تبلیغات
شما

پرسش / چرا باید من درس بخوانم؟

پرسش / چرا باید من درس بخوانم؟

سوال

چرا باید من درس بخوانم؟

پاسخ

به طور کلی می‌توان انگیزه‌های درس خواندن و کسب علم را به دو قسم مادی و معنوی تقسیم کرد:

 

انگیزه‌های مادی درس خواندن

1ـ درس خواندن راهی برای به دست آوردن شغل و درآمد مناسب: این نکته روشن است که امروزه اگر کسی سواد نداشته باشد، نمی‌تواند کار مناسب به دست آورد و در آمد کافی داشته باشد. افراد بی‌سواد مجبورند به کارهای طاقت‌فرسا و کم‌درآمد اکتفا کنند. پیشرفت جامعه اقتضا می‌کند که شغل‌های خوب و پر در آمد نیاز به تخصص و سواد داشته باشد.

2ـ کسب علم برای کسب مقام و جایگاه اجتماعی مناسب: معمولا در هر جامعه به افراد با سواد با دیده احترام نگاه می‌شود. جایگاه اجتماعی مناسب به عواملی بستگی دارد که یکی از عوامل مهم آن سطح تحصیلات است.

 

انگیزه‌های معنوی درس خواندن

1ـ نیاز فطری انسان به دانستن

2ـ درس خواندن و رسیدن به کمال و تقرب الهی.

3ـ کسب علم وظیفه‌ای برای خدمت به جامعه و همنوعان.

 4ـ ارضای حس کنجکاوی

5ـ دانش غذای روح انسان: همه انسان‌ها به این مسأله آگاهی دارند که بدن ما به غذاهای متنوع نیازمند است، ولی به غذای روح توجّه کمتری دارند. روح ما انسانها به ویتامین‌های گوناگون نیاز دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. علم و دانش به نیازهای روحی پاسخ می‌دهند و باعث تغییر و ارتقاء رفتار می‌شوند.

 

اهمیت و ضرورت درس خواندن

اهمیت تحصیل دانش در دین مبین اسلام بسیار مورد توجه قرار گرفته است که به مواردی اشاره می‌گردد.

اولین آیاتی از قرآن کریم که به صورت وحی بر پیامبر نازل شد، بر اهمیت خواندن و نوشتن اشاره می‌کند.[1]

درس خواندن و کسب علم و دانش، شناخت انسان را نسبت به خود و اطرافش رشد می‌دهد. و موجب نزدیک شدن به خدا و پیامبران و ائمه می‌شود.[2]

حضرت علی ـ علیه السّلام ـ در یکی از حکمت‌های نهج البلاغه دانش را میراث گران بها می‌داند.[3]

کسی که اهل مطالعه باشد، در سایه مطالعة کتاب‌ها به آرامش بسیار بالایی دست می‌یابد که این آرامش هرگز از او گرفته نمی‌شود.[4]

در قرآن مجید، آیات فراوانی وجود دارد که به این نکته اشاره دارند که مقام صاحبان علم و دانش با کسانی که از آن بی بهره اند، مساوی نیست.

کسانی که علم را به خاطر خدا در جهت نزدیک شدن به او و خدمت به خلق می‌آموزند، شامل آیات قرآنی هستند.

 

دیدگاه‌های دانشمندان

سقراط حکیم در رابطه با مطالعه می‌گوید: «جامعه وقتی به سعادت و فرزانگی می‌رسد که مطالعه کار روزانه اش باشد.»[5]

دکارت، فلسفه دان معروف هم می‌گوید: «مطالعه، یگانه راه برای آشنایی و گفتگو با بزرگان روزگار است که قرن‌ها پیش از این در دنیا به سر برده اند و اکنون در زیر خاک منزل دارند».[6]

ویکتور هوگو هم به این نکته اشاره کرده: «خوشبخت کسی است که یکی از این دو چیز را دارد: یا کتاب‌های خوب و یا دوستانی که اهل مطالعة کتاب باشند.[7]

بنابراین باید توجه داشت که «درس خواندن همراه با هدف» باعث خوشبختی شده و درک ما را از زندگی به بهترین مقام سوق می‌دهد.

