تبلیغات
شما

راهکارهای عملی جلوگیری از افت تحصیلی دانش آموزان چیست؟ قسمت اول

راهکارهای عملی جلوگیری از افت تحصیلی دانش آموزان چیست؟ قسمت اول

بدون شک در دنیای پیشرفته امروز تحصیلات به عنوان عامل مهمی در موفقیت فرد اثرگذار است. شخصیت اجتماعی، آینده شغلی زندگی فردی افراد، توسعه و ترقی یک کشور رابطه مستقیم با دانش افراد جامعه دارد. امروزه اهمیت تحصیل بر کسی پوشیده نیست و اکثریت والدین دغدغه تحصیلات فرزندان خود را دارند. در این بین برخی شرایط و عوامل باعث افت تحصیلی دانش آموزان می‌شود که باید علت به وجود آمدن آن بررسی شود و برای رفع این مشکلات اقدامات لازم و به موقع انجام شود. یکی از راه حل هایی که می‌توان برای افت تحصیلی دانش آموزان و جبران پسرفت‌های تحصیلی در نظر داشت استفاده از تدریس خصوصی و بهره مندی از استاد خصوصی مجرب برای درس مورد نظر است تا بتوان با ریشه یابی افت تحصیلی دانش آموز در دروس مورد نیاز پیشرفت داشته باشد. در این مقاله از وب سایت بلدیاب به بررسی افت تحصیلی و راه‌های کاهش افت تحصیلی می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

افت تحصیلی چیست؟

کاهش نسبی فعالیت درسی و مطالعه دانش آموز نسبت به دوره قبل افت تحصیلی محسوب می‌شود. ظرفیت یادگیری دانش آموز در هنگام تحصیل بعد از دوره ای که در آن موفق عمل کرده است به تدریج کاهش پیدا می‌کند. در افت تحصیلی امکان تکرار پایه تحصیلی وجود دارد و یا یادگیری دانش آموز از توان بالقوه آن کمتر از حد انتظار اتفاق می‌افتد. دانش آموزانی که دچار افت تحصیل می‌شوند در پایه تحصیلی خود دچار نقص تحصیلی می‌شوند و برای یادگیری مشکل پیدا می‌کنند.

افت تحصیلی

علت افت تحصیلی

برای علت یابی دقیق افت تحصیلی بهتر است موارد مختلفی را بررسی کنید. جنبه‌های متعددی وجود دارد که به هم مرتبط هستند. ریشه یابی این مساله می‌تواند به برطرف کردن آن کمک کند.

  • بررسی ابعاد فردی دانش آموز مانند هوش، حافظه، مشکلات جسمی و روحی
  • بررسی روابط با خانواده مانند ناآرامی محیط، نظام آموزشی حاکم بر خانواده
  • بررسی محیط یادگیری دانش آموز در مدرسه مانند شیوه‌ی تدریس و نحوه‌ی نگرش معلم، عدم استفاده‌ی مناسب از وسایل کمک‌آموزشی، تعداد زیاد دانش‌آموزان، شلوغی کلاس‌ها
  • بررسی مشکلات افراد در جامعه مانند بیکاری تحصیل‌کرده‌ها

راه‌های کاهش افت تحصیلی

تشویق کردن

بیشتر افراد از تعریف و تمجید دیگران نسبت به خودشان خوشحال و خوشنود می‌شوند. دانش آموزان و کودکان که سن پایینی دارند نسبت به این امر بهتر واکنش می‌دهند. هدیه کوچک، تعریف و تمجید در مقابل پیشرفت درسی می‌تواند انگیزه ایجاد کند تا تلاش خود را دو برابر کند.

تعیین هدف

هدف نداشتن در هر مرحله از زندگی باعث می‌شود مسیر درستی برای زندگی پیدا نکنید. ایجاد اهداف کوتاه مدت و بلند مدت برای دانش آموزان می‌تواند مسیر درست را برای آن‌ها تعیین کند تا برنامه ریزی درستی برای خود در نظر بگیرند.

