تبلیغات
شما

زمان مناسب استفاده از تلفن همراه برای دانش آموزان

زمان مناسب استفاده از تلفن همراه برای دانش آموزان

تلفن همراه برای دانش‌ آموزان مناسب است؟ در جواب این سوال باید بگوییم با پیشرفت تکنولوژی در زمینه ارتباطات، شاید بتوان گفت تلفن همراه بزرگترین و عمومی‌ترین ابزار کاربردی در جهت برقراری ارتباط و تبادل اطلاعات باشد. از آنجایی که استفاده از تلفن همراه امروزه امری ضروری و جزو لاینفک نیاز افراد جامعه وهمچنین تبدیل به یک وسیله جدانشدنی از دانش آموزان شده است صرفا می‌توا ن در مورد زمان و مکان مناسب این ابزار می‌توان راهکار ارائه داده شود. ولی استفاده از تلفن همراه برای دانش آموزان آیا مفید است یا مضر، بستگی به مدت زمان استفاده و عوامل یگر دارد. استفاده از تلفن می‌تواند برای دانش آموزان و فراگیران در کنار فوتید آسیب هایی را دارد. در ادامه مطلب از وب سایت تدریس خصوص بلدیاب به آسیب‌های استفاده از موبایل می‌پردازیم.

 

 

عوامل استفاده دانش آموزان از تلفن همراه

 

امروزه به علت رایج شدن استفاده از ابزارهای الکترونیکی و انجام کارها با این وسایل کودکان و دانش آموزان هم به عنوان قشری از افراد جامعه در حال استفاده از تلفن همراه، تبلت و یا رایانه شخصی خود هستند. با استفاده از این ابزار در حال یادگیری وآموزش هستند که یکی از جنبه‌های مثبت استفاده از تلفن همراه برای دانش‌ آموزان است. ولی از طرفی به علت درگیری والدین با شغل و روزمرگی، نبود فضای کافی برای بازی و فعالیت دانش آموزان، دست در دست هم داده تا زمان استفاده از تلفن همراه بالا برود و به تبع آن مشکلات و معضلات خاص خود را به همراه آورد.

 

 

سن مناسب استفاده از تلفن همراه برای دانش آموزان

 

به لحاظ علمی و پزشکی چون تا سن 12 سالگی رشد جمجمه و مغز هنوز کامل نشده است و امواج ناشی از تلفن همراه موجب اختلال این رشد می‌شود توصیه می‌شود که استفاده از تلفن همراه برای دانش آموزان ممنوع باشد. ولی متاسفانه والدین بدون توجه به این مطلب برا ی سرگرم نمودن کودکان دو ساله هم از تلفن همراه استفاده می‌کنند. از طرفی داشتن موبایل شخصی برای کودکان حداقل تا پایان سن دبستان امری غیرضرروی بوده است. رعایت نکردن این موضوع آسیب‌های جسمی و روانی جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت.

 

 

آسیب‌های استفاده از تلفن همراه برای دانش آموزان

 

امروزه والدین برای رهایی از شیطنت و برآورده کردن نیازهای روانی دانش آموزان به تلفن همراه و تبلت پناه برده و زمان استفاده آن‌ها از این ابزار، به آرامش می‌رسند. ولی واقعیت این است که آیا این جنبه مثبت به آسیب هایی که تلفن همراه به فرزندمان می‌رساند می‌ارزد؟ در ادامه به مضرات و آسیب‌های جبران ناپذیر استفاده از تلفن همراه برای دانش‌ آموزان و فراگیران می‌پردازیم

 

 

اعتیاد به تلفن همراه:

 

کودکان به لحاظ آن که در تلفن همراه خود اقدام به نصب بازی‌ها و اپلیکیشن‌های گوناگون کرده اند به نوعی در دنیای مجازی ساخته دست خودشان زندگی می‌کنند و وابستگی آنها به این موضوع همان اعتیاد به تلفن همراه است.آنها در هر لحظه و هر مکان آن را از خود جدا نمی‌کنند و تبدیل به اولویت اول آن‌ها قبل از دوستان و خانواده شده است.

