تبلیغات
شما

مشکلات دانش آموزان ابتدایی و راه‌های رفع آن ها

مشکلات دانش آموزان ابتدایی و راه‌های رفع آن ها

در یک کلاس درس، معلم با طیف وسیعی از رفتارها و مشکلات دانش آموزان رو به رو است. به جرات می‌توانیم بگوییم که مقطع ابتدایی، از مقاطع حساس در دوره تحصیلی همه دانش آموزان است. در این دوره پایه‌های شخصیتی و علمی کودکان شکل خواهند گرفت. به علاوه وجود خلقیات متفاوت در دانش آموزان دبستانی ممکن است منجر به چالش‌ها و مشکلاتی شود که معلم باید با آن‌ها آشنایی داشته باشد. مشکلات دانش آموزان ابتدایی می تواند در پیشرفت تحصیلی آن‌ها تاثیرگذار باشد. پس تا انتهای مطلب همراه سایت بلدیاب، سایت معتبر تدریس خصوصی در منزل باشید، تا با راه‌های رفع مشکلات دانش آموزان ابتدایی آشنا شوید.

مشکلات دانش آموزان ابتدایی

در سیستم آموزشی کشورما ایران, عوامل و افراد زیادی مشغول به کار هستند. برخی از این افراد به طور مستقیم و برخی به صورت غیر مستقیم می‌توانند در حل مشکلات دانش آموزان تاثیرگذار باشند. یکی از افرادی که بیشتر اوقات را با دانش آموزان سپری می‌کند، معلم است. یک معلم خوب باید با انواع مشکلات دانش آموزان ابتدایی آشنایی داشته باشد. به طور کلی مشکلات دانش آموزان ابتدایی دارای تنوع زیادی است که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

مشکلات رفتاری دانش آموزان ابتدایی

آموزش در مقطع دبستان، یکی از مقاطع جذابی است که هر معلمی را تشویق به ورود به این مقطع می‌کند. اما از طرف دیگر در این مقطع دانش آموزان دارای مشکلاتی هستند که در مقاطع دیگر به ندرت مشاهده خواهیم نمود.

مشکلاتی از قبیل:

  • پرخاشگری و تند مزاجی. (قلدری برای سایر همکلاسی ها.)
  • خجالتی بودن و انزوا طلبی.
  • بیش فعالی.
  • وابستگی زیاد به والدین و یا افراد دیگر.
  • خواهان توجه بیش از حد از اطرافیان.
  • قدرت دروغگویی بالا.
  • تقلب زیاد.
  • رفتارهای بزهکارانه از قبیل دزدی و دعوا کردن.
  • صحبت کردن در حین تدریس معلم.
  • سرپیچی از قوانین کلاس و درخواست‌های معلم.
  • وغیره.

مشکلات رفتاری دانش آموزان ابتدایی از جنبه رفتاری می‌تواند، به علت‌های گوناگونی بروز کند. برخی از عواملی که به بروز مشکلات رفتاری دانش آموزان ابتدایی دامن می‌زند، شامل موارد زیر است.

  • کسل بودن محیط کلاس برای دانش آموزان.
  • درک نکردن انتظارات و قوانین معلم.
  • نیاز به جلب توجه.
  • وجود اختلال هایی از قبیل اوتیسم، بیش فعالی و...
  • تقلید کردن از رفتارهای افراد بزرگ‌تر مانند خواهر و برادرانش.

مشکلات یادگیری در دانش آموزان ابتدایی

اختلال در یادگیری از رایج‌ترین مشکلات در بین دانش آموزان ابتدایی است. (Learning Disabilities) یا اختلالات یادگیری در برگیرنده مشکلاتی از قبیل اختلال در خواندن، اختلال املا نویسی و اختلال ریاضی است. بیش فعالی را هم می‌توان در گروه مشکلات یادگیری دانش آموزان قرار دارد. دانش آموزانی که به بیش قعالی مبتلا هستند با وجود ضریب هوشی بالا، به دلیل قدرت تمرکز کمی که دارند به نسبت سایر همکلاسی‌های خود ضعیف‌تر عمل می‌کنند.

