تبلیغات
شما

راهکارهای آموزش مهارت‌های اجتماعی در دانش آموزان قسمت دوم

راهکارهای آموزش مهارت‌های اجتماعی در دانش آموزان قسمت دوم

در مطلب قبلی از وب سایت بلدیاب به بررسی راهکارهای آموزش مهارت‌های اجتماعی در دانش آموزان پرداختیم. در ادامه این قسمت به بررسی راهکارهای آموزش مهارت‌های اجتماعی در مدارس می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

آموزش مهارت‌های زندگی

مهارت‌های اجتماعی برای حضور موثر در اجتماع مورد نیاز هستند. فراگیری درست و اصولی مهارت‌های اجتماعی کمک می‌کند تا افراد به انزوا کشیده نشوند و در جمع دوستان پذیرفته شوند. ارتباط برقرار کردن و حضور مستمر در فعالیت‌های گروهی می‌تواند به افراد کمک کند تا زندگی اجتماعی خود را بهبود بخشد. اهمیت مهارت‌های اجتماعی در تمام بخش‌های زندگی مشاهده می‌شود. مهارت‌های اجتماعی در پیدا کردن شغل مناسب و موثر می‌تواند کمک بزرگی باشد.

دانش‌آموزانی که مهارت‌های اجتماعی را به درستی کسب می‌کنند، معمولاً در بین همسالان محبوب‌تر و موفق‌تر عمل می‌کنند. این دانش آموزان در کسب نمرات بهتر عمل می‌کنند و ارتباط خوبی نیز با دبیران خود پیدا می‌کنند. دانش آموزانی که مهارت‌های اجتماعی خوبی نداشته باشند منزوی خواهند شد و سلامت روحی و روانی آن‌ها به خطر خواهد افتاد. بنابراین یادگیری مهارت‌های اجتماعی در زندگی اهمیت بالایی دارد و این اتفاق باید از خانواده شروع شود و در محیط هایی مانند مدارس و محیط‌های اجتماعی کامل شود.

راهکارهای آموزش مهارت‌های اجتماعی دانش آموزان در مدارس

مدارس با کارهای گروهی کوچک، اجراها، بازی ها، نقش‌ها و پرسش و پاسخ با دانش آموزان، ایجاد بحث و تبادل نظر به دانش آموزان کمک خواهد کرد تا بتوانند مهارت‌های اجتماعی لازم را فرا بگیرند.

مهارت‌های اجتماعی در دانش آموزان

مهارت‌های همدلی

افراد باید بتوانند احساسات یکدیگر را درک کرده  و نسبت به عواطف یکدیگر عکس العمل نشان دهند. درک کردن احساسات افراد در شرایط مختلف یک مهارت اجتماعی است که لازم است افراد آن را فرا بگیرند. مهارت همدلی از جمله مهارت‌های اجتماعی در دانش آموزان  است که مهارت همدلی کردن در مدارس جهت ارتباط بهتر دانش آموزان با یکدیگر و معلمان اهمیت بسیار زیادی دارد.

ارتباط موثر با دیگران، بروز احساسات، برقراری ارتباط با افراد دیگر مسئله مهمی است. از مهارت‌های اجتماعی در دانش آموزان که باید تقویت شود ارتباط موثر با دیگران است که دانش آموز بتواند با همکلاسی و معلم خود ارتباط درست برقرار کند.

مهارت‌های روابط بین فردی

ایجاد روابط دوستانه بین دانش آموزان یکی از مهارت‌های اجتماعی در دانش آموزان است که در مدارس تقویت می‌شود.

دانش آموزانی که ارتباط خوبی با همسالان خود نداشته باشند منزوی شده و در طولانی مدت دچار مشکلات روحی و روانی خواهند شد.

