تبلیغات
شما

معرفی زیر گروه‌های رشته تحصیلی کنکور تجربی

معرفی زیر گروه‌های رشته تحصیلی کنکور تجربی

با توجه به تغییرات انجام در کنکور 1402 زیر گروه‌های رشته تحصیلی کنکور تجربی سراسری هم تغییراتی داشتند. نقش تعیین کننده در قبولی دانش آموزان و داوطلبان در کنکور سراسری زیر گروه‌های درسی بود که داوطلبان تلاش می‌کردند؛ درسی که نمره و ضریب بالاتری در زیر گروه رشته مورد علاقه شان دارد؛ نمره بالاتری بگیرند. با توجه به حذف زیر گروه‌های رشته تحصیلی کنکور تجربی لازم است با تاثیر هر درس در میزان رتبه ای که به دست می‌آورید; آشنا شوید. در ادامه مطلب از وب سایت انتخاب معلم خصوصی بلدیاب، به معرفی تاثیر دروس در آزمون کنکور تجربی و زیر گروه‌های آن می‌پردازیم.

 

معرفی زیرگروه‌های رشته تحصیلی کنکور تجربی

رشته تجربی در بین دانش آموزان و داوطلبان کنکور متقاضی زیاد دارد و مجموعه بزرگی از رشته‌های پیرا پزشکی، پزشکی و … را شامل می‌شود که این رشته‌ها در مجموع بازار کار خوبی دارند. تا کنکور 1401 رشته تجربی دارای 5 زیرگروه بود که با حذف شدن زیر گروه‌های رشته تحصیلی کنکور تجربی 1402، هر درس ضریب ثابتی دارد. اگر علاقمند به تحصیل در رشته‌های داروسازی و پزشکی هستید، باید درس زمین شناسی را با ضریب 1 مطالعه کنید. نکته مهم دیگری که نباید فراموش کنید حذف دروس عمومی زبان انگلیسی، دین و زندگی، زبان و ادبیات فارسی و زبان عربی است. برای اینکه راحت‌تر متوجه این تغییر شوید، در ادامه شما را با زیر گروه‌های رشته تحصیلی کنکور تجربی که تا کنکور 1401 بودند آشنا و در ادامه شما را با ضرایب جدید هر درس در آزمون کنکور 1402 آشنا می‌کنیم.

 

زیر گروه‌های رشته تحصیلی کنکور تجربی:

در رشته تجربی زیر گروه‌های رشته تحصیلی کنکور تجربی به 5 دسته تقسیم می‌شدند که به شرح زیر هستند:

 

زیر گروه یک رشته تجربی:

رشته‌های مربوط به زیر گروه یک در سه مقطع دکتری، کارشناسی و کاردانی دارای رشته‌های مختلف است. اگر داوطلبان نسبت به رشته‌های پزشکی و شاخه‌های مختلف علاقه داشتند؛ باید بر روی دروس  ضریب بالا در این گروه سرمایه گذاری می‌کردند. گرفتن معلم خصوصی  و شرکت در کلاس‌های خصوصی برای رسیدن به آمادگی لازم برای کنکور در بین داوطلبان این دسته زیاد دیده می‌شد. رشته‌های مختلف این زیر گروه محبوب در بین دانش اموزان و داوطلبان شامل رشته‌های زیر است که به صورت جدول ارائه شدند:

