تبلیغات
شما

راهکارهایی برای تقویت املای دانش آموزان

راهکارهایی برای تقویت املای دانش آموزان

املا و رونویسی درست یکی از دورس اصلی در پایه ابتدایی است. مشکل در املای کودکان باعث می‌شود تا والدین از این بابت نگرانی داشته باشند و درصدد باشند تا برای رفع دیکته ضعیف کودک خود راه حلی پیدا کنند. تقویت املای کودکان بسیار مهم است و حتی در آینده آن‌ها تاثیر گذار است. در این مطلب از سایت بلدیاب قصد داریم درباره راهکارهای تقویت املای دانش آموزان صحبت کنیم با ما در سایت بلدیاب همراه باشید.

تقویت املای دانش آموزان

دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می‌شود دانش آموز دیکته ضعیف داشته باشد. املا یکی از دروس مهم است که در آینده نیز همیشه همراه فرد خواهد بود و مورد استفاده قرار می‌گیرد. دیکه ضعیف دانش آموز می‌تواند باعث سرخوردگی دانش آموز در میان سایرین شود. بنابراین بهتر است به دنبال راهکارهایی برای تقویت املای دانش آموز خود باشید. می‌توانید از یک معلم خصوصی مجرب در این زمینه استفاده کنید تا بتواند به طور منظم به یادگیری دانش آموز شما بپردازد، مشکل را ریشه یابی کند و راه هایی برای برطرف کردن موثر دیکته ضعیف دانش آموز اجرا کند. در ادامه راهکارهایی برای تقویت املای دانش آموز ارائه می‌دهیم که می‌تواند به شما برای ارتقا سطح یادگیری فرزندتان کمک کند.

تقویت املای

کمک به آگاهی واج شناختی کودک

کودک باید بتواند صدا را در کلمات تشخیص دهد. یکی از راهکارها برای کمک به این مساله پیدا کردن قافیه در کلمات است. می‌توانید در هنگام خواندن به قافیه‌ها در کلمات اشاره کنید و توقف کنید تا دانش آموز توجه کند و از دانش آموزان بخواهید که حدس بزنند چه کلمه ای در قافیه قرار دارد. این روش می‌تواند به دانش آموزان کمک کند مهارت‌های آگاهی واج شناختی خود را بهبود دهند و در تقویت املای آن‌ها موثر است.

 تمرین هجی کردن کلمات

موثرترین روشی که می‌توان برای تقویت املای دانش آموز عنوان کرد تمرین و تکرار است. تمرین مداوم موجب یادگیری بهتر دانش آموزان خواهد شد. نوشتن مکرر کلمات به دانش آموزان در ایجاد دانش، تقویت یادگیری و رشد مهارت‌های املایی کمک می‌کند. لیستی از کلمات را به او بدهید و از او بخواهید تا چندین بار رونویسی کند. توجه داشته باشید که دانش آموز را خسته نکنید تا انگیزه خود را برای یادگیری از دست ندهد. بپذیرید کودکتان باید تمرین بیشتری نسبت به برخی دیگر از کودکان داشته باشد و طوری رفتار کنید که این امر مشکلی برای شما ایجاد نمی‌کند. برای موفقیت دانش آموز خود تمرین‌های بسیار مکرر داشته و صبر و تحمل خود را افزایش دهید، این کارها تاثیر بسزایی در یادگیری دانش آموزان خواهد داشت.

بلند خواندن یک کلمه

یکی دیگر از راهکارهایی که می‌توانید برای تقویت املای آن‌ها استفاده کنید بلند گفتن کلمات است. سعی کنید شنوایی دانش آموز خود را تقویت کنید. کلمات را با صدای بلند برای دانش آموز خود بیان کنید و از او بخواهید آنچه را شنیده است تکرار کند. سپس همان کلمه را بنویسد. اینگونه می‌توانید متوجه شوید که آیا دانش آموز شما در شنوایی مشکل دارد یا خیر.

پر رنگ کردن متن کم رنگ نوشته شده

با این راه می‌توانید نگارش صحیح حروف و کلمات را به دانش آموز خود یاد دهید. ، کافیست شما کلمات و حروفی را که فرزندتان به درستی نمی‌نویسد و از عهده یادگیری آن بر نمی‌آید را کم رنگ بر روی کاغذ بنویسید و از او بخواهید که روی این خطوط را پررنگ کند.

 

اهمیت و تاثیر بازی بر یادگیری

یکی از عناصر اصلی در یادگیری، تعاملی بودن محیط‌های آموزشی می‌باشد. یک محیط پویا به یادگیری بهتر دانش آموزان کمک خواهد کرد. تدریس در محیط‌های پویا زمینه را برای آموزش بهتر کودکان و تقویت املای آن‌ها ایجاد می‌کند.


بازی برای تقویت املا دانش آموزان

املای ضعیف دانش آموزان باعث شده است تا روش‌های نوینی برای یادگیری دانش آموزان ایجاد شود.  روش‌های که برای املای ضعیف دانش اموزان باید در نظر گرفت باید تاثیر گذاری بهتری داشته باشند. یکی از این روش‌ها تقویت املای آن‌ها از طریق بازی است. در ادامه به چند بازی در مورد املا نویسی اشاره می‌کنیم.

