تبلیغات
شما

کنکور 1402 چه تغییراتی کرده است؟

کنکور 1402 چه تغییراتی کرده است؟

سازمان سنجش و آموزش کشور طبق اخبار منتشر شده تغییرات در کنکور 1402 را اعلام کرده است. تغییرات اعلام شده شامل تاثیر سوابق تحصیلی سال دوازدهم دانش آموزان و داوطلبان بر اساس 10 درس مشخص شده به میزان 40 درصد و 60 درصد باقیمانده بر اساس آزمون سراسری است. از دیگر تغییرات کنکور 1402 می‌توانیم به حذف دروس عمومی از آزمون کنکور اشاره کنیم. درس‌های عمومی از آزمون سراسری حذف می‌شوند و به آزمون‌های سوابق تحصیلی انتقال داده می‌شوند. برگزاری کنکور در سال تحصیلی 1402 الی 1403 به این شکل است که از دانش آموزان و داوطلبان دو آزمون دروس اختصاصی گرفته می‌شود و داطلبان در هر آزمون که نمره بالاتر کسب کنند، می‌تواند ملاک پذیرش آن‌ها در دانشگاه‌ها باشد.

نمره کل برای پذیرش داوطلبان شامل جمع نمره سابقه تحصیلی و نمره آزمون است. با توجه به دو مرحله ای شدن آزمون کنکور و کسب نمره بالاتر برای پذیرش در دانشگاه; دانش آموزان و داوطلبان باید برای موفقیت در کنکور; پایه‌های درسی خود را تقویت کنند. با شرکت در کلاس‌های تدریس خصوصی در منزل یا آموزشگاه و انتخاب معلم خصوصی و اساتید مجرب، دانش آموزان می‌توانند به آمادگی لازم برای کنکور برسند. در ادامه مطلب از وب سایت بلدیاب; که دارای سابقه درخشان در تدریس خصوصی است; شما را با تغیرات کنکور در سال تحصیلی 1402-1403 آشنا می‌کنیم.

 

تغییرات کنکور 1402 چیست؟

هر سال در ایران آزمون کنکور به صورت تک مرحله ای در رشته‌های علوم تجربی، علوم ریاضی، علوم انسانی، فنی و حرفه ای و کار و دانش برگزار می‌شود. آزمون کنکور در سطح متوسط رو به بالا جهت سنجش داوطلبان طراحی می‌شود. امسال سازمان سنجش و آموزش کشور به صورت رسمی تغییرات کنکور 1402 را اعلام کرد. در ادامه قصد داریم شما را با این تغییرات آشنا کنیم.

 

حذف دروس عمومی از آزمون کنکور 1402:

از تغییرات مربوط به کنکور در سال تحصیلی 1403-1402 می‌توانیم به حذف دورس عمومی از آزمون کنکور اشاره کنیم. بر این اساس دروس عمومی که در تراز و رتبه داوطلبان کنکور تاثیر داشتند، در کنکور سال تحصیلی 1402 به سوابق تحصیلی منتقل می‌شوند. در آزمون دروس اختصاصی مربوط به هر رشته است.

 

دو آزمون کنکور در سال تحصیلی برگزار می‌شود:

دانش آموزان و داوطلبان باید دقت داشته باشند که در سال تحصیلی 1403-1402 مهمترین تغییر در آزمون کنکور این است که در دو نوبت برگزار می‌شود. به این صورت است که داوطلبان دو بار در سال تحصیلی یک با قبل از عید و یک بار بعد از عید در آزمون شرکت می‌کنند. داوطلبان در هر آزمون نمره بالاتری کسب کنند؛ در محاسبه نمره نهایی و کل؛ بالاترین نمره آزمون در نظر گرفته می‌شود. ناگفته نماند که سازمان سنجش و آموزش کشور زمان بندی دقیق برگزاری دو آزمون کنکور 1402 را به صورت رسمی اعلام نکرده است.