 

 

مشکلات و ضعف بینایی:

 

به علت آنکه مدت زمان استفاده از تلفن همراه برای دانش آموزان زیاد است، قطعا به بینایی آنها آسیب می‌رساند. خستگی و سوزش چشم از شایع‌ترین عارضه‌های استفاده از موبایل و تبلت است که به آن خستگی دیجیتالی چشم هم می‌گویند.

 

اهمیت تلفن همراه برای دانش آموزان

 

 

پایین آمدن کیفیت خواب:

 

استفاده طولانی مدت در شب و مخصوصا در تاریکی موجب اختلال در ترشح ملاتونین در مغز می‌شود. به دنبال آن فرآیند خواب دانش آموزان مختل می‌گردد. پایین آمدن کیفیت خواب و عدم داشتن خواب منظم برای دانش آموزان و فراگیران بیماری‌های زمینه ای همانند افسردگی، چاقی، سکته مغزی، دیابت را سبب می‌شود.همپنین باعث اختلال در فرایند یادگیری و آموزش می‌شود.

 

 

اختلالات ذهنی و مشکلات عصبی:

 

استفاده بیش از حد و غیرمتعارف از تلفن همراه موجب ایجاد استرس و پریشانی ذهنی کاربر می‌شود. این معضل تا حدی می‌تواند پیش برود که به نوعی بیماری روانی و عصبی تبدیل شود. فرد مبتلا در طول روز چندین بار احساس می‌کند تلفن همراهش زنگ می‌خورد.

 

 

منزوی شدن و یکجا نشینی:

 

غرق شدن در دنیای مجازی و استفاده بیش از حد از موبایل باعث غافل شدن کودک از بازی‌ها و فعالیت‌های بدنی می‌شود. با گذشت زمان عدم توانایی فرد در انجام این فعالیت‌ها را سبب می‌شود که کودک از این محیط‌ها فرار و به خلوت خود پناه می‌برد.

 

 

آسیب‌های جسمی:

 

استفاده طولانی مدت از صفحه لمسی تلفن همراه به انگشتان دست آسیب می‌رساند و موجب تحلیل رفتن عضلات دست می‌شود. از طرفی استفاده از هندزفری در طولانی مدت به کاهش سطح شنوایی منجر می‌شود.

 

 

محدود شدن یادگیری و کاهش مهارت‌های ارتباطی:

 

با جایگزین شدن تلفن همراه به جای ارتباطات حضوری به نوعی آداب زندگی و معاشرت را مختل می‌سازد. این شناخت مجازی و غیرواقعی کودکان را به انسان هایی بی روح و بی تفاوت تبدیل می‌کند. از طرفی عدم تعامل و تماس چشمی با محیط سطح واکنش پذیری و یادگیری و آموزش را به طرز چشمگیری کاهش می‌دهد.

 

با توجه به اینکه آسیب‌های استفاده از تلفن همراه برای دانش آموزان همچنان قابل بررسی و جنبه فراوان‌تری از آنچه که گفته شد را دارد؛ ولی می‌توان به این نتیجه رسید که یکی از راهکارهای کاهش عوارض این پدیده مدیریت مدت زمان استفاده از تلفن همراه است.

 

 

مدت زمان استفاده از تلفن همراه برای دانش آموزان

 

براساس تحقیقاتی که تا کنون در خصوص مدت زمان استفاده از موبایل و تبلت انجام گرفته است می‌توانیم نسبت به رده سنی دانش آموزان و فراگیران زمان استفاده را تعیین کنیم. محققان به این نتیجه رسیده اند که تا سن دوسالگی استفاده از موبایل برای کودکان ممنوع است. از دو تا پنج سال هم فقط یک ساعت در روز مجاز است. اما دانش آموزان و فراگیران با توجه به جنبه‌های آموزشی و سرگرمی موبایل و تبلت، والدین تا سن دوران ابتدایی با نظارت و وسواس کامل می‌توانند زمان استفاده را تعیین کنند.

 

از سن دوازده سالگی به بعد و با استقلال شخصیتی دانش آموزان کنترل این امر کمی سخت می‌شود. والدین زمانی می‌توانند در مدیریت زمان استفاده از تلفن همراه برای دانش آموزان خود موفق عمل کنند که علم و آگاهی کامل از این تکنولوژی و دنیای مجازی درون آن را داشته باشند. راهنمایی و مشاوره‌های مداوم و صبورانه سبب می‌شود فرزندمان به صورت خودکار مدت زمان استفاده از موبایل یا تبلت خود را مدیریت کند. همچنین با استفاده از جنبه‌های مثبت این تکنولوژی کمترین آسیب و ضربه را متحمل شود.

