تبلیغات
شما

مزایا و معایب انواع یادگیری ترکیبی

مزایا و معایب انواع یادگیری ترکیبی

انواع یادگیری ترکیبی به عنوان یک راه حل مناسب برای دانش آموزان و فراگیرانی است که محدودیت زمانی و مکانی دارند. تلفیق فناوری و تکنولوژی با کلاس‌های درس را، یادگیری ترکیبی می‌گویند. در انواع یادگیری ترکیبی تلفیق آموزش چهره به چهره؛ با آموزش آنلاین و مجازی؛ کمک می‌کند؛ تا دانش آموزان و فراگیران؛ بهتر بتوانند مطالب آموزشی را یاد بگیرند. روش‌ها و مدل‌های یادگیری ترکیبی به دلیل انعطاف پذیری بیشتر; به یادگیری بهتر دانش آموزان کمک می‌کنند. آموزش مجازی یا الکترونیکی با استفاده از ابزار‌های آموزشی متنوع; سطح کیفی آموزش را بالا برده است.

دانش آموزان و فراگیران می‌توانند بدون محدودیت مکانی و زمانی به یادگیری دروس بپردازند. با تمام ویژگی‌های مثبت آموزش آنلاین و تدریس خصوصی، گاهی محدودیت هایی وجود دارد. ترکیب روش‌های سنتی با الکترونیکی کمک می‌کند تا کیفیت آموزش دانش آموزان بالا‌تر برود. در ادامه مطلب از وب سایت تدریس خصوصی بلدیاب، به بررسی مزایا و معایب انواع یادگیری ترکیبی می‌پردازیم.

 

آموزش آنلاین

یادگیری و آموزش از طریق بستر اینترنت؛ با کمک سیستم، رایانه، تبلت و گوشی موبایل؛ و به صورت الکترونیک را؛ آموزش آنلاین می‌گویند. در یادگیری آنلاین، تدریس خصوصی به صورت یکطرفه انجام می‌شود. معلم خصوصی آموزش‌های لازم را به یادگیرنده که دانش آموز می‌باشد، ارسال می‌کند. در آموزش آنلاین ارتباط دو طرفه است و محدودیت زمانی و مکانی ندارد. در انواع یادگیری ترکیبی وجود بخش آموزش آنلاین ضروری است. آموزش آنلاین به دو صورت همزمان و غیر همزمان می‌تواند انجام می‌شود.

 

آموزش آنلاین و حضوری

تلفیق روش‌های سنتی با ابزار‌ها و آموزش‌های آنلاین و مجازی باعث ایجاد روش یادگیری ترکیبی شده است. آموزش به صورت حضوری و آنلاین هر دو در یادگیری دانش آموزان تاثیر گذار هستند. تلفیق این دو روش کمک می‌کند تا فرایند یادگیری با کیفیت بهتر پیش برود. استفاده از آموزش آنلاین؛ کمک گرفتن از معلم خصوصی؛ و تدریس خصوصی؛ بدون محدودیت زمانی و مکانی؛ به یادگیری بهتر دانش آموزان کمک می‌کند. آموزش آنلاین نسبت به حضوری انعطاف پذیری بیشتری دارد و باعث صرفه جویی در هزینه‌ها می‌شود. برای استفاده از آموزش آنلاین برای فرزندان خود از آموزشگاه علمی معتبر کمک بگیرید.
با ثبت درخواست معلم خصوصی؛ جهت آموزش و تدریس خصوصی؛ می‌توانید از بهترین اساتید و مدرسین مجموعه بلدیاب؛ در هر کجای کشور که هستید؛ بهره ببرید.

اهمیت انواع یادگیری ترکیبی

آموزش حضوری نسبت به آموزش الکترونیکی، باعث تعامل و ارتباط بیشتر دانش آموزان و فراگیران می‌شود. همچنین حضور در کلاس دانش آموزان را تشویق به منظم بودن می‌کند. با توجه به ویژگی‌های آموزش حضوری و آنلاین؛ تلفیق این دو روش آموزش؛ می‌تواند تاثیر بیشتری بر روی فرایند یادگیری داشته باشد. تلفیق این دو روش؛ انواع یادگیری ترکیبی را به وجود می‌آورد؛ و استفاده از آن؛ بر روند آموزشی دانش آموزان تاثیر گذار است.

