تبلیغات
شما

چگونه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را بسنجیم؟

چگونه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را بسنجیم؟

پیشرفت تحصیلی دانش آموزان یکی از چالش‌های مهم والدین است. پدر و مادرها در بیشتر مواقع با صرف هزینه‌های زیاد، راه غلط را برای ارتقا تحصیلی فرزندان خود انتخاب می‌کنند. یکی از مهم‌ترین مسائلی که شاید معلم‌ها و حتی مسئولان آموزشی از آن بی خبر هستند، تفاوت پیشرفت تحصیلی در دختران و پسران است. مدرسه و خانواده در کنار یکدیگر می‌توانند به پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کمک کنند. اما نقش معلم در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان چیست؟ و ما به عنوان یک معلم چگونه دانش آموزان خود را ارزیابی کنیم؟ در ادامه مطلب همراه وب سایت بلدیاب باشید تا به این سوال‌ها پاسخ بدهیم.

 

پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان به عوامل مختلفی بستگی دارد. خانواده و مدرسه دو فاکتور مهم از این عوامل هستند. همه تا صحبت از پیشرفت تحصیلی می‌شود، فقط نمره در ذهن آن‌ها نقش می‌بندد. اما پیشرفت تحصیلی فقط در افزایش نمرات خلاصه نمی‌شود. اگرچه برگزاری آزمون‌های پیشرفت تحصیلی معیارهای خوبی برای سنجش هستند، اما به تنهایی کافی نیستند.

 

عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان:

به طور کلی در تعریف پیشرفت تحصیلی می‌توانیم بگوییم این عبارت به موفقیت دانش آموزان در یک یا چند درس است که چنین پیشرفت هایی معمولا با آزمون سنجیده می‌شود. اما در نهایت سه عامل هستند که بر پیشرفت دانش آموزان تاثیر جدی می‌گذارند. این سه عامل شامل:

  • عوامل محیطی: این عامل دربرگیرنده، یک. متغیرهای بیرونی (محل تحصیلات و محل زندگی) می‌شود. دو. متغیرهای مرتبط با خانواده (تعداد افراد خانواده، سبک پرورش فرزند در خانواده و ارزش‌های خانواده.). سوم. متغیر مربوط به مدرسه (مدیریت در مدرسه، نگرش معلمان و فرهنگ مدرسه.)
  • عوامل فیزیولوژیکی: این عامل شامل متغیرهای جسمی و فیزیکی محصل (سوء تغذیه و مسائل جسمانی) است.
  • عوامل روانشناختی: هوش، استعداد تحصیلی، خلاقیت، اعتماد به نفس، انگیزه برای پیشرفت و تحصیل در این گروه قرار می‌گیرد.

 

 الان نوبت پاسخ به این سوال می‌رسد، چگونه دانش آموزان خود را ارزیابی کنیم؟ که در بخش بعد کامل آن را توضیح خواهیم داد.

 

چگونه دانش آموزان خود را ارزیابی کنیم؟

برخی از ما ارزیابی را فقط معادل امتحان می‌دانیم. اما امتحان روش مناسبی برای ارزیابی دانش آموز نیست. ایجاد اضطراب و استرس در دانش آموز به واسطه برگزاری آزمون باعث می‌شود تا نتواند به خوبی به سوالات پاسخ دهد. حتی ممکن است دانش آموز برای پاسخگویی به سوالات با کمبود زمان مواجه شود. به همین دلیل در این قسمت می‌خواهیم روش‌های دیگر ارزیابی در جهت بررسی پیشرفت دانش آموزان را مورد تحلیل قرار بدهیم.

 

بررسی فعالیت‌ها و تمرین‌های شفاهی دانش آموز در کلاس

خیلی از دانش آموزان به طور کلی ترس از امتحان دارند. اما این بدین معنا نیست که در تمرین‌های شفاهی هم ضعیف هستند. پس، از بررسی فعالیت‌های عملی و شفاهی غافل نشوید. در نظر گرفتن تمرین‌های شفاهی دانش آموز گزینه خوبی برای بررسی پیشرفت دانش آموز است. همچنین با تمرین‌های شفاهی علاوه بر سنجش پیشرفت تحصیلی می‌توانید قدرت تمرکز دانش آموز را نیز بسنجید.

