تبلیغات
شما

مهارت‌های لازم برای معلم ابتدایی

مهارت‌های لازم برای معلم ابتدایی

یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین دوره‌های تحصیلی هر فرد، دوران ابتدایی است. در این دوره حساس کودکان مهم‌ترین مهارت‌های تحصیلی مانند خواندن، نوشتن و محاسبات را یاد می‌گیرند. بنابراین معلم ابتدایی باید از مهارت‌های ویژه ای از نظر علمی و برخورد با کودکان داشته باشد. می‌توان گفت معلم مهره کلیدی و موثر در نظام آموزش و پرورش است که نه تنها در یادگیری علم و دانش، دانش آموزان موثر است بلکه می‌تواند در شکل گیری شخصیت و مهارت‌های اجتماعی او تاثیر مثبتی داشته باشد. با توجه به اهمیت این موضوع، در این مقاله از سایت بلدیاب به بررسی مهارت‌های لازم برای معلم ابتدایی می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

خصوصیات یک معلم خوب ابتدایی

معلم نقش کلیدی در آموزش کودکان دارد. معلم بعد از خانواده اولین شخصی محسوب می‌شود که کودکان در خارج از خانه آموزش‌های علمی را توسط وی یاد می‌گیرند. دانش آموزان در خارج از منزل بیشتر وقت خود را در مدارس و با معلم و دانش آموزان دیگر سپری می‌کنند. بنابراین معلم و به خصوص معلم ابتدایی یکی از اثرگذارترین افراد در زمینه آموزش دانش آموزان هستند. بنابراین این مهره کلیدی باید با دقت انتخاب شود زیرا در یادگیری علم  و سلامت روحی دانش آموزان بسیار موثر است و نباید از وظایف یک معلم خوب غافل شد. ویژگی‌های معلم خوب در فرایند یاددهی و یادگیری بسیار زیاد است و باید برای معلم شدن در آموزش و پرورش آماده باشد. به دلیل اهمیت مقطع ابتدایی در این قسمت به معرفی خصوصیات یک معلم ابتدایی خواهیم پرداخت.

ویژگی‌های معلم ابتدایی

معلم ابتدایی باید با اخلاق و روحیه شاداب با دانش آموزان ارتباط برقرار کند.

یک معلم خوب باید درباره روحیات و شرایط سنی دانش آموز اطلاعات مناسبی داشته باشد تا برخورد صحیحی با آن‌ها داشته باشد.

یک معلم ابتدایی باید ارتباط عاطفی مناسب با دانش آموزان خود برقرار کند. دوره ابتدایی و شروع آغاز تحصیل کودکان نیازمند شرایط و رفتاری از جانب معلم است که کودک بتواند با شرایط جدید کنار بیاید.

یک معلم مجرب باید خلاق باشد و روش هایی جدید و مناسب را برای یادگیری دانش آموزان ارائه دهد.

همان طور که بیان شد معلم بعد از خانواده نقش تربیتی دانش آموزان را بر عهده دارد. بنابراین باید رفتار صحیح در برخورد با دانش آموز داشته باشد تا در صورت الگو برداری از وی رفتار صحیحی را منعکس کند.

معلم ابتدایی

ویژگی‌های معلم خوب در فرایند یاددهی و یادگیری

از مهارت‌های حرفه ای معلم این است که قضاوت و تشخیص خوبی داشته باشد و بتواند عملکرد دانش آموزان را به خوبی تشخیص دهد و در نمره دادن به درستی عمل کند.

سطح علمی معلم باید بالا باشد و بتواند توانایی پاسخ به سوالات دانش آموز خود را داشته باشد.

یکی دیگر از مهارت‌های حرفه ای معلم این است که بتواند با رفتار حرفه ای از ترس‌ها و اضطراب‌های دانش آموزان در موقعیت یادگیری کم کنند.

یک معلم خوب باید توجه داشته باشد که هر کودک ضریب هوشی متفاوتی دارد و در برخورد با دانش آموزانی که دیر آموز هستند برخورد مناسبی داشته باشند.

یکی از مهارت‌های حرفه ای معلم این است که بتواند در مواردی که دانش آموزان در درسی ضعیف هستند بتواند با راهکارهایی اشکالات آن‌ها را برطرف کند. به طور مثال یک معلم حرفه ای باید بتواند راهکارهایی برای تقویت املای دانش آموزان ارائه دهد.

یک معلم حرفه ای باید به شیوه ای تدریس کند که کودکان به درس خواندن علاقه مند شوند. در دوره ابتدایی کودکان در حال شکل گیری شخصیت هستند. بنابراین رفتار صحیح یک معلم ابتدایی می‌تواند به علاقه دانش آموزان به درس خواندن کمک کند.

یک معلم حرفه ای باید به گونه ای تدریس کند که دانش آموز نسبت به مسائل کنجکاو شود و به دنبال یادگیری مسائل بیشتر برود. معلم ابتدایی باید خلاقیت و استعدادهای کودکان را رشد و پرورش دهد.

یک معلم ابتدایی حرفه ای به گونه ای عمل می‌کند که روحیه و اعتماد به نفس کودکان تقویت شود.

تقویت روحیه پرسش گر و کنجکاو به مسائل از وظایف یک معلم حرفه ای است.

معلم ابتدایی باید به گونه ای عمل کند که جریان یادگیری براساس استعداد دانش آموز و علایق او صورت گیرد و دانش آموزان براساس توانایی‌های خود پیشرفت کنند.

ویژگی‌های یک معلم جذاب

معلم ابتدایی باید به مسائل جسمی و روحیه کودکان اهمیت دهد و علاوه بر مراقبت با رعایت نظم یادگیری دانش آموزان را بهبود بخشد.

