تبلیغات
شما

نحوه‌ی فن بیان در تدریس خصوصی

نحوه‌ی فن بیان در تدریس خصوصی

نحوه‌ی فن بیان در تدریس خصوصی، بسیار اهمیت دارد. هر مدرس بر این امر واقف است که چقدر نحوه‌ی فن بیان بر تدریس اثر دارد. در واقع نحوه‌ی فن بیان معلم معجزه ای خواهد بود بر یادگیری دانش آموزان و اثرات زیادی در روند کاری معلم دارد مانند داشتن رضایت شغلی از خود، افزایش درآمد، محبوبیت بین دانش آموزان را در پی خواهد داشت. یک مدرس برای این که بتواند بیشترین بازدهی را داشته باشد بر روی فن بیان خود تمرکز کرده و به صورت اصولی آن را می‌آموزد. آموزش و پرورش هم وظیفه آموزش دارد فن تدریس را به معلمان آموزش دهد.

 

فن بیان چیست؟

روشی که با آن بتوان به بیانی موثر و مناسب دست یافت فن بیان می‌گویند. فن بیان یعنی در هر زمان و هر مکان بتوان سخن گفت و اصلا ربطی به شغل، موقعیت و این که شما چه کسی هستید ندارد. یکی از راه‌های برقراری ارتباط فن بیان است. داشتن روابط عمومی بالا، اینکه بتوانید منظور خود را به خوبی به افراد برسانید نیاز به فن بیان بالا دارد. اگر دوست دارید دیگران از همنشینی با شما لذت ببرنند، حتما باید فن بیان خوبی داشته باشید. اولین برداشت از شما هنگام برخورد با دیگران از نحوه ارتباط شما مشخص می‌شود. استفاده از کلمات مناسب، تن صدا، لحن صدا، کلماتی که بر زبان می‌آورید بسیار مهم است.

 

فن تدریس چیست؟

فن تدریس یعنی خلاقیت، که به آسانی تدریس و فهم آن کمک کند. مدرس باید از روش‌های مختلف الهام بگیرد و بهترین و مناسب‌ترین روش را برای یادگیری انتخاب کند. در اصل هیچ روش تدریس ثابتی وجود ندارد. در یک تدریس خوب باید تعامل بین مدرس و کارآموز صورت گیرد، هدف از فعالیت مشخص شده باشد که هدف بستگی به سن کار آموز و نوع آموزش دارد، محیطی مناسب نیز برای تدریس باید در نظر گرفته شود. مدرس با استفاده از زبان بدن و کلام شیوا و کمک کارآموزان و تجهیزات مدرسه یا آموزشگاه می تواند ایده‌های مختلفی به خرج دهد تا درک مطالب را برای کارآموزان راحت کند. 

 

 

آموزگار موفق

شاید آموزگاران زیادی را دیده اید که موفقیت‌های زیادی را کسب کرده اند، بعضی از آنها به صورت رسمی تدریس کرده اند و بعضی دیگر به صورت غیر رسمی تدریس کرده اند. اما همه آنها از فن بیان خوبی برخوردار بودند. در کنار همه تجهیزات جید و آموزشها، آموزگار باد بتواند مطالب را به صورت کامل و واضح به طوری که دانش آموز درک کند بیان نماید. یک آموزگار خوب باید بداند که محوراصلی دانش آموزان هستند، بنابراین باید از آنها در تدریس کمک بگیرد تا بتوانند مطالب را درک کنند.

نحوه‌ی فن بیان در تدریس خصوصی

نحوه تدریس و نوع بیان چگونه باید باشد؟

برای این که به یک مدرس حرفه ای تبدیل شوید، بهتر است بر روی فن بیان خود کار کنید. با این کار می‌توانید رضایت شغلی خود را تا اندازه‌ی زیادی بالا ببرید و درآمد خود را افزایش دهید. با این کار شما می‌توانید بهترین‌ها را برای خود رقم بزنید. شاید شما همیشه معلمانی را که شیوا سخن گفته اند را در ذهن خود داشته باشید و از آنها یاد کنید. تدریس می‌تواند نقش زیبایی در ذهن دانش آموزان ایجاد کند. برخی از این مسائل عبارتند از داشتن صدای شیوا و رسا، نداشتن تکه کلام، صحبت کردن آرام، با انرژی بودن، ایجاد نشاط در کلاس و...که در اینجا تعدادی از این خصوصیات را توضیح می‌دهیم.

