تبلیغات
شما

راه‌های مقابله با بی انگیزه درس خواندن چیست؟

راه‌های مقابله با بی انگیزه درس خواندن چیست؟

برای مقابله با بی انگیزه درس خواندن دانش آموزان، والدین باید از روش‌های درست جهت تشویق و ایجاد انگیزه در آن‌ها استفاده کنند. نداشتن انگیزه و بی حوصله بودن هنگام مطالعه کردن در دانش آموزان مقطع دبیرستان و کنکوری‌ها بیشتر است. استفاده از روش‌های تدریس فعال در مدرسه توسط معلمان و کمک گرفتن والدین از مشاوره تحصیلی کمک می‌کند تا از بی انگیزه درس خواندن دانش آموزان جلوگیری شود.

اگر دانش آموزان برای درس خواندن محیط آرامی داشته باشند؛ جهت یادگیری و انجام تکالیف؛ از روش‌های فعال استفاده کنند و همچنین برای مطالعه؛ ساعات مشخصی را تعیین کرده باشند؛ می‌توانند بدون خستگی و با انگیزه به درس خواندن ادامه دهند. در ادامه مطلب از بلدیاب سایت انتخاب معلم خصوصی، به بررسی روش‌های مقابله با بی انگیزگی هنگام درس خواندن می‌پردازیم.

 

چطور با بی انگیزگی در مطالعه کردن مقابله کنیم؟

برای اینکه با بی انگیزه درس خواندن دانش آموزان مقابله کنیم، لازم است از راهکارهایی استفاده کنیم. از دلایل بی انگیزگی درس خواندن دانش آموزان می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

 

دلیل بی انگیزه درس خواندن نداشتن برنامه درسی منظم است:

به دلیل زیاد بودن حجم کتاب‌های درسی; اگر مشخص نکرده باشید که کدام بخش یا فصل را مطالعه کنید; دچار سردرگمی و بی حوصلگی می‌شوید. بی هدف بودن باعث می‌شود که انگیزه لازم را برای مطالعه مطالب درسی نداشته باشید و دلسرد شوید.

 

انتخاب ساعات نامناسب برای مطالعه و درس خواندن:

یکی دیگر از مواردی که باعث بی انگیزه درس خواندن دانش آموزان و فراگیران می‌شود مطالعه در ساعات نامناسب است. دانش آموز با شناختی که از خود دارد، باید ساعت مناسبی را برای مطالعه مطالب درسی انتخاب کند. اگر احساس خواب آلودگی می‌کنید بهتر است یک ساعتی استراحت کنید یا اینکه به مطالعه دروس راحت‌تر بپردازید، تا حس خواب آلودگی کم کم برطرف شود. مطالعه مطالب درسی سنگین در آخر شب باعث خستگی و ایجاد حس بی انگیزگی در شما می‌شود.

 

قابل فهم نبودن مطالب درسی عامل بی انگیزگی در درس خواندن دانش آموزان:

هنگامی که مطالب درسی برای دانش آموزان راحت و قابل فهم نباشد، باعث خستگی آن‌ها می‌شود. دلیل بی انگیزه درس خواندن دانش آموزان، دلزدگی و خسته شدن از مطالب درسی سخت است. علاوه بر راهنمایی معلمان در کلاس درس؛ کمک گرفتن از معلم خصوصی و تدریس خصوصی دروسی که مشکل دارید؛ کمک می‌کند تا یادگیری و فهم مطالب برای شما راحت‌تر شود. همچنین با انگیزه بیشتری به درس خواندن ادامه می‌دهید. برای اینکه راحت‌تر باشید، می‌توانید از تدریس خصوصی در منزل استفاده کنید. با مراجعه به وب سایت بلدیاب; که دارای سابقه درخشان در تدریس خصوصی است; می‌توانید از مدرسین و اساتید برتر این وب سایت بهره ببرید.

 

راه‌های مقابله با بی انگیزگی در درس خواندن:

در ادامه شما را با تکنیک‌ها و راه‌های مقابله با بی انگیزه درس خواندن دانش آموزان آشنا می‌کنیم.

 

بی انگیزه درس خواندن دانش آموزان

 

انتخاب محیط مناسب برای درس خواندن:

برای اینکه هنگام درس خواندن دانش آموزان خسته و بی انگیزه نشوند، باید در محیط و مکان آرام و تمیز مشغول به مطالعه مطالب درسی شوند. باید اتاق یا محیطی که در آن درس می‌خوانند نور کافی داشته باشد و خیلی شلوغ نباشد. اگر شرایط مطالعه کردن برای دانش آموزان و فراگیران در خانه مهیا نیست برای مقابله با بی انگیزه درس خواندن می‌توانند به کتابخانه بروند.