 

مدل‌های یادگیری ترکیبی

انواع یادگیری ترکیبی باعث بهبود فرایند یادگیری در دانش آموزان می‌شود. یادگیری ترکیبی دارای مدل‌های محتلفی است که معلمان می‌توانند متناسب با کلاس درس خود یکی از مدل‌های آن را انتخاب کنند. تلفیق کلاس درس؛ با فناوری آموزش مجازی یا آنلاین؛ و تدریس خصوصی؛ باعث شده کیفیت یادگیری دانش آموزان؛ بالا برود. نکته مهمی که والدین نباید فراموش کنند، اهمیت تدریس خصوصی است. والدین می‌توانند جهت تدریس خصوصی؛ که در پیشرفت فرزند آن‌ها تاثیر زیادی دارد؛ از آموزشگاه و وب سایت‌های معتبر؛ مانند وب سایت بلدیاب؛ بهترین معلم خصوصی را انتخاب کنند. در ادامه شما را با مدل‌های انواع یادگیری ترکیبی آشنا می‌کنیم.

 

مدل ترکیبی چرخشی:

در این مدل از روش یادگیری ترکیبی، دانش آموزان و فراگیران مطالب آموزشی را از طریق اینترنت و آموزش الکترونیکی یاد می‌گیرند. سپس برای تکالیف در کلاس، کارهای عملی و آزمایشگاه در مدرسه و کلاس درس حاضر می‌شوند. منظور از مدل چرخشی در انواع یادگیری ترکیبی این است که; برنامه ریزی انجام می‌شود و فرایند یادگیری به بخش‌های مختلف تقسیم می‌شود. از آموزش حضوری به سمت آموزش آنلاین می‌روند. این روش کمک می‌کند که دانش آموزان زمان بیشتری برای تمرکز و یادگیری داشته باشند. استفاده از مدل چرخشی ترکیبی در مقطع ابتدایی کاربرد بیشتری دارد.

 

مدل ترکیبی آنلاین:

در مدل آنلاین، آموزش و فرایند یادگیری تنها بر اساس آموزش آنلاین است. دانش آموزان و فراگیران با پلتفرم‌های مختلف از جاهای دور و متفاوت، آموزش‌ها را دریافت می‌کنند. در مدل آنلاین علاوه بر آموزش به صورت گروهی، به صورت تدریس خصوصی هم انجام می‌شوند. معلم در تدریس نقش آسان کننده را دارد و اگر دانش آموزان مشکلی در فرایند یادگیری داشته باشند، کمک می‌کند. برای یادگیری دانش آموزان تمرکز بیشتر بر روی آموزش آنلاین است.

 

مدل ترکیبی چهره به چهره:

کلاس‌های چهره به چهره بهترین مدل در انواع یادگیری ترکیبی است. در این مدل دانش آموزان و فراگیران در سطح‌های مختلف مهارتی; در کنار یکدیگر آموزش می‌بینند. کلاس‌های چهره به چهره به صورت حضوری برگزار می‌شوند و خیلی به روش‌های سنتی آموزش نزدیک هستند. اگر دانش آموزانی به هر دلیلی از کلاس و مطالب آموزشی عقب هستند؛ آموزش الکترونیکی برای آن‌ها ارائه می‌شود؛ تا بتوانند خود را به همکلاسی هایشان برسانند.

 

مدل خود ترکیبی در انواع یادگیری ترکیبی:

از مدل خود ترکیبی بیشتر در مقاطع دبیرستان استفاده می‌شود. دانش آموزان و فراگیران با کمک آموزش‌های آنلاین از دوره و سر فصل‌های آموزشی خود، بیشتر یاد می‌گیرند. مدل خود ترکیبی برای دانش آموزانی که علاقه زیادی به یادگیری بیشتر و کلاس‌های اضافی دارند، مناسب است.

 

مزایای یادگیری ترکیبی

یادگیری ترکیبی در بحث آموزش و یادگیری دانش آموزان تاثیر گذار است. در ادامه شما را با مزایای انواع یادگیری ترکیبی آشنا می‌کنیم.

  • روش ترکیبی کمک می‌کند تا کنترل و نظارت بیشتری بر روی فرایند یادگیری دانش آموزان انجام شود.
  • استفاده از روش‌های آموزش ترکیبی با فراهم کردن امکانات بیشتر آموزشی، فرایند یادگیری را راحت‌تر کرده است.
  • در روش‌های یادگیری ترکیبی، محتوا‌های آموزشی الکترونیکی باعث شوق و انگیزه بیشتر دانش آموزان شده است.
  • روش ترکیبی انعطاف پذیری بیشتری دارد و ابزار‌های آموزش الکترونیکی، به اثر بخشی آموزش کمک می‌کنند.
  • این روش به تعامل و ارتباط بیشتر و بهتر دانش آموزان با یکدیگر و معلمان کمک می‌کند.
  • روش ترکیبی باعث صرفه جویی در هزینه‌ها و زمان می‌شود.