تمرین منظم دروس

تکرار همیشه یک روش موثر در یادگیری است. خواندن مکرر باعث می‌شود دانش آموزان به درس خواندن رغبت پیدا می‌کنند. یکی از راه هایی که می‌توانید آن‌ها را با کتاب آشتی دهید، تهیه کردن کتاب هایی است که شخصیت‌های مورد علاقه کودکان را داشته باشد. کودکان که سن کمتری دارند به این نمونه کتاب‌ها علاقه  دارند. پس از عادت کردن بچه‌ها به خواندن می‌توانید کم کم کتاب‌های درسی را با فرزند خود تمرین کنید.

کلاس‌های آموزشی غیر درسی

ثبت نام دانش آموزان در کلاس‌های غیر درسی می‌تواند در تقویت روحیه دانش آموزان تاثیر مثبتی دهد. این کلاس‌ها بر روحیه و شادابی دانش آموزان تاثیر می‌گذارد و ذهن آن‌ها را برای دریافت اطلاعات درسی آماده می‌کند.

حذف حواس پرتی  

در صورتی که دانش آموز تمرکز نداشته باشد با کوچک‌ترین عامل حواس‌پرتی تمرکز خود را از دست می‌دهد. به خصوص در دانش آموزانی که در سنین پایین‌تر قرار دارند این مساله شدت بیشتری پیدا می‌کند. کودکان کم سال از هیجانات بیشتری برخوردار هستند و واکنش نشان می‌دهند. پس بهتر است هنگام درس خواندن دستگاه موبایل، تلویزیون و یا کنسول‌های بازی را از دید او خارج کنید. سعی کنید هنگام درس خواندن کودک را با مسائل درسی درگیر کنید و مراقب باشید که با کپی کردن به سوالات پاسخ ندهد.

یکی از راهکارهایی که می‌توانید از آن استفاده کنید تدریس خصوصی است. یک مدرس خصوصی خوب می‌تواند با تکالیف درسی منظم دانش آموز را وادار کند تا با تکرار هر مبحث آن را به خوبی یاد بگیرد. یک مدرس خصوصی برای اینکه دانش آموز با او همراه نشود و از تکرار درس خسته نشود، می‌تواند مسائل را با شیوه‌های مختلفی تدریس خصوصی را انجام دهد.

تنوع در آموزش

آموزش و یادگیری باید در محیطی به غیر از مدرسه هم دنبال شود. استفاده از کلاس‌های آموزشی کمک درسی می‌تواند جبران کمبودهای یادگیری دانش آموز در مدرسه را انجام دهد. کلاس‌های تدریس خصوصی وب سایت بلدیاب با مدرسین خصوصی مجرب می‌تواند راهی برای کاهش افت تحصیلی دانش آموزان باشد. وب سایت بلدیاب یک سایت برای تدریس خصوصی است که از استاد خصوصی مجرب برای دروس در مقاطع مختلف بهره مند است. برای رفع مشکلات درسی دانش آموزان می‌توانید با مراجعه به وب سایت بلدیاب از اساتید خصوصی با تجربه کمک بگیرید.

تمرکز

عامل مهم برای یادگیری در هر فرد تمرکز است. می‌تونید با تمرین هایی قدرت تمرکز و دقت دانش آموزان خود را افزایش دهید. یکی از روش‌های افزایش تمرکز استفاده از بازی هایی مانند پازل، جدول حروف متقاطع است که قدرت توجه، دقت و حافظه آن‌ها را ارتقا می‌دهد.

تلاش مضاعف

تکرار، تکرار، تکرار. عامل مهم برای یادگیری است. سعی کنید مطالعه مکرر داشته باشید تا به مطالب درسی مسلط شوید. مطالعه منظم و مکرر باعث می‌شود دانش آموزان  به درس خواندن عادت کنند و بتوانند مشکلات افت تحصیلی خود را جبران کنند.

درس دادن به شکل بازی

برای درس دادن به دانش آموزان می‌تواند متناسب با سن آن‌ها از ابزارهای کمک آموزشی یا روش‌های متنوع استفاده کنید که آن‌ها را ترغیب به یادگیری کند. به طور مثال بازی، فیلم‌های ویدئویی، استفاده از ابزارهایی کمک درسی کودکان و یا روش هایی مثل بازی و ریاضی.