بازی اسم و فامیل

بازی کلمات بی‌نقطه و نقطه‌دار

استفاده از فلش کارت کلمات

املانویسی روی بادکنک، طلق یا شیشه

حدس بزن چی نوشتم؟

دیکته نویسی با چشم بسته

بازی فکر کن و کلمه بساز

علل ضعف املای دانش آموزان

دلایلی مختلفی می‌تواند برای دیکته ضعیف دانش آموزان وجود داشته باشد. بهتر است به دنبال پیدا کردن منشا مشکل دانش آموز خود باشید تا بتوانید زودتر برای رفع آن اقدام کنید. مشکل دیکته ضعیف می‌تواند ناشی از علت هایی مانند ضعف آموزش و یا بازیگوشی دانش آموز و یا نقص و مشکل در دانش آموز باشد. می‌توانید برای رفع دیکته ضعیف دانش آموزان از یک معلم خصوصی خوب استفاده کنید تا با کودک شما به صورت اصولی کار کند و بتواند تقویت املای دانش آموز را به سرعت بهبود و ارتقا دهد. در ادامه به برخی از علل ضعف املا در دانش آموز اشاره می‌کنیم.

  • درک نکردن مفهوم کلمات توسط دانش آموز
  • متناسب نبودن متن املا با پایه تحصیلی
  • تلفظ نادرست کلمات توسط معلم بی دقتی دانش آموز
  • نقص شنوایی و یا بینایی دانش آموز
  • مشکل تشخیص دانش آموز در حروف هم صدا
  • سرعت بالا در خواندن متن توسط معلم
  • ضعف در مهارت‌های حرکتی دانش آموز

جمع بندی

مشکلات متعددی می‌تواند باعث به وجود آمدن دیکته ضعیف در دانش آموزان شود. املا یکی از حساس‌ترین و مهم‌ترین دروس پایه است که دانش آموز در سال‌های اولیه تحصیل فرا می‌گیرد. بهتر است برای تقویت املای دانش آموز خود وقت بگذارید و در صورت وجود ناتوانی در یادگیری مهارت املا به فکر راهکارهای موثر برای تقویت املای دانش آموز و رفع منشا مشکل باشید. تدریس خصوصی یکی از راه‌های موثر برای رفع دیکته ضعیف است. یک معلم خصوصی خوب و با تجربه می‌تواند مهارت رونویسی را به خوبی در دانش آموز ایجاد کند و تقویت املای دانش آموز را فراهم کند. درس املا نقش بسیار کلیدی در زندگی هر فرد دارد و بنابراین اهمیت آن نشان می‌دهد نباید نسبت به تقویت املای دانش آموزان بی توجه باشید. برای یافتن معلم خصوصی خوبی در زمینه تقویت املای دانش آموز به صورت اصولی و ضمن جلوگیری از هدر رفتن وقت و استعداد دانش آموزان در برطرف کردن اشکالات می‌توانید به سایت بلد یاب مراجعه کنید و با مدرس خصوصی مجرب در این زمینه آشنا شوید.
 

  • تاریخ و ساعت انتشار :
    10:03       1400/01/31
  • تعداد بازدید :
    1399
  • پسندیده :

کلمات کلیدی

تقویت املا

دیکته ضعیف

تقویت املای دانش آموزان


دسته بندی

تدریس دروس


درخواست معلم خصوصی یا آموزشگاه

اگر به دنبال انتخاب معلم خصوصی حرفه ای یا دوره های آموزشی در آموزشگاه های معتبر هستید؛ با ثبت اطلاعات خود در فرم درخواست معلم خصوصی یا رزرو آموزشگاه می توانید هر چه سریعتر به کمک بلدیاب کلاس خصوصی یا گروهی مناسب خود را بیابید. (مشاهده فرم درخواست)

اجاره فضای آموزشی خصوصی و گروهی

اگر برای برگزاری کلاس های خصوصی, نیمه خصوصی یا گروهی خود نیاز به فضای آموزشی دارید، سایت بلدیاب امکانی برای شما فراهم کرده تا بتوانید با توجه به شرایط تدریس تان، اقدام به اجاره فضای آموزشی مناسب خود نمایید. (مشاهده مکان های آموزشی)

بلدیاب چگونه کار میکنید؟

سایت بلدیاب با معرفی و تبلیغ دوره های آموزشی مدرسین خصوصی و آموزشگاهای کل کشور فضایی را فراهم نموده تا کاربرانی که نیاز به دوره های آموزشی مختلف دارند با یک جست و جوی ساده در بلدیاب بتوانند مدرس یا آموزشگاه مناسب خود را بیابند و اطلاعات تماس آنها را مشاهده کنند. (درخواست دوره های آموزشی)

‌شرایط همکاری با بلدیاب

مدرسین خصوصی و آموزشگاه داران محترم می توانند برای تبلیغ دوره های آموزشی خود و جذب شاگرد برای کلاس های خصوصی و گروهی ، در هر زمینه ای (درسی، فنی، هنری، ورزشی، مالی ، حسابداری، کسب و کار و ... ) در سایت بلدیاب ثبت نام کنند و از خدمات آن استفاده نمایند. (ثبت نام و همکاری)

راهنمای تصویری استفاده از سایت بلدیاب

اگر مدرس خصوصی هستید یا آموزشگاه دارید بهتر است قبل از ثبت دوره های آموزشی خود از راهنمای بلدیاب استفاده کنید تا در معرفی دوره های خود و جذب شاگرد یا هنرجو موفق تر عمل کنید. (مشاهده راهنمای بلدیاب)

Baladyab اسماعیل محمدی

" اگر به دنبال دوره‌های آموزشی در هر زمینه ای به صورت خصوصی یا نیمه خصوصی هستید، یا می‌خواهید از دوره‌های برگزار شده توسط آموزشگاه‌های استان خود باخبر شوید، در وب سایت بلدیاب می‌توانید اساتید و آموزشگاه‌های که دوره شما را برگزار میکنند را پیدا کنید، در صورت نیاز با آنها تماس بگیرید و به صورت حضوری با آنها کلاس برگزار کنید. "

شما هم می توانید نظر خود را درباره سایت بلدیاب ثبت کنید.