تبلیغات
شما

انگیزه درسی دانش آموزان را چگونه افزایش دهیم؟

انگیزه درسی دانش آموزان را چگونه افزایش دهیم؟

انگیزه درسی دانش آموزان در واقع انرژی و تمایل درونی دانش آموزان و همچنین تلاش کردن آن‌ها برای رسیدن به هدفشان است. وقتی دانش آموزان و فراگیران انگیزه درسی داشته باشند مانند یک نیروی محرکه آن‌ها را به جلو می‌برد و باعث می‌شود که آن‌ها تلاش بیشتری کنند. دانش آموزانی که برای مطالعه انگیزه دارند علاوه بر مدیریت بهتر زمان، پروسه یادگیری آن‌ها بهتر پیش می‌رود. راهکارهای مختلفی برای افزایش انگیزه درسی دانش آموزان وجود دارد. گاهی لازم است از معلم خصوصی جهت بالا بردن انگیزه درسی فرزندان خود کمک بگیرید. جلسات تدریس خصوصی توسط معلم خصوصی; کمک می‌کند تا دانش آموزان و فراگیران; با انگیزه بیشتری به یادگیری دروس بپردازند. در ادامه مطلب از بلدیاب سایت انتخاب معلم خصوصی؛ به بررسی روش‌های افزایش انگیزه درسی می‌پردازیم.

 

اهمیت انگیزه درسی در دانش آموزان

بالا بودن انگیزه درسی دانش آموزان یکی از عوامل موفقیت آن‌ها در یادگیری مطالب درسی و پیشرفت تحصیلی است. اگر در مدارس و در کلاس درس؛ معلم بتواند در دانش آموزان انگیزه لازم را ایجاد کند؛ فرایند یادگیری دانش آموزان بهتر پیش می‌رود. معلمان با استفاده از روش‌های تدریس نوین درسی و استفاده از توانایی‌ها و مهارت‌های دانش آموزان، می‌توانند انگیزه را در دانش آموزان و فراگیران افزایش دهند. اگر دانش آموزان انگیزه درسی نداشته باشند؛ در فعالیت‌های کلاسی شرکت نمی‌کنند و علاوه بر زود خسته شدن از کلاس درس؛ ممکن است نظم کلاس را هم بر هم بزنند.

 

انواع انگیزه در دانش آموزان:

انگیزه در دانش آموزان و فراگیران به دو صورت انگیزه درونی و انگیزه بیرونی است. نکته مهم این است که معلمان باید تلاش کنند انگیزه درونی دانش آموزان را تقویت و انگیزه بیرونی آن‌ها را کم کنند. گاهی لازم است از معلم خصوصی برای افزایش انگیزه درسی دانش آموزان کمک گرفته شود. والدین می‌توانند با مراجعه به وب سایت‌های معتبر؛ مانند وب سایت تدریس خصوصی بلدیاب و انتخاب معلم خصوصی؛ انگیزه را در فرزندان خود افزایش دهند.

در ادامه قصد داریم شما را با روش‌های افزایش انگیزه درسی دانش آموزان آشنا کنیم.

 

تمرکز بر روی اهداف:

داشتن هدف مشخص، کمک می‌کند تا انگیزه رسیدن به هدف در دانش آموزان و فراگیران بیشتر شود و به نتیجه دلخواه برسند.

 

دور کردن آدم‌های منفی:

ارتباط داشتن با آدم‌های منفی و بی علاقه به درس باعث می‌شود انگیزه دانش آموزان نسبت به یادگیری کمتر شود. بهترین راه حل، قطع ارتباط با آدم‌های منفی است.

 

داشتن برنامه ریزی:

وقتی دانش آموزان برنامه ریزی درستی داشته باشند، باعث افزایش انگیزه در آن‌ها و فرایند یادگیری بهتر انجام می‌شود.

 

پیدا کردن علل بی انگیزه بودن:

دانش آموزان و فراگیران باید بتوانند دلیل بی انگیزه بودن خود را نسبت به دروس پیدا کنند. همچنین می‌توانند از معلمان و والدین خود کمک بگیرند.

 

یادداشت برداری در کلاس و جدول بندی کردن دروس:

یکی از روش‌های افزایش انگیزه درسی دانش آموزان این است که یادداشت برداری کنند و مطالب درسی را جدول بندی کنند. تقسیم کارهای بزرگ به کوچک و پیش رفتن با برنامه به افزایش انگیزه درسی کمک می‌کند.

 

درک کردن مطالب درسی:

دانش آموزان باید سعی کنند مطالب درسی را حفظ نکنند. آن‌ها با کمک معلم خود می‌توانند با کمک گرفتن از انواع روش‌های تدریس، مطالب را عمقی یاد بگیرند و درک کنند. یادگیری مفهومی کمک می‌کند تا مطالب بهتر در ذهن دانش آموزان بماند.