 

استفاده از مکالمات کوتاه

نحوه‌ی صحبت کردن در تدریس بسیار مهم است و حتی می‌توان گفت صخبت کردن سخت‌ترین قسمت تدریس است. باید بدانید ساده‌ترین راه برقراری ارتباط مکالمه کوتاه است. شروع این مکالمه می‌تواند مسئله ای باشد که هم دانش آموز و هم معلم از آن با خبر باشند. مثلا امیدوارم این شرایط برای امتحانات قابل تغییر باشد. این جمله می‌تواند شروع مکالمه ای باشد تا اعتماد دانش آموزان جذب شود، اینگونه دانش آموزان راحت‌تر با معلم خود ارتباط برقرار می‌کنند. یک مدرس کوتاه و شیوا مطالب را بیان می‌کند تا برای دانش آموزان قابل درک باشد و حفظ کردن آن مطالب مشکل نباشد. 

 

آرام سخن گفتن

هیچ گاه در تدریس نباید عجله کرد، اگر جزء افرادی هستید که تند صحبت می‌کنید، نباید در هنگام تدریس اینگونه باشید. زیرا یادگیری اصلی دانش آموزان سر کلاس صورت می‌گیرد و اگر مدرس تند صحبت کند ممکن است قسمت هایی را متوجه نشود. آرام صحبت کردن در مرحله اول به دانش آموزان کمک زیادی می‌کند تا بتواند مطالب بیان شده را در ذهن خود جای دهد. پردازش این مطالب برای دانش آموز راحت‌تر می‌شود و اگر قسمتی را متوجه نشوند می‌تواند آن را از معلم خود بپرسد.

 

داشتن انرژی و نشاط

انرژی یکی از ابزار مهم در همه کارها است. با استفاده از لغات می‌توان انرژی را منتقل کرد. صدایی که انرژی زیادی دارد یک معجزه است و می‌تواند تاثیر به سزایی روی مخاطب داشته باشد. اگر معلم با انرژی و با نشاط در کلاس تحرک داشته باشد و صدای او نیز سرشار از انرژی باشد یادگیری را چند برابر خواهد کرد. یک سخنران خوب یا یک معلم خوب روز خود را با بمبی از انرژی آغاز می‌کند. این نشاط و انرژی می‌تواند دانش آموزان ا به وجد آورد و انگیزه زیادی در کلاس ایجاد کند. مدرسین خصوصی هم باید این ارژی را در تدریس خصوصی هم داشته باشند. 

 

ایجاد واکنش

ایجاد واکنش به موقع در صحبت کردن بسیار مهم است. بی تفاوت بودن اصلا درست نیست، اما این بدان معنا نیست که حساسیت زیاد به خرج دهید، باید در مواقع مناسب عکس العمل نشان دهید. مثلا اگر صدایی در کلاس آمد باید به آن توجه کنید. هر نوع کنشی در کلاس باید یک عکس العمل از طرف شما داشته باشد. البته عکس العمل باید صحیح باشد نه توهین آمیز، این یکی از اصول مهم فن بیان است تا دانش آموزان به صورت صحیح به مطالب گوش دهند. یک معلم خوب باید بر تمام جوانب کلاس تمرکز کند، تا بتواند بهترین نتیجه را بگیرد.

