تبلیغات
شما

راهکارهای ارزشیابی دانش آموزان در کلاس خصوصی

راهکارهای ارزشیابی دانش آموزان در کلاس خصوصی

یکی از راه هایی که به بررسی راندمان کلاس‌های خصوصی کمک می‌کند، ارزشیابی دانش آموزان است. ارزشیابی دانش آموزان توسط معلم خصوصی انجام شده و به او کمک می‌کند تا از روش‌های مختلف تدریس، برای افزایش بازدهی کلاس استفاده کند. بیشتر افراد تا صحبت از ارزشیابی می‌شود، تصور می‌کنند قرار است که با یک آزمون مهم رو به رو شوند. اما باید بگوییم راهکارهای گوناگونی برای ارزشیابی و بررسی نتایج عملکرد دانش آموزان وجود دارد. ارزشیابی دانش آموزان در کلاس خصوصی به معلم این امکان را می‌دهد تا با سطح معلومات و یادگیری شاگرد خود آشنا شود. به همین دلیل ما در این مقاله تصمیم گرفتیم تا انواع روش‌های ارزشیابی را معرفی کرده و علت آن را توضیح بدهیم. پس تا انتهای مطلب همراه بلدیاب؛ وب سایت معتبر تدریس خصوصی باشید.

ارزشیابی دانش آموزان در کلاس خصوصی

به طور کلی هدف نهایی برگزاری هر دوره و کلاس آموزشی، دستیابی دانش آموز به یک درک عمیق علمی است. بنابراین معلم خصوصی وظیفه دارد تا به صورت مستمر میزان یادگیری دانش آموز خود را مورد سنجش قرار بدهد. محک زدن یادگیری دانش آموز در تدریس خصوصی کمک می‌کند تا معلم بازخوردهای لازم را دریافت کرده و در صورت ضرورت از روش دیگری برای تدریس استفاده کند.

انواع روش‌های ارزشیابی

باید یک معلم خصوصی خوب بداند که ارزشیابی دانش آموز فقط به پایان دوره خلاصه نمی‌شود. بلکه باید معلم در کلیه مراحل آموزشی سطح یادگیری دانش آموز را مورد ارزیابی قرار بدهد. اما ارزیابی در دانش آموزان، فقط به امتحان‌های کتبی ختم نمی‌شود و راه‌های مختلفی برای این کار وجود دارد. به طور کلی مراحل ارزشیابی دانش آموز به چهار گروه تقسیم می‌شود:

  • ارزیابی دانش آموز در جلسه اول برای بررسی سطح شاگرد.

یک معلم خصوصی خوب و حرفه ای باید بداند که قبل از آغاز پروسه یادگیری باید با وضعیت کنونی دانش آموز آشنا شود. به علاوه بررسی ارزیابی سطح کنونی دانش آموز کمک می‌کند تا معلم ضعف ها، قوت‌ها و بدفهمی‌های دانش آموز را درک کند. اما روش‌های ارزشیابی در این مرحله به اشکال زیر است:

  • استفاده از کوییز و آزمون‌های کوچک.
  • نقشه‌های مفهومی. (شیوه‌های ترسیم و تکمیل نقشه‌ها و چارت‌ها به صورت آزاد و هدایت شده، تحت عنوان نقشه مفهومی تعریف می‌شوند.)
  • به صورت غیر مستقیم. (مشاهده آزمون‌ها و برگه‌های کلاسی، پرسش از والدین و دریافت گزارش از آن ها.

 

 

  • ارزیابی دانش آموز در آغاز هر جلسه برای بررسی یادگیری و درک جلسه‌های قبل.

از دومین جلسه به بعد معلم در آغاز هر جلسه باید وضعیت دانش آموز را در یک بازه زمانی کوتاه مورد سنجش قرار بدهد. برای این منظور چند روش امکان پذیر است:

  • بررسی تکالیف دانش آموز در هفته ای که گذشت.
  • طرح چند پرسش کلی از درس گذشته.
  • مرور مطالبی که آموزش داده شده است.
  • درخواست خلاصه نویسی و خلاصه گویی مطالب گذشته از دانش آموز.
  • ارزیابی در هنگام تدریس برای بررسی تمرکز و دقت دانش آموز.

