تبلیغات
شما

نکات مهم برای انتخاب رشته تحصیلی در دبیرستان

نکات مهم برای انتخاب رشته تحصیلی در دبیرستان

انتخاب رشته تحصیلی برای دانش‌ آموزان و فراگیران یکی از انتخاب‌های مهم همراه با چالش زیاد است. دانش ‌آموزان بر اساس نیاز جامعه، آینده شغلی رشته موردنظر و استعداد و علاقه باید در پایه نهم دبیرستان انتخاب رشته کنند. در انتخاب رشته تحصیلی گزینه خیلی مهم توجه به علایق فردی و روحیات هر دانش آموز است که باید در نظر گرفته شود. انجام تست‌های استاندارد در مدرسه و کمک گرفتن از مشاور کمک می‌کند تا این فرایند درست و اصولی پیش رود. در ادامه مطلب از وب سایت تدریس خصوصی بلدیاب، شما را با نکات مهم در انتخاب رشته دانش آموزان در دبیرستان آشنا می‌کنیم.

 

عوامل تاثیرگذار و نکات مهم بر روی انتخاب رشته تحصیلی در دبیرستان

هنگام انتخاب رشته تحصیلی دانش آموزان و فراگیران، عواملی بر روی این فرایند تحصیلی مهم تاثیرگذار هستند. این عوامل عبارتند از:

 

شخصیت فرد:

بر روی رفتار و نگرش هر فرد شخصیت تاثیر زیادی دارد. تیپ شخصیتی یکی از عواملی است که بر روی انتخاب رشته دبیرستان تاثیرگذار است. دانش آموز با فن بیان خوب و حافظه عالی می‌تواند در آینده وکیل خوبی باشد. ناگفته نماند با پرورش ویژگی شخصیتی در دانش آموزان و فراگیران در صورت علاقه، می‌توان آن‌ها را برای شغل دوم آماده کرد.

 

علاقه:

اصولا برای انجام هر کاری یکی از عوامل تاثیرگذار، علاقه فردی است. در امر انتخاب رشته دبیرستان علاقه فردی دانش آموزان تاثیرگذار و مهم است و بر روی کیفیت تحصیل دانش آموزان و به تبع آینده شغلی آن‌ها تاثیر خواهد داشت.

 

هدف و شرایط روحی و جسمی:

یکی از عوامل موفقیت در هر فرد داشتن هدف است. انتخاب هدف توسط دانش آموزان به آن‌ها در رسیدن به جایگاه اجتماعی خوب کمک می‌کند و باعث می‌شود تلاش مضاعف داشته باشند. عامل مهم دیگر در انتخاب رشته تحصیلی شرایط روحی و جسمی هر دانش آموز است. دانش آموزی که ترس از خون دارد؛ مطمئناً نمی‌تواند در رشته‌های پزشکی موفق باشد. دانش آموزان و فراگیران باید با شغل‌ها و شرایط آن‌ها آشنا باشند; تا در نهایت انتخاب درستی کنند.

 

استعداد:

از عوامل تاثیرگذار در انتخاب رشته دبیرستان، استعداد هر دانش آموز است. نتایج آزمون هدایت تحصیلی که تعیین کننده توانایی‌های هر دانش آموز است و ضریب هوشی آن ها، اهمیت زیادی دارد. در انتخاب رشته بین علاقه و استعداد باید تعادل برقرار باشد؛ تا موفقیت حاصل شود.

در کنار عوامل گفته شده بازارکار هر رشته و نمرات دوران تحصیل هم بر روی فرایند انتخاب رشته تاثیرگذار هستند. همچنین عوامل محیطی هم بر روی فرایند انتخاب رشته تاثیر می‌گذارند.

 

شرایط انتخاب رشته در پایه نهم

برای انتخاب رشته تحصیلی در دبیرستان در پایه نهم، باید دانش آموزان تصمیم سرنوشت ساز را بگیرند. انتخاب رشته و مشاوره تحصیلی اهمیت زیادی دارند. مهمترین نکته در درجه اول زمان تعیین شده برای انتخاب رشته است. بعد از اتمام امتحانات آخر سال نهم؛ دانش آموزان و فراگیران طبق تاریخ اعلام شده توسط آموزش و پرورش که اصولا تیرماه هر سال است؛ از طریق سایت همگام یا پادا؛ به صورت اینترنتی فرم هدایت تحصیلی را کامل و انتخاب رشته تحصیلی خود را نهایی می‌کنند.

