تبلیغات
شما

نحوه‌ی صحبت کردن مدرس در کلاسهای آموزشگاهی

نحوه‌ی صحبت کردن مدرس در کلاسهای آموزشگاهی

صحبت کردن موثر، رازهای زیادی دارد. ارتباط موثر، از نحوه صحبت کردن صحیح به وجود می‌آید. نحوه‌ی صحبت کردن مدرس در کلاس‌های آموزشگاهی برای جذب دانش آموزان بسیار موثر است. لحن صحبت کردن، تن صدا، شدت صحبت و... همه تاثیر گذار هستند. اینکه یک مدرس چه می‌گوید و چگونه می‌گوید، بسیار مهم است.

یک مدرس خوب شمرده شمرده، مطالب را بیان می‌کند و از فریاد زدن و نفس نفس زدن پرهیز می‌کند، تا دانش آموزان به دقت به مطالب او گوش دهند و خوب یاد بگیرند. فن بیان یک معلم در سطح درسی دانش آموزان بسیار تاثیر گذار است. یک مدرس در هنگام صحبت کردن استرس ندارد و با آرامش کامل به دانش آموزان مطالب را انتقال می‌دهد. البته نباید ابهت کلاس ازبین برود. باید در کنار صمیمیت و محیطی بدون استرس تدریس انجام شود.  

 

نحوه‌ی صحبت کردن مدرس

موثرترین عامل پیشرفت در تدریس فن بیان مناسب است. اگر مدرس با نحوه سخن گفتن خود، بتواند بر دانش آموزان نفوذ کند، بهترین کلاس را خواهد داشت. زیرا دانش آموزان به راحتی درس را فهمیده و ‌معلم می‌تواند با همین قدرت کلام به راحتی کلاس را کنترل کند. شاید برای داشتن بیان قوی تکرار و تمرین هایی لازم باشد اما مهم‌ترین آن اعتماد به نفس است. در اینجا به تعدادی از این موارد اشاره می‌کنیم. بیان کلمات به صورت شمرده، اگر کلمات پشت سر هم و بدون وقفه گفته شوند، مفهوم آن از بین رفته و شاید بعضی از دانش آموزان تعدادی از کلمات را متوجه نشده و رشته کلام از دستشان خارج شود. اما خیلی آرام صحبت کردن هم درست نیست و در بعضی از مواقع معلمان آنقدر آرام صحبت می‌کنند که دانش آموزان کلافه می‌شوند و حوصله ندارند دیگر به مطالب گوش دهند.

ایجاد هیجان و انرژی در کلام، جادوی صحبت است که می‌تواند دانش آموزان را مجذوب خود کند. اگر معلم به صورت عادی و بدون هیجان شروع به صحبت کند، بعد از گذشت مدت زمانی کوتاه همه دانش آموزان خسته می‌شوند. یکی از وظایف آموزش و پرورش گذاشتن کلاس‌های فن بیان برای معلمین است تا به بهترین حالت مطالب درسی را به دانش آموزان انتقال دهند. 

 

پیشگیری از رفتار‌های نامطلوب دانش آموزان

برای ایجاد نظم در کلاس و پیشگیری از بی نظمی می‌توان از قرار دادن قوانین برای دانش آموزان، استفاده از کلمات محبت آمیز، ایجاد الگوی مناسب رفتاری و گفتاری، ایجاد ارتباط با دانش آموزان خطا کار، ایجاد جدیت در کنار صمیمیت، تاثیر و نفوذ کلام در درس استفاده کرد. اما در بعضی مواقع توجه بیش از اندازه معلم به تعدادی از دانش آموزان، استفاده از الفاظ نامناسب در خطاب دانش آموزان، تبیه‌های نامناسب موجب ایجاد رفتار‌های نامناسب دانش آموزان می‌گردد.

