تبلیغات
شما

انواع مدارس در ایران قسمت دوم

انواع مدارس در ایران قسمت دوم

انواع مدارس در ایران با هدف‌های متفاوتی به وجود آمده اند. در قسمت قبل با انواع مدارس در ایران آشنا شدیم. در ادامه به معرفی انواع مدارس کشور خواهیم پرداخت. آشنایی شما با انواع مدارس در ایران و کارکرد هر کدام  می تواند  کمک کند با توجه به شرایط توانایی‌ها و علایق فرزندتان بهترین گزینه را برای او انتخاب کنید. با ما همراه باشید.

معرفی انواع مدارس در ایران

مدرسه هیئت امنایی

بخش مالی و مدیریت‌ این مدارس توسط اولیا و مردم اداره می‌شود. این مدارس یکی از انواع مدارس در ایران هستند که از تجهیزات آزمایشگاهی باکیفیتی برخوردارند و کارگاه‌های خوب و باکیفیتی را برای دانش‌آموزان برگزار می‌کنند.

همین‌طور کارگاه‌های مهارتی برای والدین برگزار می‌کنند و همچنین این مدارس آزمون ورودی ندارند اما برای ثبت نام سخت‌گیری‌هایی از لحاظ معدل دارند. این مدارس کیفیت بالایی دارند اما باید برای انتخاب این مدارس تحقیقات کامل و مناسبی انجام داد.

مدارس شبانه

یکی از انواع مدارس در ایران، مدارس شبانه است. این مدارس برای کسانی است که سن بالاتر از حد مجاز برای هر پایه تحصیلی دارند و به هر دلیلی تحصیل نکرده اند، مناسب است. کلاس‌های مدارس بزرگسالان معمولا عصرها تشکیل می‌شود. در هر منطقه یا هر سه منطقه یک مدرسه بزرگسالان وجود دارد.

مدارس شاهد

مدارس شاهد از انواع مدارس در ایران است که برای خانواده‌های شاهد و ایثارگر است اما از دیگر اقشار جامعه هم می‌توانند به این مدارس ورود کنند. برخی از مدارس شاهد آزمون ورودی هم دارند.

تفاوت مدارس دولتی با غیر دولتی

تا این قسمت از مقاله با انواع مدارس در ایران آشنا شدید. مدارس غیر دولتی امکاناتی از جمله آموزش موسیقی و یادگیری چند ساز؛ آموزش زبان‌های خارجی و یادگیری یک یا چند زبان خارجی؛ کلاس‌های ورزشی مختلف مثل شنا، یوگا، والیبال، کاراته و غیره؛ سالن‌های شطرنج و برگزاری مسابقات مختلف شطرنج؛ آموزش‌های تخصصی کامپیوتر؛ را برای دانش آموزان فراهم می‌آورند.

انواع مدرسه در ایران

مدارس غیردولتی برای والدین که شاغل هستند مناسب است و می‌توانند ساعاتی را که در منزل حضور ندارند، با خیال راحت فرزندشان در مدرسه مشغول فعالیت است.

تعداد ثبت‌نام‌ها در مدارس دولتی زیاد است و این مدارس شلوغ هستند. به همین خاطر ظرفیت کلاس‌ها برای تسلطِ کامل به مسائل آموزشی و حتی مسائل پرورشی بیش از اندازه است.

 البته توصیه می‌شود چند سال اول آموزش را بچه‌ها به مدارس دولتی بروند. چون در مدارس دولتی از تمام اقشار جامعه دانش‌آموزان حضور دارند و مهارت‌های اجتماعی کودک رشد پیدا می‌کند.

در مدارس غیرانتفاعی بچه‌ها به اصطلاح، کمی نازک نارنجی شده و این به مرور بر روابط اجتماعی کودک تاثیر منفی می‌گذارد.  انتظارات والدین هم دربارۀ نحوه تعامل مسئولین مدرسه با کودک سر به فلک می‌کشد.

ویژگی‌های مدرسه خوب

در ادامه به معیارهایی که باید یک مدرسه خوب مدرسه برای تعلیم و تربیت دانش آموزان داشته باشد اشاره می‌کنیم.

