تبلیغات
شما

چطور اولین جلسه تدریس خصوصی را به بهترین شکل برگزار کنیم

چطور اولین جلسه تدریس خصوصی را به بهترین شکل برگزار کنیم

فرقی نمی‌کند در کار تدریس خصوصی کار کشته باشید یا به تازگی به این کار روی آورده باشید، هدف شما این است که در برخورد اول تاثیر مثبتی  روی دانش آموز بگذارید، او را در مسیر یادگیری یاری کنید، راه را برای جلسات آتی هموار کنید و در نهایت دستمزدی هم به خاطر زحمات خود بگیرید. هدف از نگارش این مطلب آموزش نکاتی است که کمک می‌کند بیشترین بهره برداری را از جلسه‌ی اول تدریس خصوصی داشته باشید.

 

اولین جلسه تدریس

در جلسه‌ی اول تدریس خصوصی تا می‌توانید شاگرد خود را بشناسید و درباره‌ی مشکلات درسی وی از او بپرسید. ببینید در چه مباحثی مشکل دارد و برای امتحان لازم است کدام بخش‌ها با او کار شود. از او بخواهید برای جلسه‌ی اول هر کتاب یا جزوه‌ای را که معلم در کلاس با او کار کرده همراه خود داشته باشد تا بدانید به چه صورت با او کار کنید و تعداد جلسات مورد نیاز را تخمین بزنید. حتما در خصوص  تاریخ، ساعت و مکان کلاس با او صحبت کنید و به توافق برسید.

 

در جلسه اول چه طور برخورد کنیم

در اولین برخورد باید ظاهری آراسته و شیک داشته باشید و با لبخندی که بر  لب دارید ایجاد صمیمیت کنید. گام بعدی معرفی خودتان و آشنا شدن با دانش آموزان است. سعی کنید نام دانش آموزان را در همان جلسه اول به خاطر بسپارید. بهتر درباره نحوه‌ی تدریس و برنامه ریزی و انضباط کلاس در همان جلسه اول صحبت شود. حتما باید راجع به تماشای تلوزیون با دانش آموزان صحبت شود زیرا تحقیقات نشان می‌دهد دانش آموزانی که کمتر به تماشای تلوزیون پرداخته اند موفق ترند. همیشه برخورد اول در دهن دانشآموزان حک می‌شود، بنابراین مدرس باید به گونه ای باشد که در کنار جدیت، صمیمیت را برقرار کند. اینگونه تا پایان دوره می‌تواند کلاس را به راحتی ادتره کرده و بهترین بازدهی را دریافت نماید. 

 

محیط مناسبی را فراهم کنید

برای تدریس خصوصی نیاز به یک اتاق ساکت است و هیچ چیز  نباید در آن‌جا تمرکز شما و دانش‌ آموز را به هم بزند. مثلا در اتاقی کار کنید که تلویزیون در آن وجود نداشته باشد. شما باید در طول تدریس خصوصی در کنار دانش‌ آموز بنشینید. به خاطر داشته باشید برای تدریس خصوصی تمام چیزهایی را که لازمه‌ی تدریس خصوصی است با خود بیاورید، حتی می‌توانید یک مداد یا پاکن اضافه هم همراه خود داشته باشید تا در صورتی که دانش‌ آموز به آن‌ها نیاز داشت، این لوازم را به او قرض بدهید.

 

کاری کنید که دانش آموز با شما راحت باشد

در جلسه‌ی اول تدریس چه بگوییم؟ خود را معرفی کنید. با دانش آموز از سابقه‌ی کاری خود بگویید و در خصوص علاقه‌ی خود به تدریس خصوصی صحبت کنید. حرفه‌ای و در عین حال صمیمی باشید. یادآوری کنید که شما برای کمک به او این‌جا هستید و می‌تواند هر سوالی که دوست داشت از شما بپرسد.

به دانش آموز بگویید قدری از خودش و خانواده‌اش و این که دوست دارد خارج از مدرسه چه کارهایی را انجام دهد برای شما بگوید. به‌عنوان مثال اگر به فوتبال علاقه‌مند است می‌توانید از آن برای تدریس خصوصی استفاده کنید. مثلا برای روشن شدن یک مبحث در ریاضی یک مثال فوتبالی برای دانش آموز بزنید. پس باید خوب گوش کنید و ببینید چه چیزی دوست دارد.

 

ببینید در یادگیری با چه مشکلاتی روبرو است

آیا شاگرد شما در ادبیات و علوم انسانی قوی اما در ریاضیات و علوم ضعیف است؟ آیا در حل مسائل ریاضی سریع عمل می‌کند اما در بیان نظرات خود ضعف دارد؟ به او اجازه دهید مشکلاتش را برای شما بگوید. با دقت به حرف‌های او گوش دهید و یادتان باشد که با کلمه‌ی «چرا» از او سوال کنید چون به شما کمک می‌کند که به علت ریشه‌ای مشکل او پی ببرید.

