تبلیغات
شما

عوامل تاثیرگذار بر انتخاب رشته دانش آموزان

عوامل تاثیرگذار بر انتخاب رشته دانش آموزان

انتخاب رشته دانش آموزان آیا مهم است؟ در پاسخ سوال باید بگوییم که هر فرد برای ایفای نقش فردی و اجتماعی خود در طول زندگی باید دست به انتخاب بزند و متناسب با توانایی‌های ذاتی و اکتسابی خود مهارت و حرفه ای را کسب کند، تا بتواند به عنوان فردی از یک جامعه مدنی به آن جامعه ارائه خدمت کند. اولین انتخاب مهم و تاثیرگذار بر این نقش در زمان تحصیل و هنگام انتخاب رشته تحصیلی برای دانش آموزان و فراگیران اتفاق می‌افتد. پس می‌توان انتخاب رشته دانش آموزان را اولین و مهم‌ترین تصمیم گیری هر فرد دانست که آینده و سرنوشت شغلی آن‌ها را رقم می‌زند. فراموش نکنید که انتخاب یک فعالیت انسانی مهم است که مسیرهای زندگی همه را مشخص می‌کند. در این مقاله از وب سایت تدریس خصوصی بلدیاب به بررسی عوامل موثر برانتخاب رشته تحصیلی دانش آموزان می‌پردازیم.

 

تاثیر مشاوره تحصیلی بر انتخاب رشته دانش آموزان

هر دانش آموز با توجه به نظام آموزشی دوران تحصیل خود در دوره متوسطه اول یا دوم نسبت به انتخاب رشته تحصیلی خود اقدام می‌کند. والدین و مربیان دانش آموزان و فراگیران بیشترین تاثیر را بر انتخاب رشته دانش آموزان دارند. آن‌ها می‌توانند با راهنمایی و مشاوره خود انتخاب رشته را برای دانش آموزان تسهیل کنند که به این فرآیند مشاوره یا هدایت تحصیلی می‌گویند. مشاوره تحصیلی اهمیت بسزایی در انتخاب رشته دانش آموزان دارد؛ چرا که موجب آشنایی دانش آموزان با رشته ها، شاخه‌ها و شغل‌های مورد نیاز می‌شود. همچنین مشاوره کمک می‌کند تا آن‌ها توانایی‌ها و علایق خود را بشناسند و بر اساس ویژگی‌های شخصیتی خود نسبت به انتخاب رشته اقدام نمایند.

مشاوره تحصیلی در جهت شناخت توانایی‌ها و ویژگی‌های شخصیتی دانش آموزان به وجود آمده است. می‌تواند با آگاهی دادن به دانش آموزان و فراگیران در انتخاب رشته، مسیر و آینده شغلی آن‌ها را مشخص کند. از طرفی یکی از اهداف مشاوره تحصیلی بر اساس سیاست‌های توسعه کشور بوده و هدایت متوازن دانش آموزان یکی از وظایف مهم مشاور تحصیلی است.

 

چه عواملی در یک انتخاب رشته موفق موثرند؟

با توجه به پژوهش‌ها و تحقیقاتی که در زمینه عوامل موثر بر انتخاب رشته دانش آموزان انجام گرفته می‌توان گفت که در هر دوران از مقطع تحصیلی شرایط محیطی و اجتماعی دانش آموزان و فراگیران و نوع فرآیند یادگیری تاثیر بسزایی در ایجاد تمایلات روحی و جسمانی دانش آموزان نسبت به یک رشته تحصیلی خاص دارد. اگر بخواهیم عوامل تاثیرگذار برانتخاب رشته تحصیلی را به صورت یک لیست بیان کنیم شامل موارد زیر است:

  • استعداد و توانایی ذاتی دانش آموزان
  • علاقه و تمایلات خلقی دانش آموزان
  • توانایی روحی و جسمانی دانش آموزان
  • خواسته و نظر والدین و خانواده دانش آموزان
  • نظر و راهنمایی معلمان و مشاوران تحصیلی مدرسه
  • تاثیرپذیری و الگوبرداری دانش آموزان از همکلاسی‌های خود
  • درآمدزایی و بازارکار رشته تحصیلی انتخابی

 