معلم خوب

در یک مدرسه خوب باید کادر آموزشی مجرب و کارآزموده مشغول به کار باشند، آن چه که موفقیت اصلی فرزند شما را در ۹ ماه تحصیلی تضمین می‌کند، معلم خوب است. معلم خوب در یک مدرسه خوب، ضامن موفقیت خواهد بود.

فضای آموزشی کافی

مدرسه خوب را باید مدرسه ای دانست که فضای آموزشی کافی دارد. فضای مناسب برای تحصیل یکی از ویژگی‌های مدرسه خوب است. مدرسه خوب دارای محیطی نشاط آور و زیبا است.همچنین دارای فضای علمی و فرهنگی و هنری مناسب بابا مقطع تحصیلی دانش آموز است. مجهز به سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی مناسب بوده و کلاس‌ها دارای روشنایی کافی است.

ابزار کمک آموزشی مناسب

ابزار کمک آموزشی، فوق العاده برای تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان در ۱۲ سال تحصیلی، اهمیت دارد. به خصوص برای پایه ابتدایی که همه چیز را به صورت تصویری و لمسی و تجسمی، می‌توان به راحتی منتقل  کرد و هوش و سواد کودک را ارتقا داد.

آموزش لذت بخش

فضای مدرسه، باید برای دانش آموز شما، جذاب و هیجان انگیز باشد.  یکی از مهم ‌ترین علت‌های فرار دانش آموزان از کلاس‌های درس، لذت بخش نبودن فضای آموزشی و دلگیر بودن آن از نظر روشنایی و طراحی و چیدمان است که باید توجه داشت.

مدیر خوب

مدرسه ای که مدیر خوب و مجرب ندارد، معمولا بازدهی ندارد و دانش آموزانش، موفقیت تحصیلی ندارند. در انتخاب، اول به ظرفیت‌های کادر مدیریتی توجه کنید.

 جامعه اولیا و مربیان فعال

جامعه اولیا مربیان و مربیان مدرسه در عرصه‌های مختلف، نقش تعیین  کننده در هدایت آموزشی دانش آموزان دارد.

کادر به روز و مجرب

مدرسه خوب دارای مدیری با تقویم آموزشی و برنامه اجرایی سالانه است و از مستخدمین گرفته تا مدیران و معاونان با دانش آموزان به بهترین نحو ممکن ارتباط برقرار کرده و معمولاً رابطه ای دوستانه دارند.

معلمان و عوامل آموزشی دارای سطح سواد کافی بوده و از اطلاعات بروزی برخوردار باشند. با اداره آموزش و پرورش و دیگر سازمان‌های مربوطه ارتباط خوب و مؤثری دارد و بین مدیران و عوامل آموزشی و والدین دانش آموزان ارتباط و تعامل مناسبی برقرار باشد و به نوعی نسبت به مدرسه احساس مسئولیت دارند.

فاصله تا محل سکونت

مدرسه خوب، نزدیک محل سکونت شما نیست. اما، فاصله زیاد مدرسه  تا محل سکونت دانش آموز، یعنی هر روز، ۱ یا ۲ ساعت، صرف رفت و آمد شده و دانش آموز را خسته می‌کند.

پول محور نباشد

بهتر است در مدرسه ای ثبت نام کنید که پول محور نباشد. برخی از مدارس برای هر آموزشی از والدین طلب مبالغ زیادی می‌کنند. تا حدی که در برخی مدارس هزینه تحصیلی دانش آموزان با مقطع دکتری برابر می‌شود. بهتر است از مدیریت، درخواست کنید تا فهرست برنامه‌های سال پیش و هزینه‌های اخذ شده از والدین را در اختیار شما قرار دهد یا از والدین دانش آموزان سال‌های قبل، استعلام کنید.

برگزاری دوره‌های کمک آموزشی مثل زبان خارجی، سفر ، دعوت از روانشناس و چهره ورزشی و فرهنگی مصداق هایی برای پول محوری یک محیط آموزشی است که مغایر با قوانین است.