 مهارت‌های تصمیم گیری

آموزش مهارت‌های زندگی اهمیت بسیاری دارد. یکی از مهارت‌های اجتماعی در دانش آموزان که باید تقویت شود تصمیم گیری است. دانش آموزان در طی مراحل زندگی در مراحل مختلف تصمیمات بزرگی باید بگیرند که در صورتی که توانایی تصمیم گیری نداشته باشند، ممکن است در زندگی شکست‌های جبران ناپذیری داشته باشند. انواع روش‌های تصمیم گیری از جمله تصمیم گیری احساسی، اضطراری، اجتنابی، واکنشی، مطیعانه، منطقی وجود دارد که دانش آموزان باید در مهارت‌های اجتماعی بیاموزند.

 مهارت‌های حل مسأله

یکی از مهارت‌های اجتماعی دیگر که باید در دانش آموزان آموزش داده شود، این است که افراد بتوانند توانایی حل مسائلی که در زندگی پیش روی آن هاست را داشته باشند. شناسایی مشکلات و انتخاب راه حل مناسب برای رفع آن‌ها یکی از مهارت اجتماعی مهم است که هر فردی باید بتواند این توانایی را در خود پرورش و تقویت کند.

مهارت‌های مقابله با استرس

یکی دیگر از مهارت‌های اجتماعی در دانش آموزان که باید به آن‌ها آموزش داده شود، کنترل استرس، هیجان و اضطراب ناشی از مسائل و مشکلات روزمره است. کنترل استرس و فشارهای ناشی از آن باید جز مهم‌ترین مهارت‌های اجتماعی در دانش آموزان باشد که آموزش داده شود.

بازی‌های تقویت مهارت‌های اجتماعی

بازی یکی از روش‌های آموزش است که به آن بازی درمانی گفته می‌شود. استفاده از روش بازی درمانی کمک موثری در رشد دانش آموزان خواهد داشت. بازی درمانی به خصوص برای تقویت مهارت‌های اجتماعی در دانش آموزان دبستانی و پیش دبستانی موثر خواهد بود. بسیاری از مفاهیم اجتماعی را می‌توان از طریق بازی به کودکان آموزش داد.

به طور مثال در کودکان پیش دبستانی بازی‌های گروهی می‌تواند به  رشد شخصیت اجتماعی آن‌ها کمک کند. فراهم کردن فرصت‌ برای بازی کودکان بهترین راه برای تمرین مهارت اجتماعی است. کودکان در بازی‌های نقش بازی کردنی حل کردن مشکل به‌طور موثر را یاد می‌گیرند و یک راه ایده آل برای روبرو شدن با دیگر کودکان و یادگیری مهارت اجتماعی است. انواع بازی هایی که اهمیت نوبت و قانون را به نمایش می‌گذارد انجام دهید.

بازی‌های تقویت حافظه و بازی با حلقه نمونه هایی برای آموزش دنبال کردن دستورالعمل‌ها هستند که می‌تواند مهارت‌های اجتماعی را در کودکان تقویت کند. این به کودک شما یاد می‌دهد که چطور موفقیت آمیز با سایر بچه‌ها بازی کند و چطور در هنگام بازی مودب باشد.

جمع بندی

در این مطلب از وب سایت بلدیاب به بررسی راهکارهای آموزش مهارت‌های اجتماعی در دانش آموزان پرداخته شد. آموزش و پرورش نهادی ارزشی محسوب می‌شود که جامعه از آن انتظار دارد همواره یادگیری مهارت‌های اجتماعی را در کنار آموزش سایر دروس بهبود بخشد. مهارت‌های اجتماعی، رفتارهای هستند که فرد را قادر به تعامل مؤثر و اجتناب از پاسخ‌های نامطلوب نموده و بیانگر سلامت رفتاری و اجتماعی افراد هستند.

اگر آموزش مهارت‌های اجتماعی با برنامه، منظم و به طور مستمر در طول دوران آموزش دانش آموزان تداوم داشته باشد، موجب رشد همه جانبه دانش آموزان و همکاری و مشارکت همه جانبه میان خانواده ها، معلمان و مربیان خواهد شد.