عوامل موثر در انتخاب رشته پایه نهم

براساس تغییراتی که در نظام آموزشی کشور صورت گرفته است انتخاب رشته دوران متوسطه می‌بایست در پایه نهم انجام شود. بر اساس نظام آموزشی فعلی عوامل تاثیر گذار برانتخاب رشته دانش آموزان فارق از مطالب عنوان شده در خصوص ویژگی‌های ذاتی و اکتسابی دانش آموزان، به صورت آیین نامه ای تدوین شده است. مشاوران تحصیلی با توجه به این شرایط می‌بایست نسبت به آگاهی دادن والدین و دانش آموزان در طول تحصیلات پایه اول دوران متوسطه اقدام نمایند. تا در زمان پرکردن فرم هدایت تحصیلی ابهامی برای انتخاب رشته دانش آموزان وجود نداشته باشد. در ادامه به فاکتورهایی که بر انتخاب رشته تحصیلی دانش آموزان در پایه نهم تاثیرگذار است و مدنظر قرار می‌گیرد؛ می‌پردازیم.

 

اهمیت انتخاب رشته دانش آموزان

 

عملکرد تحصیلی دانش آموزان:

اولین و مهم‌ترین موردی که برانتخاب رشته دانش آموزان تاثیر می‌گذارد بررسی عملکرد دانش آموزان در طول تحصیلات سه پایه هفتم، هشتم و نهم است. همچنین 35 نمره از 100 نمره ارزیابی هدایت تحصیلی را شامل می‌شود. از همین رو اهمیت درس خواندن دانش آموزان و فرایند یادگیری و آموزش از پایه هفتم تا نهم واضح و مبرهن است.

 

ارزیابی‌های مشاوره ای سامانه همگام:

دومین فاکتور موثر بر انتخاب رشته دانش آموزان به آزمون هایی مربوط می‌شود که براساس آن توانایی و سلامت روانی دانش آموزان و فراگیران، مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. با ورود به سامانه همگام در زمان مشخص نسبت به شرکت در این آزمون‌ها می‌بایست اقدام نمایند. از 100 نمره ارزیابی هدایت تحصیلی این بخش 30 نمره را به خود اختصاص داده است.

 

نظر و خواسته دانش آموزان:

با توجه به اینکه علاقه سهم مهمی در موفقیت افراد ایفا می‌کند؛ دانش آموزان با پرکردن فرم‌های نظرسنجی، رشته تحصیلی مورد علاقه خود را مشخص می‌نمایند. در نهایت 10 نمره از 100 نمره ارزیابی هدایت تحصیلی را کسب می‌نمایند.

 

نظر و خواسته والدین در انتخاب رشته دانش آموزان:

با توجه به اینکه والدین دانش آموز اصلی‌ترین شناخت را از فرزند خود دارند و از تمام علایق و استعدادهای آن مطلع هستند; می‌توانند تمایل خود را در خصوص رشته تحصیلی انتخابی دانش آموز در فرم هدایت تحصیلی اعلام نمایند. نظر والدین 5 نمره از 100 نمره ارزیابی هدایت تحصیلی را به خود اختصاص می‌دهد.

 

نظر معلمان دانش آموزان:

بیشترین ارتباط بعد از والدین در طول دوران تحصیل، ارتباط مستقیم معلمان با دانش آموزان است. این ارتباط موجب می‌شود معلم بیشترین شناخت را از استعداد و توانایی دانش آموزان داشته باشد. از این رو 10 نمره از ارزیابی هدایت تحصیلی دانش آموزان را معلمان تعیین می‌کنند.

 

نظر مشاوره تحصیلی در انتخاب رشته دانش آموزان:

آخرین مرحله تاثیرگذار برانتخاب رشته دانش آموزان در پایه نهم نظر نهایی مشاوره تحصیلی مدرسه است.که مشاور با بررسی موارد ذکر شده و همچنین همفکری با والدین و معلمان تصمیم گیری نهای را انجام می‌دهد. 10 نمره پایانی ارزیابی هدایت تحصیلی با این تصمیم گیری مشخص می‌شود.