یک معلم ابتدایی جذاب باید نسبت به دانش آموزان خود دلسوز باشد و با مهربانی با دانش آموزان رفتار کند تا آن‌ها به یادگیری علاقه مند شوند در صورتی که در دروس خود ضعیف هستند بتوانند از معلم کمک بگیرند.

یک معلم ابتدایی جذاب باید نسبت به تدریس شور و اشتیاق داشته باشد و با علاقه به کار خود بپردازد. معلمی شغلی حساس است که باید با علاقه و  انرژی از پس سختی‌های آن برآیند.

انعطاف پذیر

یک معلم حرفه ای و جذاب در دوره ابتدایی باید انعطاف پذیر باشد. معلم ابتدایی باید بداند چالش‌های متعددی در این شغل وجود دارد. بنابراین نباید در برابر مشکلات و رویدادهای غیرمنتظره امید خود را از دست بدهد.

سرسخت

یک معلم ابتدایی باید در عین مهربان بودن، سرسخت و پر تلاش باشد. قانون مند باشد و برای کارها نظم در نظر بگیرد. علاوه بر تعلیم علم و دانش بهتر است آداب روابط اجتماعی و همچنین اصول رفتارهای درست شخصی در زندگی را به دانش آموزان خود یاد دهد.

جمع بندی

دوره ابتدایی مهم‌ترین دوره تحصیلی افراد است. بنابراین فردی که قصد دارد معلم شود باید ویژگی‌های این شغل را داشته باشد. معلم ابتدایی باید همیشه این هدف را داشته باشد که بتواند یادگیری دانش آموزان را به درستی انجام دهد. یک معلم خوب، ماهیت دشوار شغل تدریس را به‌عنوان بخشی جدایی‌ناپذیر از مسیر شغلی خود پذیرفته‌ باشد.

تدریس خصوصی ابتدایی نیز اهمیت بسیاری دارد و باید برای انتخاب یک مدرس خصوصی خوب وقت گذاشته شود. یک مدرس خصوصی مجرب باید بتواند به دانش آموزان کمک کند تا به هدف شان دست پیدا کنند. یک مدرس خصوصی برای تدریس خصوصی حرفه ای تلاش کرده و برای تدریس خصوصی موفق برنامه ریزی و هدف گذاری می‌کند. اگر شما برای دروس خود نیاز به تدریس خصوصی دارید، برای موفقیت در آن می‌توانید از اساتید خصوصی وب سایت بلدیاب استفاده کنید.

 

  • تاریخ و ساعت انتشار :
    10:00       1400/05/05
  • تعداد بازدید :
    3979
  • پسندیده :

کلمات کلیدی

معلم ابتدایی

مهارت‌های حرفه ای معلم

معلم ابتدایی حرفه ای

تدریس خصوصی

مدرس خصوصی


دسته بندی

تدریس دروس


درخواست معلم خصوصی یا آموزشگاه

اگر به دنبال انتخاب معلم خصوصی حرفه ای یا دوره های آموزشی در آموزشگاه های معتبر هستید؛ با ثبت اطلاعات خود در فرم درخواست معلم خصوصی یا رزرو آموزشگاه می توانید هر چه سریعتر به کمک بلدیاب کلاس خصوصی یا گروهی مناسب خود را بیابید. (مشاهده فرم درخواست)

اجاره فضای آموزشی خصوصی و گروهی

اگر برای برگزاری کلاس های خصوصی, نیمه خصوصی یا گروهی خود نیاز به فضای آموزشی دارید، سایت بلدیاب امکانی برای شما فراهم کرده تا بتوانید با توجه به شرایط تدریس تان، اقدام به اجاره فضای آموزشی مناسب خود نمایید. (مشاهده مکان های آموزشی)

بلدیاب چگونه کار میکنید؟

سایت بلدیاب با معرفی و تبلیغ دوره های آموزشی مدرسین خصوصی و آموزشگاهای کل کشور فضایی را فراهم نموده تا کاربرانی که نیاز به دوره های آموزشی مختلف دارند با یک جست و جوی ساده در بلدیاب بتوانند مدرس یا آموزشگاه مناسب خود را بیابند و اطلاعات تماس آنها را مشاهده کنند. (درخواست دوره های آموزشی)

‌شرایط همکاری با بلدیاب

مدرسین خصوصی و آموزشگاه داران محترم می توانند برای تبلیغ دوره های آموزشی خود و جذب شاگرد برای کلاس های خصوصی و گروهی ، در هر زمینه ای (درسی، فنی، هنری، ورزشی، مالی ، حسابداری، کسب و کار و ... ) در سایت بلدیاب ثبت نام کنند و از خدمات آن استفاده نمایند. (ثبت نام و همکاری)

راهنمای تصویری استفاده از سایت بلدیاب

اگر مدرس خصوصی هستید یا آموزشگاه دارید بهتر است قبل از ثبت دوره های آموزشی خود از راهنمای بلدیاب استفاده کنید تا در معرفی دوره های خود و جذب شاگرد یا هنرجو موفق تر عمل کنید. (مشاهده راهنمای بلدیاب)

Baladyab اسماعیل محمدی

" اگر به دنبال دوره‌های آموزشی در هر زمینه ای به صورت خصوصی یا نیمه خصوصی هستید، یا می‌خواهید از دوره‌های برگزار شده توسط آموزشگاه‌های استان خود باخبر شوید، در وب سایت بلدیاب می‌توانید اساتید و آموزشگاه‌های که دوره شما را برگزار میکنند را پیدا کنید، در صورت نیاز با آنها تماس بگیرید و به صورت حضوری با آنها کلاس برگزار کنید. "

شما هم می توانید نظر خود را درباره سایت بلدیاب ثبت کنید.