تبلیغات
شما

تاثیر چیدمان کلاس درس بر یادگیری دانش آموزان

تاثیر چیدمان کلاس درس بر یادگیری دانش آموزان

یکی از عواملی که بر روی رفتار و یادگیری دانش آموزان تاثیر می‌گذارد، چیدمان کلاس درس است. نحوه چیدمان میز و صندلی در کلاس مدرسه بر روی ارتقای سطح یادگیری دانش آموزان و فراگیران و آموزش و یادگیری تاثیر بسیاری دارد. چیدمان کلاس درس باید به نوعی باشد که همه دانش آموزان از توجه معلمان و دبیران خود برخوردار باشند. وقتی دانش آموزان و فراگیران از سمت معلم خود توجه را می‌بینند، باعث می‌شود که سر کلاس منضبط‌تر باشند و شیطنت‌ها و بی نظمی‌های آن‌ها کم می‌شود. تغییر در چیدمان کلاس کمک می‌کند تا مهارت‌های دانش آموزان، میزان نوآوری و خلاقیت آن‌ها تغییر کند و پیشرفت بیشتری داشته باشند. در ادامه مطلب از وب سایت انتخاب معلم خصوصی بلدیاب، شما را با بهترین چیدمان در کلاس مدرسه و تاثیرات آن بر روی یادگیری دانش آموزان آشنا می‌کنیم.

 

بهترین جهت نور برای کلاس درس

یکی از ویژگی‌ها و اصولی که علاوه بر چیدمان کلاس درس بر روی یادگیری دانش آموزان و فراگیران تاثیر دارد، نورپردازی در کلاس و جهت نور ورودی به کلاس است. برای اینکه کیفیت آموزشی در مدرسه و کلاس درس بالا باشد; باید نور لازم تامین شود; تا دانش آموزان بدون خستگی چشم و با حفظ سلامتی بینایی; به یادگیری دروس در کلاس بپردازند. از دو نور طبیعی و نور مصنوعی جهت نورپردازی در کلاس استفاده می‌شود. با تعبیه پنجره در کلاس‌ها از نور طبیعی خورشید که بهترین منبع نور است، در کلاس‌ها استفاده می‌شود.

گاهی میزان نور طبیعی برای کلاس کافی نیست که باید از نورهای مصنوعی، مانند رشته‌های ملتهب و لامپ‌های فلورسنت استفاده شود. در مدارس در کنار چیدمان کلاس درس به بهترین شکل از ترکیب نور طبیعی و مصنوعی برای تامین نور استفاده می‌کنند. نکته مهم این است که نصب چراغ‌ها باید عمود بر ردیف نیمکت‌ها و تخته تدریس باشد. هنگامی که نور کافی در کلاس تامین باشد؛ علاوه بر بالا بردن میزان دقت دانش آموزان و فراگیران؛ باعث افزایش انگیزه دانش آموزان و ترغیب آن‌ها به یادگیری می‌شود.

 

ویژگی‌های نور در کلاس درس:

عوامی مانند رنگ کلاس، نوع چیدمان کلاس درسف ابعاد پنجره‌ها و نورگیر، میزان شفافیت وسایل در کلاس و نوع تخته تدریس در روشنایی کلاس تاثیر گذار هستند. نوری که در کلاس استفاده می‌شود باید دارای ویژگی‌های زیر باشد:

  • میزان نور و روشنایی که استفاده می‌شود، باید یکنواحت باشد.
  • جهت استفاده از نور طبیعی از پنجره با ابعاد مناسب استفاده شود.
  • نصب پنجره‌ها جهت تامین بهتر نور در سمت چپ دانش آموزان باشد.

با توجه به ویژگی‌های گفته شده می‌توانیم به این نتیجه برسیم که بهترین جهت نور در کلاس که تاثیر مثبتی هم بر چیدمان کلاس درس دارد، از سمت چپ دانش آموزان است. ورود نور از سمت چپ دانش آموزان و فراگیران ایجاد سایه نمی‌کند و دانش آموزان به راحتی می‌توانند بر تابلو تسلط داشته باشند.

فراموش نکنید که هنگام استفاده از نور مصنوعی جهت تقویت نور در کلاس باید از سقف آن را تامین کنید. با نصب لامپ‌های مهتابی یا فلورسنت; به صورت عمود بر تابلو و نیمکت ها; نور یکنواخت ایجاد می‌شود و دانش آموزان اذیت نمی‌شوند. استفاده از تعداد استاندارد لامپ‌ها تاثیر مثبتی در تامین نور و روشنایی کلاس دارد. از تاثیرات نورپردازی در کلاس می‌توانیم به کاهش خستگی چشم ها، افزایش تمرکز دانش آموزان و ایجاد فضای مناسب برای یادگیری و مطالعه، افزایش کیفیت یادگیری، کاهش استرس و اضطراب و ایجاد جریان مثبت انرژی با تلفیق مناسب نور مصنوعی و طبیعی اشاره کنیم.

