تبلیغات
شما

آزمون هدایت تحصیلی دبیرستان چیست؟

آزمون هدایت تحصیلی دبیرستان چیست؟

آزمون هدایت تحصیلی که در پایه نهم از دانش آموزان و فراگیران گرفته می‌شود به آن‌ها در انتخاب رشته بر اساس استعدادها، توانایی‌ها و علاقه آن‌ها کمک فراوانی می‌کند. می‌توان گفت یکی از حساس‌ترین و مهمترین مراحل تحصیلی دانش آموزان; که مسیر رسیدن آن‌ها را به دانشگاه و بازار کار فراهم می‌کند; آزمون هدایت تحصیلی است. این آزمون کمک می‌کند تا دانش آموزان علاوه بر آشنا شدن با علایق، استعدادها و تواناهایی‌های خود؛ با انواع رشته‌های تحصیلی، گرایش‌ها و شغل‌های مربوط به آن هم؛ آشنا شوند.

هنگام انتخاب رشته دانش آموزان و فراگیران، عوامل درونی و عوامل بیرونی تاثیر زیادی بر روی انتخاب آن‌ها دارد. این آزمون و کمک گرفتن از مشاور به آن‌ها کمک زیادی می‌کند. با مراجعه به وب سایت‌های معتبر؛ مانند وب سایت بلدیاب؛ دانش آموزان و والدین آن‌ها می‌توانند با ارائه نتیجه آزمون؛ از مشاوران و اساتید برتر این مجموعه کمک بگیرند. در ادامه مطلب از وب سایت انتخاب معلم خصوصی بلدیاب، شما را با اهداف و عوامل تاثیر گذار آزمون هدایت تحصیلی آشنا می‌کنیم.

 

آزمون هدایت تحصیلی چیست؟

به روند مشاوره و راهنمایی به دانش آموزان و فراگیران در مقطع نهم؛ که به صورت آگاهانه؛ بعد از آشنایی با رشته‌ها و مشاغل آن ها؛ رشته تحصیلی خود را انتخاب می‌کنند؛ هدایت تحصیلی می‌گویند. دانش آموزان با شرکت در آزمون هدایت تحصیلی با ویژگی‌های شخصیتی، میزان توانایی‌ها و استعداد‌های خود آشنا می‌شوند.

 

اهداف هدایت تحصیلی در انتخاب رشته دانش آموزان و فراگیران:

  • کشف و شناسایی ویژگی‌های شخصیتی، علایق، توانایی‌ها و استعداد‌های دانش آموزان
  • راهنمایی و هدایت دانش آموزان در انتخاب رشته اگاهانه، متناسب با استعداد‌های آن ها
  • راهنمایی دانش آموزان بر اساس سیاست‌های آموزشی کشور در زمینه انتخاب رشته و رفتن به دنبال علایق خود
  • هدایت دانش آموزان به صورت متوازن به شاخه‌ها و رشته‌های تحصیلی مختلف
  • آشنایی دانش آموزان و فراگیران با مشاغل هر رشته تحصیلی

در فرایند هدایت تحصیلی نمره دانش آموزان از 100 حساب می‌شود. نمرات درسی دانش آموزان امتیاز 35 را دارد. 65 امتیاز دیگر که بر اساس آزمون هدایت تحصیلی است شامل تست استعداد 15 امتیاز، نظر دبیران دروس مرتبط 10 امتیاز، تست تمایل شغلی و تحصیلی 15 امتیاز، نظر مشاوره مدرسه 10 امتیاز و نظر والدین دانش آموزان 5 امتیاز است. در اصل آزمون هدایت تحصیلی که شامل تست استعداد و تمایل شغلی و تحصیلی دانش اموزان است، 30 امتیاز دارد. البته عوامل مختلفی بر روی نتیجه فرایند هدایت تحصیلی دانش آموزان و انتخاب رشته آن‌ها تاثیر دارد، که در ادامه شما را با آن‌ها آشنا می‌کنیم. یکی از موارد مهم در امتیاز نهایی فرایند هدایت تحصیلی، سوابق و نمرات درسی دانش آموزان در پایه‌های هفتم، هشتم و نهم است.