 

تلاش‌های خستگی ناپذیر علماء برای کسب دانش

وقتی به زندگی علماء و دانشمندان توجه شود، پشتکار آنها در راه علم آموزی، نظر هر بیننده ای را به خود جلب می‌کند. آنها خود را شناختند و به بهترین درک از نظام آفرینش و زندگی، رسیدند.

آیت ا... مرعشی نجفی، با نماز خواندن و روزه گرفتن برای دیگران و تحمل سختی‌های فراوان، پولی تهیه می‌کرد و با آن کتاب می‌خرید.

محدث قمی، یکی از علمای شیعه است که اندک اندک پولی تهیه و جمع می‌کرد و برای خرید با پای پیاده به تهران می‌رفت تا به تحصیلات خود ادامه دهد. در حالی که از بیماری تنفسی رنج می‌برد. ایشان در شبانه روز حدود 18 ساعت به مطالعه و نوشتن مشغول بودند.[8]

 

تعیین هدف و انگیزه برای درس خواندن

داشتن هدف و یا به عبارتی «هدفمندی» در کارها و زندگی باعث می‌شود کارها برای انسان آسان شود. سعی کنید برای تحصیل و درس خواندن خود هدفی انتخاب کنید. این کار باعث علاقه به درس هم خواهد شد. در کنار آن هم در این اندیشه باشید که بهترین اهداف را برگزینید تا شأن و منزلت این کار هم بیشتر شود.

امام محمد غزالی، یکی از دانشمندان اسلامی در این باره به نکاتی اشاره می‌کنند که ذکر آن خالی از لطف نیست: «ای فرزند! چه بسیار شبها که در راه فراگیری دانش و خواندن کتاب‌ها از خواب خوش، چشم پوشی کردی و تا هنگام بامداد بیدار ماندی. و من نمی‌دانم که چه انگیزه ای تو را به این کار فرا خوانده است؛ اگر هدف تو رسیدن به بهره‌های ناچیز مادی، گردآوری ثروت، به دست آوردن مقام‌های اعتباری، فخرفروشی و اموری از این قبیل بوده است، چه زیان کار و بی چاره ای. وای بر تو و باز هم، وای بر تو. امّا اگر هدف تو زنده کردن آیین پیامبر خدا ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم ـ، پاک ساختن بدی ها، تربیت روحی و... بوده است، چه بهره مند و خوشبختی. گوارا باد بر تو، و باز هم گوارا باد».[9]

بنابراین سعی کنیم تا هدف ارزشمندی برای تحصیل انتخاب کنیم و از کسانی باشیم که خود را شناختند، به توانایی‌ها و علایق خود پی بردند و با برداشتن گام‌های موفقیت به سعادت دنیا و آخرت رسیدند.

در انتخاب کتاب، سعی کنیم «کتابهای ویتامین دار» را انتخاب نماییم که مشکلات و موانع زندگی ما را برطرف کند و شناخت و آگاهی ما را به جهان هستی افزایش دهد و باعث پیشرفت گردد.

چه احساسی دارید؟

اگر احساس می‌کنید مشکلاتی در راه تحصیل و درس خواندن دارید، با دقت کافی و «اندیشمندانه» آنها را برطرف کنید و مسیر علم آموزی را هموار کرده، تا باعث افزایش «انگیزه» به درس خواندن شود.

امیدواریم بهترین راه، یعنی «درس خواندن» را با دل و جان انتخاب کرده و با تلاش و کوشش به آیندة زیبای خود دست یابید، همراه توکل و کمک خواستن از خدای مهربان.

 

معرفی منبع جهت مطالعه بیشتر:

ـ بیا کتاب بخوانیم، جواد محدثی، تهران، مدرسه، 1377.

 

پی نوشت ها:

[1] . علق/ 5ـ1.