 

بهترین شکل چیدمان کلاس

نوع چیدمان کلاس درس بر روی یادگیری دانش آموزان تاثیرگذار است. حتی زمانی که سبک و روش تدریس معلمان با چیدمان کلاس هماهنگ و سازگار باشد علاوه بر بالا رفتن کیفیت آموزشی، از حوس پرتی در دانش آموزان جلوگیری می‌کند. در مقطع ابتدایی هر چقدر طراحی کلاس‌ها و نحوه چیدمان میز و صندلی‌ها جذاب و متنوع‌تر باشد، دانش آموزان جهت یادگیری بیشتر ترغیب می‌شوند. سن و اندازه دانش آموزان، شکل و انداره کلاس و محرک‌های حواس پرتی عواملی هستند که بر روی چیدمان میز و صندلی در کلاس تاثیر دارند.

 

انواع چیدمان میز و صندلی:

آرایش و چیدمان میز و صندلی در کلاس‌ها انواع محتلفی دارد، که در ادامه مطلب از وب سایت تدریس خصوصی بلدیاب، شما را آن‌ها آشنا می‌کنیم.

 

چیدمان U شکل یا نعل اسبی:

آرایش U شکل میز و صندلی ها، مناسب برای کلاس‌های درس گروهی است که معلم با دانش آموزان و فراگیران ارتباط چشمی مناسبی دارد و دانش آموزان به راحتی می‌توانند اطلاعات خود را با همکلاسی هایشان به اشتراک بگذارند. هنگامی که کلاس درس ابعاد کوچک‌تری دارد، از چیدمان نعل اسبی استفاده می‌شود که که میز معلم در انتهای باز نعل قرار دارد. از مزیت چیدمان کلاس درس به شکل نعل اسب می‌توانیم به تعامل و ارتباط خوب دانش آموزان و بالا رفتن کیفیت آموزشی اشاره کنیم.

 

تاثیر چیدمان کلاس درس

 

چیدمان ستونی یا سطری:

در این نوع از چیدمان معلم تسلط کاملی بر روی دانش آموزان دارد و دانش آموزان هم به راحتی می‌توانند با معلم خود در ارتباط باشند. این نوع چیدمان کلاس درس بسیار استفاده می‌شود و اصولا آموزش‌های معلم در کلاس، معلم محور است و دانش آموزان دخالتی ندارند و باید تمرینات و تکالیف خود را انجام دهند.چیدمانی ستونی برای کلاس با سایزهای مختلف قابل اجرا است و دانش آموزان در این حالت از چیدمان، کمتر می‌توانند تقلب کنند.

 

چیدمان باندی:

در کلاس هایی که فضای کمی دارند، میز و صندلی‌ها در دو ردیف اجرا می‌شوند. در این چیدمان کلاس آموزش از رو به رو است و معلم در مرکز توجه قرار دارد. این نوع چیدمان برای ارائه و سخنرانی و بحث‌های کلاسی مناسب است.

 

چیدمان خوشه ای میز و صندلی در کلاس:

در چیدمان خوشه ای دانش آموزان فضای مناسبی را برای به اشتراک گذاری دانسته‌ها و ایده‌های خود دارند. این چیدمان به افزایش تعامل دانش آموزان با یکدیگر کمک فراوانی می‌کند. تنها ایراد آن ایجاد سر و صدا و حواس پرتی است.

 

چیدمان استادیوم و ترکیبی:

در چیدمان ایستادیوم آموزش و یادگیری در کلاس معلم محور است. دانش آموزان به طور کامل شنونده هستند. در چیدمان کلاس درس به صورت ترکیبی با توجه به استعداد، توانایی و نیازهای دانش آموزان می‌توان انواع چیدمان را انجام داد.

علاوه بر چیدمان‌های گفته شده چیدمان دایره ای شکل هم داریم که در این چیدمان معلم به دلیل قرار گرفتن در مرکز، می‌تواند رسیدگی کامل به همه دانش آموزان داشته باشد و با تسلط بیشتری به مدیریت کلاس بپردازد. در نهایت می‌توانیم بگوییم بهترین نوع چیدمان کلاس درس این است که میز و صندلی‌ها یا نیمکت‌ها قابلیت جا به جایی داشته باشند و با توجه به روش تدریس معلم، بهترین چیدمان یا آرایش انتخاب شود. تنوع در چیدمان میز و صندلی‌ها در کلاس باعث تشویق و ترغیب دانش آموزان به یادگیری می‌شود و در نهایت کیفیت آموزشی در کلاس و مدرسه بالا می‌رود.