 

جمع بندی

اگر چه بحث و تحقیق در خصوص عوامل موثر برانتخاب رشته دانش آموزان را نمی‌توان در یک مقاله گنجاند؛ ولی در این مقاله سعی برآن شد که تمامی عوامل موثر بر فرآیند انتخاب رشته مطرح شود. علاقه، شناخت، امکانات مراکز آموزشی، هدف دانش آموزان، توانایی علمی و آزادی عمل دانش آموزان مواردی هستند که بر روی انتخاب رشته تاثیرزیادی دارند. کمک گرفتن از معلم خصوصی و کلاس‌های تدریس خصوصی باعث می‌شود فرایند یادگیری و آموزش در دانش آموزان بهتر پیش برود. همچنین باعث می‌شود پایه علمی و درسی قوی‌تری داشته باشند. با مراجعه به وب سایت بلدیاب می‌توانید برای استفاده از کلاس‌های خصوصی درخواست معلم خصوصی را ثبت کنید تا به لیست اساتید و مدرسین برتر بلدیاب دسترسی داشته باشید.

  • تاریخ و ساعت انتشار :
    14:31       1402/01/15
  • تعداد بازدید :
    338
  • پسندیده :

کلمات کلیدی

انتخاب رشته دانش آموزان

مشاوره تحصیلی

انتخاب رشته تحصیلی

دانش آموزان و فراگیران


دسته بندی

تدریس


درخواست معلم خصوصی یا آموزشگاه

اگر به دنبال انتخاب معلم خصوصی حرفه ای یا دوره های آموزشی در آموزشگاه های معتبر هستید؛ با ثبت اطلاعات خود در فرم درخواست معلم خصوصی یا رزرو آموزشگاه می توانید هر چه سریعتر به کمک بلدیاب کلاس خصوصی یا گروهی مناسب خود را بیابید. (مشاهده فرم درخواست)

اجاره فضای آموزشی خصوصی و گروهی

اگر برای برگزاری کلاس های خصوصی, نیمه خصوصی یا گروهی خود نیاز به فضای آموزشی دارید، سایت بلدیاب امکانی برای شما فراهم کرده تا بتوانید با توجه به شرایط تدریس تان، اقدام به اجاره فضای آموزشی مناسب خود نمایید. (مشاهده مکان های آموزشی)

بلدیاب چگونه کار میکنید؟

سایت بلدیاب با معرفی و تبلیغ دوره های آموزشی مدرسین خصوصی و آموزشگاهای کل کشور فضایی را فراهم نموده تا کاربرانی که نیاز به دوره های آموزشی مختلف دارند با یک جست و جوی ساده در بلدیاب بتوانند مدرس یا آموزشگاه مناسب خود را بیابند و اطلاعات تماس آنها را مشاهده کنند. (درخواست دوره های آموزشی)

‌شرایط همکاری با بلدیاب

مدرسین خصوصی و آموزشگاه داران محترم می توانند برای تبلیغ دوره های آموزشی خود و جذب شاگرد برای کلاس های خصوصی و گروهی ، در هر زمینه ای (درسی، فنی، هنری، ورزشی، مالی ، حسابداری، کسب و کار و ... ) در سایت بلدیاب ثبت نام کنند و از خدمات آن استفاده نمایند. (ثبت نام و همکاری)

راهنمای تصویری استفاده از سایت بلدیاب

اگر مدرس خصوصی هستید یا آموزشگاه دارید بهتر است قبل از ثبت دوره های آموزشی خود از راهنمای بلدیاب استفاده کنید تا در معرفی دوره های خود و جذب شاگرد یا هنرجو موفق تر عمل کنید. (مشاهده راهنمای بلدیاب)

Baladyab اسماعیل محمدی

" اگر به دنبال دوره‌های آموزشی در هر زمینه ای به صورت خصوصی یا نیمه خصوصی هستید، یا می‌خواهید از دوره‌های برگزار شده توسط آموزشگاه‌های استان خود باخبر شوید، در وب سایت بلدیاب می‌توانید اساتید و آموزشگاه‌های که دوره شما را برگزار میکنند را پیدا کنید، در صورت نیاز با آنها تماس بگیرید و به صورت حضوری با آنها کلاس برگزار کنید. "

شما هم می توانید نظر خود را درباره سایت بلدیاب ثبت کنید.