ارزیابی در حین تدریس به دریافت بازخورد سریع از دانش آموز کمک می‌کند. همچنین این روش کمک می‌کند تا دانش آموز با دقت و تمرکز بیشتری برروی یادگیری تمرکز کند. ارزیابی دانش آموز در هنگام تدریس به روش‌های زیر امکان پذیر است:

  • مشاهده رفتار و حالت‌های صورت دانش آموز. این روش به تشخیص خستگی و یادگیری دانش آموز کمک خواهد کرد.
  • بعد از هر نکته، از دانش آموز بپرسید آیا این مفهوم را یاد گرفته است یا خیر.
  • بعد از آموزش همه مطالب با طرح چند نمونه سوال، مطلب را برای دانش آموز تثبیت کنید.

برای ارزشیابی دانش آموزان نیاز نیست که فقط یک مورد را انتخاب کنید. بلکه ارزشیابی می‌تواند ترکیبی از دو یا چند روش ارزشیابی باشد.

  • ارزیابی در پایان هر جلسه برای بررسی روش تدریس.

بعد از پایان هر کلاس خصوصی، معلم باید بررسی کند که آیا به اهداف مد نظر رسیده است یا خیر. برای بررسی یادگیری دانش آموزان می‌توان از روش‌های ذیل استفاده نمود:

1. مرور مطالب آموزش داده شده. (بعد از ختم کلاس به صورت اجمالی یک مرور از مطالب آموزش داده شده، انجام شود.)

2. جمع بندی و خلاصه کردن. (معلم خصوصی باید از دانش آموز درخواست کند تا یک خلاصه از مطالب آموزش داده شده را بیان کند.)

3. آشنایی با نقاط کور و مبهم ذهن دانش آموز. (معلم خصوصی باید از دانش آموز درخواست کند تا به راحتی نقاط کور ذهن خود را برای او بیان کند.)

4. برگزاری آزمونک در پایان هر کلاس. (هدف از این آزمونک‌ها فقط شناخت نقاط ضعف و یادگیری شاگرد است نه نمره دهی.)

5. تعیین تکالیف مشخص، برای جلسه‌های بعدی.

هر معلم خصوصی باید بداند که برای بررسی سطح دانش آموز باید طی چهار مرحله، شاگرد خود را مورد سنجش قرار بدهد. اما در کنار همه این مراحل باید بداند که از راه‌های مختلفی باید برای ارزیابی استفاده کند.

  • ارزیابی نهایی

در این مرحله ارزیابی بعد از پایان رسیدن دوره، معلم به صورت کلی از تدریس هایی که داشته، یک ارزیابی نهایی انجام می‌دهد. جواب این ارزیابی باید به صورت گزارش در اختیار والدین قرار بگیرد.

ارزشیابی در کلاس‌های آنلاین

در عصر کنونی بسیاری از کلاس‌های خصوصی به صورت مجازی و آنلاین برگزار می‌شوند. در این کلاس‌ها هم، معلم خصوصی باید به صورت مرتب شاگرد خود را مورد ارزیابی قرار بدهد. اما آیا روش‌های ارزشیابی در این کلاس‌ها فرق دارد؟ در پاسخ باید بگوییم بله. در این روش برگزاری آزمونک‌های کتبی وجود ندارد و فقط به صورت شفاهی می‌توان دانش آموز را مورد سنجش قرار داد. اما روش‌های ارزشیابی در کلاس‌های آنلاین به چه صورت است؟

  • طرح سوال از مبحث گذشته.
  • در خواست خلاصه گویی و مرور مطالب جلسات قبل.
  • دریافت بازخورد دانش آموز در پایان هر کلاس. (مرور مطالب بیان شده.)

