تبلیغات
شما

انواع مدارس در ایران قسمت اول

انواع مدارس در ایران قسمت اول

مسئول مدیریت و سازمان‌دهی تحصیل در کشور بر عهده وزارت آموزش و پرورش است. وزارت آموزش و پرورش با بنا نهادن مدارس که کانون آموزش و تحصیل افراد جامعه است، این مسئولیت را انجام می‌دهد. انواع مدارس مختلف در کشور در چهارچوب اهداف، وظایف، ضوابط، معیارها، دستورالعمل‌ها و تحت نظر وزارت آموزش و پرورش به بحث آموزش افراد و آماده سازی برای شرکت در آزمون ورودی دانشگاه‌ها ایجاد شده اند. مدارک تحصیلی در پایان هر سال از سوی وزارت آموزش و پرورش صادر می‌شوند که برای ورود به مقطع بعدی الزامی هستند.

بنابراین با پیدایش انواع مدارس دولتی و غیر دولتی در کشور اهمیت شناخت انواع مدارس افزایش پیدا کرده است. بنابراین در این مطلب از وب سایت بلدیاب به بررسی انواع مدارس در ایران می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

چرا والدین باید انواع مدارس را بشناسند؟

مسئله آموزش امروزه دغدغه مهم والدین در مورد فرزندان است. در سال‌های اخیر در کشور، انواع مدارس مختلف با جهت‌گیری‌ها و هدف‌گذاری‌های متفاوت به وجود آمده اند. بنابراین شناخت انواع مدارس می‌تواند به والدین در انتخاب مدرسه مناسب برای فرزندان کمک کند. با توجه به شناخت والدین از توانایی‌ها و علایق فرزندان خود، با شناخت کافی از شرایط انواع مدارس می‌توانند انتخاب شایسته ای برای فرزند خود داشته باشند.

انواع مدارس

تربیت فرزند در درجه اول بر عهده پدر و مادر است. انتخاب‌های والدین می‌توانند تاثیر مهمی در آینده فرزندشان داشته باشند. بنابراین باید به اهمیت انتخاب نوع مدرسه بیشتر تمرکز کنیم.

مدرسه و معلم بعد از والدین، تربیت فرزند برای ورود به اجتماع  را دارند. بخشی از آداب اجتماعی، فرهنگی یا مهارتی در مدارس فرا گرفته می‌شوند. در فرایند رشد و یادگیری و آموزش علم تعلیم و تربیت نیازمند یک سیستم هماهنگ و منسجم بر پایه اصول علمی هستیم. بنابراین آگاهی از وضع موجود در سیستم آموزش و انواع مدارس موجود در کشور می‌تواند به انتخاب درست و آینده فرزندان کمک کند.

معرفی انواع مدارس کشور

انواع مدارس آموزشی در ایران تنوع زیادی پیدا کرده اند. انواع مدارس به لحاظ دولتی و غیردولتی بودن تقسیم بندی شده اند. سهم زیادی از این تنوع شامل مدارس غیر انتفاعی است و مابقی را مدارس دولتی و غیره تشکیل می‌دهد.

مدرسه دولتی چیست؟

یکی از انواع مدارس آموزشی مدارس دولتی هستند به صورت یک نوبته و دو نوبته برگزار می‌شوند. برگزاری مدارس دو نوبته در شرایطی صورت می‌گیرد که تعداد جمعیت دانش آموزان منطقه بالا باشد.

قبل از انتخاب مدرسه دولتی باید تحقیقات میدانی مناسب و کاملی انجام دهید. معلمان شاغل در مدارس دولتی استخدام رسمی یا حق التدریس هستند. برای اشتغال به کار در مدرسه‌های دولتی، آموزش و پرورش دوره‌های ضمن خدمت را برگزار می‌کند. دانشگاه فرهنگیان نیز برای پرورش معلمان آینده است.