 

روش‌های ایجاد انگیزه در دانش آموزان ابتدایی

دانش آموزانی که انگیزه درونی بیشتری دارند، دارای حس رضایت و کفایت بیشتر هستند. در ادامه شما را با روش‌های ایجاد انگیزه در دانش آموزان آشنا می‌کنیم.

 

اهمیت انگیزه درسی دانش آموزان

 

تمرکز بر روی علایق کودکان و دانش آموزان ابتدایی:

یکی از راهکارهای افزایش انگیزه درسی این است که بر روی علایق دانش آموزان تمرکز کنید. همچنین به آن‌ها کمک کنید تا بتوانند موضوعاتی را که دوست دارند کشف کنند. وقتی دانش آموزان ابتدایی با علایق خود آشنا شوند، فرایند یادگیری آن‌ها بهتر پیش می‌رود.

 

استفاده از بازی در کنار یادگیری:

بازی به عنوان یک ابزار آموزشی کمک می‌کند تا دانش آموزان و فراگیران بهتر مطالب درسی را یاد بگیرند. بازی در کنار فرایند یادگیری؛ علاوه بر عمیق‌تر کردن یادگیری؛ انگیزه درسی دانش آموزان را هم افزایش می‌دهد. یادگیری مبتنی بر بازی یک روش نوین تدریس است که معلمان و والدین می‌توانند به کمک آن انگیزه یادگیری را در دانش آموزان و فرزندان خود بالا ببرند.

 

تغییر فضای یادگیری و مطالعه:

یکی دیگر از راهکارهای مناسب افزایش انگیزه درسی تغییر دادن فضای یادگیری آن‌ها است. مطالعه و یادگیری علاوه بر بالا بردن مهارت‌های دانش آموزان و فراگیران عملکرد آن‌ها را هم در کلاس تقویت می‌کند. تغییر محیط و اجازه فعالیت به دانش آموزان خارج از برنامه آن‌ها به افزایش انگیزه در آن‌ها و یادگیری بیشتر کمک می‌کند.

 

استفاده از انواع سبک‌های یادگیری:

سبک یادگیری هر دانش آموز ابتدایی با دیگر دانش آموزان متفاوت است. برای اینکه فرایند یادگیری در دانش آموزان ابتدایی بهتر انجام شود و انگیزه درسی در آن‌ها افزیش پیدا کند؛ معلمان می‌توانند بر اساس سبک یادگیری دانش آموزان؛ از انواع روش‌های یادگیری و آموزش استفاده کنند. به طور مثال دسته ای از دانش آموزان به صورت دیداری و تصویری بهتر مطالب درسی را یاد می‌گیرند.

 

تمرکز بر روی نقاط قوت دانش آموزان:

یکی دیگر از راهکارهای افزایش انگیزه درسی دانش آموزان تمرکز بر روی نقاط قوت آن‌ها است. وقتی بر روی نقاط قوت دانش آموز تمرکز می‌کنید، باعث ایجاد انگیزه در او می‌شود و برای یادگیری بیشتر تلاش می‌کند.

 

عوامل موثر در ایجاد انگیزه در دانش آموزان

یک سری از عوامل و فاکتورها هستند که در ایجاد انگیزه درسی دانش آموزان تاثیرگذار هستند. در ادامه مطلب از بلدیاب وب سایت تدریس خصوصی شما را با این عوامل آشنا می‌کنیم.

 

عامل هدف در افزایش انگیزه دانش آموزان:

وقتی دانش آموزان هدف داشته باشند، این هدفمند بودن به پیشرفت تحصیلی آن‌ها کمک زیادی می‌کند. بسته به این که هدف دانش آموزان راحت باشد یا سخت، میزان انگیزه در آن‌ها متفاوت است. اگر راه رسیدن به هدفشان کمی سخت و رسیدن به آن در آینده نزدیک امکان پذیر باشد، باعث افزایش انگیزه درسی و تلاش بیشتر دانش آموزان می‌شود.

 

عامل علاقه در افزایش انگیزه درسی دانش آموزان:

یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در فرایند یادگیری و افزایش انگیزه، علاقه دانش آموزان است. میزان علاقه دانش آموزان به دروس هر چقدر بیشتر باشد; علاوه بر یادگیری عمیق تر; باعث افزایش انگیزه بیشتر در آن‌ها خواهد شد.

 

عامل خودپنداره‌ها در افزایش انگیزه دانش آموزان:

اینکه دانش آموزان نسبت به توانایی‌ها و استعداد‌های خود چه تصوری دارند در موفقیت و یادگیری آن‌ها مهم است. هرچقدر دانش آموزان میزان توانایی‌ها و استعداد‌های خود را تغییرپذیر و قابل تغییر بدانند، علاوه بر افزایش انگیزه در آن‌ها باعث موفقیت و پیشرفت تحصیلی آن‌ها هم می‌شود. معلمان در مدارس می‌توانند بر روی حس خودکارآمدی دانش آموزان کارکنند. معلمان می‌توانند توانایی‌های دانش آموزان را به چالش بکشند تا تلاش بیشتری کنند.