معلم باید از بیان مستقیم و بدون کنایه استفاده کند، با نگاه خود دانش آموزان خاطی را مورد خطاب قرار دهد، به جای تنبیه، تشویق را قرار دهد. اینگونه معلم،در هر کلاسی اصول و قوانین دارد و می‌تواند با تمرکز و کلامی موثر به دانش آموزان درس بدهد.

 

انتظارات مثبت معلم

با ایجاد انگیزه در دانش آموزان می‌توان بهترین نتایج را خلق کرد. بهترین روش ایجاد انگیزه در دانش آموزان انتظارات مثبت معلم از آنان است. این انتظارات، انگیزه‌های مثبت در دانش آموزان ایجاد می‌کند. باعث اعتماد به نفس، بالا رفتن انگیزه، قرار گرفتن دانش آموز در موقعیت مناسب می‌شود. معلمین باید بدانند که در ایجاد انگیزه نباید میان دانش آموزان تفاوت قائل شوند و همه دانش آموزان را چه در سطح ضعیف و چه در سطح عالی به یک صورت انتظار داشته باشند.

یکی از را ه‌های ایجاد انگیزه در دانش آموزان مشارکت در کلاس و فعالیت‌های گروهی است. با ایجاد هیجان وکارهای عملی بهتر می‌توان نتیجه گرفت تا یک کلاس آرام بی سرو صدا که در آن معلم تنها متکلم وحده است. روابط صمیمی معلم با دانش آموزان، طرز صحبت معلم، پاسخگویی با صبر و حوصله به دانش آموزان از عوامل ایجاد انگیزه است. چند نمونه از کارهایی را که معلم برای انگیزه‌ی بیشتر انجام می‌دهد را بیان می‌کنیم.

 

جو مثبت در کلاس

  • محیط کلاس باید گرم و صمیمی باشد.
  • ترغیب دانش آموزان در فعالیت‌های گروهی به صورت‌های مختلف انجام گیرد.
  • برخورد مناسب از سوی معلم، در هر زمینه ای باشد.
  • جدیت معلم حفظ شود تا یادگیری قطعی گردد.
  • معلم با تک تک دانش آموزان در ارتباط باشد.
  • معلم به توانایی تک تک دانش آموزان توجه کند و با توجه به توانایی آنان انتظار داشته باشد.
  • از تکالیف تئوری و عملی هم زمان استفاده کند.

 

نحوه‌ی صحبت کردن مدرس در کلاسهای آموزشگاهی

روش یادگیری مشارکتی

در روش یادگیری مشارکتی دانش آموزان به گروه‌های مختلف تقسیم می‌شوند و هر گروه نظرات خود را جمع بندی کرده و با گروه‌های دیگر به اشتراک می‌گذارد. این روش بهترین روش فعال کردن دانش آموزان در کلاس است. در این روش دانش آموزان استقلال می‌یابند و معنی مذاکره و اشتراک گذاری را درک می‌کنند. بهترین نتایج در این روش به دست می‌آید، زیرا دانش آموزان همه تلاش خود را به کار می‌گیرند تا بهترین پاسخ را داشته باشند.

در این روش نحوه‌ی صحبت کردن مدرس بسیار موثر و با نفوذ است، زیرا دانش آموزان دقیقا می‌آموزند چه بگویند و چگونه عمل کنند. اتحاد، کوشش، تلاش، اعتماد، صحبت کردن، مشورت، نتیجه گیری از مزایای استفاده از این روش است. در این روش دانش آموزان یاد می‌گیرند موفقیت در کنار دوستان و به صورت گروهی چقدر لذت بخش است و آن را در آینده به کار خواهند گرفت.