برای ورود به مدارس دولتی غربالگری صورت نمی‌گیرد. در مدارس دولتی دانش آموزان که ثبت نام می‌شوند از تمامی اقشار جامعه هستند، بنابراین یک مزیت است و می‌تواند مهارت‌های اجتماعی دانش آموزان را افزایش دهد.

مدارس غیرانتفاعی

امروزه برخی والدین تمایل پیدا کرده اند تا فرزندان خود را در مدارس غیرانتفاعی ثبت نام کنند. مدارس غیرانتفاعی از انواع مدارس پرطرفدار در کشور هستند که امکانات مختلفی را برای دانش آموزان فراهم می‌کنند. این مدارس در چند دسته قرار می‌گیرند. دسته اول که در سطح مدارس دولتی هستند دسته دوم مدارس دو زبانه و دسته سوم مدارس چند زبانه هستند. در مدارس غیرانتفاعی غربالگری وجود دارد، و براساس شرایط خاص از دانش آموزان ثبت نام به عمل می‌آورند. بعضی مدارس غیرانتفاعی فقط به خاطر ثروتمند بودن خانواده دانش‌آموز را ثبت نام می‌کند و بعضی از مدارس دانش‌آموز را به خاطر تحصیلات پدر و مادر ثبت نام می‌کنند.

مدارس غیرانتفاعی در هر سطح امکانات و تشریفات متعددی را برای دانش آموزان ایجاد می‌کنند. مدارس غیرانتفاعی شهریه بالایی دارند. برای انتخاب از بین مدارس غیرانتفاعی حتما باید تحقیقات میدانی انجام داد و علاوه بر صحبت با مدیر، ناظم و معلمان مدرسه، باید با والدین دیگر دانش آموزان صحبت کنید و مطمئن شوید شرایط مدرسه برای فرزند شما مناسب است. والدین و دانش‌آموزان  دیگر که قبلا در این مدرسه تحصیل کرده اند از کیفیت کار مدرسه راضی هستند یا خیر.

مدرسه نمونه دولتی

مدارس نمونه دولتی در پایه هفتم و دهم پذیرش دانش آموز دارند. این مدارس برای ثبت نام دانش آموزان خود شرط معدل در نظر می‌گیرند. برای ورد به این مدارس باید در آزمون ورودی شرکت کنید.

مدارس نمونه هم مثل مدارس دولتی کادر مشخصی دارند و آن‌ها را از بین معلمان رسمی و حق التدریس انتخاب می‌کنند. این مدارس، امکانات بیشتر و ساعات کلاس‌های بیشتری نسبت به مدارس دولتی دارند و دانش آموزانی با توانمندی‌های خاص وارد آن می‌شوند، دانش آموزانی که خود خوان هستند، برنامه‌ریزی دارند و از سطح هوشی و استعداد بالایی برخوردار هستند می‌توانند وارد این مدارس شوند.

مدرسه تیزهوشان

مانند مدارس نمونه دولتی از پایه هفتم و دهم پذیرش دارند و ثبت نام دانش‌آموزان آزمون‌هایی را برگزار می‌ کنند که شامل سوالات استعداد تحلیلی و سنجش هوش هستند. برای همین دانش‌آموزانی که از ضریب هوشی بالایی برخوردارند و می‌توانند تحت فشارهای شدید درس بخوانند، می‌توانند در این مدارس قبول شوند.

در مدارس تیزهوشان با دانش‌آموزان مثل دانشجو برخورد می‌شود و انتظارات بالایی از آن‌ها دارند. کتاب‌هایی که در این مدارس تدریس می‌شوند، کتاب‌هایی علاوه بر کتاب‌های درسی مدارس عادی است و ساعات درسی نیز بیشتر است.

جمع بندی

در این مطلب از وب سایت بلدیاب معرفی انواع مدارس کشور پرداخته شد. در قسمت دوم این مقاله به ادامه انواع مدارس آموزشی در ایران خواهیم پرداخت. انواع مدارس در ایران بسیار گسترش پیدا کرده اند. در بخش غیردولتی، مدارس با ارائه خدمات متنوع شکل گرفته اند. برخی از آن‌ها مدارس مدرن با امکانات رفاهی بسیاری هستند.

