تبلیغات
شما

انواع روش تدریس در آموزش و پرورش کدامند؟

انواع روش تدریس در آموزش و پرورش کدامند؟

یکی از عوامل تاثیرگذار در یادگیری دانش آموزان; روش تدریس معلمان است. استفاده از روش‌های اصولی و نوین و کمک گرفتن از ابزار‌های آموزشی؛ به ترغیب دانش آموزان برای یادگیری عمیق تر؛ کمک می‌کند. روش تدریس در حالت کلی به دو دسته سنتی و نوین تقسیم می‌شود، که هر کدام بر روی یادگیری دانش آموزان تاثیرگذار هستند. اگر معلم هنگام تدریس از شیوه‌های تدریس مناسب استفاده کند، سطح معلومات دانش آموزان بالا می‌رود. یکی از فاکتور‌های مهم در تدریس خصوصی و انتخاب معلم خصوصی، شیوه تدریس معلم است. شیوه‌های تدریس فعال؛ امروزه در ترغیب دانش آموزان و فراگیران به یادگیری؛ نقش پر رنگی دارند. در ادامه مطلب از بلدیاب وب سایت انتخاب معلم خصوصی به بررسی انواع شیوه‌های تدریس و بهترین شیوه آن می‌پردازیم.

 

روش تدریس چیست؟

به مجوعه فعالیت‌ها و تدابیر مشخص و منظم؛ در جهت یادگیری بهتر دانش آموزان؛ با توجه به امکانات و شرایط را؛ روش تدریس می‌گویند. معلمان بسته به امکانات آموزشی و بر اساس مهارت‌ها و یادگیری دانش آموزان؛ از یکی از شیوه‌های تدریس در کلاس؛ استفاده می‌کنند.

 

انواع روش تدریس برای دانش آموزان

روش تدریس برای دانش آموزان انواع مختلفی دارد که قصد داریم در ادامه شما را با آن‌ها آشنا می‌کنیم.

 

روش تدریس نمایشی:

یکی از روش‌های معمول جهت تدریس در مدارس، روش نمایشی است. در این روش معلم مهارت مورد نظر را انجام می‌دهد؛ دانش آموزان بعد از مشاهده معلم؛ همان مهارت را به ترتیب انجام می‌دهند. استفاده از ابزار و اشیای واقعی جهت انجام کار از مزیت‌های روش تدریس نمایشی است. روش نمایشی در مدارس فنی کاربرد بیشتری دارد و معلم از طریق سوالات شفاهی و کتبی; می‌تواند میزان یادگیری دانش آموزان را بسنجد.

 

شیوه تدریس سخنرانی:

در شیوه تدریس سخنرانی معلم تلاش می‌کند تا اطلاعات و معلومات درسی را به دانش آموزان و فراگیران انتقال دهد. دانش آموزان باید علاوه بر خوب گوش دادن; یادداشت برداری کنند. روش تدریس سخنرانی؛ باعث صرفه جویی در وقت، امکانات و لوازم آموزشی و انتقال بیشتر مطالب به دانش آموزان می‌شود. با توجه به تفاوت‌های فردی دانش آموزان، ممکن است بعضی از دانش آموزان مطالبی که معلم آموزش می‌دهد را یاد نگیرند. کمک گرفتن از معلم خصوصی و تدریس خصوصی جهت آموزش بهتر، به این دسته از دانش آموزان تاثیر گذار است.

اهمیت روش تدریس معلمان

وب سایت بلدیاب؛ با داشتن بهترین اساتید و معلم خصوصی؛ و برگزاری کلاس‌های آنلاین و تدریس خصوصی؛ می‌تواند به شما در هر جای کشور هستید؛ کمک کند. می‌توانید جهت ثبت نام و درخواست معلم خصوصی به وب سایت بلدیاب مراجعه کنید.

 

روش تدریس آزمایشی:

در شیوه تدریس آزمایشی؛ معلم نقش راهنما را دارد و بعد از توضیح معلم؛ دانش آموز باید به ترتیب مراحل آزمایش را انجام دهد. روش آزمایشی یک روش تجربی و مبتنی بر اکتشافات دانش آموزان و فراگیران است. از مزایای روش آزمایش می‌توانیم به تقویت حس خلاقیت، اختراع و ثبات فرایند یادگیری دانش آموزان اشاره کنیم. در روش تدریس آزمایشی معلم باید مهارت لازم را داشته باشد و همچنین نیاز به امکانات و وسایل آموزشی زیاد است.