[2] . نهج البلاغه، ترجمه: محمد دشتی، حکمت 96.

[3] . همان، حکمت 624.

[4] . تمیمی، عبدالواحد محمد؛ غرر الحکم و دررالکلم، جلد 1، ص 80.

[5] . کار بخش راوی، ماشاء ا... ؛ چگونه کودکان و نوجوانان را به مطالعه علاقه مند کنیم، ص 174.

[6] . موگهی، روش مطالعه و تلخیص، ص 28.

[7] . چگونه کودکان و نوجوانان را به مطالعه علاقه مند کنیم، ص 174.

[8] . روش مطالعه و تلخیص، ص 26.

[9] . نظری، مرتضی؛ عوامل موفقیت در تحصیل، ص 14.

 

منبع: مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم

  • تاریخ و ساعت انتشار :
    09:45       1397/09/05
  • تعداد بازدید :
    948
  • پسندیده :

کلمات کلیدی

کسب دانش

دیدگاه‌های دانشمندان

درس خواندن

انگیزه‌های معنوی

انگیزه‌های مادی




درخواست معلم خصوصی یا آموزشگاه

اگر به دنبال انتخاب معلم خصوصی حرفه ای یا دوره های آموزشی در آموزشگاه های معتبر هستید؛ با ثبت اطلاعات خود در فرم درخواست معلم خصوصی یا رزرو آموزشگاه می توانید هر چه سریعتر به کمک بلدیاب کلاس خصوصی یا گروهی مناسب خود را بیابید. (مشاهده فرم درخواست)

اجاره فضای آموزشی خصوصی و گروهی

اگر برای برگزاری کلاس های خصوصی, نیمه خصوصی یا گروهی خود نیاز به فضای آموزشی دارید، سایت بلدیاب امکانی برای شما فراهم کرده تا بتوانید با توجه به شرایط تدریس تان، اقدام به اجاره فضای آموزشی مناسب خود نمایید. (مشاهده مکان های آموزشی)

بلدیاب چگونه کار میکنید؟

سایت بلدیاب با معرفی و تبلیغ دوره های آموزشی مدرسین خصوصی و آموزشگاهای کل کشور فضایی را فراهم نموده تا کاربرانی که نیاز به دوره های آموزشی مختلف دارند با یک جست و جوی ساده در بلدیاب بتوانند مدرس یا آموزشگاه مناسب خود را بیابند و اطلاعات تماس آنها را مشاهده کنند. (درخواست دوره های آموزشی)

‌شرایط همکاری با بلدیاب

مدرسین خصوصی و آموزشگاه داران محترم می توانند برای تبلیغ دوره های آموزشی خود و جذب شاگرد برای کلاس های خصوصی و گروهی ، در هر زمینه ای (درسی، فنی، هنری، ورزشی، مالی ، حسابداری، کسب و کار و ... ) در سایت بلدیاب ثبت نام کنند و از خدمات آن استفاده نمایند. (ثبت نام و همکاری)

راهنمای تصویری استفاده از سایت بلدیاب

اگر مدرس خصوصی هستید یا آموزشگاه دارید بهتر است قبل از ثبت دوره های آموزشی خود از راهنمای بلدیاب استفاده کنید تا در معرفی دوره های خود و جذب شاگرد یا هنرجو موفق تر عمل کنید. (مشاهده راهنمای بلدیاب)

Baladyab اسماعیل محمدی

" اگر به دنبال دوره‌های آموزشی در هر زمینه ای به صورت خصوصی یا نیمه خصوصی هستید، یا می‌خواهید از دوره‌های برگزار شده توسط آموزشگاه‌های استان خود باخبر شوید، در وب سایت بلدیاب می‌توانید اساتید و آموزشگاه‌های که دوره شما را برگزار میکنند را پیدا کنید، در صورت نیاز با آنها تماس بگیرید و به صورت حضوری با آنها کلاس برگزار کنید. "

شما هم می توانید نظر خود را درباره سایت بلدیاب ثبت کنید.