مدارس تیزهوشان و مدارس نمونه دولتی فقط در دو پایه هفتم و دهم پذیرش دانش آموز براساس معدل و آزمون ورودی خواهند داشت.

برای قبولی در آزمون‌های ورودی مدارس در صورتی که نیاز به قوی شدن پایه درسی دارید و یا اگر در درسی ضعیف هستید می‌توانید از مدرسین خصوصی وب سایت بلدیاب استفاده کنید.

  • تاریخ و ساعت انتشار :
    10:03       1400/04/08
  • تعداد بازدید :
    785
  • پسندیده :

کلمات کلیدی

انواع مدارس

مدرسه دولتی

مدرسه غیر انتفاعی

معرفی انواع مدارس کشور


دسته بندی

تدریس دروس


درخواست معلم خصوصی یا آموزشگاه

اگر به دنبال انتخاب معلم خصوصی حرفه ای یا دوره های آموزشی در آموزشگاه های معتبر هستید؛ با ثبت اطلاعات خود در فرم درخواست معلم خصوصی یا رزرو آموزشگاه می توانید هر چه سریعتر به کمک بلدیاب کلاس خصوصی یا گروهی مناسب خود را بیابید. (مشاهده فرم درخواست)

اجاره فضای آموزشی خصوصی و گروهی

اگر برای برگزاری کلاس های خصوصی, نیمه خصوصی یا گروهی خود نیاز به فضای آموزشی دارید، سایت بلدیاب امکانی برای شما فراهم کرده تا بتوانید با توجه به شرایط تدریس تان، اقدام به اجاره فضای آموزشی مناسب خود نمایید. (مشاهده مکان های آموزشی)

بلدیاب چگونه کار میکنید؟

سایت بلدیاب با معرفی و تبلیغ دوره های آموزشی مدرسین خصوصی و آموزشگاهای کل کشور فضایی را فراهم نموده تا کاربرانی که نیاز به دوره های آموزشی مختلف دارند با یک جست و جوی ساده در بلدیاب بتوانند مدرس یا آموزشگاه مناسب خود را بیابند و اطلاعات تماس آنها را مشاهده کنند. (درخواست دوره های آموزشی)

‌شرایط همکاری با بلدیاب

مدرسین خصوصی و آموزشگاه داران محترم می توانند برای تبلیغ دوره های آموزشی خود و جذب شاگرد برای کلاس های خصوصی و گروهی ، در هر زمینه ای (درسی، فنی، هنری، ورزشی، مالی ، حسابداری، کسب و کار و ... ) در سایت بلدیاب ثبت نام کنند و از خدمات آن استفاده نمایند. (ثبت نام و همکاری)

راهنمای تصویری استفاده از سایت بلدیاب

اگر مدرس خصوصی هستید یا آموزشگاه دارید بهتر است قبل از ثبت دوره های آموزشی خود از راهنمای بلدیاب استفاده کنید تا در معرفی دوره های خود و جذب شاگرد یا هنرجو موفق تر عمل کنید. (مشاهده راهنمای بلدیاب)

Baladyab اسماعیل محمدی

" اگر به دنبال دوره‌های آموزشی در هر زمینه ای به صورت خصوصی یا نیمه خصوصی هستید، یا می‌خواهید از دوره‌های برگزار شده توسط آموزشگاه‌های استان خود باخبر شوید، در وب سایت بلدیاب می‌توانید اساتید و آموزشگاه‌های که دوره شما را برگزار میکنند را پیدا کنید، در صورت نیاز با آنها تماس بگیرید و به صورت حضوری با آنها کلاس برگزار کنید. "

شما هم می توانید نظر خود را درباره سایت بلدیاب ثبت کنید.