تبلیغات
شما

8 روش موثر در افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان

8 روش موثر در افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان

برخی مواقع دانش آموزان در برابر برخی از چالش‌های درسی، دچار اضطراب و ترس می‌شوند. ترس و اضطراب، دو عامل بسیار مهم در کاهش اعتماد به نفس دانش آموزان است. یکی از ناراحت کننده‌ترین شرایطی که یک معلم می‌تواند تجربه کند، زمانی است که دانش آموزان خوب او نتوانند حتی تکالیف ساده خود را به راحتی به پایان برسانند. در همین زمان است که افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان تبدیل به یک موضوع حیاتی برای معلم می‌شود. معلم در همین زمان باید وارد گود شده و دانش آموز را از زنجیر اعتماد به نفس پایین برهاند. در ادامه مطلب قصد داریم تا به این سوال که، چگونه اعتماد به نفس دانش آموزم را بالا ببرم؟ پاسخ داده و نقش معلم در اعتماد به نفس دانش آموزان را بررسی کنیم، پس تا انتها همراه وب سایت تدریس خصوصی بلدیاب باشید.

 

افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان

در برخی مواقع دانش آموزان حتی انگیزه ای برای به پایان رساندن تکالیف روزانه خود ندارد. دانش آموزانی که در برخورد با اولین موضوع سخت در تکالیف دست از تلاش بر می‌دارند یا تسلیم می‌شوند، توسط دیگران با نامی به اسم تنبل خوانده می‌شوند. دلایل زیادی برای کاهش اعتماد به نفس در دانش آموزان وجود دارد. دلایل هرچی که باشند، می‌توانند باعث افزایش ناتوانی دانش آموز در برابر چالش‌های دوران تحصیل بشوند. اما حال راه حل چیست؟

 

راهکارهای افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان

زمانی که معلم دریافت کرد که دانش آموز به دلیل کاهش اعتماد به نفس دچار ترس و اضطراب شده باید مراحلی را پیشه کند تا بتواند به عنوان یک حامی، دانش آموز را از وضع موجود نجات بدهد. به همین دلیل در این بخش می‌خواهیم 8 روش موثر در افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان را توضیح بدهیم.

 

روش اول: مستقل شدن دانش آموز

گاهی، بعضی از والدین، در درس‌ها به دانش آموزان خود بیش از اندازه کمک می‌کنند. این افراد با دادن سرنخ و نکات اصلی، دانش آموز را بی مسئولیت بار می‌آورند. این فرزندان در نهایت دانش آموزانی می‌شوند که به جای خواندن متن، برای جمع آوری اطلاعات، پر از استرس شده و سوالات متعدد می‌پرسند. پس راه اول در افزایش اعتماد به نفس در دانش آموزان، مستقل شدن آن‌ها زمان تکالیف درسی است.

 

روش دوم: تاکید برروی دانش‌های قبلی.

دانش آموزانی که بتوانند دانش آموخته‌های جدید را با دانش آموخته‌های قبلی پیوند زنند، در رو در رویی با چالش‌های آموزشی بسیار موفق‌تر عمل می‌کنند. در مقابل دانش آموزانی که مفاهیم قبلی برایشان نامفهوم است، احتمال کاهش اعتماد به نفس در آن‌ها بیشتر است.

 

روش سوم: تحسین و تشویق دانش آموز فراموش نشود!

زمانی که دانش آموز کار خوبی انجام داد حتما از آن تعریف و تمجید کنید. کلماتی مانند: عالی بود، موفق خواهی شد، کارت بسیار خوب است و... برای افزایش اعتماد به نفس دانش آموز معجزه می‌کند.

 

روش چهارم: دانش آموز را وارد چالش کنید.

گاهی دادن مسئولیت به دانش آموز باعث می‌شود تا او شکوفا شود. بی انگیزه بودن دانش آموزان یکی از عوامل مهم در کاهش اعتماد به نفس است. کارهایی مانند نماینده کلاس شدن یکی از همین چالش‌های مهم است.

 

روش پنجم: تکالیف را به بخش‌های کوتاه تقسیم بندی کنید!

تکالیف زیاد را به بخش کوچک تقسیم کنید تا برای دانش آموز قابل مدیریت باشد. تصور تکالیف زیاد دانش آموز را هول می‌کند.

روش ششم: گروه بندی را فراموش نکنید.

زمانی که دانش آموزان به صورت گروهی کاری را انجام می‌دهند، عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهند. وجود یک دانش آموز در کنار یک دانش آموز با اعتماد به نفس پایین مانند یک حامی است.

 

روش هفتم: بررسی تکالیف دوستان را به دانش آموزان بسپارید.

گاهی در بین دروس وقفه ایجاد کنید و از دانش آموزان بخواهید تکالیف دوستان خود را بررسی کنند. وظیفه بررسی تکالیف در یادگیری و افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان تاثیر ویژه ای دارد.

 

روش هشتم: مطمئن شوید که دانش آموز بر مبحث فعلی مسلط است.

قبل از آغاز مبحث و درس جدید، از تسلط دانش آموزان بر مبحث فعلی مطمئن شوید. تمرین کافی و بررسی نتایج می‌تواند به تسلط آن‌ها کمک کند.

 

نقش معلم در افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان

هر کلاس مانند یک کشتی است. که اعضای این کشتی از یک ناخدا و چند پیرو تشکیل شده است. ناخدای کلاس هم، معلم است. ساعاتی که این اعضا کنارهم هستند فقط به مطالب درسی محدود نمی‌شود. کلاس درس یک بستر مهم برای افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان است. اما معلم چه نقشی در افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان ایفا می‌کند.