زیر گروه یک
مقطع تحصیلی نام رشته‌های دانشگاهی
دکتری دکترای پیوسته بیوتکنولوژی، پزشکی، دکترای عمومی دامپزشکی، دندانپزشکی
کارشناسی آموزش ابتدایی،آموزش زیست شناسی،آموزش کودکان استثنایی، تکنولوژی اتاق عمل، اعضای مصنوعی، بهداشت مواد غذایی، بهداشت و بازرسی گوشت، بینایی سنجی، پرستاری، تکنولوژی پرنو درمانی، تکنولوژی پرتو شناسی، روان شناسی، زیست شناسی جانوری، زیست شناسی دریا، زیست شناسی سلولی و مولکولی، زیست شناسی گیاهی، زیست فناوری، ساخت پروتزهای دندانی، شنوایی شناسی، علوم آزماشگاهی، علوم آزمایشگاهی دامپزشکی، علوم تربیتی، علوم تغذیه، علوم و صنایع غذایی، فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتار درمانی، مامایی، هوشبری، میکروبیولوژی
کاردانی کاردانی آموزش و پرورش ابتدایی، کاردانی اتاق عمل، کاردانی بهورزی، کاردانی تکنسین سلامت دهان، کاردانی تکنولوژی پرتو درمانی، کاردانی تکنولوژی رادیولوژی دهان-فک و صورت،کاردانی دامپزشکی،کاردانی علوم ازمایشگاهی، کاردانی فوریت‌های پزشکی، کاردانی مامایی، کاردانی هوشبری

 

زیرگروه دو رشته تجربی:

زیر گروه‌های رشته تحصیلی کنکور تجربی در دسته دوم در سه مقطع دکتری، کارشناسی و کارشناسی ارشد دارای رشته‌های مختلف بوده است. یکی از رشته‌های محبوب که در بین دانش آموزان رشته تجربی جایگاه بالایی داشته و دارد، رشته داروسازی است. داوطلبانی که علاقمند به تحصیل در رشته داروسازی بودند؛ باید دروس مربوط به زیر گروه 2 با ضرایب بالا را اولویت قرار می‌دادند که یکی از دروس زمین شناسی بوده است. رشته‌های مختلف این زیر گروه محبوب در بین دانش اموزان و داوطلبان شامل رشته‌های زیر است که به صورت جدول ارائه شدند:

زیر گروه دو
مقطع تحصیلی نام رشته‌های دانشگاهی
دکتری داروسازی
کارشناسی آموزش شیمی، بهداشت عمومی، بیولوژی و کنترل ناقلین بیماری، تکنولوژی پزشکی هسته ای، شیمی کاربردی، شیمی محض، فناوری اطلاعات سلامت، مهندسی بهداشت محیط، مهندسی بهداشت حرفه ای و ایمنی کار
کاردانی کاردانی بهداشت حرفه ای، کاردانی بهداشت عمومی(گرایش بهداشت خانواده)، کاردانی بهداشت محیط، کاردانی شیمی آزمایشگاهی

 

زیر گروه سه رشته تجربی:

این زیر گروه تنها در مقطع کارشناسی شامل رشته‌های زمین شناسی و اقیانوس شناسی بوده است.

 

زیر گروه چهار رشته تحصیلی کنکور تجربی:

رشته‌های زیر گروه 4 دارای سه مقطع کارشناسی ارشدف کارشناسی و کاردانی بوده است. داوطلبانی که بیشتر علاقمند به حوزه مدیریت بانکداری و حسابداری بودند باید بر اساس دروس مشخص شده تخصصی با ضرایب بالا در این زیر گروه نمره خوب به دست می‌اوردند. رشته‌های تحصیلی کنکور تجربی در زیر گروه چهار در جدول زیر ارائه شدند:

زیر گروه چهار
مقطع تحصیلی نام رشته‌های دانشگاهی
کارشناسی ارشد کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و ارشاد
کارشناسی ادیان ومذاهب، اقتصاد، تاریخ اسلام، تاریخ تمدن ملل اسلامی، حسابداری، زبان و ادبیات عربی، شیعه شناسی، علم اطلاعات و دانش شناسی، علوم انتظامی، علوم قرآن و حدیث، فقه و حقوق اسلامی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، مدیریت امور بانکی،گردشگری، مدیریت امورگمرکی، مدیریت بازرگانی، مدیریت بیمه، مدیریت دولتی و صنعتی، مدیریت مالی، مدیریت و بازرگانی دریایی، هتلداری، معارف اسلامی و مدیریت، معارف اسلامی و علوم تربیتی، مدیریت فرهنگی هنری، معارف اسلامی، فلسفه و کلام اسلامی، مدیریت بیمه اکو
کاردانی کاردانی امو بانکی، کاردانی بیمه، کاردانی امور دولتی، کاردانی امور فرهنگی، کاردانی امور مالی و مالیاتی، کاردانی تربیت مبلغ قرآن کریم، کاردانی گردشگری، کاردانی حسابداری، کاردانی علم اطلاعات و دانش شناسی، کاردانی علوم انتظامی، کاردانی مدارک پزشکی، کاردانی مدیریت بازرگانی، کاردانی مدیریت صنعتی، کاردانی مدیریت گمرکی، کاردانی هتلداری

