تبلیغات
شما

چه مقدار RAM برای گوشی خود نیاز داریم؟

چه مقدار RAM برای گوشی خود نیاز داریم؟

هر نسل از اسمارت‌فون‌ها که وارد بازار می‌شوند، مجموعه جدیدی از مشخصه‌های سخت‌افزاری قدرتمند را با خود به همراه دارند و هرساله شاهد افزایش قدرت پردازشگرها، ظرفیت باتری‌ها، و کیفیت صفحه نمایش این دستگاه‌ها هستیم. این مشخصه‌ها همیشه بیشترین توجه را به سمت خود جلب میکنند اما در این میان یک عضو تاثیرگذار اما گمنام دیگر وجود دارد که وقتی بحث به سمت سرعت اجرا کشیده می‌شود، نقش اساسی ایفا می‌کند، این قطعه رام (RAM) یا همان حافظه دسترسی تصادفی نام دارد.

با مقالات بلدیاب همراه باشید

 

درک کارایی RAM

تمام فایل‌های تشکیل دهنده سیستم‌عامل گوشی شما به همراه اپلیکیشن‌ها، بازی‌ها، موزیک‌ها، تصاویر و ویدیوها همگی در بخش حافظه‌ی دستگاه دخیره می‌شوند. (این بخش در کامپیوتر “هارد درایو” نام دارد). زمانی که بخواهید به آن‌ها دسترسی پیدا کنید، این فایل‌ها از بخش حافظه خوانده می‌شوند و پس از غربال‌گری توسط پردازشگر به شکلی که برای تمامی اجزای سخت‌افزار قابل درک باشند، سازماندهی می‌شوند.

فرض کنید می‌خواهید یک ویدیو را اجرا کنید. فایل ویدیو از محل ذخیره‌شده فراخوانده می‌شود و پس از عبور از پردازشگر دستگاه، به دسته‌هایی از  اعداد دودویی (Binary) تقسیم می‌شود. این سری اعداد سپس به بخش‌های  صوتی و تصویری دستگاه شما ارسال می‌شوند. این اجزا تنها قابلیت اجرای اعداد دودویی را دارند و قادر به درک فایل‌های ارجینال پردازش نشده نیستند. در انتهای این مراحل، پیکسل‌ها بر روی صفحه نمایش دستگاه شما نشان داده می‌شوند و امواج صوتی از طریق اسپیکرهای گوشی پخش می‌شوند.

این یک تعریف بسیار ساده از این مراحل بود ولی یک ذهنیت کلی از فعل و انفعالات از هنگام انتقال فایل از حافظه دستگاه تا زمان پخش را به شما می‌دهد. اما در این میان نقش رام چیست؟

رام یا همان مموری همانند یک قیف عمل می‌کند که بین حافظه دستگاه و پردازشگر قرار می‌گیرد. مثال دیگر آن می‌تواند صف افراد در بیرون از یک کنسرت باشد که در اینجا کنسرت همان پردازشگر است.

وقتی که فایل‌ها در رام صف‌بندی می‌شوند، ابتدا بهینه‌سازی می‌شوند سپس برای ورود به پردازشگر به سریعترین و به‌صرفه‌ترین شکل ممکن آماده سازی می‌شوند. تصور کنید که بخش‌های مختلف فضای ذخیره‌سازی دستگاه شما مانند منازل و آپارتمان‌های داخل شهر است. بعضی افراد(فایل‌ها) برای رسیدن به این کنسرت باید مسافت طولانی را طی کنند اما به محض اینکه به صف کنسرت (رام) می‌رسند، در یک زمان بسیار کوتاه به داخل کنسرت (CPU) راه پیدا می‌کنند.

 

چرا رام در سرعت اجرای وظایف اینقدر اهمیت دارد؟

وقتی فاکتورهایی مانند سرعت اجرا با عملکرد رام رابطه مستقیم دارند، بنابراین اگر از رام بالاتری برخوردار باشید، سرعت دستگاه شما نیز بالاتر خواهد بود. مثلا اگر چهار صف برای ورود به کنسرت وجود داشت و در جلوی هر صف یک گیرنده‌ی بلیط وجود داشت، آیا سریعتر وارد کنسرت نمی‌شدید؟

در اسمارت‌فون‌ها، اکثر فایل‌های سیستم عامل بایستی همیشه درون رام باشند. اگر اینطور نباشد، زمانی که دکمه هوم را می‌زنید، لود شدن آیکون‌های صفحه اصلی با تاخیر بسیار زیادی انجام می‌گیرد.