حرکات معلم:

معلم‌ها به ویژه معلم‌های دوره ابتدایی می‌توانند با هر حرکت ساده در اعتماد به نفس دانش آموز تاثیرگذار باشند. پس معلم باید به همه به یک میزان توجه داشته باشد. نحوه برخورد معلم باید با عملکرد دانش آموزان یکسان باشد. حتی لبخند و نگاه هم در ذهن دانش آموز نقش می‌بندد.

 

زبان بدن معلم:

ظاهر و بیان معلم باید سرشار از اعتماد به نفس باشد. معلم الگو دانش آموزان است. یک معلم باید رسا صحبت کند و صلابت خود را در مقابل دانش آموز حفظ کند.

 

داشتن رابطه دوستانه معلم:

شما به عنوان یک معلم باید در کنار روابط درسی با دانش آموزان، رابطه دوستانه هم برقرار کنید. به همان اندازه که محدودیت در کلاس برای حفظ نظم اهمیت دارد، رابطه دوستانه هم دارای اهمیت است.

 

آشنایی با خلقیات دانش آموز:

سعی کنید به عنوان یک معلم با خلقیات و نیازهای دانش آموز آشنا شوید. آشنایی با این تفاوت‌ها باعث می‌شود تا انتظارات خود را براساس شناخت هر فرد تنظیم کنید. همچنین می‌توانید در زمان مناسب، رفتار مناسب با دانش آموز را از خود بروز بدهید.

 

جمع بندی

یکی از نیازهای ضروری دانش آموز، اعتماد به نفس آن‌ها است. اعتماد به نفس یک خصوصیت ذاتی نیست. چرا که عوامل زیادی مانند محیط زندگی، مسائل محیطی و... در بروز و شکل گیری آن تاثیر گذار است. بعد از ورود کودک به مدرسه،  محیط مدرسه هم در افزایش اعتماد به نفس آن‌ها تاثیرگذار است. نباید از نقش معلم در افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان غافل شد. به همین دلیل در این مقاله تلاش کردیم تا 8 روش موثر در افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان را بیان کنیم، امیدواریم از این روش‌ها نتیجه‌ی مطلوب را حاصل کنید. برای داشتن لیست اساتید مجرب کافیست در قسمت درخواست انتخاب معلم خصوصی، وب سایت  بلدیاب ثبت نام کنید.

  • تاریخ و ساعت انتشار :
    14:38       1402/03/16
  • تعداد بازدید :
    449
  • پسندیده :

کلمات کلیدی

افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان

نقش معلم در اعتماد به نفس دانش آموزان


دسته بندی

ترفند و نکته


درخواست معلم خصوصی یا آموزشگاه

اگر به دنبال انتخاب معلم خصوصی حرفه ای یا دوره های آموزشی در آموزشگاه های معتبر هستید؛ با ثبت اطلاعات خود در فرم درخواست معلم خصوصی یا رزرو آموزشگاه می توانید هر چه سریعتر به کمک بلدیاب کلاس خصوصی یا گروهی مناسب خود را بیابید. (مشاهده فرم درخواست)

اجاره فضای آموزشی خصوصی و گروهی

اگر برای برگزاری کلاس های خصوصی, نیمه خصوصی یا گروهی خود نیاز به فضای آموزشی دارید، سایت بلدیاب امکانی برای شما فراهم کرده تا بتوانید با توجه به شرایط تدریس تان، اقدام به اجاره فضای آموزشی مناسب خود نمایید. (مشاهده مکان های آموزشی)

بلدیاب چگونه کار میکنید؟

سایت بلدیاب با معرفی و تبلیغ دوره های آموزشی مدرسین خصوصی و آموزشگاهای کل کشور فضایی را فراهم نموده تا کاربرانی که نیاز به دوره های آموزشی مختلف دارند با یک جست و جوی ساده در بلدیاب بتوانند مدرس یا آموزشگاه مناسب خود را بیابند و اطلاعات تماس آنها را مشاهده کنند. (درخواست دوره های آموزشی)

‌شرایط همکاری با بلدیاب

مدرسین خصوصی و آموزشگاه داران محترم می توانند برای تبلیغ دوره های آموزشی خود و جذب شاگرد برای کلاس های خصوصی و گروهی ، در هر زمینه ای (درسی، فنی، هنری، ورزشی، مالی ، حسابداری، کسب و کار و ... ) در سایت بلدیاب ثبت نام کنند و از خدمات آن استفاده نمایند. (ثبت نام و همکاری)

راهنمای تصویری استفاده از سایت بلدیاب

اگر مدرس خصوصی هستید یا آموزشگاه دارید بهتر است قبل از ثبت دوره های آموزشی خود از راهنمای بلدیاب استفاده کنید تا در معرفی دوره های خود و جذب شاگرد یا هنرجو موفق تر عمل کنید. (مشاهده راهنمای بلدیاب)

Baladyab اسماعیل محمدی

" اگر به دنبال دوره‌های آموزشی در هر زمینه ای به صورت خصوصی یا نیمه خصوصی هستید، یا می‌خواهید از دوره‌های برگزار شده توسط آموزشگاه‌های استان خود باخبر شوید، در وب سایت بلدیاب می‌توانید اساتید و آموزشگاه‌های که دوره شما را برگزار میکنند را پیدا کنید، در صورت نیاز با آنها تماس بگیرید و به صورت حضوری با آنها کلاس برگزار کنید. "

شما هم می توانید نظر خود را درباره سایت بلدیاب ثبت کنید.