 

اهمیت انتخاب رشته تحصیلی

 

میزان تاثیر عوامل تاثیرگذار بر روی انتخاب رشته در پایه نهم:

  • عملکرد دانش آموزان و فراگیران در آزمون‌های مشاوره ای 35 امتیاز دارد.
  • سوابق تحصیلی دانش آموزان و عملکردشان در کسب نمرات 35 امتیاز دارد.
  • نظر تمام معلمان نسبت به هر دانش آموز 10 امتیاز دارد.
  • عقیده مشاور تحصیلی شامل 10 امتیاز است.
  • نظر والدین دانش آموزان 5 امتیاز دارد.
  • میزان علاقه دانش آموزان هم 5 امتیاز دارد.

نکات انتخاب رشته در پایه نهم باید رعایت شود تا در نهایت انتخاب رشته اصولی و بر اساس خواست و استعداد دانش آموزان پیش برود. نکات و عوامل تاثیرگذار در انتخاب رشته پایه نهم به صورت خلاصه شامل موارد زیر است:

 

انجام مشاوره و کمک گرفتن از مشاوره تحصیلی:

یکی از فاکتورهایی که می‌تواند دانش آموزان و فراگیران را از سردرگمی، شک و تردید خارج کند; کمک گرفتن از مشاور با تجربه و با مهارت بالا است که می‌تواند به شما در انتخاب رشته تحصیلی درست کمک کند.

 

داشتن اطلاعات نسبت به دروس رشته موردنظر:

یک نکته که شاید خیلی پیش پا افتاده باشد؛ توجه به دروس هر رشته در مقطع دبیرستان است. با توجه به قوی بودن دانش آموزان در یک سری دروس یا ضعف در درسی، می‌تواند به داشتن بهترین انتخاب رشته کمک کند.

 

داشتن حد نصاب لازم برای ورود به رشته موردنظر:

برای اینکه دانش آموزان بتوانند در فرایند انتخاب رشته موفق باشند؛ باید حدنصاب لازم را برای هر رشته بدانند. حد نصاب رشته ریاضی، رشته تجربی، رشته علوم انسانی و معارف باید یکدیگر متفاوت است. دانش آموزان باید به این نکته مهم توجه داشته باشند.

 

نسبت به انتخاب دوستان و همکلاسی‌ها بی تفاوت و الگوسازی نکنند:

در شرایط انتخاب رشته دبیرستان، پایه نهم دانش آموزان باید نسبت به انتخاب دوستان و همکلاسی‌های خود بی تفاوت باشند و بر اساس میزان علاقه، استعداد و توانایی‌های خود تصمیم گیری کنند. همچنین موفقیت اقوام یا دوستان در هر رشته ای نباید ملاک شما برای انتخاب رشته باشد. الگوسازی تنها بر اساس موفق بودن شخصی در آن رشته درست نیست.

 

حذف تحمیل نظر والدین:

برای اینکه دانش آموزان بتوانند در پایه نهم انتخاب رشته درستی داشته باشند; والدین باید اجازه دهند; تا فرزندشان بدون هیچ گونه فشاری; بر اساس نتیجه هدایت تحصیلی، آزمون ها، تست هوش ریون و علاقه خود تصمیم بگیرد. تحمیل نظر والدین باعث وارد شدن ضربه روحی به دانش آموزان می‌شود.

 

شرایط رشته‌های تحصیلی دبیرستان هنگام انتخاب رشته

برای ورود دانش آموزان و فراگیران به هر رشته تحصیلی در دبیرستان باید شرایط ورود به آن رشته را داشته باشند تا فرایند انتخاب رشته تحصیلی به دلخواهشان پیش رود.

 

رشته علوم تجربی:

دانش آموزان برای انتخاب رشته تحصیلی باید به دروس شیمی و زیست علاقه زیادی داشته باشند و علاوه بر حافظه قوی جهت حفظ کردن یک سری مطالب، باید اشتیاق و کنجکاوی زیادی داشته باشند. مجموع نمرات سه سال هفتم، هشتم و نهم در درس‌های ریاضی و علوم تجربی نباید از 42 کمتر باشد. حداقل معدل در فرایند انتخاب رشته تحصیلی علوم تجربی باید 14 باشد.

 

رشته ریاضی در انتخاب رشته تحصیلی:

دانش آموزان برای انتخاب رشته ریاضی باید علاقمند به محاسبات ،فیزیک، ریاضی و تحلیل باشند. مجموع نمرات درس علوم و ریاضی آنها در سه پایه متوسطه اول باید کمتر از 42 نباشد و حداقل معدل 14 باشد.

