تبلیغات
شما

تاثیر پیشرفت فناوری بر یادگیری دانش آموزان

تاثیر پیشرفت فناوری بر یادگیری دانش آموزان

جهانی که ما اکنون در آن زندگی می‌کنیم یک دنیای دیجیتال علمی، همراه با فناوری و تکنولوژی پیشرفته است. پیشرفت تکنولوژی در عصر حاضر توانسته در صنایع زیادی ورود کند. یکی از تاثیرات مهم فناوری و تکنولوژی در عرصه آموزش و یادگیری است. به همین دلیل در حال حاضر تاثیر پیشرفت فناوری بر یادگیری دانش آموزان قابل چشم پوشی نیست. همچنین بیماری کرونا و مجازی شدن کلاس‌های آموزشی، در شکل گیری و ورود فناوری در آموزش بسیار تاثیرگذار بود. اما فناوری در فضای آموزشی و یادگیری دانش آموزان چه اثراتی دارد؟ و نقش معلم در فناوری آموزشی چیست؟ همراه بلدیاب؛ وب سایت معتبر تدریس خصوصی باشید تا با پاسخ این دو سوال آشنا شوید.

فناوری آموزشی چیست؟

فناوری آموزشی به بهره گیری از تحقیقات علمی، به جهت افزایش و بهینه سازی عملکرد در زمینه‌ی آموزشی اشاره دارد. زمانی که پاندمی کرونا توانست کل عملکرد جهانیان را تحت شعاع خود قراربدهد، فناوری در بخش آموزش ورود کرد. ورود انواع تجهیزات و وسایل صوتی و تصویری و طراحی‌های پیشرفت نرم افزارهای آموزشی توانستند در این دوران بسیار موفق عمل کنند.

 پس به لطف پیشرفت فناوری آموزشی نه تنها یادگیری متوقف نشد، بلکه تاثیر فناوری بر یادگیری دانش اموزان به خوبی آشکار شد. بنابراین در دنیای کنونی و مجازی اگر از فناوری‌های آموزشی به خوبی استفاده شود، بستر و فضای خوبی برای آموزش مسئله محور شکل خواهد گرفت. منظور از مسئله محور، سیستمی است که در آن فعالیت دانش آموزان در جهت تولید دانش توسط خودشان است.

فناوری چگونه بر یادگیری دانش آموزان تاثیرگذار است؟

تاثیر فناوری بر یادگیری دانش آموزان را از ابعاد گوناگونی می‌توان بررسی کرد. فناوری هایی که با هدف تدریس ارتقا پیدا کرده اند، زمینه را برای یادگیری هدفمند و جهت دار هموار ساخته اند. از جهت دیگر روش قدیمی تدریس معلم محور حذف شده و یادگیری و آموزش فراگیر محور جایگزین آن شده است. طبق تحقیقات انجام گرفته مشخص شده، معلم هایی که از فناوری‌های نوین آگاهی دارند، بهتر از سایر معلمین می‌توانند با دانش آموزان ارتباط برقرار کنند. پس همین موضوع، اهمیت یادگیری فناوری را برای معلم‌های امروزی دو برابر خواهد کرد.

اگر مدرسین و شاگردان بتوانند به درک صحیحی از نقش فناوری بر آموزش برسند، به طور حتم تحول‌های چشمگیری در بخش آموزش رخ خواهد داد. بنابراین فناوری آموزشی اگر به صورت اصولی و صحیح اجرا شود می‌تواند پیامدهای زیر را به دنبال داشته باشد:

  • افزایش قدرت حل مسئله.

با وجود فناوری‌های آموزشی دانش آموزان می‌توانند راحت‌تر مسائل را حل کنند. چرا که با این روش، دانش آموز تلاش می‌کند تا عدم حضور فیزیکی معلم را جبران کند.

  • افزایش مهارت‌های فکری در سطوح بالا.

