تبلیغات
شما

مزایای منتورینگ در کسب و کار

مزایای منتورینگ در کسب و کار

صاحبان کسب وکارهای موفق، نیاز به کمک کسانی دارند که دانشی از نحوه عملکرد کسب وکار داشته باشند و آن را به شکل صمیمانه به اشتراک بگذ‌ارند. بسیاری از صاحبان کسب و‌کارهای کوچک، ترجیح می‌دهند با مطالعه و شرکت در دوره‌های آموزشی، این اطلاعات را به دست آورند. این روش‌ها مفید هستند ولی حضور در کنار یک منتور کسب و کار، می‌تواند به مراتب مفیدتر و مؤثرتر عمل کند.

در منتورینگ کسب و کار، یک صاحب کسب و کار باتجربه و سرد وگرم چشیده، با یک مالک کسب و کار دیگر به شکل رو در رو ملاقات می‌کند و به او نصیحت و اندرزهایی می‌دهد که می‌تواند برای او انگیزه‌بخش باشد و روحیه او را بالا ببرد.
مزایای منتورینگ نسبت به روش‌های مشابه دیگر چیست؟


مزایای منتورینگ

۱- سوال پرسیدن و مشورت گرفتن

بزرگ‌ترین مزیت داشتن یک بیزنس منتور یا منتور کسب و کار، داشتن کسی است که می‌توانیم از او سوالات‌مان را بپرسیم و با او مشورت کنیم و از تجارب او استفاده کنیم. یک کارآفرین جوان، اگر منتور داشته باشد، مشاوره‌‍‌های بیشتر و دقیق‌تری دریافت خواهد کرد نسبت به زمانی که سوالاتش را از افراد دور و بر، فامیل، دوستان یا مالکین فروشگاه‌های اطراف بپرسد.
قطعا برخی از مشاوره‌ها و نصیحت‌های اطرافیان صحیح هستند، اما مزیت حضور منتور این است که مسائل و موضوعات پیچیده‌ی کسب و کار را که اطرافیان قادر به حل آن نیستند یا آن را نمی‌شناسند، را هم حل می‌کند.

۲- رشد دیدگاه‌های متفاوت

منتورهای کسب و کار می‌توانند به ما کمک کنند تا مشکلات و موقعیت‌ها را از دیدگاهی که تا به حال به آن‌ها فکر نکرده‌ایم، مشاهده کنیم. مثلا ممکن است در کسب وکار خود در رابطه با مشتری، سرمایه‌گذار یا مسئول فلان سازمان دولتی با مشکل روبرو شویم. منتور ما، که با این افراد بسیار برخورد داشته و این شرایط را زیاد تجربه کرده است، می‌تواند به ما در درک این‌که این افراد چگونه به کسب و کار ما نگاه می‌کنند، کمک کند.

۳- ارتقای مهارت‌های کلیدی شما

مهارت منتور با مهارت مشاور کسب و کار متفاوت است. حوزه همکاری و پشتیبانی او وسیع‌تر از یک مشاور کسب و کار است و علاوه بر اینکه به کسب و کار و ریسک آن اهمیت می‌دهد، به ما کمک می‌کند تا مهارت‌های کسب و کار خودمان را بهبود بدهیم. به‌عنوان مثال، اگر کارمندان ما دائماً شکایت دارند که مسیر پروژه را درک نمی‌کنند، منتور در مسیر بهبود ارتباط ما با کارمندان با ما همراهی می‌کند تا توانایی ما در حل مسائلی شبیه به این، بالاتر رود و درک بهتری برای چگونگی ارتباط با کارمندان‌مان پیدا کنیم.

۴- گشودن مکنونات درونی خود با کسی که به او اطمینان دارید

داشتن یک کسب و کار یا مدیریت یک بخش، می‌تواند استرس‌زا و گاهی حتی ناامیدکننده باشد. به‌عنوان مدیر یا صاحب کسب و کار، در بسیاری اوقات نیاز است که مسائل درونی خود را نزد کسی که به او اطمینان داریم، بیرون بریزیم. بیان این حرف‌ها نزد شرکا، کارمندان یا مشتریان ممکن است در ساختار کسب و کار خلل وارد کند یا به کسب و کار آسیب بزند. اما با حضور منتور می‌توان گفتگو درباره این مسائل را تا شفاف شدن علت سرخوردگی ادامه داد. مثلا اگر کارمندان‌مان تنبل هستند و ما را به ‌ستوه آورده‌اند، می‌توانیم پیش از آن‌که اقدامی علیه آن‌ها انجام دهیم، ناراحتی خود را با منتورمان درمیان بگذاریم و به‌جای نشان دادن واکنش‌هایی که اغلب نتیجه‌ی دلخواه ما را در پی ندارند، برنامه‌ای برای بهبود و رشد کارکنان‌مان ترتیب دهیم.