شاید می‌پرسید جلسه اول تدریس را چه طور اداره کنیم؟ به خاطر داشته باشید که روش‌ها و ابزارهای آموزشی وجود دارند که می‌توانند در امر تدریس خصوصی به شما کمک کنند. برای مثال اگر دانش آموز در به خاطر سپردن انبوه زیادی از اطلاعات مشکل دارد، می‌توانید نموداری تهیه کنید و از او بخواهید این اطلاعات را دسته‌بندی کند و در نمودار قرار دهد چون دسته‌بندی کار حفظ کردن را راحت‌تر می‌کند. این نمودارها ابزاری بصری هستند که از کلمات کلیدی، تصاویر و عکس استفاده می‌کنند و دانش آموز با استفاده از آن‌ها می‌تواند مفاهیم مهم را به خاطر بیاورد.

اگر می‌بینید دانش آموز طی تدریس خصوصی در تمرکز کردن مشکل دارد، یک راست سراغ درس نروید چون او علاقه‌ی خود را از دست می‌دهد. به‌جای این‌که او را با انبوهی از اطلاعات جدید بمباران کنید می‌توانید از روش‌های تدریس خصوصی مثل «یادگیری با فاصله» استفاده کنید. در این روش 10 دقیقه یادگیری و به‌دنبال آن 10 دقیقه فعالیت بدنی مثل یک دوی کوتاه یا یک بازی صورت می‌گیرد. شاید این روش به نظر شما شدنی نباشد اما بسیاری از معلمان، والدین و دانش آموزان به تاثیرات مثبت آن در یادگیری اشاره کرده‌اند.

 

سبک یادگیری او را کشف کنید

دانش آموزان با هم تفاوت دارند و هر کدام به یک طریق اطلاعات را در مغز خود پردازش می‌کنند. برخی از دانش آموزان «اندیشمند» هستند یعنی این‌که نیاز به زمان دارند تا اطلاعات جدید را پردازش کنند و برخی دیگر از دانش آموزان «فعال» هستند. این دسته از دانش آموزان دوست دارند مطالب را به صورت عملی یاد بگیرند. برای مثال، برای یادگیری رانندگی دوست دارند به‌جای این‌که ابتدا کتاب آموزش رانندگی را بخوانند،  پشت فرمان بنشینند،  خودرو را روشن کنند و گاز بدهند در حالی که دانش آموزان «اندیشمند» مایلند درست عکس این کار را انجام دهند.

کشف سبک یادگیری شاگرد می‌تواند به شما کمک کند بهترین روش تدریس خصوصی را اتخاذ کنید. می‌توانید با کمک هم سبک یادگیری دانش آموز را کشف کنید. برای این منظور می‌توانید از پرسشنامه‌های مخصوص این کار استفاده کنید و پس از این‌که به سبک یادگیری شاگرد خود پی بردید، بهترین روش را برای کار کردن با او بر گزینید.

یک طرح درس آماده کنید

پس از این‌که به مشکلات خاص شاگرد خود پی بردید، می‌توانید یک برنامه مفصل برای تدریس خصوصی بریزید و تعیین کنید چه مباحثی را نیاز است کار کنید و این‌که برای هر مبحث چقدر زمان نیاز دارید. یک کپی از آن را به شاگرد خود بدهید تا او هم در جریان روند و سرعت کار قرار داشته باشد. این کار به او کمک می‌کند که انتظارات معقولی داشته باشد و فراموش نکند که یک شبه نمی‌توان ره صد ساله را پیمود.

 

کلاس را از بی روحی در بیاورید و به آن زندگی بدهید

هیچ کس دوست ندارد تدریس خصوصی خشک و کسالت بار باشد. اگر در حال تدریس خصوصی یکی از دروس علوم انسانی مثل تاریخ هستید، می‌توانید یک سری اطلاعات جالب در مورد شخصیت‌های تاریخی به دانش آموز بدهید که در کتاب نیامده است. با دادن این اطلاعات جالب باعث می‌شوید که شخصیت‌ها و رویداد‌های تاریخی در ذهن او زنده شوند.

 

به او تکلیف بدهید

در تشویق دانش آموز در داشتن آمادگی برای جلسه بعد تعلل نکنید. از همان شروع کلاس تکالیفی به دانش آموز بدهید که  هم در بردارنده‌ی مطالب دروس گذشته باشد و هم او را برای درس جدید آماده کند. سعی کنید تکالیفی که به او می‌دهید مفید باشند و تا حد امکان او را درگیر کند. صرفا به تکالیف نوشتنی داخل کتاب اکتفا نکنید. از او بخواهید در زمینه‌ی مبحث درس فیلم ببیند، از اینترنت تحقیق کند و مصاحبه انجام دهد.