افزایش مهارت‌های فکری از دیگر تاثیرهای فناوری آموزشی بر یادگیری دانش آموز است. با این خصوصیت دانش آموز با کسب مهارت‌های گوناگون در محیط مجازی، ذهن بازتری پیدا خواهد کرد.

  • افزایش قدرت تحلیل و تفسیر داده ها.

با این ویژگی دانش آموز داده هایی که در اختیار دارد را به راحتی تحلیل خواهد کرد.

  • افزایش قدرت تحلیل اطلاعات دریافتی از محیط پیرامون.

افزایش ریز بینی، نکته سنجی و دقت در محیط اطراف و کسب اطلاعات محیط پیرامون از جمله ویژگی‌های مهم فناوری آموزشی است.

  • افزایش قدرت مدیریت زمان.

دانش آموز زمانی که در محیط مجازی آموزش قرار دارد، باید در یک مدت زمان مشخصی مسئله ای را حل کند و یا به سوالی پاسخ بدهد به همین دلیل تلاش می‌کند تا زمان را بهینه سازی کرده و از آن نهایت بهره را ببرد.

  • افزایش قدرت الویت بندی مهارت‌ها و توانایی ها.

با این ویژگی دانش آموز سعی می‌کند تا مهارت‌ها و توانایی‌های خود را الویت بندی کند. علت این اولویت بندی در دانش آموزان، سرعت بخشیدن به کسب نتیجه دلخواه است.

  • ارتقا و بهبود تعامل در دانش آموزان.

بعضی از معلمان اذعان داشته اند که با وجود فناوری میزان مشارکت در دانش آموزان افزایش پیدا کرده است. همچنین فناوری می‌تواند باعث ایجاد انگیزه و جذابیت در بین دانش آموزان شده و یادگیری را افزایش می‌دهد.

  • گسترش مرزهای کلاس و آموزش.

با استفاده از فناوری‌های آموزشی دیگر محدودیتی برای برگزاری کلاس وجود ندارد. با این ویژگی همه دانش آموزان در هر منطقه ای که هستند می‌توانند با معلم خود تعامل داشته باشند.

  • منعطف بودن محیط آموزشی.

مهم‌ترین و اصلی‌ترین ویژگی فناوری آموزشی، منعطف بودن آن است. چرا که دانش آموز با این روش می‌تواند به راحتی به اطلاعات مدنظر و کلاس دسترسی پیدا کند.

نقش معلم در فناوری آموزشی

 بعضی از معلمان اعتقاد داشتند که وجود فناوری آموزشی باعث می‌شود تا دانش آموز نتواند به راحتی تمرکز کند. این معلم‌ها بر این باور بودند که فناوری آموزشی نه تنها باعث آموزش نمی‌شود بلکه باعث حواس پرتی دانش آموز نیز می‌شود. اما باید بگوییم با وجود پیشرفت در فناوری، این بینش در حال تغییر است. بعد از انتشار بیماری کرونا تعداد زیادی از همین معلم‌ها دریافتند که فناوری آموزشی، تعامل و همکاری را در بین دانش آموزان افزایش داده و باعث ایجاد انگیزه، نوآوری و افزایش یادگیری در آن‌ها می‌شود.

به طور کلی باید بگوییم که فناوری آموزشی خود به تنهایی تاثیری در آموزش ندارد و این معلم است که در یادگیری نقش چشمگیری ایفا می‌کند. پس معلم باید با علم روز و تاثیر فناوری بر یادگیری دانش آموزان آگاه باشد تا بتواند دانش آموز را به سمت راه صحیح سوق بدهد. بنابراین با این دلایل تاثیر فناوری بر یادگیری دانش آموزان بسیار چشمیگر است.

جمع بندی

پیشرفت فناوری و تکنولوژی در محیط آموزشی یک حقیقت غیر قابل کتمان است. به کارگیری فناوری آموزشی در کلاس درس علاوه بر افزایش تعامل دانش آموزان باعث افزایش توانمندی معلمان نیز می‌شود. بنابراین هر چقدر میزان دسترسی به فناوری آموزشی بیشتر باشد این امکان را فراهم می‌آورد تا دانش آموزان با طیف وسیع‌تری از اطلاعات رو به رو باشند. پس به جرات می‌توانیم بگوییم که فناوری بر یادگیری دانش آموزان بسیار تاثیرگذار است.