۵- گسترش شبکه ارتباطی شما

منتور ما، ما را با کسانی آشنا می‌کند که باعث می‌شوند کسب وکارمان با موفقیت بیشتری به پیش برود. هرچه شبکه ارتباطی ما گسترش یابد، ما با افراد بیشتری در حیطه کاری خود آشنا می‌شویم که می‌توانند مشکلات کسب و کار ما را برطرف کنند. گاهی منتی‌های (مراجعین) دیگر یک منتور، همان افرادی هستند که خیلی به درد ما می‌خورند؛ مثل برنامه‌نویسی که تازه از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده و دارای پشتوانه علمی خوبی است و جویای کار به‌عنوان یک طراح سایت است و اگر ما در جستجوی شخصی هستیم که طراحی سایت شرکت‌مان را انجام دهد، یافتن یک شخص کاربلد و مورد اعتماد برایمان خیلی راحت‌تر می‌شود.

۶- روش‌ها و استراتژی‌ها

یک منتور در جعبه ابزار مهارتی خود مجموعه‌ای از روش‌ها و استراتژی‌هایی را دارد که حاصل از سال‌ها تجربه اوست. استفاده از این مهارت‌ها ما را در کسب وکارمان یک قدم به جلو می‌برد و محیط مثبت و خلاقانه‌ای در حوزه مدیریتی ما به‌وجود می‌آورد، محیطی که برایمان انگیزه‌بخش است و روحیه ما را بالا نگه می‌دارد. ما همچنین این فرصت را داریم تا با یادگیری این راهبردها و استراتژی‌ها، از سلامت محیط پیرامون خود محافظت کنید و رصد کنید که آیا کارمندان‌مان در محل‌کار شاد هستند یا خیر، طرز رفتارشان با مشتریانِ عصبانی چگونه است، آیا با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کنند؟، آیا نیاز به همدلی و همراهی دارند؟ و مسائلی از این قبیل.

۷- یک رابطه‌ طولانی مدت مفید

اگر بتوانیم با منتور خود ارتباط خوبی بسازیم، خواهیم توانست یک رابطه طولانی مدت ایجاد کنیم و همکاری خیلی خوبی داشته باشیم. این مسئله به ما ثبات و استحکام می‌دهد و منابعی را در اختیارمان قرار می‌دهد که برای نگه‌داشتن کسب‌ وکار خود به آن نیاز داریم.

۸- اطمینان به تصمیم‌گیری‌های بهتر

داشتن یک منتور معتبر و صاحب نام، اعتماد به‌نفس ما را در هنگام مواجهه با موقعیت‌های دشوار بالا نگه می‌دارد. این آگاهی که من یک منتور دارم، به تنهایی تاثیرات مثبت زیادی بر روحیه ما خواهد داشت. علاوه بر این یک منتور کاربلد زمانی که تصمیمات درستی اتخاذ می‌کنیم، ما را تحسین می‌کند. تحسین، ما را قادر می‌سازد تا بتوانیم خود را به‌عنوان یک شخص داری آگاهی و تجربه در کسب و کار احساس کنیم. دیدن خودمان با اطمینان، به ما کمک می‌کند تا بتوانیم روی پای خود بایستیم و در مواقع لازم از تصمیم‌گیری‌های کاری خود به خوبی دفاع کنیم.

۹- حفظ آمادگی برای رویارویی با چالش‌ها

شروع یک کسب و کار کار آسانی نیست و بسیاری از صاحبان کسب و کار در همان ابتدای کار، ناچار به روبرو شدن با چالش‌های این فرآیند هستند، این علاوه بر مسائل شخصی‌ای است که همه ما با آن‌ها درگیر هستیم. شنیدن تجربیات دست اول از منتورمان کمک خواهد کرد که درک بهتری از موقعیتی که در حال گذر از آن هستیم داشته باشیم و کشمکش‌ها و موانعی که با آن درگیر هستیم را با شفافیت بیشتری ببینیم و خود را برای ادامه مسیر کسب و کار آماده نگه داریم.