 

تدریس خصوصی

تدریس خصوصی بهترین گزینه برای یادگیری در هر زمینه ای است. اگر مدرس بنواند به بهترین روش مطلب را ادا کند تا یادگیری آسان شود بسیار به دانش آموز کمک کرده است. دانش آموزان همیشه به دنبال مدرسینی هستند که به صورت شیوا مطالب رابیان کنند. شاید شما از خود بپرسید چگونه بهترین مدرسین را با کلامی شیوا کنار خود داشته باشیم؟ سایت بلدیاب می‌تواند بهترین مدرسین را در هر جای کشور که هستید و در هر زمینه ای که فعالیت می‌کنید در کنار خود داشته باشید. با ثبت نام در سایت بلدیاب می‌توانید در کمترین زمان به بهترین خود تبدیل شوید. پس فرصت را از دست ندهید و هم اکنون ثبت نام کنید.

  • تاریخ و ساعت انتشار :
    10:38       1399/09/04
  • تعداد بازدید :
    660
  • پسندیده :

کلمات کلیدی

تدریس خصوصی

نحوه تدریس و نوع بیان چگونه باید باشد؟

فن تدریس چیست؟

فن بیان چیست؟


دسته بندی

تدریس دروس


درخواست معلم خصوصی یا آموزشگاه

اگر به دنبال انتخاب معلم خصوصی حرفه ای یا دوره های آموزشی در آموزشگاه های معتبر هستید؛ با ثبت اطلاعات خود در فرم درخواست معلم خصوصی یا رزرو آموزشگاه می توانید هر چه سریعتر به کمک بلدیاب کلاس خصوصی یا گروهی مناسب خود را بیابید. (مشاهده فرم درخواست)

اجاره فضای آموزشی خصوصی و گروهی

اگر برای برگزاری کلاس های خصوصی, نیمه خصوصی یا گروهی خود نیاز به فضای آموزشی دارید، سایت بلدیاب امکانی برای شما فراهم کرده تا بتوانید با توجه به شرایط تدریس تان، اقدام به اجاره فضای آموزشی مناسب خود نمایید. (مشاهده مکان های آموزشی)

بلدیاب چگونه کار میکنید؟

سایت بلدیاب با معرفی و تبلیغ دوره های آموزشی مدرسین خصوصی و آموزشگاهای کل کشور فضایی را فراهم نموده تا کاربرانی که نیاز به دوره های آموزشی مختلف دارند با یک جست و جوی ساده در بلدیاب بتوانند مدرس یا آموزشگاه مناسب خود را بیابند و اطلاعات تماس آنها را مشاهده کنند. (درخواست دوره های آموزشی)

‌شرایط همکاری با بلدیاب

مدرسین خصوصی و آموزشگاه داران محترم می توانند برای تبلیغ دوره های آموزشی خود و جذب شاگرد برای کلاس های خصوصی و گروهی ، در هر زمینه ای (درسی، فنی، هنری، ورزشی، مالی ، حسابداری، کسب و کار و ... ) در سایت بلدیاب ثبت نام کنند و از خدمات آن استفاده نمایند. (ثبت نام و همکاری)

راهنمای تصویری استفاده از سایت بلدیاب

اگر مدرس خصوصی هستید یا آموزشگاه دارید بهتر است قبل از ثبت دوره های آموزشی خود از راهنمای بلدیاب استفاده کنید تا در معرفی دوره های خود و جذب شاگرد یا هنرجو موفق تر عمل کنید. (مشاهده راهنمای بلدیاب)

Baladyab اسماعیل محمدی

" اگر به دنبال دوره‌های آموزشی در هر زمینه ای به صورت خصوصی یا نیمه خصوصی هستید، یا می‌خواهید از دوره‌های برگزار شده توسط آموزشگاه‌های استان خود باخبر شوید، در وب سایت بلدیاب می‌توانید اساتید و آموزشگاه‌های که دوره شما را برگزار میکنند را پیدا کنید، در صورت نیاز با آنها تماس بگیرید و به صورت حضوری با آنها کلاس برگزار کنید. "

شما هم می توانید نظر خود را درباره سایت بلدیاب ثبت کنید.