 

برای جلسه‌ی بعد برنامه‌ریزی کنید

اگر تدریس خصوصی خوب پیش رفت و شاگرد شما راضی بود، باید برای جلسه‌ی بعد برنامه‌ریزی کنید. اگر جلسه‌ی بعدی را در همان روز، ساعت و مکان فعلی برگزار کنید باعث می‌شود این مطالب بهتر در ذهن دانش آموز بماند.

می‌توانید حق التدریس را قبل از شروع جلسات تدریس خصوصی مطالبه کنید. پس هزینه‌ی هر جلسه را به والدین او بگویید و شماره‌ی حساب بانکی خود را به آن‌ها بدهید تا بتوانند از این طریق دستمزد شما را بپردازند.

 

تدریس خصوصی 

تدریس خصوصی گامی بزرگ برای موفقیت در تحصیل و هر مهارتی که بخواهیم در آن حرفه ای باشیم، است. تدریس خصوصی می‌تواند ما را در کمترین زمان به بهترین موقعیت برساند. بنابراین نباید از آن غافل شد. اگر می‌خواهید با تدریس خصوصی به موفقیت برسید و به دنبال بهترین مدرسین و آموزشگاه‌ها هستید، بهتر است به سایت بلدیاب مراجعه کنید تا در هر جای کشور که هستید به بهترین مدرسین و آموزشگاه‌ها را در کنار خود داشته باشید. با ثبت نام در سایت بلدیاب می‌توانید در کمترین زمان به موفقیت برسید و برند خود را بسازید. 

 

  • تاریخ و ساعت انتشار :
    15:33       1399/07/29
  • تعداد بازدید :
    3109
  • پسندیده :

کلمات کلیدی

تدریس خصوصی

دوره خصوصی

مدیریت تدریس خصوصی

جلسه اول تدریس خصوصی

نکات تدریس خصوصی

آموزش خصوصی

اولین جلسه تدریس

در جلسه اول چطور برخورد کنیم؟

جلسه اول تدریس چه بگوئیم؟

جلسه اول کلاس را چطور اداره کنیم؟




درخواست معلم خصوصی یا آموزشگاه

اگر به دنبال انتخاب معلم خصوصی حرفه ای یا دوره های آموزشی در آموزشگاه های معتبر هستید؛ با ثبت اطلاعات خود در فرم درخواست معلم خصوصی یا رزرو آموزشگاه می توانید هر چه سریعتر به کمک بلدیاب کلاس خصوصی یا گروهی مناسب خود را بیابید. (مشاهده فرم درخواست)

اجاره فضای آموزشی خصوصی و گروهی

اگر برای برگزاری کلاس های خصوصی, نیمه خصوصی یا گروهی خود نیاز به فضای آموزشی دارید، سایت بلدیاب امکانی برای شما فراهم کرده تا بتوانید با توجه به شرایط تدریس تان، اقدام به اجاره فضای آموزشی مناسب خود نمایید. (مشاهده مکان های آموزشی)

بلدیاب چگونه کار میکنید؟

سایت بلدیاب با معرفی و تبلیغ دوره های آموزشی مدرسین خصوصی و آموزشگاهای کل کشور فضایی را فراهم نموده تا کاربرانی که نیاز به دوره های آموزشی مختلف دارند با یک جست و جوی ساده در بلدیاب بتوانند مدرس یا آموزشگاه مناسب خود را بیابند و اطلاعات تماس آنها را مشاهده کنند. (درخواست دوره های آموزشی)

‌شرایط همکاری با بلدیاب

مدرسین خصوصی و آموزشگاه داران محترم می توانند برای تبلیغ دوره های آموزشی خود و جذب شاگرد برای کلاس های خصوصی و گروهی ، در هر زمینه ای (درسی، فنی، هنری، ورزشی، مالی ، حسابداری، کسب و کار و ... ) در سایت بلدیاب ثبت نام کنند و از خدمات آن استفاده نمایند. (ثبت نام و همکاری)

راهنمای تصویری استفاده از سایت بلدیاب

اگر مدرس خصوصی هستید یا آموزشگاه دارید بهتر است قبل از ثبت دوره های آموزشی خود از راهنمای بلدیاب استفاده کنید تا در معرفی دوره های خود و جذب شاگرد یا هنرجو موفق تر عمل کنید. (مشاهده راهنمای بلدیاب)

Baladyab اسماعیل محمدی

" اگر به دنبال دوره‌های آموزشی در هر زمینه ای به صورت خصوصی یا نیمه خصوصی هستید، یا می‌خواهید از دوره‌های برگزار شده توسط آموزشگاه‌های استان خود باخبر شوید، در وب سایت بلدیاب می‌توانید اساتید و آموزشگاه‌های که دوره شما را برگزار میکنند را پیدا کنید، در صورت نیاز با آنها تماس بگیرید و به صورت حضوری با آنها کلاس برگزار کنید. "

شما هم می توانید نظر خود را درباره سایت بلدیاب ثبت کنید.