کار و ... ) در سایت بلدیاب ثبت نام کنند و از خدمات آن استفاده نمایند. (ثبت نام و همکاری)

راهنمای تصویری استفاده از سایت بلدیاب

اگر مدرس خصوصی هستید یا آموزشگاه دارید بهتر است قبل از ثبت دوره های آموزشی خود از راهنمای بلدیاب استفاده کنید تا در معرفی دوره های خود و جذب شاگرد یا هنرجو موفق تر عمل کنید. (مشاهده راهنمای بلدیاب)

Baladyab اسماعیل محمدی

" اگر به دنبال دوره‌های آموزشی در هر زمینه ای به صورت خصوصی یا نیمه خصوصی هستید، یا می‌خواهید از دوره‌های برگزار شده توسط آموزشگاه‌های استان خود باخبر شوید، در وب سایت بلدیاب می‌توانید اساتید و آموزشگاه‌های که دوره شما را برگزار میکنند را پیدا کنید، در صورت نیاز با آنها تماس بگیرید و به صورت حضوری با آنها کلاس برگزار کنید. "

شما هم می توانید نظر خود را درباره سایت بلدیاب ثبت کنید.