 

معایب یادگیری ترکیبی

انواع یادگیری ترکیبی علاوه بر مزایای خوبی که دارد، معایبی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • نداشتن دسترسی دانش آموزان و فراگیران به منابع فناوری و ابزار‌های آموزشی
  • ممکن است جهت استفاده از آموزش آنلاین و بستر آموزشی ترکیبی، دانش آموزان سواد فناوری نداشته باشند.
  • هنگام استفاده از رسانه الکتریکی ممکن است نسبت به روش سنتی، بازخورد دانش آموزان وقت گیر‌تر باشد.

برای اینکه استفاده از روش‌های یادگیری ترکیبی موثر باشد، لازم است بستر‌های آن در مدرسه و آموزشگاه و خانه فراهم باشد.

 

جمع بندی

انواع یادگیری ترکیبی و روش‌های مختلف آن بر روی یادگیری دانش آموزان تاثیر زیادی دارند. نکته مهمی که نباید فراموش شود نقش پر رنگ معلمان در موفقیت دانش آموزان است. قبل از استفاده از روش‌های ترکیبی؛ باید به به خروجی‌های کلاس؛ و هدف‌های معلم جهت آموزش توجه شود؛ تا همه در جهت پیشرفت دانش آموزان گام بردارند. می‌توانید با مراجعه به وب سایت بلدیاب؛ بدون محدودیت زمانی و مکانی؛ جهت تدریس خصوصی؛ از کلاس‌های آنلاین و اساتید برتر تیم بلدیاب؛ بهره ببرید.

  • تاریخ و ساعت انتشار :
    10:00       1400/10/07
  • تعداد بازدید :
    3032
  • پسندیده :

کلمات کلیدی

انواع یادگیری ترکیبی

یادگیری ترکیبی

آموزش آنلاین

فرایند یادگیری

یادگیری دانش آموزان


دسته بندی

تدریس


درخواست معلم خصوصی یا آموزشگاه

اگر به دنبال انتخاب معلم خصوصی حرفه ای یا دوره های آموزشی در آموزشگاه های معتبر هستید؛ با ثبت اطلاعات خود در فرم درخواست معلم خصوصی یا رزرو آموزشگاه می توانید هر چه سریعتر به کمک بلدیاب کلاس خصوصی یا گروهی مناسب خود را بیابید. (مشاهده فرم درخواست)

اجاره فضای آموزشی خصوصی و گروهی

اگر برای برگزاری کلاس های خصوصی, نیمه خصوصی یا گروهی خود نیاز به فضای آموزشی دارید، سایت بلدیاب امکانی برای شما فراهم کرده تا بتوانید با توجه به شرایط تدریس تان، اقدام به اجاره فضای آموزشی مناسب خود نمایید. (مشاهده مکان های آموزشی)

بلدیاب چگونه کار میکنید؟

سایت بلدیاب با معرفی و تبلیغ دوره های آموزشی مدرسین خصوصی و آموزشگاهای کل کشور فضایی را فراهم نموده تا کاربرانی که نیاز به دوره های آموزشی مختلف دارند با یک جست و جوی ساده در بلدیاب بتوانند مدرس یا آموزشگاه مناسب خود را بیابند و اطلاعات تماس آنها را مشاهده کنند. (درخواست دوره های آموزشی)

‌شرایط همکاری با بلدیاب

مدرسین خصوصی و آموزشگاه داران محترم می توانند برای تبلیغ دوره های آموزشی خود و جذب شاگرد برای کلاس های خصوصی و گروهی ، در هر زمینه ای (درسی، فنی، هنری، ورزشی، مالی ، حسابداری، کسب و کار و ... ) در سایت بلدیاب ثبت نام کنند و از خدمات آن استفاده نمایند. (ثبت نام و همکاری)

راهنمای تصویری استفاده از سایت بلدیاب

اگر مدرس خصوصی هستید یا آموزشگاه دارید بهتر است قبل از ثبت دوره های آموزشی خود از راهنمای بلدیاب استفاده کنید تا در معرفی دوره های خود و جذب شاگرد یا هنرجو موفق تر عمل کنید. (مشاهده راهنمای بلدیاب)

Baladyab اسماعیل محمدی

" اگر به دنبال دوره‌های آموزشی در هر زمینه ای به صورت خصوصی یا نیمه خصوصی هستید، یا می‌خواهید از دوره‌های برگزار شده توسط آموزشگاه‌های استان خود باخبر شوید، در وب سایت بلدیاب می‌توانید اساتید و آموزشگاه‌های که دوره شما را برگزار میکنند را پیدا کنید، در صورت نیاز با آنها تماس بگیرید و به صورت حضوری با آنها کلاس برگزار کنید. "

شما هم می توانید نظر خود را درباره سایت بلدیاب ثبت کنید.