جمع بندی

انتخاب مدرسه خوب همیشه یکی از دغدغه‌های با اهمیت والدین در زمینه تربیت فرزندانشان است. در این مقاله به معرفی انواع مدارس در ایران پرداخته شد. آشنایی والدین با انواع مدارس در ایران، می‌تواند کمک کند با توجه به شرایط مالی کدام نوع مدرسه را می‌توانند برای فرزند خود انتخاب کنند. در کدام مدرسه رشد بهتری از نظر علمی و مهارت‌های اجتماعی پیدا خواهد کرد. انواع مدارس رایگان مانند مدارس دولتی درایران وجود دارند که رشد پرورش مهارت‌های اجتماعی را بهبود می‌دهند. دسته بندی‌های ذکر شده درباره انواع مدارس مربوط به  انواع مدارس ابتدایی، انواع مدارس راهنمایی و انواع مدارس دبیرستان هستند.

  • تاریخ و ساعت انتشار :
    22:23       1400/05/03
  • تعداد بازدید :
    623
  • پسندیده :

کلمات کلیدی

انواع مدارس در ایران

ویژگی مدرسه خوب

مدرسه دولتی

مدرسه غیرانتفاعی


دسته بندی

تدریس دروس


درخواست معلم خصوصی یا آموزشگاه

اگر به دنبال انتخاب معلم خصوصی حرفه ای یا دوره های آموزشی در آموزشگاه های معتبر هستید؛ با ثبت اطلاعات خود در فرم درخواست معلم خصوصی یا رزرو آموزشگاه می توانید هر چه سریعتر به کمک بلدیاب کلاس خصوصی یا گروهی مناسب خود را بیابید. (مشاهده فرم درخواست)

اجاره فضای آموزشی خصوصی و گروهی

اگر برای برگزاری کلاس های خصوصی, نیمه خصوصی یا گروهی خود نیاز به فضای آموزشی دارید، سایت بلدیاب امکانی برای شما فراهم کرده تا بتوانید با توجه به شرایط تدریس تان، اقدام به اجاره فضای آموزشی مناسب خود نمایید. (مشاهده مکان های آموزشی)

بلدیاب چگونه کار میکنید؟

سایت بلدیاب با معرفی و تبلیغ دوره های آموزشی مدرسین خصوصی و آموزشگاهای کل کشور فضایی را فراهم نموده تا کاربرانی که نیاز به دوره های آموزشی مختلف دارند با یک جست و جوی ساده در بلدیاب بتوانند مدرس یا آموزشگاه مناسب خود را بیابند و اطلاعات تماس آنها را مشاهده کنند. (درخواست دوره های آموزشی)

‌شرایط همکاری با بلدیاب

مدرسین خصوصی و آموزشگاه داران محترم می توانند برای تبلیغ دوره های آموزشی خود و جذب شاگرد برای کلاس های خصوصی و گروهی ، در هر زمینه ای (درسی، فنی، هنری، ورزشی، مالی ، حسابداری، کسب و کار و ... ) در سایت بلدیاب ثبت نام کنند و از خدمات آن استفاده نمایند. (ثبت نام و همکاری)

راهنمای تصویری استفاده از سایت بلدیاب

اگر مدرس خصوصی هستید یا آموزشگاه دارید بهتر است قبل از ثبت دوره های آموزشی خود از راهنمای بلدیاب استفاده کنید تا در معرفی دوره های خود و جذب شاگرد یا هنرجو موفق تر عمل کنید. (مشاهده راهنمای بلدیاب)

Baladyab اسماعیل محمدی

" اگر به دنبال دوره‌های آموزشی در هر زمینه ای به صورت خصوصی یا نیمه خصوصی هستید، یا می‌خواهید از دوره‌های برگزار شده توسط آموزشگاه‌های استان خود باخبر شوید، در وب سایت بلدیاب می‌توانید اساتید و آموزشگاه‌های که دوره شما را برگزار میکنند را پیدا کنید، در صورت نیاز با آنها تماس بگیرید و به صورت حضوری با آنها کلاس برگزار کنید. "

شما هم می توانید نظر خود را درباره سایت بلدیاب ثبت کنید.