بنابراین سیستم عامل بخش اعظمی از رام را اشغال می‌کند اما فاکتور Multitasking نیز در اینجا مطرح است. زمانی که همزمان از دو اپلیکیشن استفاده می‌کنید در واقع هنگام استفاده از اپلیکیشن دوم ، نمی‌خواهید که اپلیکیشن اول از RAM پاک شود. چون در صورت حذف از رام، بایستی دوباره بصورت کامل از حافظه داخلی لود شود که این کار زمان زیادی می‌برد. طولانی شدن زمان لود حس کند بودن گوشی را به شما منتقل خواهد کرد.

بیایید فرض کنیم فضای رام بی نهایت در اختیار داشتید، آنقدر زیاد که دیگر نیازی به حافظه‌ی داخلی نبود و همه ‌چیز داخل همان رام جای می‌گرفت. آیا در این صورت سرعت گوشی خیلی بیشتر نمی‌شد؟ جواب این سوال بله است. همینطور می‌شد.

اما این احتمال به دلیل هزینه‌ی بالای رام و محدودیت CPU در پردازش حجم معینی از اطلاعات رام بسیار ضعیف است. با این حال، فضای بیشتر رام همیشه بهتر است.

برای مثال اسمارت‌فونOnePlus 3 را در نظر بگیرید. قیمت این گوشی تقریبا نصف قیمت پرچمدارهای هم رده در شرکت‌های دیگر است. اما این اسمارت‌فون در اغلب تست‌های مختلف انجام گرفته موفق شده رقبای خود را شکست دهد، دلیل آن چیست؟ به این دلیل که در این اسمارت‌فون از ۶ گیگابایت رام استفاده شده در حالی که دیگر رقبای هم رده از ۴ گیگابایت رام یا کمتر بهره می‌برند.

نکته‌ی پایانی اینکه داشتن رام بیشتر یعنی فایل‌هایی که مایل به دسترسی به آن‌ها هستید همیشه آماده پردازش با سرعت بالاتری نسبت به دیگر دستگاه‌ها با حافظه رام کمتر خواهند بود. زمانی که پای Multitasking در میان باشد، رام مهمترین فاکتور در اجرای سریع‌تر این ویژگی خواهد بود.

 

اسمارت‌فون‌های بعدی شما چه مقدار رام باید داشته باشند؟

در سال ۲۰۱۷، پرچمدارهای اندرویدی که در امریکا به فروش می‌رسند، از جمله گلکسی اس ۸، OnePlus 4، ال‌جیV30 و اچ‌تی‌سی ۱۱ از جدیدترین و قدرتمندترین پردازشگرها در آن‌ها استفاده خواهد شد. به این خاطر که شرکت سازنده پردازشگرها یعنی کوالکام از پتنت‌هایی اختصاصی استفاده می‌کند که با سرعت  استفاده از داده‌های تلفن‌همراه در کشور آمریکا رابطه‌ی مستقیم دارد، بنابراین چیپ اسنپدراگون ۸۳۵ سریعترین و قوی‌ترین پردازشگر موجود برای استفاده با سیم‌کارت‌های شرکت‌های AT&T, Sprint, T-Mobile وVerizon خواهد بود.

برخلاف قوی‌ترین پردازشگرهای سال گذشته که تا حداکثر ۶ گیگابایت رام ساپورت می‌کردند، اسنپدراگون ۸۳۵ قادر است تا ۸ گیگابایت حافظه رام را پشتیبانی کند. این افزایش ۳۳ درصدی  می‌تواند تفاوت اصلی پرچمدارهای سال ۲۰۱۷ با سال‌های گذشته باشد.

احتمال می‌رود در اسمارت‌فون گلکسی اس ۸ شرکت سامسونگ از ۶ گیگابایت رام و پردازشگر قدرتمندتری استفاده شود. 