 

فعالیت‌های غیرشفاهی برای سنجش پیشرفت تحصیلی 

فعالیت‌های غیرشفاهی بیشتر برای دانش آموزان خجالتی و درون گرا کاربرد دارد. به طور مثال پانتومیم. از دانش آموز خود که قدرت کلامی پایینی دارد بخواهید یک کلمه یا متن را با پانتومیم اجرا کند. نقاشی و جمع آوری تصاویر مرتبط با درس از دیگر مهارت‌های غیرشفاهی برای سنجش پیشرفت تحصیلی دانش آموز است.

 

ارزیابی دانش آموز به صورت نوشتاری

اخیرا معلم‌ها در مدارس دانش آموزان را تشویق به خلاصه نویسی و داستان نویسی می‌کنند. باید بگوییم این دو روش، می‌توانند برای بررسی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، روش‌های بسیار خوبی باشند. گاهی از دانش آموزان خود بخواهید یک داستان خلاقانه بنویسند یا یک متن را ویرایش کنند. به واسطه همین نوشته‌های می‌توانید درک کنید که آیا دانش آموز پیشرفتی در درس‌های خود داشته یا خیر.

 

تحلیل و جمع آوری کلیه فعالیت‌های دانش آموز

تلاش کنید تمامی فعالیت‌های دانش آموزان را در طول ترم جمع آوری کنید. به کمک همین فعالیت‌های کلی می‌توانید به راحتی پیشرفت تحصیلی را در یک دانش آموز تحلیل کنید. حتی اگر پدر و مادرها هم در مورد پیشرفت تحصیلی فرزندان خود سوال داشتند این فعالیت‌ها اطلاعات دسته بندی شده را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

 

بررسی رفتار دانش آموز

معلم باید شناخت درستی از شاگردان خود داشته باشد. پس بهتر است ما به عنوان یک معلم یک گزارش از رفتارهای دانش آموز تهیه کنیم. این گزارش باید واقع بینانه بوده و از هرگونه قضاوت و پیش داوری به دور باشد.

 

راهکارهای مناسب به منظور پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

بعد از ارزیابی دانش آموزان نوبت به راهکار مناسب برای افزایش پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان می‌رسد.

  • درخواست مشارکت از دانش آموز در فعالیت‌های کلاسی.
  • برگزاری مسابقات درسی به صورت گروهی بین دانش آموزان.
  • صحبت با اولیای دانش آموزان ضعیف و ارائه گزارش از روند آموزشی فرزندانشان.
  • استفاده از دانش آموزان به منظور همیاری با دانش آموزان ضعیف.
  • تشویق دانش آموزانی که پیشرفت تحصیلی داشته اند.
  • کارکردن نمونه سئوال‌ها در کلاس.
  • بررسی مداوم علمکرد دانش آموزان.
  • طرح سئوال از طرف هر دانش آموز. (به طور مثال هر دانش آموز برای یک درس 5 سوال طرح کنند.)
  • برگزاری آزمون‌های کوچک روزانه برای سنجش.

 

برگزاری آزمون پیشرفت تحصیلی

بعد از ارزیابی به روش‌های دیگر، نوبت به برگزاری آزمون‌های پیشرفت تحصیلی می‌رسد. آزمون‌های میزان شده می‌تواند عملکرد فرد، کلاس و مدرسه را مورد سنجش قرار بدهد. این آزمون‌ها مجموعه ای از چند آزمون است و به طور کلی در دسته آزمون‌های استاندارد قرار می‌گیرد.