 وب سایت تدریس خصوصی بلدیاب؛ یکی از وب سایت‌های معتبر در زمینه تدریس خصوصی در منزل است. این ویژگی کمک می‌کند تا والدین به راحتی با انتخاب معلم خصوصی خوب از بین لیست اساتید و مدرسین برتر بهترین آموزش را برای فرزندان خود به ارمغان بیاورند.

  • تاریخ و ساعت انتشار :
    14:33       1402/05/31
  • تعداد بازدید :
    264
  • پسندیده :

کلمات کلیدی

تاثیر فناوری بر یادگیری دانش آموزان

نقش معلم در فناوری آموزشی

فناوری چگونه بر یادگیری تاثیر گذار است؟




درخواست معلم خصوصی یا آموزشگاه

اگر به دنبال انتخاب معلم خصوصی حرفه ای یا دوره های آموزشی در آموزشگاه های معتبر هستید؛ با ثبت اطلاعات خود در فرم درخواست معلم خصوصی یا رزرو آموزشگاه می توانید هر چه سریعتر به کمک بلدیاب کلاس خصوصی یا گروهی مناسب خود را بیابید. (مشاهده فرم درخواست)

اجاره فضای آموزشی خصوصی و گروهی

اگر برای برگزاری کلاس های خصوصی, نیمه خصوصی یا گروهی خود نیاز به فضای آموزشی دارید، سایت بلدیاب امکانی برای شما فراهم کرده تا بتوانید با توجه به شرایط تدریس تان، اقدام به اجاره فضای آموزشی مناسب خود نمایید. (مشاهده مکان های آموزشی)

بلدیاب چگونه کار میکنید؟

سایت بلدیاب با معرفی و تبلیغ دوره های آموزشی مدرسین خصوصی و آموزشگاهای کل کشور فضایی را فراهم نموده تا کاربرانی که نیاز به دوره های آموزشی مختلف دارند با یک جست و جوی ساده در بلدیاب بتوانند مدرس یا آموزشگاه مناسب خود را بیابند و اطلاعات تماس آنها را مشاهده کنند. (درخواست دوره های آموزشی)

‌شرایط همکاری با بلدیاب

مدرسین خصوصی و آموزشگاه داران محترم می توانند برای تبلیغ دوره های آموزشی خود و جذب شاگرد برای کلاس های خصوصی و گروهی ، در هر زمینه ای (درسی، فنی، هنری، ورزشی، مالی ، حسابداری، کسب و کار و ... ) در سایت بلدیاب ثبت نام کنند و از خدمات آن استفاده نمایند. (ثبت نام و همکاری)

راهنمای تصویری استفاده از سایت بلدیاب

اگر مدرس خصوصی هستید یا آموزشگاه دارید بهتر است قبل از ثبت دوره های آموزشی خود از راهنمای بلدیاب استفاده کنید تا در معرفی دوره های خود و جذب شاگرد یا هنرجو موفق تر عمل کنید. (مشاهده راهنمای بلدیاب)

Baladyab اسماعیل محمدی

" اگر به دنبال دوره‌های آموزشی در هر زمینه ای به صورت خصوصی یا نیمه خصوصی هستید، یا می‌خواهید از دوره‌های برگزار شده توسط آموزشگاه‌های استان خود باخبر شوید، در وب سایت بلدیاب می‌توانید اساتید و آموزشگاه‌های که دوره شما را برگزار میکنند را پیدا کنید، در صورت نیاز با آنها تماس بگیرید و به صورت حضوری با آنها کلاس برگزار کنید. "

شما هم می توانید نظر خود را درباره سایت بلدیاب ثبت کنید.