 

حذف زیر گروه‌ها در کنکور:

از تغییرات دیگری که در کنکور امسال صورت گرفته می‌توانیم به حذف زیرگروه‌ها اشاره کنیم. هر گروه آزمایشی دارای چندین زیر گروه است. هر درسی در زیرگروه متناسب قرار می‌گرفت و ضریب مخصوصی داشت. بر اساس هر زیرگروه داوطلب نمره ای را کسب می‌کرد. در کنکور 1402 زیرگروه‌ها حذف شدند و تعیین رشته داوطلبان بر مبنای یک نمره است. با توجه به حذف زیرگروه‌ها بعد از تصویب تغییرات اعلام شده، بودجه بندی و ضرایب دروس از سمت سازمان سنجش و آموزش کشور تغییر می‌کند.

 

تغییرات کنکور 1402

 

سوابق تحصیلی و تاثیر 40 درصدی آن:

از تغییرات مهم دیگری که در کنکور 1402 صورت گرفته تاثیر سوابق تحصیلی در تراز و رتبه داوطلبان به میزان 40 درصد است. از آنجایی که سوابق تحصیلی نیمی از نمره کل آزمون را شامل می‌شود، می‌تواند شانس قبولی داوطلبان را کاهش یا افزایش دهد. 40 درصد تاثیر سوابق تحصیلی مربوط به سال دوازدهم داوطلبان است. اگر داوطلبان سال دوازدهم معدل خوبی کسب کرده باشند، در نهایت نمره کل خوبی می‌گیرند. دانشگاه‌ها و موسسات عالی می‌توانند جهت پذیرش داوطلبان کنکور بر اساس معدل سال دوازدهم، حد نصاب در نظر بگیرند و پذیرش داشته باشند.

 

نتیجه آزمون کنکور دو سال اعتبار دارد:

طبق تغییرات انجام شده که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، تغییر دیگر این است که دانش آموزان و داوطلبان می‌توانند برای ورودی دانشگاه 1403 هم انتخاب رشته کنند. نتیجه آزمون کنکور دارای اعتبار دو ساله است.

نا گفته نماند بر اساس تغییرات صورت گرفته در سال تحصیلی 1403-1402، تاثیر سوابق تحصیلی 40 درصد است. سازمان سنجش و آموزش کشور اعلام کرده است که در سال تصیلی 1404-1403 تاثیر سوابق تحصیلی افزایش و به 50 درصد می‌رسد. در نهایت در سال تحصیلی 1405-1404 میزان تاثیر سابقه تحصیلی دانش آموزان و داوطلبان به 60 درصد می‌رسد. سوالی که پیش می‌آید این است که آیا تغییرات کنکور 1402 قطعی است؟ تغییرات صورت گرفته در کنکور 1402 قطعی است و بعد از مصوب شدن شدن، سازمان سنجش آن‌ها را اجرا می‌کند.

با توجه به اینکه دانش آموزان و داوطلبان امکان دو بار آزمون دادن را دارند؛ لازم است با کمک گرفتن از مشاور؛ برنامه ریزی درسی هدفمندی را انجام دهند؛ تا به موفقیت و کسب نمره بالاتر برسند. همچنین داوطلبان می‌توانند برای تقویت پایه درسی، رسیدن به آمادگی لازم برای کنکور وآشنا شدن با تکنیک‌های تست زنی از معلم خصوصی و در کنار آن کلاس‌های تدریس خصوصی کمک بگیرند. با مراجعه به وب سایت بلدیاب می‌توانید درخواست معلم خصوصی خود را ثبت کنید و به لیست اساتید و مدرسین آن وب سایت دسترسی داشته باشید.

 

نحوه برگزاری کنکور 1402

برگزاری کنکور 1402 در دو نوبت انجام می‌شود. داوطلبان از 8 تا 14 آبان ماه 1401جهت شرکت در آزمون نوبت اول ثبت نام می‌کنند و طبق آخرین تغییرات، برگزاری آزمون نوبت اول در تاریخ 15 تا 21 فروردین 1402 برگزار می‌شود. جهت ثبت نام آزمون نوبت دوم داوطلبان باید در تاریخ 29 تا 30 دی ماه 1401 اقدام کنند. برگزاری آزمون نوبت دوم در تاریخ‌های 14 و 15 تیرماه 1402 است. بالاترین نمره کسب شده توسط داوطلبان با معدل و سوابق تحصیلی سال دوازدهم آن‌ها جمع و نمره نهایی محاسبه می‌شود. بر اساس نمره کسب شده و شرایط پذیرش دانشگاه‌ها داوطلبان می‌توانند انتخاب رشته کنند.