 

زیر گروه پنج رشته تجربی:

در معرفی زیر گروه‌های رشته تحصیلی کنکور تجربی زیر گروه پنج تنها دارای دو مقطع کارشناسی و کاردانی بوده است که در جدول زیر ارائه شدند:

زیر گروه پنج
مقطع تحصیلی نام رشته‌های دانشگاهی
کارشناسی آموزش تربیت بدنی، امنیت اطلاعات، امنیت بین الملل، امنیت نرم، پژوهشگری امنیت، تربیت مروج ساسی، ترویج و اموزش کشاورزی پایدار، حفاظت اطلاعات، علوم دامی، علوم سیاسی، علوم فنی امنیت، علوم ورزشی، علوم و مهندسی باغبانی، علوم و مهندسی جنگل، علوم و مهندسی خاک، علوم و مهندسی شیلات، علوم و مهندسی صنایع غذایی، علوم و مهندسی محیط زیست، کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، گیاه پزشکی، مددکاری اجتماعی، مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، مربیگری عقیدتی، مطالعات امنیتی، مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی، مهندسی صنایع چوب و فرآورده‌های سلولزی، مهندسی صنایع مبلمان، مهندسی طبیعت، فضای سبز، اقتصاد کشاوزی
کاردانی اقتصاد کاردانی امور اراضی، کاردانی امور زراعی و باغی؛ کاردانی تکنولوژی تولیدات دامی، کاردانی تکتولوژی صنایع غذایی، کاردانی تکنولوژی محیط زیست، کاردانی تکنولوزی مرتع وآبخیزداری، کاردانی تکنولوژی مواد غذایی، کاردانی تولید و فرآوری خرما، کاردانی پرورش اسب، کاردانی پرورش زنبور عسل، کاردانی تولید و بهره وری از گیاهان دارویی و معطر، کاردانی علوم ورزشی، کاردانی نوغان داری

 

ضرایب دروس عمومی و اختصاصی کنکور تجربی

دروس عمومی ک در بالا به آن‌ها اشاره شد از همه گروه‌های آزمایشی کنکور حذف شدند و به صورت ضریب تاثیر خود را در سوابق تحصیلی دانش آموزان و داوطلبان دارند. ضرایب دروس در رشته تحصیلی کنکور تجربی به شرح زیر است:

سهم دروس عمومی و تخصصی در کنکور تجربی
سال عمومی تخصصی جمع
1402 26 14 40
1403 28 22 50
1404 و بعد از آن 30 30 60

ضرایب دروس علوم تجربی در آزمون کنکور 1402 به شرح زیر است:

گروه علوم تجربی
نام درس ضریب
زمین شناسی 1
زیست شناسی 7
ریاضی 12
شیمی 7
فیزیک 9

آگاهی داشتن نسبت به رشته‌های دانشگاهی و ضرایب هر درس به دانش آموزان و داوطلبان کمک می‌کند، تا برنامه ریزی درسی درستی بر روی مطالعه دروس عمومی و اختصاصی خود داشته باشند. برای موفقیت در رشته تحصیلی کنکور تجربی و قبول شدن در رشته مورد نظر خود، باید به ضرایب دروس توجه داشته باشید و دروسی که ضریب بالاتر دارند را زمان بیشتری بگذارید.