 

رشته علوم انسانی:

استعداد و علاقه در دروس عربی، ادبیات، فلسفه و حفظیات در این رشته ملاک است. مجموع سه سال نمرات درس ادبیات فارسی، زبان، مطالعات اجتماعی و عربی کمتر از 42 نباشد و معدل حداقل 14 باشد.

رشته معارف و علوم اسلامی هم دقیقا شرایط مشابه رشته علوم انسانی را دارد.

 

جمع بندی

در این مقاله شما را با عوامل و نکات مهم در انتخاب رشته تحصیلی دانش آموزان در دبیرستان آشنا کردیم. انتخاب مهمی که بر روی آینده شغلی دانش آموزان و موفقیت آن‌ها در آینده تأثیر فراوان دارد. کمک گرفتن از مشاور و استفاده از مشاوره‌های تحصیلی، به داشتن بهترین انتخاب رشته کمک می‌کند. با مراجعه به وب سایت بلدیاب؛ علاوه بر داشتن دسترسی به لیست اساتید و مدرسین برتر این وب سایت جهت کلاس‌های تدریس خصوصی؛ می‌توانید جهت مشاوره درخواست خود را ثبت کنید.

 

  • تاریخ و ساعت انتشار :
    13:06       1401/10/07
  • تعداد بازدید :
    798
  • پسندیده :

کلمات کلیدی

انتخاب رشته تحصیلی

فرایند انتخاب رشته

انتخاب رشته دبیرستان

آینده شغلی


دسته بندی

تدریس


درخواست معلم خصوصی یا آموزشگاه

اگر به دنبال انتخاب معلم خصوصی حرفه ای یا دوره های آموزشی در آموزشگاه های معتبر هستید؛ با ثبت اطلاعات خود در فرم درخواست معلم خصوصی یا رزرو آموزشگاه می توانید هر چه سریعتر به کمک بلدیاب کلاس خصوصی یا گروهی مناسب خود را بیابید. (مشاهده فرم درخواست)

اجاره فضای آموزشی خصوصی و گروهی

اگر برای برگزاری کلاس های خصوصی, نیمه خصوصی یا گروهی خود نیاز به فضای آموزشی دارید، سایت بلدیاب امکانی برای شما فراهم کرده تا بتوانید با توجه به شرایط تدریس تان، اقدام به اجاره فضای آموزشی مناسب خود نمایید. (مشاهده مکان های آموزشی)

بلدیاب چگونه کار میکنید؟

سایت بلدیاب با معرفی و تبلیغ دوره های آموزشی مدرسین خصوصی و آموزشگاهای کل کشور فضایی را فراهم نموده تا کاربرانی که نیاز به دوره های آموزشی مختلف دارند با یک جست و جوی ساده در بلدیاب بتوانند مدرس یا آموزشگاه مناسب خود را بیابند و اطلاعات تماس آنها را مشاهده کنند. (درخواست دوره های آموزشی)

‌شرایط همکاری با بلدیاب

مدرسین خصوصی و آموزشگاه داران محترم می توانند برای تبلیغ دوره های آموزشی خود و جذب شاگرد برای کلاس های خصوصی و گروهی ، در هر زمینه ای (درسی، فنی، هنری، ورزشی، مالی ، حسابداری، کسب و کار و ... ) در سایت بلدیاب ثبت نام کنند و از خدمات آن استفاده نمایند. (ثبت نام و همکاری)

راهنمای تصویری استفاده از سایت بلدیاب

اگر مدرس خصوصی هستید یا آموزشگاه دارید بهتر است قبل از ثبت دوره های آموزشی خود از راهنمای بلدیاب استفاده کنید تا در معرفی دوره های خود و جذب شاگرد یا هنرجو موفق تر عمل کنید. (مشاهده راهنمای بلدیاب)

Baladyab اسماعیل محمدی

" اگر به دنبال دوره‌های آموزشی در هر زمینه ای به صورت خصوصی یا نیمه خصوصی هستید، یا می‌خواهید از دوره‌های برگزار شده توسط آموزشگاه‌های استان خود باخبر شوید، در وب سایت بلدیاب می‌توانید اساتید و آموزشگاه‌های که دوره شما را برگزار میکنند را پیدا کنید، در صورت نیاز با آنها تماس بگیرید و به صورت حضوری با آنها کلاس برگزار کنید. "

شما هم می توانید نظر خود را درباره سایت بلدیاب ثبت کنید.