 

شیوه تدریس گروهی:

در این روش دانش آموزان و فراگیران در رابطه با موضوع مطرح شده در کلاس، تجربیات خود را بیان می‌کنند. هدایت بحث در رابطه با موضوع بر عهده معلم است. این روش برای درس هایی مانند اقتصاد، اجتماعی، فلسفه و روانشناسی مناسب است. این شیوه تدریس اعتماد به نفس دانش آموزان، قوه استدلال و مدیریت آن‌ها را تقویت می‌کند. استفاده از روش گروهی برای دانش آموزان ابتدایی و کلاس با تعداد دانش آموز بالا، مناسب نیست.

 

روش تدریس حل مسئله:

در این روش دانش آموزان باید برای حل مسئله، از راه حل‌های مختلف در ذهن خود کمک بگیرند. در حین تدریس دانش آموزان و فراگیران با معلم در ارتباط هستند. برای دانش آموزان دوره متوسطه و به خصوص آن هایی که استعداد بالایی دارند و می‌توانند مسائل را تجزیه کنند، شیوه تدریس حل مسئله استفاده می‌شود. برای دانش آموزان دوره ابتدایی باید از تلفیق روش معلم محور با آزمایش، بازی و پرسش و پاسخ استفاده شود. همراه شدن روش پرسش و پاسخ با تدریس معلم، باعث مشارکت دانش آموزان و یادگیری بهتر آن‌ها می‌شود.

 

شیوه تدریس پیش سازمان دهنده:

در این روش ابتدا معلم، به صورت کلی توضیحاتی را در رابطه با اطلاعات قبلی دانش آموزان می‌دهد و سپس به ارائه مفاهیم و مطالب جدید می‌پردازد. این روش نیاز به منبع خاصی ندارد و حضور معلم و داشتن کتاب درسی، برای آموزش کافی است.

در کنار تمام شیوه‌های تدریس؛ یکی از شیوه‌های نوین تدریس؛ تدریس انفرادی است؛ که بر اساس توانایی، مهارت و سطح یادگیری دانش آموز می‌باشد. یکی از شاخه‌های مهم در روش تدریس، تدریس خصوصی است. انتخاب معلم خصوصی خوب و تدریس خصوصی، این امکان را می‌دهد که براساس علایق دانش آموز دروس تدریس شوند. معلم خصوصی خوب می‌تواند با کمک گرفتن از روش‌های خلاقانه، دانش آموز را ترغیب به یادگرفتن کند.

در تدریس خصوصی بر اساس میزان یادگیری دانش آموز، تعداد جلسات و میزان ساعات آن مشخص می‌شود. هر چقدر معلم مهارت بیشتری در تدریس خصوصی داشته باشد، به یادگیری دانش آموزان کمک بیشتری می‌کند. برگزاری کلاس‌های آنلاین و مجازی و تدریس خصوصی، بستر مناسبی را برای یادگیری دانش آموزان فراهم کرده است. برای دسترسی به بهترین اساتید و مدرسین می‌توانید به وب سایت بلدیاب مراجعه کنید و از مدرسین برتر بهره ببرید.

 

بهترین روش تدریس برای دانش آموزان

روش تدریس به دو دسته فعال و غیر فعال تقسیم می‌شود. در روش غیرفعال؛ معلم نقش اصلی را در کلاس دارد؛ دانش آموزان شنونده هستند و بیشتر مطالب به صورت شفاهی؛ توسط معلم در کلاس بیان می‌شود. ارائه مطالب درسی به صورت شفاهی توسط معلم، باعث می‌شود خلاقیت در دانش آموزان رشد نکند و همچنین باعث خستگی دانش آموزان می‌شود. در روش فعال، بین معلم و دانش آموزان تعامل وجود دارد. معلم نقش راهنما را دارد و دانش آموزان در آموزش مشارکت دارند.

مشارکت در حین آموزش باعث می‌شود یادگیری دانش آموزان بیشتر شود. علاوه بر این در شیوه تدریس فعال، فضای کلاس خسته کننده نیست. با توجه به مطالب گفته شده نتیجه می‌گیریم بهترین روش تدریس برای دانش آموزان در تمام مقاطع، استفاده از روش‌های نوین ترکیبی و فعال است. باید بر اساس مهارت و توانایی معلمان؛ امکانات آموزشی مدرسه و کلاس؛ و سطح یادگیری دانش آموزان؛ از ترکیب و تلفیق روش‌ها جهت تدریس استفاده شود. در کنار تمامی شیوه‌های تدریس، تدریس خصوصی و استفاده از کلاس‌های آنلاین در یادگیری بیشتر دانش آموزان نقش مهمی دارد.