 

جمع بندی

در این مقاله شما را با زیر گروه‌های رشته تحصیلی کنکور تجربی و همچنین ضرایب تغییر یافته در آزمون کنکور 1402 آشنا کردیم. دو مرحله ای بودن کنکور این فرصت را به شما می‌دهد تا با برنامه ریزی درسی، بهرگیره از معلم خصوصی و کلاس‌های تدریس خصوصی، بتوانید امادگی لازم را برای کنکور به دست آورید. با مراجعه به وب سایت بلدیاب که دارای سابقه تحصیلی در تدریس خصوصی و برگزاری کلاس‌های آمادگی کنکور توسط اساتید برجسته خود است؛ می‌توانید درخواست معلم خصوصی را ثبت کنید و به لیست اساتید و مدرسین مجرب بلدیاب؛ دسترسی داشته باشید.

  • تاریخ و ساعت انتشار :
    14:02       1401/12/02
  • تعداد بازدید :
    234
  • پسندیده :

کلمات کلیدی

رشته تحصیلی کنکور تجربی

دانش آموزان و داوطلبان

آزمون کنکور 1402


دسته بندی

تدریس


درخواست معلم خصوصی یا آموزشگاه

اگر به دنبال انتخاب معلم خصوصی حرفه ای یا دوره های آموزشی در آموزشگاه های معتبر هستید؛ با ثبت اطلاعات خود در فرم درخواست معلم خصوصی یا رزرو آموزشگاه می توانید هر چه سریعتر به کمک بلدیاب کلاس خصوصی یا گروهی مناسب خود را بیابید. (مشاهده فرم درخواست)

اجاره فضای آموزشی خصوصی و گروهی

اگر برای برگزاری کلاس های خصوصی, نیمه خصوصی یا گروهی خود نیاز به فضای آموزشی دارید، سایت بلدیاب امکانی برای شما فراهم کرده تا بتوانید با توجه به شرایط تدریس تان، اقدام به اجاره فضای آموزشی مناسب خود نمایید. (مشاهده مکان های آموزشی)

بلدیاب چگونه کار میکنید؟

سایت بلدیاب با معرفی و تبلیغ دوره های آموزشی مدرسین خصوصی و آموزشگاهای کل کشور فضایی را فراهم نموده تا کاربرانی که نیاز به دوره های آموزشی مختلف دارند با یک جست و جوی ساده در بلدیاب بتوانند مدرس یا آموزشگاه مناسب خود را بیابند و اطلاعات تماس آنها را مشاهده کنند. (درخواست دوره های آموزشی)

‌شرایط همکاری با بلدیاب

مدرسین خصوصی و آموزشگاه داران محترم می توانند برای تبلیغ دوره های آموزشی خود و جذب شاگرد برای کلاس های خصوصی و گروهی ، در هر زمینه ای (درسی، فنی، هنری، ورزشی، مالی ، حسابداری، کسب و کار و ... ) در سایت بلدیاب ثبت نام کنند و از خدمات آن استفاده نمایند. (ثبت نام و همکاری)

راهنمای تصویری استفاده از سایت بلدیاب

اگر مدرس خصوصی هستید یا آموزشگاه دارید بهتر است قبل از ثبت دوره های آموزشی خود از راهنمای بلدیاب استفاده کنید تا در معرفی دوره های خود و جذب شاگرد یا هنرجو موفق تر عمل کنید. (مشاهده راهنمای بلدیاب)

Baladyab اسماعیل محمدی

" اگر به دنبال دوره‌های آموزشی در هر زمینه ای به صورت خصوصی یا نیمه خصوصی هستید، یا می‌خواهید از دوره‌های برگزار شده توسط آموزشگاه‌های استان خود باخبر شوید، در وب سایت بلدیاب می‌توانید اساتید و آموزشگاه‌های که دوره شما را برگزار میکنند را پیدا کنید، در صورت نیاز با آنها تماس بگیرید و به صورت حضوری با آنها کلاس برگزار کنید. "

شما هم می توانید نظر خود را درباره سایت بلدیاب ثبت کنید.