 

تدریس خصوصی

همه دانش آموزان دوست دارند در کنار معلمی باشند که در عین جدیت و صمیمیت، با نفوذ کلام و قدرت باشد. اگر به دنبال بهترین اساتید هستید، تا با نفوذ کلام بر دانش آموز، قدرت یادگیری را دو برابر کند، کافی است، به سایت بلدیاب مراجعه کنید تا بهترین مدرسین را کنار دانش آموزان خود داشته باشید و به بهترین‌ها تبدیل شوید. با ثبت نام در سایت بلدیاب در هر کجای کشور که هستید می‌توانید به بهترین اساتید دسترسی داشته باشید. تدریس خصوصی بهترین راه موفقیت است، آن را از دست ندهید. اگر آموزشگاه دارید و می‌خواهید خود را به دانش آموزان سراسر کشور معرفی کنید در سایت بلدیاب ثبت نام کنید تا کارشناسان تیم بلدیاب در اولین فرصت با شما تماس بگیرند.

  • تاریخ و ساعت انتشار :
    10:21       1399/05/04
  • تعداد بازدید :
    1458
  • پسندیده :

کلمات کلیدی

نحوه صحبت کردن

مدرس

آموزشگاه

پیشگیری از رفتار‌های نامطلوب دانش آموزان

انتظارات مثبت معلم

روش یادگیری مشارکتی

جو مثبت در کلاس


دسته بندی

تدریس دروس


درخواست معلم خصوصی یا آموزشگاه

اگر به دنبال انتخاب معلم خصوصی حرفه ای یا دوره های آموزشی در آموزشگاه های معتبر هستید؛ با ثبت اطلاعات خود در فرم درخواست معلم خصوصی یا رزرو آموزشگاه می توانید هر چه سریعتر به کمک بلدیاب کلاس خصوصی یا گروهی مناسب خود را بیابید. (مشاهده فرم درخواست)

اجاره فضای آموزشی خصوصی و گروهی

اگر برای برگزاری کلاس های خصوصی, نیمه خصوصی یا گروهی خود نیاز به فضای آموزشی دارید، سایت بلدیاب امکانی برای شما فراهم کرده تا بتوانید با توجه به شرایط تدریس تان، اقدام به اجاره فضای آموزشی مناسب خود نمایید. (مشاهده مکان های آموزشی)

بلدیاب چگونه کار میکنید؟

سایت بلدیاب با معرفی و تبلیغ دوره های آموزشی مدرسین خصوصی و آموزشگاهای کل کشور فضایی را فراهم نموده تا کاربرانی که نیاز به دوره های آموزشی مختلف دارند با یک جست و جوی ساده در بلدیاب بتوانند مدرس یا آموزشگاه مناسب خود را بیابند و اطلاعات تماس آنها را مشاهده کنند. (درخواست دوره های آموزشی)

‌شرایط همکاری با بلدیاب

مدرسین خصوصی و آموزشگاه داران محترم می توانند برای تبلیغ دوره های آموزشی خود و جذب شاگرد برای کلاس های خصوصی و گروهی ، در هر زمینه ای (درسی، فنی، هنری، ورزشی، مالی ، حسابداری، کسب و کار و ... ) در سایت بلدیاب ثبت نام کنند و از خدمات آن استفاده نمایند. (ثبت نام و همکاری)

راهنمای تصویری استفاده از سایت بلدیاب

اگر مدرس خصوصی هستید یا آموزشگاه دارید بهتر است قبل از ثبت دوره های آموزشی خود از راهنمای بلدیاب استفاده کنید تا در معرفی دوره های خود و جذب شاگرد یا هنرجو موفق تر عمل کنید. (مشاهده راهنمای بلدیاب)

Baladyab اسماعیل محمدی

" اگر به دنبال دوره‌های آموزشی در هر زمینه ای به صورت خصوصی یا نیمه خصوصی هستید، یا می‌خواهید از دوره‌های برگزار شده توسط آموزشگاه‌های استان خود باخبر شوید، در وب سایت بلدیاب می‌توانید اساتید و آموزشگاه‌های که دوره شما را برگزار میکنند را پیدا کنید، در صورت نیاز با آنها تماس بگیرید و به صورت حضوری با آنها کلاس برگزار کنید. "

شما هم می توانید نظر خود را درباره سایت بلدیاب ثبت کنید.