 

الویت بندی دروس هنگام مطالعه و درس خواندن:

به دلیل توانایی بهتر مغز در درک و پردازش مطالب در شروع روز، دانش آموزان باید دروسی را که سنگین و سخت هستند، ابتدا مطالعه کنند. در انتهای روز به دلیل خستگی و کم شدن انرژی دروسی که آسان‌تر هستند، مطالعه شوند. با این روش انگیزه درس خواندن و مطالعه مطالب درسی در دانش آموزان بیشتر می‌شود.

 

درس خواندن با صدای بلند و در نظر گرفتن پاداش برای خود:

یکی از تکنیک‌ها و روش هایی که کمک می‌کند تا دانش آموزان هنگام درس خواندن بی انگیزه نباشند و مطالب را بهتر یاد بگیرند، مطالعه با صدای بلند است. این روش کمک می‌کند تا تمرکز آن‌ها بر روی درس باشد. همچنین هنگام مطالعه کردن نباید موسیقی و موزیک گوش دهند. گوش دادن به موسیقی باعث می‌شود که برای یادگیری مطالب درسی؛ چندین بار یک موضوع یا پاراگراف را بخوانند و تمرکز کافی نداشته باشند؛ در نتیجه نسبت به مطالعه مطالب درسی بی انگیزه می‌شوند.

برای اینکه دانش آموزان انگیزه لازم را جهت درس خواندن داشته باشند و خسته و بی حوصله نشوند، می‌توانند برای خود پاداش در نظر بگیرند. به طور مثال بعد از مطالعه می‌توانند با دوست خود صحبت کنند یا بازی مورد علاقه خود را انجام دهند. در نظر گرفتن پاداش و هدیه تاثیرات مثبتی بر روی درس خواندن می‌گذارد.

 

داشتن زمانبندی مناسب:

برای جلوگیری از بی انگیزه درس خواندن دانش آموزان بهتر است هنگام مطالعه، زمانبندی مشخصی داشته باشند. استفاده از زمانبندی درست کمک می‌کند دانش آموز در آن مدت زمان مشخص تمرکز کند و بتواند با انگیزه مطالعه درس مورد نظر را تمام کند. به دلیل داشتن تمرکز، ذهن دانش آموز از افکار اضافی خالی می‌شود و یادگیری بهتر صورت می‌گیرد. اگر با زمانبندی کردن دروس مشکل دارید، می‌توانید از مشاوره و معلم خصوصی کمک بگیرید. وب سایت بلدیاب؛ با داشتن بهترین اساتید و برگزاری کلاس‌های آنلاین و تدریس خصوصی؛ می‌تواند به شما در هر جای کشور هستید کمک کند. با مراجعه به سایت بلدیاب می‌توانید جهت درخواست معلم خصوصی، ثبت نام کنید.

 

داشتن استراحت کافی و تغذیه مناسب:

برای درک و یادگیری بهتر مطالب درسی می‌توانید بعد از تایم مشخص درس خواندن، بخوابید یا اینکه برای آزاد شدن ذهن تان و تمرکز بیشتر، چشم‌های خود را ببندید. همچنین سعی کنید بعد از هر وعده غذایی تایم 20 تا 30 دقیقه استراحت داشته باشید. به دلیل کاهش خون رسانی به مغز بعد غذا خوردن، احساس خستگی و خواب آلودگی ایجاد می‌شود. بلافاصله شروع به درس خواندن نکنید.

 

مشخص کردن هدف:

یکی از راه‌های مقابله با بی انگیزه درس خواندن داشن آموزان این است که هدف خود را مشخص کنند. وقتی دانش آموزان هدف خود را از درس خواندن بدانند به آن‌ها انگیزه می‌دهد تا تلاش بیشتری کنند. در کنار تعیین هدف، دانش آموزان و فراگیران نباید به مسائل بی اهمیت فکر کنند زیرا باعث خسته شدن ذهن و بی حوصلگی می‌شود.

علاوه بر تکنیک‌ها و روش هایی که برای ایجاد انگیزه در دانش آموزان و جلوگیری از خستگی و بی حوصلگی آن‌ها گفته شد موارد زیر هم تاثیر مثبتی دارد:

  • استفاده به اندازه از کافئین جهت رفع خواب آلودگی و خستگی
  • داشتن رژیم غذایی درست و مصرف کم چربی و شیرینی
  • مدیریت استفاده از شبکه‌های اجتماعی
  • نوشیدن آب به اندازه کافی جهت رفع خستگی
  • جویدن آدامس جهت رفع خستگی و ایجاد تمرکز بیشتر
  • داشتن خواب کافی در طول شبانه روز

 

چگونه بدون خستگی با انگیزه درس بخوانیم؟

علاوه بر روش‌ها و راه هایی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، برای اینکه بدون خستگی و با انگیره دانش آموزان درس بخوانند می‌توانند موارد زیر را رعایت کنند:

  • کمک گرفتن از تکنیک‌های یادگیری بهتر: استفاده از روش‌های فعال یادگیری کمک می‌کند تا دانش آموز درک بهتری از مطالب داشته باشد.
  • خلاصه نویسی و نوت برداری: علاوه بر اینکه یک روش فعال یادگیری است، کمک می‌کند تا مرور مطالب راحت‌تر و درک بهتری از موضوع داشته باشید.
  • ایجاد تنوع در مطالعه مطالب درسی: برای اینکه بدون خستگی و با انگیزه ادامه دهید، سعی کنید در طول روز سه یا پنج درس را مطالعه کنید.
  • ایجاد تعادل در مطالعه: برای جلوگیری از بی انگیزه درس خواندن دانش آموزان باید در مطالعه دروس تعادل داشته باشند. اختصاص دادن زمان بیشتر به دروس تخصصی باعث بازدهی بیشتر می‌شود.

 

جمع بندی

بی انگیزه درس خواندن دانش آموزان و فراگیران می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. ارتباط برقرار نکردن دانش آموزان با معلم خود، استفاده نکردن معلم از روش‌های تدریس فعال در کلاس درس و آماده نبودن محیط خانه برای مطالعه کردن و غیره همگی می‌توانند باعث خسته شدن و بی انگیزه شدن دانش آموزان شوند. علاوه بر راهکارهای گفته شده کمک گرفتن از معلم خصوصی به خصوص برای دانش آموزان کنکوری تاثیر زیادی دارد. برای تدریس خصوصی موثر باید از آموزشگاه‌های معتبر درخواست معلم خصوصی کنید. با مراجعه به وب سایت بلدیاب و ثبت درخواست می‌توانید به لیست مدرسین برتر این وب سایت دسترسی داشته باشد.

  • تاریخ و ساعت انتشار :
    10:01       1401/02/20
  • تعداد بازدید :
    582
  • پسندیده :

کلمات کلیدی

بی انگیزه درس خواندن

مطالعه مطالب درسی

معلم خصوصی


دسته بندی

تدریس


درخواست معلم خصوصی یا آموزشگاه

اگر به دنبال انتخاب معلم خصوصی حرفه ای یا دوره های آموزشی در آموزشگاه های معتبر هستید؛ با ثبت اطلاعات خود در فرم درخواست معلم خصوصی یا رزرو آموزشگاه می توانید هر چه سریعتر به کمک بلدیاب کلاس خصوصی یا گروهی مناسب خود را بیابید. (مشاهده فرم درخواست)

اجاره فضای آموزشی خصوصی و گروهی

اگر برای برگزاری کلاس های خصوصی, نیمه خصوصی یا گروهی خود نیاز به فضای آموزشی دارید، سایت بلدیاب امکانی برای شما فراهم کرده تا بتوانید با توجه به شرایط تدریس تان، اقدام به اجاره فضای آموزشی مناسب خود نمایید. (مشاهده مکان های آموزشی)

بلدیاب چگونه کار میکنید؟

سایت بلدیاب با معرفی و تبلیغ دوره های آموزشی مدرسین خصوصی و آموزشگاهای کل کشور فضایی را فراهم نموده تا کاربرانی که نیاز به دوره های آموزشی مختلف دارند با یک جست و جوی ساده در بلدیاب بتوانند مدرس یا آموزشگاه مناسب خود را بیابند و اطلاعات تماس آنها را مشاهده کنند. (درخواست دوره های آموزشی)

‌شرایط همکاری با بلدیاب

مدرسین خصوصی و آموزشگاه داران محترم می توانند برای تبلیغ دوره های آموزشی خود و جذب شاگرد برای کلاس های خصوصی و گروهی ، در هر زمینه ای (درسی، فنی، هنری، ورزشی، مالی ، حسابداری، کسب و کار و ... ) در سایت بلدیاب ثبت نام کنند و از خدمات آن استفاده نمایند. (ثبت نام و همکاری)

راهنمای تصویری استفاده از سایت بلدیاب

اگر مدرس خصوصی هستید یا آموزشگاه دارید بهتر است قبل از ثبت دوره های آموزشی خود از راهنمای بلدیاب استفاده کنید تا در معرفی دوره های خود و جذب شاگرد یا هنرجو موفق تر عمل کنید. (مشاهده راهنمای بلدیاب)

Baladyab اسماعیل محمدی

" اگر به دنبال دوره‌های آموزشی در هر زمینه ای به صورت خصوصی یا نیمه خصوصی هستید، یا می‌خواهید از دوره‌های برگزار شده توسط آموزشگاه‌های استان خود باخبر شوید، در وب سایت بلدیاب می‌توانید اساتید و آموزشگاه‌های که دوره شما را برگزار میکنند را پیدا کنید، در صورت نیاز با آنها تماس بگیرید و به صورت حضوری با آنها کلاس برگزار کنید. "

شما هم می توانید نظر خود را درباره سایت بلدیاب ثبت کنید.