تبلیغات
شما

راه‌های تقویت هوش دانش آموزان چیست؟

راه‌های تقویت هوش دانش آموزان چیست؟

برای اینکه فرایند یادگیری در دانش آموزان درست پیش برود، باید از راهکارهای تقویت هوش کمک بگیرید. دانش آموزان و فراگیران در هر رده سنی که باشند، گاهی اوقات ممکن است مطالب درسی یا هر چیزی را فراموش کنند. این فراموشی نشان دهنده این است که انتقال اطلاعات به حافظه بلند مدت درست انجام نشده است. استفاده از تکنیک‌های تقویت هوش یا تقویت حافظه کمک می‌کند; تا هر چیز مهمی; از مطالب درسی گرفته تا مسائل مهم; در ذهن و حافظه دانش آموزان بهتر تثبیت شود.

هر چه حافظه فعال یا کاری در دانش آموزان عملکرد بهتری داشته باشد، در نتیجه فرایند آموزش و یادگیری با موفقیت بیشتری پیش می‌رود. در ادامه مطلب از وب سایت بلدیاب؛ که دارای سابقه درخشان در تدریس خصوصی و معرفی اساتید و مدرسین برتر خصوصی است؛ شما را با راهکارهای تقویت هوش و حافظه در دانش آموزان و فراگیران آشنا می‌کنیم.

 

هوش چیست؟

به حواس، درک، زیرکی، شعور، آگاهی و استعداد خاص در انجام کاری هوش می‌گویند. طبق آزمون‌های هوش که دارای یک استاندارد مشخص هستند، حالت نرمال دارای عدد 100 است. ضریب هوشی دانش آموزان و افراد عادی بین 84 تا 116 است و افرادی که ضریب هوشی بالاتری دارند، نابغه هستند. در حالت کلی هوش به 4 دسته زیر تقسیم می‌شود.

  • استعداد موسیقی
  • هوش هیجانی
  • استعداد منطقی
  • هوش حرکتی

در کنار راهکارهای تقویت هوش دانش آموزان; هوش هیجانی; علاوه بر اینکه قدرت تصمیم گیری را در دانش آموزان بالا می‌برد; به فرایند یادگیری و آموزش آن‌ها کمک فراوانی می‌کند. برای اینکه بتوانید هوش هیجانی را در دانش آموزان و فراگیران افزایش دهید، لازم است از آن‌ها بخواهید تمرینات خودآگاهی انجام دهند. احساسات خود را بشناسند و با نقاط ضعف و قوت خود آشنا شوند. نکته مهم دیگر در هوش هیجانی این است که همه افراد اعم از دانش آموزان بتوانند احساسات و عواطف خود را کنترل کنند. با مدیریت هوش هیجانی می‌توان در موقعیت‌های مختلف از آن استفاده کرد و آن را افزایش داد.

 

راه‌های تقویت هوش و حافظه فعال در دانش آموزان

در حالت کلی به حافظه کوتاه مدت که در آن پردازش اطلاعات انجام می‌شود را حافظه فعال یا کاری می‌گویند. می‌توان گفت به اصلی‌ترین ارکان حافظه جهت انجام فعالیت‌های شناختی، حافظه فعال یا کاری گفته می‌شود. این فعالیت‌ها شامل محاسبات ریاضی، زبان آموزی و گفتگو، حل مسئه و استدلال است. با این توضیحات می‌توانیم به این مطلب اشاره کنیم که هر چقدر عملکرد حافظه کاری بهتر باشد دانش آموزان و افراد در تصویر سازی، درک مطالب گفته شده، یادآوری صحبت ها، حل مسئه و محاسبات ذهنی سریع‌تر هستند و عملکرد بهتری دارند. حافظه فعال؛ در دانش آموزان و افراد کمک می‌کند تا هنگام انجام کار یا فعالیتی؛ اطلاعات لازم در رابطه با آن فعالیت را؛ کامل به یاد آورند. حافظه فعال نقش پر رنگ و مهمی در خواندن دارد.