 

جمع بندی

دانش آموزان و داوطلبان برای اینکه بتوانند سریع‌تر خود را برای تغییرات کنکور 1402 آماده کنند لازم است مطالعه صحیح و برنامه ریزی داشته باشند. جهت کسب رتبه عالی و رسیدن به موفقیت لازم است داوطلبان با تکنیک‌ها و روش‌های تست زنی، مدیریت زمان کنکور، تکنیک‌های خلاصه نویسی و یادداشت برداری و برنامه ریزی درسی صحیح آشنا باشند. برای رسیدن به آمادگی لازم و کسب مهارت در تکنیک‌ها می‌توانید اساتید خصوصی کنکور و کلاس‌های تدریس خصوصی در کنار مشاوره درسی کمک بگیرید. برای دسترسی به لیست اساتید خصوصی مجرب می‌توانید به وب سایت بلدیاب مراجعه کنید.

  • تاریخ و ساعت انتشار :
    10:19       1401/07/26
  • تعداد بازدید :
    207
  • پسندیده :

کلمات کلیدی

کنکور 1402

سوابق تحصیلی

آزمون کنکور

سازمان سنجش و آموزش کشور


دسته بندی

تدریس


درخواست معلم خصوصی یا آموزشگاه

اگر به دنبال انتخاب معلم خصوصی حرفه ای یا دوره های آموزشی در آموزشگاه های معتبر هستید؛ با ثبت اطلاعات خود در فرم درخواست معلم خصوصی یا رزرو آموزشگاه می توانید هر چه سریعتر به کمک بلدیاب کلاس خصوصی یا گروهی مناسب خود را بیابید. (مشاهده فرم درخواست)

اجاره فضای آموزشی خصوصی و گروهی

اگر برای برگزاری کلاس های خصوصی, نیمه خصوصی یا گروهی خود نیاز به فضای آموزشی دارید، سایت بلدیاب امکانی برای شما فراهم کرده تا بتوانید با توجه به شرایط تدریس تان، اقدام به اجاره فضای آموزشی مناسب خود نمایید. (مشاهده مکان های آموزشی)

بلدیاب چگونه کار میکنید؟

سایت بلدیاب با معرفی و تبلیغ دوره های آموزشی مدرسین خصوصی و آموزشگاهای کل کشور فضایی را فراهم نموده تا کاربرانی که نیاز به دوره های آموزشی مختلف دارند با یک جست و جوی ساده در بلدیاب بتوانند مدرس یا آموزشگاه مناسب خود را بیابند و اطلاعات تماس آنها را مشاهده کنند. (درخواست دوره های آموزشی)

‌شرایط همکاری با بلدیاب

مدرسین خصوصی و آموزشگاه داران محترم می توانند برای تبلیغ دوره های آموزشی خود و جذب شاگرد برای کلاس های خصوصی و گروهی ، در هر زمینه ای (درسی، فنی، هنری، ورزشی، مالی ، حسابداری، کسب و کار و ... ) در سایت بلدیاب ثبت نام کنند و از خدمات آن استفاده نمایند. (ثبت نام و همکاری)

راهنمای تصویری استفاده از سایت بلدیاب

اگر مدرس خصوصی هستید یا آموزشگاه دارید بهتر است قبل از ثبت دوره های آموزشی خود از راهنمای بلدیاب استفاده کنید تا در معرفی دوره های خود و جذب شاگرد یا هنرجو موفق تر عمل کنید. (مشاهده راهنمای بلدیاب)

Baladyab اسماعیل محمدی

" اگر به دنبال دوره‌های آموزشی در هر زمینه ای به صورت خصوصی یا نیمه خصوصی هستید، یا می‌خواهید از دوره‌های برگزار شده توسط آموزشگاه‌های استان خود باخبر شوید، در وب سایت بلدیاب می‌توانید اساتید و آموزشگاه‌های که دوره شما را برگزار میکنند را پیدا کنید، در صورت نیاز با آنها تماس بگیرید و به صورت حضوری با آنها کلاس برگزار کنید. "

شما هم می توانید نظر خود را درباره سایت بلدیاب ثبت کنید.