۱۰- رابطه‌ای دو سر سود

جالب آن‌ است که در رابطه منتور و منتی (مراجع)، فقط منتی بهره‌مند نمی‌شود. منتورها هم به لطف این رابطه مزایایی تجربه می‌کنند:

  • با کمک کردن به دیگران مهارت‌های کسب وکاری خودشان توسعه می‌یابد؛
  • در طول این رابطه ممکن است برای حل یک مسئله نیاز باشد مهارت‌های خود را بهبود ببخشند؛
  • در ملاقات با افراد جدید، به ایده‌های جدیدی دست یابند و استراتژی و راهبردهای جدیدی برای کسب وکار شخصی‌شان اتخاذ کنند.

ترجمه: ناهید بوداغی

منبع

  • تاریخ و ساعت انتشار :
    23:51       1399/03/10
  • تعداد بازدید :
    730
  • پسندیده :

کلمات کلیدی

منتورینگ

کوچینگ


دسته بندی

کسب وکار


درخواست معلم خصوصی یا آموزشگاه

اگر به دنبال انتخاب معلم خصوصی حرفه ای یا دوره های آموزشی در آموزشگاه های معتبر هستید؛ با ثبت اطلاعات خود در فرم درخواست معلم خصوصی یا رزرو آموزشگاه می توانید هر چه سریعتر به کمک بلدیاب کلاس خصوصی یا گروهی مناسب خود را بیابید. (مشاهده فرم درخواست)

اجاره فضای آموزشی خصوصی و گروهی

اگر برای برگزاری کلاس های خصوصی, نیمه خصوصی یا گروهی خود نیاز به فضای آموزشی دارید، سایت بلدیاب امکانی برای شما فراهم کرده تا بتوانید با توجه به شرایط تدریس تان، اقدام به اجاره فضای آموزشی مناسب خود نمایید. (مشاهده مکان های آموزشی)

بلدیاب چگونه کار میکنید؟

سایت بلدیاب با معرفی و تبلیغ دوره های آموزشی مدرسین خصوصی و آموزشگاهای کل کشور فضایی را فراهم نموده تا کاربرانی که نیاز به دوره های آموزشی مختلف دارند با یک جست و جوی ساده در بلدیاب بتوانند مدرس یا آموزشگاه مناسب خود را بیابند و اطلاعات تماس آنها را مشاهده کنند. (درخواست دوره های آموزشی)

‌شرایط همکاری با بلدیاب

مدرسین خصوصی و آموزشگاه داران محترم می توانند برای تبلیغ دوره های آموزشی خود و جذب شاگرد برای کلاس های خصوصی و گروهی ، در هر زمینه ای (درسی، فنی، هنری، ورزشی، مالی ، حسابداری، کسب و کار و ... ) در سایت بلدیاب ثبت نام کنند و از خدمات آن استفاده نمایند. (ثبت نام و همکاری)

راهنمای تصویری استفاده از سایت بلدیاب

اگر مدرس خصوصی هستید یا آموزشگاه دارید بهتر است قبل از ثبت دوره های آموزشی خود از راهنمای بلدیاب استفاده کنید تا در معرفی دوره های خود و جذب شاگرد یا هنرجو موفق تر عمل کنید. (مشاهده راهنمای بلدیاب)

Baladyab اسماعیل محمدی

" اگر به دنبال دوره‌های آموزشی در هر زمینه ای به صورت خصوصی یا نیمه خصوصی هستید، یا می‌خواهید از دوره‌های برگزار شده توسط آموزشگاه‌های استان خود باخبر شوید، در وب سایت بلدیاب می‌توانید اساتید و آموزشگاه‌های که دوره شما را برگزار میکنند را پیدا کنید، در صورت نیاز با آنها تماس بگیرید و به صورت حضوری با آنها کلاس برگزار کنید. "

شما هم می توانید نظر خود را درباره سایت بلدیاب ثبت کنید.