والدین; می‌توانند برای یادگیری بهتر مطالب درسی، بازدهی بیشتر و موفقیت آن ها; از معلم خصوصی و جلسات تدریس خصوصی; کمک بگیرند. با انتخاب معلم خصوصی و تدریس خصوصی، دانش آموزان مطالب درسی را بهتر یاد می‌گیرند و در امتحانات موفق‌تر خواهند بود. در نتیجه طی فرایند هدایت تحصیلی، نمره سوابق درسی آن‌ها بالاترین نمره خواهد بود. والدین دانش آموزان می‌توانند با ثبت درخواست معلم خصوصی در وب سایت بلدیاب، به لیست اساتید و مدرسین برتر این مجموعه دسترسی داشته باشند.

 

عوامل تاثیرگذار بر فرآیند هدایت تحصیلی

دانش آموزان و فراگیران بعد از تحصیل در پایه نهم باید انتخاب رشته کنند، که در سیستم آموزشی امر مهمی است. در پایه نهم بر اساس سیستم آموزش و پرورش؛ از دانش آموزان آزمون هدایت تحصیلی گرفته می‌شود؛ تا بیشتر با استعدادها، علایق و توانایی‌های فردی خود آشنا شوند و در هنگام انتخاب رشته تحصیلی؛ انتخاب آگاهانه ای داشته باشند. در بالا به نوع امتیاز دهی فرایند هدایت تحصیلی و میزان امتیازات آن اشاره شد ولی نکته مهم این است که بر این فرایند عوامل بیرونی وعوامل درونی تاثیرگذار هستند. هر کدام می‌توانند به صورت مستقیم یا غیر مستقیم بر روی انتخاب رشته دانش آموزان و فراگیران تاثیر داشته باشند.

 

اهمیت آزمون هدایت تحصیلی

 

عوامل بیرونی تاثیرگذار:

عوامل بیرونی که بر روی نتایج آزمون هدایت تحصیلی و انتخاب رشته تحصیلی دانش آموزان تاثیر گذار هستند، شامل موارد زیر است:

  • افراد تاثیر گذار در زندگی دانش آموزان
  • بازار کار
  • نوع محیط آموزشی
  • خانواده
  • وسایل و رسانه‌های ارتباط جمعی
  • ظرفیت پذیرش رشته‌ها و دانشگاه ها
  • گروه همسالان
  • پیشرفت تکنولوژی

 

عوامل درونی تاثیرگذار بر روی هدایت تحصیلی:

علاوه بر عوامل بیرونی که برروی فرایند و آزمون تحصیلی تاثیر گذار بودند، عوامل درونی هم تاثیرگذار هستند که شامل موارد زیر است:

  • جنسیت دانش آموزان
  • توانایی و مهارت دانش آموزان
  • استعداد و هوش
  • میزان تمایل و علاقه
  • ویژگی‌های شخصیتی دانش آموزان
  • خودباوری و تجربیات دانش آموزان
  • اهداف و ارزش‌های آن ها
  • دلایل به روز شدن هدایت تحصیلی

شما را با عوامل تاثیرگذار بر روی فرایند هدایت تحصیلی و انتخاب رشته آشنا کردیم. توصیه ما به شما این است که علاوه بر فراهم کردن محیط آرام و به دور از تنش در خانه برای دانش آموزان و فراهم کردن امکانات آموزشی مناسب در مدرسه، برای ادامه تحصیل دانش آموزان در رشته تحصیلی انتخابی حتما از مشاور کمک بگیرید. در مشاوره با بررسی نتیجه آزمون هدایت تحصیلی دانش آموز، مشاور کمک می‌کند تا بهترین انتخاب ممکن را داشته و در رشته تحصیلی انتخابی موفق باشد.

 

تست انتخاب رشته:

علاوه بر آزمون هدایت تحصیلی که در پایه نهم بنا بر تصمیم آموزش و پرورش از دانش آموزان گرفته می‌شود و بر اساس آن دانش آموزان راهنمایی و هدایت می‌شوند، می‌توان از تست‌های انتخاب رشته هم استفاده کرد. تست‌های انتخاب رشته تنوع زیادی دارد که می‌توان گفت جهت انتخاب رشته تحصیلی اولین تست هوش، تست شخصیت شناسی MBTI است. بعد از پاسخ دهی به سوالات، تیپ شخصیتی شما را مشخص می‌کند و بر اساس ویژگی‌های شخصیتی بیان می‌کند که چه شغل هایی برای شما مناسب است. تست NEO، تست هالند و تست دیسک نمونه‌های دیگری از انواع تست انتخاب رشته است که می‌توان برای تعیین رشته تحصیلی دانش آموزان و همچنین انتخاب رشته دانشگاهی از آن‌ها کمک گرفت.