آموزش مهارت‌های اجتماعی مناسب و فراهم کردن فرصت‌ها و تجاربی که تعاملات اجتماعی را افزایش دهد، موجب می‌شود دانش آموزان بتوانند راهبردها و مهارت‌های اجتماعی را در تمام محیط‌ها و موقعیت‌های واقعی زندگی تمرین کنند و به کاربندند. بدیهی است فراهم کردن این گونه فرصت ها، مسئولیت تمام کسانی است که به نحوی با این دانش آموزان در ارتباط هستند و برنامه‌های آموزش تلفیقی و فراگیر را باور کرده اند.

  • تاریخ و ساعت انتشار :
    10:00       1400/05/19
  • تعداد بازدید :
    747
  • پسندیده :

کلمات کلیدی

مهارت‌های اجتماعی

مهارت اجتماعی در دانش آموزان

آموزش مهارت‌های زندگی




درخواست معلم خصوصی یا آموزشگاه

اگر به دنبال انتخاب معلم خصوصی حرفه ای یا دوره های آموزشی در آموزشگاه های معتبر هستید؛ با ثبت اطلاعات خود در فرم درخواست معلم خصوصی یا رزرو آموزشگاه می توانید هر چه سریعتر به کمک بلدیاب کلاس خصوصی یا گروهی مناسب خود را بیابید. (مشاهده فرم درخواست)

اجاره فضای آموزشی خصوصی و گروهی

اگر برای برگزاری کلاس های خصوصی, نیمه خصوصی یا گروهی خود نیاز به فضای آموزشی دارید، سایت بلدیاب امکانی برای شما فراهم کرده تا بتوانید با توجه به شرایط تدریس تان، اقدام به اجاره فضای آموزشی مناسب خود نمایید. (مشاهده مکان های آموزشی)

بلدیاب چگونه کار میکنید؟

سایت بلدیاب با معرفی و تبلیغ دوره های آموزشی مدرسین خصوصی و آموزشگاهای کل کشور فضایی را فراهم نموده تا کاربرانی که نیاز به دوره های آموزشی مختلف دارند با یک جست و جوی ساده در بلدیاب بتوانند مدرس یا آموزشگاه مناسب خود را بیابند و اطلاعات تماس آنها را مشاهده کنند. (درخواست دوره های آموزشی)

‌شرایط همکاری با بلدیاب

مدرسین خصوصی و آموزشگاه داران محترم می توانند برای تبلیغ دوره های آموزشی خود و جذب شاگرد برای کلاس های خصوصی و گروهی ، در هر زمینه ای (درسی، فنی، هنری، ورزشی، مالی ، حسابداری، کسب و کار و ... ) در سایت بلدیاب ثبت نام کنند و از خدمات آن استفاده نمایند. (ثبت نام و همکاری)

راهنمای تصویری استفاده از سایت بلدیاب

اگر مدرس خصوصی هستید یا آموزشگاه دارید بهتر است قبل از ثبت دوره های آموزشی خود از راهنمای بلدیاب استفاده کنید تا در معرفی دوره های خود و جذب شاگرد یا هنرجو موفق تر عمل کنید. (مشاهده راهنمای بلدیاب)

Baladyab اسماعیل محمدی

" اگر به دنبال دوره‌های آموزشی در هر زمینه ای به صورت خصوصی یا نیمه خصوصی هستید، یا می‌خواهید از دوره‌های برگزار شده توسط آموزشگاه‌های استان خود باخبر شوید، در وب سایت بلدیاب می‌توانید اساتید و آموزشگاه‌های که دوره شما را برگزار میکنند را پیدا کنید، در صورت نیاز با آنها تماس بگیرید و به صورت حضوری با آنها کلاس برگزار کنید. "

شما هم می توانید نظر خود را درباره سایت بلدیاب ثبت کنید.