جمع بندی

تدریس خصوصی، یکی از روش‌های کاملی است که کمک می‌کند تا دانش آموز در یک محیط کاملا صمیمی یادگیری را تجربه کند. اما نکته ای که در این آموزش وجود دارد، بالا بردن راندمان آموزشی است. پس یک معلم خصوصی خوب وظیفه دارد تا در کنار آموزش به صورت مستمر شاگرد خود را مورد ارزیابی قرار بدهد. جالب است اگر بدانید که ارزشیابی دانش آموزان فقط به امتحان‌های کتبی خلاصه نمی‌شود. به همین دلیل در این مقاله انواع روش‌های ارزشیابی دانش آموزان در کلاس خصوصی را مورد بررسی قرار دادیم.

 وب سایت معتبر تدریس خصوصی بلدیاب؛ یکی از سایت هایی است که به والدین کمک می‌کند تا با اساتید و مدرسین برتر آشنا شوند. همچنین پدر و مادرها می‌توانند در قسمت ثبت درخواست معلم خصوصی نسبت به انتخاب بهترین معلم اقدام کنند.

 

  • تاریخ و ساعت انتشار :
    14:32       1402/05/24
  • تعداد بازدید :
    248
  • پسندیده :

کلمات کلیدی

ارزشیابی دانش آموزان

انواع روش‌های ارزشیابی

ارزشیابی در کلاس خصوصی


دسته بندی

چگونه و چطور


درخواست معلم خصوصی یا آموزشگاه

اگر به دنبال انتخاب معلم خصوصی حرفه ای یا دوره های آموزشی در آموزشگاه های معتبر هستید؛ با ثبت اطلاعات خود در فرم درخواست معلم خصوصی یا رزرو آموزشگاه می توانید هر چه سریعتر به کمک بلدیاب کلاس خصوصی یا گروهی مناسب خود را بیابید. (مشاهده فرم درخواست)

اجاره فضای آموزشی خصوصی و گروهی

اگر برای برگزاری کلاس های خصوصی, نیمه خصوصی یا گروهی خود نیاز به فضای آموزشی دارید، سایت بلدیاب امکانی برای شما فراهم کرده تا بتوانید با توجه به شرایط تدریس تان، اقدام به اجاره فضای آموزشی مناسب خود نمایید. (مشاهده مکان های آموزشی)

بلدیاب چگونه کار میکنید؟

سایت بلدیاب با معرفی و تبلیغ دوره های آموزشی مدرسین خصوصی و آموزشگاهای کل کشور فضایی را فراهم نموده تا کاربرانی که نیاز به دوره های آموزشی مختلف دارند با یک جست و جوی ساده در بلدیاب بتوانند مدرس یا آموزشگاه مناسب خود را بیابند و اطلاعات تماس آنها را مشاهده کنند. (درخواست دوره های آموزشی)

‌شرایط همکاری با بلدیاب

مدرسین خصوصی و آموزشگاه داران محترم می توانند برای تبلیغ دوره های آموزشی خود و جذب شاگرد برای کلاس های خصوصی و گروهی ، در هر زمینه ای (درسی، فنی، هنری، ورزشی، مالی ، حسابداری، کسب و کار و ... ) در سایت بلدیاب ثبت نام کنند و از خدمات آن استفاده نمایند. (ثبت نام و همکاری)

راهنمای تصویری استفاده از سایت بلدیاب

اگر مدرس خصوصی هستید یا آموزشگاه دارید بهتر است قبل از ثبت دوره های آموزشی خود از راهنمای بلدیاب استفاده کنید تا در معرفی دوره های خود و جذب شاگرد یا هنرجو موفق تر عمل کنید. (مشاهده راهنمای بلدیاب)

Baladyab اسماعیل محمدی

" اگر به دنبال دوره‌های آموزشی در هر زمینه ای به صورت خصوصی یا نیمه خصوصی هستید، یا می‌خواهید از دوره‌های برگزار شده توسط آموزشگاه‌های استان خود باخبر شوید، در وب سایت بلدیاب می‌توانید اساتید و آموزشگاه‌های که دوره شما را برگزار میکنند را پیدا کنید، در صورت نیاز با آنها تماس بگیرید و به صورت حضوری با آنها کلاس برگزار کنید. "

شما هم می توانید نظر خود را درباره سایت بلدیاب ثبت کنید.