 

جمع بندی

هدف از آزمون هدایت تحصیلی در پایه نهم، راهنمایی و هدایت دانش آموزان و فراگیران برای داشتن انتخاب رشته آگاهانه است. سوابق تحصیلی دانش آموزان در سه پایه هفتم، هشتم و نهم؛ راهنمایی‌های دبیران مدرسه و کمک گرفتن از وب سایت‌های معتبر جهت مشاوره؛ از سردرگمی دانش آموزان و والدین آن‌ها جلوگیری می‌کند. با ثبت درخواست در وب سایت بلدیاب می‌توانید جهت انتخاب رشته از مدسین و اساتید این وب سایت کمک بگیرید.

  • تاریخ و ساعت انتشار :
    10:01       1401/03/10
  • تعداد بازدید :
    561
  • پسندیده :

کلمات کلیدی

آزمون هدایت تحصیلی

رشته تحصیلی

انتخاب رشته


دسته بندی

تدریس


درخواست معلم خصوصی یا آموزشگاه

اگر به دنبال انتخاب معلم خصوصی حرفه ای یا دوره های آموزشی در آموزشگاه های معتبر هستید؛ با ثبت اطلاعات خود در فرم درخواست معلم خصوصی یا رزرو آموزشگاه می توانید هر چه سریعتر به کمک بلدیاب کلاس خصوصی یا گروهی مناسب خود را بیابید. (مشاهده فرم درخواست)

اجاره فضای آموزشی خصوصی و گروهی

اگر برای برگزاری کلاس های خصوصی, نیمه خصوصی یا گروهی خود نیاز به فضای آموزشی دارید، سایت بلدیاب امکانی برای شما فراهم کرده تا بتوانید با توجه به شرایط تدریس تان، اقدام به اجاره فضای آموزشی مناسب خود نمایید. (مشاهده مکان های آموزشی)

بلدیاب چگونه کار میکنید؟

سایت بلدیاب با معرفی و تبلیغ دوره های آموزشی مدرسین خصوصی و آموزشگاهای کل کشور فضایی را فراهم نموده تا کاربرانی که نیاز به دوره های آموزشی مختلف دارند با یک جست و جوی ساده در بلدیاب بتوانند مدرس یا آموزشگاه مناسب خود را بیابند و اطلاعات تماس آنها را مشاهده کنند. (درخواست دوره های آموزشی)

‌شرایط همکاری با بلدیاب

مدرسین خصوصی و آموزشگاه داران محترم می توانند برای تبلیغ دوره های آموزشی خود و جذب شاگرد برای کلاس های خصوصی و گروهی ، در هر زمینه ای (درسی، فنی، هنری، ورزشی، مالی ، حسابداری، کسب و کار و ... ) در سایت بلدیاب ثبت نام کنند و از خدمات آن استفاده نمایند. (ثبت نام و همکاری)

راهنمای تصویری استفاده از سایت بلدیاب

اگر مدرس خصوصی هستید یا آموزشگاه دارید بهتر است قبل از ثبت دوره های آموزشی خود از راهنمای بلدیاب استفاده کنید تا در معرفی دوره های خود و جذب شاگرد یا هنرجو موفق تر عمل کنید. (مشاهده راهنمای بلدیاب)

Baladyab اسماعیل محمدی

" اگر به دنبال دوره‌های آموزشی در هر زمینه ای به صورت خصوصی یا نیمه خصوصی هستید، یا می‌خواهید از دوره‌های برگزار شده توسط آموزشگاه‌های استان خود باخبر شوید، در وب سایت بلدیاب می‌توانید اساتید و آموزشگاه‌های که دوره شما را برگزار میکنند را پیدا کنید، در صورت نیاز با آنها تماس بگیرید و به صورت حضوری با آنها کلاس برگزار کنید. "

شما هم می توانید نظر خود را درباره سایت بلدیاب ثبت کنید.