ناگفته نماند که ۴ گیگابایت رام حداکثر فضای رام استفاده شده در سال ۲۰۱۶ بوده بنابراین لزوم و اجباری در دوبرابر کردن این ظرفیت در اسمارت‌فون‌های امسال دیده نمی‌شود.

به جای آن، ۶ گیگابایت حافظه رام می‌تواند استاندارد جدیدی برای پرچمداران سال ۲۰۱۶ باشد، البته ممکن است بعضی سازندگان بالاتر یا پایین‌تر از این ظرفیت را برای اسمارت‌فون‌های خود در نظر بگیرند. اگر کارایی Multitasking برای شما خیلی حیاتی است، بایستی به دنبال پرچمداران ۸ گیگابایتی باشید، اما در کمترین حالت ممکن، خرید پرچمدار سال ۲۰۱۷ با حافظه رام کمتر از ۶ گیگابایت منطقی نخواهد بود.

منبع: itiran

  • تاریخ و ساعت انتشار :
    19:15       1395/12/09
  • تعداد بازدید :
    1628
  • پسندیده :

کلمات کلیدی

آموزش موبایل

امکانات موبایل

رام

رم

ram

رم موبایل

رام موبایل




درخواست معلم خصوصی یا آموزشگاه

اگر به دنبال انتخاب معلم خصوصی حرفه ای یا دوره های آموزشی در آموزشگاه های معتبر هستید؛ با ثبت اطلاعات خود در فرم درخواست معلم خصوصی یا رزرو آموزشگاه می توانید هر چه سریعتر به کمک بلدیاب کلاس خصوصی یا گروهی مناسب خود را بیابید. (مشاهده فرم درخواست)

اجاره فضای آموزشی خصوصی و گروهی

اگر برای برگزاری کلاس های خصوصی, نیمه خصوصی یا گروهی خود نیاز به فضای آموزشی دارید، سایت بلدیاب امکانی برای شما فراهم کرده تا بتوانید با توجه به شرایط تدریس تان، اقدام به اجاره فضای آموزشی مناسب خود نمایید. (مشاهده مکان های آموزشی)

بلدیاب چگونه کار میکنید؟

سایت بلدیاب با معرفی و تبلیغ دوره های آموزشی مدرسین خصوصی و آموزشگاهای کل کشور فضایی را فراهم نموده تا کاربرانی که نیاز به دوره های آموزشی مختلف دارند با یک جست و جوی ساده در بلدیاب بتوانند مدرس یا آموزشگاه مناسب خود را بیابند و اطلاعات تماس آنها را مشاهده کنند. (درخواست دوره های آموزشی)

‌شرایط همکاری با بلدیاب

مدرسین خصوصی و آموزشگاه داران محترم می توانند برای تبلیغ دوره های آموزشی خود و جذب شاگرد برای کلاس های خصوصی و گروهی ، در هر زمینه ای (درسی، فنی، هنری، ورزشی، مالی ، حسابداری، کسب و کار و ... ) در سایت بلدیاب ثبت نام کنند و از خدمات آن استفاده نمایند. (ثبت نام و همکاری)

راهنمای تصویری استفاده از سایت بلدیاب

اگر مدرس خصوصی هستید یا آموزشگاه دارید بهتر است قبل از ثبت دوره های آموزشی خود از راهنمای بلدیاب استفاده کنید تا در معرفی دوره های خود و جذب شاگرد یا هنرجو موفق تر عمل کنید. (مشاهده راهنمای بلدیاب)

Baladyab اسماعیل محمدی

" اگر به دنبال دوره‌های آموزشی در هر زمینه ای به صورت خصوصی یا نیمه خصوصی هستید، یا می‌خواهید از دوره‌های برگزار شده توسط آموزشگاه‌های استان خود باخبر شوید، در وب سایت بلدیاب می‌توانید اساتید و آموزشگاه‌های که دوره شما را برگزار میکنند را پیدا کنید، در صورت نیاز با آنها تماس بگیرید و به صورت حضوری با آنها کلاس برگزار کنید. "

شما هم می توانید نظر خود را درباره سایت بلدیاب ثبت کنید.