 

تاثیر چیدمان کلاس درس بر یادگیری دانش‌آموزان

در کلاس درس هر چقدر چیدمان میز و صندلی‌ها با فضای کلاس هماهنگ باشد و دانش آموزان به طور یکسان از توجه معلم برخوردار باشند، به دلیل اختیار عمل بیشتر دانش آموزان سطح یادگیری آن‌ها بالاتر می‌رود. چیدمان بر اساس توانایی‌های دانش آموزان کمک می‌کند تا توانایی‌ها و استعداد‌های خود را بروز دهند و در محیط کلاس و برخورداری از توجه معلم، آن‌ها را بیشتر تقویت کنند. گرم بودن محیط کلاس و تنوع در چیدمان کلاس تاثیر مثبتی در روحیه دانش آموزان و بالا رفتن کیفیت اموزشی دارد. در مقاطع ابتدایی استفاده از ایده‌های کودکانه و خلاقانه و استفاده از وسائل تزئینی کمک می‌کند تا دانش آموزان تمایل بیشتری برای حضور در کلاس درس و یادگیری داشته باشند.

 

جمع بندی

چیدمان کلاس درس یکی از عوامل مهمی است که به یادگیری دانش آموزان و فراگیران کمک بسیاری می‌کند. تنوع در نوع چیدمان میز و صندلی‌ها مزیت‌های زیادی دارد. علاوه بر برخورداری دانش آموزان از توجه معلم به طور یکسان، با همکلاسی‌های خود تعامل بیشتری دارند و در پیشرفت تحصیلی و اشتراک گذاری ایده‌ها و استعداد‌های آن‌ها کمک زیادی می‌کند. در این مقاله از وب سایت بلدیاب سعی کردیم شما را با تاثیر چیدمان کلاس درس بر یادگیری دانش آموزان آشنا کنیم. توصیه می‌کنیم که در کلاس‌های درس برای تنوع و حذف عوامل حواس پرتی دانش آموزان، بهترین انتخاب چیدمان را داشته باشید.

  • تاریخ و ساعت انتشار :
    10:00       1401/05/18
  • تعداد بازدید :
    1168
  • پسندیده :

کلمات کلیدی

چیدمان کلاس درس

چیدمان میز و صندلی

کیفیت آموزشی

یادگیری دانش آموزان


دسته بندی

تدریس


درخواست معلم خصوصی یا آموزشگاه

اگر به دنبال انتخاب معلم خصوصی حرفه ای یا دوره های آموزشی در آموزشگاه های معتبر هستید؛ با ثبت اطلاعات خود در فرم درخواست معلم خصوصی یا رزرو آموزشگاه می توانید هر چه سریعتر به کمک بلدیاب کلاس خصوصی یا گروهی مناسب خود را بیابید. (مشاهده فرم درخواست)

اجاره فضای آموزشی خصوصی و گروهی

اگر برای برگزاری کلاس های خصوصی, نیمه خصوصی یا گروهی خود نیاز به فضای آموزشی دارید، سایت بلدیاب امکانی برای شما فراهم کرده تا بتوانید با توجه به شرایط تدریس تان، اقدام به اجاره فضای آموزشی مناسب خود نمایید. (مشاهده مکان های آموزشی)

بلدیاب چگونه کار میکنید؟

سایت بلدیاب با معرفی و تبلیغ دوره های آموزشی مدرسین خصوصی و آموزشگاهای کل کشور فضایی را فراهم نموده تا کاربرانی که نیاز به دوره های آموزشی مختلف دارند با یک جست و جوی ساده در بلدیاب بتوانند مدرس یا آموزشگاه مناسب خود را بیابند و اطلاعات تماس آنها را مشاهده کنند. (درخواست دوره های آموزشی)

‌شرایط همکاری با بلدیاب

مدرسین خصوصی و آموزشگاه داران محترم می توانند برای تبلیغ دوره های آموزشی خود و جذب شاگرد برای کلاس های خصوصی و گروهی ، در هر زمینه ای (درسی، فنی، هنری، ورزشی، مالی ، حسابداری، کسب و کار و ... ) در سایت بلدیاب ثبت نام کنند و از خدمات آن استفاده نمایند. (ثبت نام و همکاری)

راهنمای تصویری استفاده از سایت بلدیاب

اگر مدرس خصوصی هستید یا آموزشگاه دارید بهتر است قبل از ثبت دوره های آموزشی خود از راهنمای بلدیاب استفاده کنید تا در معرفی دوره های خود و جذب شاگرد یا هنرجو موفق تر عمل کنید. (مشاهده راهنمای بلدیاب)

Baladyab اسماعیل محمدی

" اگر به دنبال دوره‌های آموزشی در هر زمینه ای به صورت خصوصی یا نیمه خصوصی هستید، یا می‌خواهید از دوره‌های برگزار شده توسط آموزشگاه‌های استان خود باخبر شوید، در وب سایت بلدیاب می‌توانید اساتید و آموزشگاه‌های که دوره شما را برگزار میکنند را پیدا کنید، در صورت نیاز با آنها تماس بگیرید و به صورت حضوری با آنها کلاس برگزار کنید. "

شما هم می توانید نظر خود را درباره سایت بلدیاب ثبت کنید.