تقویت انگیزه درونی دانش آموزان منجر به پیشرفت تحصیلی بیشتر آن‌ها می‌شود. گاهی لازم است برای پرورش خلاقیت و شکوفا کردن توانایی‌های دانش آموزان، از تدریس خصوصی در منزل و معلم خصوصی کمک بگیرید. تدریس خصوصی در منزل کمک می‌کند تا تمام وقت معلم برای دانش آموز صرف شود و علاوه بر ایجاد انگیزه در او و پرورش مهارت ها، در یادگیری مطالب بهتر عمل می‌کند.

 

جمع بندی

انگیزه درسی دانش آموزان به موفقیت آن‌ها در یادگیری دروس و تلاش برای رسیدن به هدفشان کمک زیادی می‌کند. با کشف توانایی‌ها و شناخت سبک یادگیری دانش آموزان می‌توان میزان انگیزه را در آن‌ها بالا برد. علاوه بر مواردی که در بالا به آن‌ها اشاره شد والدین، مدرسه و معلمان هم در ایجاد انگیزه در دانش آموزان تاثیر زیادی دارند. همچنین برای دانش آموزان بی علاقه به درس والدین می‌توانند از وب سایت‌های معتبر؛ مانند وب سایت تدریس خصوصی بلدیاب؛ کمک بگیرند. والدین می‌توانند با ثبت درخواست معلم خصوصی در وب سایت بلدیاب، به لیست مدرسین برتر این وب سایت دسترسی داشته باشند.

  • تاریخ و ساعت انتشار :
    11:40       1401/01/02
  • تعداد بازدید :
    494
  • پسندیده :

کلمات کلیدی

انگیزه درسی دانش آموزان

دانش آموزان و فراگیران

فرایند یادگیری

معلم خصوصی


دسته بندی

تدریس


درخواست معلم خصوصی یا آموزشگاه

اگر به دنبال انتخاب معلم خصوصی حرفه ای یا دوره های آموزشی در آموزشگاه های معتبر هستید؛ با ثبت اطلاعات خود در فرم درخواست معلم خصوصی یا رزرو آموزشگاه می توانید هر چه سریعتر به کمک بلدیاب کلاس خصوصی یا گروهی مناسب خود را بیابید. (مشاهده فرم درخواست)

اجاره فضای آموزشی خصوصی و گروهی

اگر برای برگزاری کلاس های خصوصی, نیمه خصوصی یا گروهی خود نیاز به فضای آموزشی دارید، سایت بلدیاب امکانی برای شما فراهم کرده تا بتوانید با توجه به شرایط تدریس تان، اقدام به اجاره فضای آموزشی مناسب خود نمایید. (مشاهده مکان های آموزشی)

بلدیاب چگونه کار میکنید؟

سایت بلدیاب با معرفی و تبلیغ دوره های آموزشی مدرسین خصوصی و آموزشگاهای کل کشور فضایی را فراهم نموده تا کاربرانی که نیاز به دوره های آموزشی مختلف دارند با یک جست و جوی ساده در بلدیاب بتوانند مدرس یا آموزشگاه مناسب خود را بیابند و اطلاعات تماس آنها را مشاهده کنند. (درخواست دوره های آموزشی)

‌شرایط همکاری با بلدیاب

مدرسین خصوصی و آموزشگاه داران محترم می توانند برای تبلیغ دوره های آموزشی خود و جذب شاگرد برای کلاس های خصوصی و گروهی ، در هر زمینه ای (درسی، فنی، هنری، ورزشی، مالی ، حسابداری، کسب و کار و ... ) در سایت بلدیاب ثبت نام کنند و از خدمات آن استفاده نمایند. (ثبت نام و همکاری)

راهنمای تصویری استفاده از سایت بلدیاب

اگر مدرس خصوصی هستید یا آموزشگاه دارید بهتر است قبل از ثبت دوره های آموزشی خود از راهنمای بلدیاب استفاده کنید تا در معرفی دوره های خود و جذب شاگرد یا هنرجو موفق تر عمل کنید. (مشاهده راهنمای بلدیاب)

Baladyab اسماعیل محمدی

" اگر به دنبال دوره‌های آموزشی در هر زمینه ای به صورت خصوصی یا نیمه خصوصی هستید، یا می‌خواهید از دوره‌های برگزار شده توسط آموزشگاه‌های استان خود باخبر شوید، در وب سایت بلدیاب می‌توانید اساتید و آموزشگاه‌های که دوره شما را برگزار میکنند را پیدا کنید، در صورت نیاز با آنها تماس بگیرید و به صورت حضوری با آنها کلاس برگزار کنید. "

شما هم می توانید نظر خود را درباره سایت بلدیاب ثبت کنید.