 

جمع بندی

سنجش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان توسط معلم‌ها و والدین باید جدی گرفته شود. حضور دانش آموز در پایه‌های بالاتر با وجود ضعف می‌تواند در کاهش اعتماد به نفس آن‌ها تاثیر جدی داشته باشد. به همین دلیل در این مقاله ما تلاش کردیم تا پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان را به صورت کامل مورد بررسی قرار بدهیم. فراموش نکنید که فقط معلم و مدرسه برای افزایش پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان کافی نیست و پدر و مادر هم نقش‌های زیادی در پیشرفت تحصیلی فرزندان خود ایفا می‌کنند. وب سایت تدریس خصوصی بلدیاب با قرار دادن لیست اساتید مجرب کمک می‌کند تا بهترین استاد را در قسمت ثبت درخواست معلم خصوصی انتخاب کنید. شما می‌توانید از طریق همین سایت نسبت به تدریس خصوصی در منزل برای پیشرفت تحصیلی فرزندان خود اقدام نمایید.

  • تاریخ و ساعت انتشار :
    14:32       1402/03/30
  • تعداد بازدید :
    249
  • پسندیده :

کلمات کلیدی

پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

چگونه دانش آموزان خود را ارزیابی کنیم؟


دسته بندی

ترفند و نکته


درخواست معلم خصوصی یا آموزشگاه

اگر به دنبال انتخاب معلم خصوصی حرفه ای یا دوره های آموزشی در آموزشگاه های معتبر هستید؛ با ثبت اطلاعات خود در فرم درخواست معلم خصوصی یا رزرو آموزشگاه می توانید هر چه سریعتر به کمک بلدیاب کلاس خصوصی یا گروهی مناسب خود را بیابید. (مشاهده فرم درخواست)

اجاره فضای آموزشی خصوصی و گروهی

اگر برای برگزاری کلاس های خصوصی, نیمه خصوصی یا گروهی خود نیاز به فضای آموزشی دارید، سایت بلدیاب امکانی برای شما فراهم کرده تا بتوانید با توجه به شرایط تدریس تان، اقدام به اجاره فضای آموزشی مناسب خود نمایید. (مشاهده مکان های آموزشی)

بلدیاب چگونه کار میکنید؟

سایت بلدیاب با معرفی و تبلیغ دوره های آموزشی مدرسین خصوصی و آموزشگاهای کل کشور فضایی را فراهم نموده تا کاربرانی که نیاز به دوره های آموزشی مختلف دارند با یک جست و جوی ساده در بلدیاب بتوانند مدرس یا آموزشگاه مناسب خود را بیابند و اطلاعات تماس آنها را مشاهده کنند. (درخواست دوره های آموزشی)

‌شرایط همکاری با بلدیاب

مدرسین خصوصی و آموزشگاه داران محترم می توانند برای تبلیغ دوره های آموزشی خود و جذب شاگرد برای کلاس های خصوصی و گروهی ، در هر زمینه ای (درسی، فنی، هنری، ورزشی، مالی ، حسابداری، کسب و کار و ... ) در سایت بلدیاب ثبت نام کنند و از خدمات آن استفاده نمایند. (ثبت نام و همکاری)

راهنمای تصویری استفاده از سایت بلدیاب

اگر مدرس خصوصی هستید یا آموزشگاه دارید بهتر است قبل از ثبت دوره های آموزشی خود از راهنمای بلدیاب استفاده کنید تا در معرفی دوره های خود و جذب شاگرد یا هنرجو موفق تر عمل کنید. (مشاهده راهنمای بلدیاب)

Baladyab اسماعیل محمدی

" اگر به دنبال دوره‌های آموزشی در هر زمینه ای به صورت خصوصی یا نیمه خصوصی هستید، یا می‌خواهید از دوره‌های برگزار شده توسط آموزشگاه‌های استان خود باخبر شوید، در وب سایت بلدیاب می‌توانید اساتید و آموزشگاه‌های که دوره شما را برگزار میکنند را پیدا کنید، در صورت نیاز با آنها تماس بگیرید و به صورت حضوری با آنها کلاس برگزار کنید. "

شما هم می توانید نظر خود را درباره سایت بلدیاب ثبت کنید.