مشکلات برقراری ارتباط در دانش آموزان ابتدایی

قدرت برقراری ارتباط، در موفقیت یک دانش آموز بسیار نقش چشمگیری دارد. پس به جرات می‌توانیم بگوییم عدم برقراری ارتباط فعال می‌تواند باعث بروز مشکلات مختلفی بشود. دو عامل در عدم برقراری ارتباط و به وجود آمدن مشکلات ارتباطی در بین دانش آموزان اثرگذار است.

عامل اول، می‌تواند به ناتوانی‌های فیزیکی دانش آموز بستگی داشته باشد. ممکن است کودک در زمینه هایی مانند شنوایی، بینایی، صحبت کردن و مسائلی از این دست که مشهود نیستند، مشکل داشته باشد. این عامل کودک را را در برقراری ارتباط با سایر همکلاسی‌ها دچار مشکل خواهد کرد.

عامل دوم، این عامل ناشی از عدم توانایی دانش آموز در ایجاد یک ارتباط موثر است. گاهی اوقات دانش آموز هیچ مشکل جسمی ندارد و فقط به دلیل برخی از مسائل جزیی نمی‌تواند با دیگران ارتباط برقرار کند. اضطراب قضاوت شدن، عدم توانایی در درک جملات پیچیده، درک پایین زبان بدن معلم و... برخی از این ناتوانایی‌ها است.

مشکلات انجام تکلیف در دانش آموزان ابتدایی

معلمان تجارب مختلفی در زمینه انگیزه پایین دانش آموزان در انجام تکالیف را به طور قطع داشته اند. عدم علاقه به انجام تکالیف از شایع‌ترین مشکلات دانش آموزان ابتدایی است. این مشکل می‌تواند علت‌های ریشه ای و مهمی در ارتباط به بی علاقگی دانش آموزان داشته باشد.

راه‌های رفع مشکلات دانش آموزان ابتدایی

بعد از شناخت مشکلات رایج در مقطع ابتدایی نوبت به راهکارهای حل این مشکلات است.

راه برطرف نمودن مشکل رفتاری در دانش آموز

معلمان با کمک و همراهی والدین می‌توانند، اقدامات بسیار خوبی در جهت کم نمودن مشکلات رفتاری انجام بدهند. ابتدا این افراد باید مشکل و ریشه آن را شناسایی کنند. سپس با تشویق دانش آموز در صورت انجام رفتارهای صحیح، کم کردن تایم‌های تفریح و برقرار کردن یک ارتباط موثر، مشکلات رفتاری را به حداقل برسانند.

راه برطرف نمودن مشکل یادگیری در دانش آموز

برای برطرف نمودن این مشکل ابتدا، معلم باید نوع اختلال را در دانش آموز شناسایی کند. بعد از شناخت اختلال، نوبت به انجام برنامه‌های ویژه برای یادگیری و آموزش در دانش آموز است. نکته مهم در زمان شناسایی اختلالات یادگیری، آگاه نمودن والدین از وجود اختلال است. روش آگاه کردن والدین از وجود اختلال، به میزان کمک به دانش آموز دارای اهمیت است.

راه‌های برطرف نمودن عدم برقراری ارتباط در دانش آموز

در شرایطی که دانش آموز با مشکل عدم برقراری ارتباط صحیح سر و کله می‌زند، معلم می‌تواند با ایجاد یک محیط آموزشی امن و مثبت، به دانش آموز این حس را القا کند که هیچ فردی در کلاس او را به دلیل ناتوانایی هایی که دارد تحقیر نخواهد کرد.

راه‌های برطرف نمودن مشکل عدم حل تکالیف توسط دانش آموز

برای حل این مشکل لازم است تا معلم با ایجاد انگیزه و خلاقیت، دانش آموز را تشویق به انجام تکالیف کند. معلمان فعال در دوره ابتدایی باید یافته‌های جدید در زمینه تکالیف را مطالعه کرده و با کمک روش‌های اثر بخش، دانش آموز را به انجام تکالیف علاقمند کنند.

مهم‌ترین راه برخورد با مشکلات دانش آموزان

در کنار معلمان، والدین هم باید فرزندان خود را در زمان ورود به مقطع ابتدایی زیر نظر بگیرند. هرگونه تغییر رفتار و یا تاخیر در یادگیری کمک می‌کند تا به موقع اختلالات دانش آموزان شناسایی شود. از دیگر راه هایی که در برخورد با با دانش آموزان مشکل دار وجود دارد، ارتباط مستمر و مداوم معلم و والدین است. این افراد می‌توانند در کنارهم و در زمان طلایی به دانش آموز کمک کنند تا به راحتی در کلاس درس تعامل کند.