 

 

جمع بندی

 

اختصاص دادن زمان مناسب استفاده از تلفن همراه برای دانش آموزان کمک می‌کند تا آسیب‌های کمتری ببینند و فرایند یادگیری وآموزش آن‌ها بهتر انجام شوند. هوش هیجانی در کودکان و دانش آموزان اهمیت زیادی دارد و استفاده زیاد از موبایل سطح هوش  را در دانش آموزان کاهش می‌دهد. والدین با مدیریت درست می‌توانند به فرزندان خود آموزش دهند تا استفاده درستی داشته باشند. برای تقویت پایه درسی دانش آموزان خود می‌توانید به وب سایت بلدیاب مراجعه کنید. با مراجعه به وب سایت بلدیاب و ثبت درخواست معلم خصوصی به لیست مدرسین برتر این وب سایت دسترسی داشته باشد.

 

  • تاریخ و ساعت انتشار :
    14:31       1402/02/05
  • تعداد بازدید :
    280
  • پسندیده :

کلمات کلیدی

تلفن همراه برای دانش آموزان

یادگیری و آموزش

دانش آموزان و فراگیران


دسته بندی

تدریس


درخواست معلم خصوصی یا آموزشگاه

اگر به دنبال انتخاب معلم خصوصی حرفه ای یا دوره های آموزشی در آموزشگاه های معتبر هستید؛ با ثبت اطلاعات خود در فرم درخواست معلم خصوصی یا رزرو آموزشگاه می توانید هر چه سریعتر به کمک بلدیاب کلاس خصوصی یا گروهی مناسب خود را بیابید. (مشاهده فرم درخواست)

اجاره فضای آموزشی خصوصی و گروهی

اگر برای برگزاری کلاس های خصوصی, نیمه خصوصی یا گروهی خود نیاز به فضای آموزشی دارید، سایت بلدیاب امکانی برای شما فراهم کرده تا بتوانید با توجه به شرایط تدریس تان، اقدام به اجاره فضای آموزشی مناسب خود نمایید. (مشاهده مکان های آموزشی)

بلدیاب چگونه کار میکنید؟

سایت بلدیاب با معرفی و تبلیغ دوره های آموزشی مدرسین خصوصی و آموزشگاهای کل کشور فضایی را فراهم نموده تا کاربرانی که نیاز به دوره های آموزشی مختلف دارند با یک جست و جوی ساده در بلدیاب بتوانند مدرس یا آموزشگاه مناسب خود را بیابند و اطلاعات تماس آنها را مشاهده کنند. (درخواست دوره های آموزشی)

‌شرایط همکاری با بلدیاب

مدرسین خصوصی و آموزشگاه داران محترم می توانند برای تبلیغ دوره های آموزشی خود و جذب شاگرد برای کلاس های خصوصی و گروهی ، در هر زمینه ای (درسی، فنی، هنری، ورزشی، مالی ، حسابداری، کسب و کار و ... ) در سایت بلدیاب ثبت نام کنند و از خدمات آن استفاده نمایند. (ثبت نام و همکاری)

راهنمای تصویری استفاده از سایت بلدیاب

اگر مدرس خصوصی هستید یا آموزشگاه دارید بهتر است قبل از ثبت دوره های آموزشی خود از راهنمای بلدیاب استفاده کنید تا در معرفی دوره های خود و جذب شاگرد یا هنرجو موفق تر عمل کنید. (مشاهده راهنمای بلدیاب)

Baladyab اسماعیل محمدی

" اگر به دنبال دوره‌های آموزشی در هر زمینه ای به صورت خصوصی یا نیمه خصوصی هستید، یا می‌خواهید از دوره‌های برگزار شده توسط آموزشگاه‌های استان خود باخبر شوید، در وب سایت بلدیاب می‌توانید اساتید و آموزشگاه‌های که دوره شما را برگزار میکنند را پیدا کنید، در صورت نیاز با آنها تماس بگیرید و به صورت حضوری با آنها کلاس برگزار کنید. "

شما هم می توانید نظر خود را درباره سایت بلدیاب ثبت کنید.