 

جمع بندی

انتخاب روش تدریس به توانایی معلمان و میزان امکانات آموزشی در مدرسه و کلاس بستگی دارد. استفاده از شیوه‌های تدریس نوین باعث می‌شود فرایند یادگیری بهتر پیش برود. همچنین باعث بهبود کیفیت یادگیری دانش آموزان می‌شود. هر چقدر دانش آموزان در تدریس و آموزش فعال‌تر باشند، در نتیجه روند یادگیری آن‌ها بهتر پیش می‌رود. استفاده از شیوه‌های تدریس جذاب برای دانش آموزانی که به هر دلیل در یادگیری کند هستند یا نیاز به آموزش بیشتر دارند، کمک فراوانی به یادگیری بهتر آن‌ها می‌کند. برای تدریس خصوصی موثر لازم است از آموزشگاه معتبر درخواست معلم خصوصی کنید. با مراجعه به سایت بلدیاب می‌توانید به مدرسین و اساتید برتر و آموزشگاه‌های خوب; دسترسی داشته باشید.

  • تاریخ و ساعت انتشار :
    10:00       1400/10/14
  • تعداد بازدید :
    1140
  • پسندیده :

کلمات کلیدی

روش تدریس

یادگیری دانش آموزان

تدریس خصوصی

شیوه تدریس

معلم خصوصی


دسته بندی

تدریس


درخواست معلم خصوصی یا آموزشگاه

اگر به دنبال انتخاب معلم خصوصی حرفه ای یا دوره های آموزشی در آموزشگاه های معتبر هستید؛ با ثبت اطلاعات خود در فرم درخواست معلم خصوصی یا رزرو آموزشگاه می توانید هر چه سریعتر به کمک بلدیاب کلاس خصوصی یا گروهی مناسب خود را بیابید. (مشاهده فرم درخواست)

اجاره فضای آموزشی خصوصی و گروهی

اگر برای برگزاری کلاس های خصوصی, نیمه خصوصی یا گروهی خود نیاز به فضای آموزشی دارید، سایت بلدیاب امکانی برای شما فراهم کرده تا بتوانید با توجه به شرایط تدریس تان، اقدام به اجاره فضای آموزشی مناسب خود نمایید. (مشاهده مکان های آموزشی)

بلدیاب چگونه کار میکنید؟

سایت بلدیاب با معرفی و تبلیغ دوره های آموزشی مدرسین خصوصی و آموزشگاهای کل کشور فضایی را فراهم نموده تا کاربرانی که نیاز به دوره های آموزشی مختلف دارند با یک جست و جوی ساده در بلدیاب بتوانند مدرس یا آموزشگاه مناسب خود را بیابند و اطلاعات تماس آنها را مشاهده کنند. (درخواست دوره های آموزشی)

‌شرایط همکاری با بلدیاب

مدرسین خصوصی و آموزشگاه داران محترم می توانند برای تبلیغ دوره های آموزشی خود و جذب شاگرد برای کلاس های خصوصی و گروهی ، در هر زمینه ای (درسی، فنی، هنری، ورزشی، مالی ، حسابداری، کسب و کار و ... ) در سایت بلدیاب ثبت نام کنند و از خدمات آن استفاده نمایند. (ثبت نام و همکاری)

راهنمای تصویری استفاده از سایت بلدیاب

اگر مدرس خصوصی هستید یا آموزشگاه دارید بهتر است قبل از ثبت دوره های آموزشی خود از راهنمای بلدیاب استفاده کنید تا در معرفی دوره های خود و جذب شاگرد یا هنرجو موفق تر عمل کنید. (مشاهده راهنمای بلدیاب)

Baladyab اسماعیل محمدی

" اگر به دنبال دوره‌های آموزشی در هر زمینه ای به صورت خصوصی یا نیمه خصوصی هستید، یا می‌خواهید از دوره‌های برگزار شده توسط آموزشگاه‌های استان خود باخبر شوید، در وب سایت بلدیاب می‌توانید اساتید و آموزشگاه‌های که دوره شما را برگزار میکنند را پیدا کنید، در صورت نیاز با آنها تماس بگیرید و به صورت حضوری با آنها کلاس برگزار کنید. "

شما هم می توانید نظر خود را درباره سایت بلدیاب ثبت کنید.