جمع بندی

 در این مقاله از وب سایت بلدیاب به بررسی این پرداختیم که چگونه از افت تحصیلی جلوگیری کنیم؟

به طور خلاصه می‌توان گفت برای جلوگیری از افت تحصیلی دانش آموزان باید راهکارهایی را در نظر گرفت که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •   تعامل میان معلم و دانش‌آموزان‌
  •  افزایش همکاری بین دانش‌آموزان‌
  •  تشویق و توسعه‌ی یادگیری فعال‌
  •  تأکید بر استفاده از زمان‌
  •  افزایش سطح انتظارات از دانش‌آموزان‌
  •   پذیرش استعدادهای گوناگون و روش‌های یادگیری‌

برای موفقیت تحصیلی دانش آموزان و کاهش یا جلوگیری از افت تحصیلی آن‌ها می‌توانید از تدریس خصوصی استفاده کنید. می‌توانید با مراجعه به وب سایت بلدیاب از مدرس خصوصی با تجربه استفاده کنید. برای اطلاعات بیشتر به وب سایت بلدیاب مراجعه کنید.

 

  • تاریخ و ساعت انتشار :
    14:39       1400/02/31
  • تعداد بازدید :
    1017
  • پسندیده :

کلمات کلیدی

افت تحصیلی

تدریس خصوصی

مدرس خصوصی


دسته بندی

تدریس


درخواست معلم خصوصی یا آموزشگاه

اگر به دنبال انتخاب معلم خصوصی حرفه ای یا دوره های آموزشی در آموزشگاه های معتبر هستید؛ با ثبت اطلاعات خود در فرم درخواست معلم خصوصی یا رزرو آموزشگاه می توانید هر چه سریعتر به کمک بلدیاب کلاس خصوصی یا گروهی مناسب خود را بیابید. (مشاهده فرم درخواست)

اجاره فضای آموزشی خصوصی و گروهی

اگر برای برگزاری کلاس های خصوصی, نیمه خصوصی یا گروهی خود نیاز به فضای آموزشی دارید، سایت بلدیاب امکانی برای شما فراهم کرده تا بتوانید با توجه به شرایط تدریس تان، اقدام به اجاره فضای آموزشی مناسب خود نمایید. (مشاهده مکان های آموزشی)

بلدیاب چگونه کار میکنید؟

سایت بلدیاب با معرفی و تبلیغ دوره های آموزشی مدرسین خصوصی و آموزشگاهای کل کشور فضایی را فراهم نموده تا کاربرانی که نیاز به دوره های آموزشی مختلف دارند با یک جست و جوی ساده در بلدیاب بتوانند مدرس یا آموزشگاه مناسب خود را بیابند و اطلاعات تماس آنها را مشاهده کنند. (درخواست دوره های آموزشی)

‌شرایط همکاری با بلدیاب

مدرسین خصوصی و آموزشگاه داران محترم می توانند برای تبلیغ دوره های آموزشی خود و جذب شاگرد برای کلاس های خصوصی و گروهی ، در هر زمینه ای (درسی، فنی، هنری، ورزشی، مالی ، حسابداری، کسب و کار و ... ) در سایت بلدیاب ثبت نام کنند و از خدمات آن استفاده نمایند. (ثبت نام و همکاری)

راهنمای تصویری استفاده از سایت بلدیاب

اگر مدرس خصوصی هستید یا آموزشگاه دارید بهتر است قبل از ثبت دوره های آموزشی خود از راهنمای بلدیاب استفاده کنید تا در معرفی دوره های خود و جذب شاگرد یا هنرجو موفق تر عمل کنید. (مشاهده راهنمای بلدیاب)

Baladyab اسماعیل محمدی

" اگر به دنبال دوره‌های آموزشی در هر زمینه ای به صورت خصوصی یا نیمه خصوصی هستید، یا می‌خواهید از دوره‌های برگزار شده توسط آموزشگاه‌های استان خود باخبر شوید، در وب سایت بلدیاب می‌توانید اساتید و آموزشگاه‌های که دوره شما را برگزار میکنند را پیدا کنید، در صورت نیاز با آنها تماس بگیرید و به صورت حضوری با آنها کلاس برگزار کنید. "

شما هم می توانید نظر خود را درباره سایت بلدیاب ثبت کنید.