جمع بندی

دوره ابتدایی یک مقطع حساس در بین تمامی مقاطع تحصیلی دانش آموزان است. در این دوره دانش آموزان ممکن است با مشکلاتی رو به رو شوند که در صورت عدم حل آن ها، آن‌ها را در مقاطع بالاتر نیز دچار گرفتاری خواهد کرد. به همین دلیل شناخت مشکلات دانش آموزان ابتدایی به والدین و فرزندان آن‌ها کمک می‌کند تا در زمان مناسب بهترین راه حل را اتخاذ کنند. سایت بلدیاب، یک وب سایت معتبر است که به والدین کمک می‌کند تا بهترین معلم خصوصی را برای فرزند خود انتخاب کنند. والدین می‌توانند با مراجعه به قسمت ثبت درخواست معلم خصوصی، لیست اساتید و مدرسین برتر را ملاحظه کرده و بهترین آن‌ها را انتخاب کنند.

  • تاریخ و ساعت انتشار :
    10:02       1402/06/21
  • تعداد بازدید :
    1161
  • پسندیده :

کلمات کلیدی

مشکلات دانش آموزان ابتدایی

راه‌های رفع مشکلات دانش آموزان ابتدایی

مهم‌ترین راه برخورد با مشکلات دانش آموزان


دسته بندی

تدریس


درخواست معلم خصوصی یا آموزشگاه

اگر به دنبال انتخاب معلم خصوصی حرفه ای یا دوره های آموزشی در آموزشگاه های معتبر هستید؛ با ثبت اطلاعات خود در فرم درخواست معلم خصوصی یا رزرو آموزشگاه می توانید هر چه سریعتر به کمک بلدیاب کلاس خصوصی یا گروهی مناسب خود را بیابید. (مشاهده فرم درخواست)

اجاره فضای آموزشی خصوصی و گروهی

اگر برای برگزاری کلاس های خصوصی, نیمه خصوصی یا گروهی خود نیاز به فضای آموزشی دارید، سایت بلدیاب امکانی برای شما فراهم کرده تا بتوانید با توجه به شرایط تدریس تان، اقدام به اجاره فضای آموزشی مناسب خود نمایید. (مشاهده مکان های آموزشی)

بلدیاب چگونه کار میکنید؟

سایت بلدیاب با معرفی و تبلیغ دوره های آموزشی مدرسین خصوصی و آموزشگاهای کل کشور فضایی را فراهم نموده تا کاربرانی که نیاز به دوره های آموزشی مختلف دارند با یک جست و جوی ساده در بلدیاب بتوانند مدرس یا آموزشگاه مناسب خود را بیابند و اطلاعات تماس آنها را مشاهده کنند. (درخواست دوره های آموزشی)

‌شرایط همکاری با بلدیاب

مدرسین خصوصی و آموزشگاه داران محترم می توانند برای تبلیغ دوره های آموزشی خود و جذب شاگرد برای کلاس های خصوصی و گروهی ، در هر زمینه ای (درسی، فنی، هنری، ورزشی، مالی ، حسابداری، کسب و کار و ... ) در سایت بلدیاب ثبت نام کنند و از خدمات آن استفاده نمایند. (ثبت نام و همکاری)

راهنمای تصویری استفاده از سایت بلدیاب

اگر مدرس خصوصی هستید یا آموزشگاه دارید بهتر است قبل از ثبت دوره های آموزشی خود از راهنمای بلدیاب استفاده کنید تا در معرفی دوره های خود و جذب شاگرد یا هنرجو موفق تر عمل کنید. (مشاهده راهنمای بلدیاب)

Baladyab اسماعیل محمدی

" اگر به دنبال دوره‌های آموزشی در هر زمینه ای به صورت خصوصی یا نیمه خصوصی هستید، یا می‌خواهید از دوره‌های برگزار شده توسط آموزشگاه‌های استان خود باخبر شوید، در وب سایت بلدیاب می‌توانید اساتید و آموزشگاه‌های که دوره شما را برگزار میکنند را پیدا کنید، در صورت نیاز با آنها تماس بگیرید و به صورت حضوری با آنها کلاس برگزار کنید. "

شما هم می توانید نظر خود را درباره سایت بلدیاب ثبت کنید.