با تقویت این حافظه علاوه بر اینکه فرایند یادگیری بهتر پیش می‌رود، باعث افزایش تقویت هوش دانش آموزان هم می‌شود. در کنار تمام راهکارهای تقویت حافظه فعال؛ شرکت در کلاس‌های خصوصی و تدریس خصوصی در منزل یا آموزشگاه؛ توسط معلم خصوصی به دانش آموزان و فراگیران کمک زیادی می‌کند. در ادامه مطلب از وب سایت انتخاب معلم خصوصی بلدیاب، شما را با راهکارهای تقویت حافظه کاری آشنا می‌کنیم.

 

شناسایی نقاط ضعف دانش آموزان و جبران آن ها:

برای تقویت هوش یکی از راهکارهای خوب این است که والدین و معلمان با روش‌های مختلف و حمایت از دانش آموزان به آن‌ها کمک کنند تا نقاط ضعف خود را بشناسند و در نهایت با راه حل اصولی آن ضعف را بر طرف کنند. دسته ای از دانش آموزان هستند که حافظه کاری کلامی آن‌ها ضعیف است و با تکرار و خواندن مطالب را یاد نمی‌گیرند. برای رفع مشکل بهتر است معلمان از روش‌های دیداری برای یادگیری این دسته از دانش آموزان استفاده کنند تا فرایند یادگیری و آموزش بهتر پیش برود. افزایش تقویت هوش دانش آموزان و عملکرد حافظه کاری آن‌ها به روش‌های تدریس معلمان در مدرسه هم بستگی دارد. معلمان در مدارس با استفاده از روش‌های نوین تدریس می‌توانند به دانش آموزان و تقویت حافظه آن‌ها کمک کنند.

 

روش‌های تقویت هوش دانش آموزان

 

در ازای کارهای مثبت پاداش دهید و با برنامه ریزی کاری از حافظه فعال استفاده کنید:

یکی از راهکارهای ساده اما تاثیرگذار که به تقویت حافظه کاری کودکان و دانش آموزان کمک فراوانی می‌کند، تشویق و پاداش است. در ازای سوالاتی که از دانش آموز پرسیده می‌شود و پاسخ درست می‌دهد، او را تشویق کنید. استفاده از تکنیک‌های یادگیری و در کنار آن بهره بردن از کلاس‌های تدریس خصوصی، به آمادگی بهتر حافظه دانش آموزان کمک می‌کند. همچنین اگر دانش آموز تکلیفی را انجام داد، برای کارایی بیشتر حافظه فعال، سراغ تکلیف بعدی بروید و حتی می‌توانید مجدد به تکلیف قبلی برگردید و آن را بازبینی کنید. این روش کمک می‌کند تا دانش آموز از سردرگمی و آشفتگی رها شود و راحت تکالیف خود را انجام دهد.

 

ورزش کردن و تغذیه مناسب:

داشتن فعالیت‌های ورزشی مانند دوچرخه سواری و پیاده روی در تقویت هوش دانش آموزان و حافظه آن‌ها تاثیر زیادی دارد. به دلیل افزایش جریان خون هنگام فعالیت‌های ورزشی، حافظه کاری تقویت می‌شود. همچنین داشتن تغذیه مناسب مانند استفاده از ماهی و تخم مرغ که دارای امگا3 هستند، کمک می‌کند تا سلول‌های عصبی انعطاف پذیرتر باشند و انتقال اطلاعات بین نورون‌های مغز راحت‌تر انجام و در نهایت حافظه کاری تقویت شود و عملکرد بهتری داشته باشد.

 

تکنیک‌های تقویت هوش و حافظه فعال:

در کنار راهکارهای ارائه شده برای تقویت حافظه کاری می‌توانید از تکنیک‌های زیر هم کمک بگیرید.

  • تکرار و تمرین: تکنیک ساده و عالی برای تقویت هوش در دانش آموزان و یادگیری مطالب درسی این است که بخواهید مطالب گفته شده را به زبان خودشان تکرار کنند. گوش کردن و تکرار باعث درگیر شدن حافظه می‌شود.
  • ساده کردن قوانین و فکر کردن: کودکان و دانش آموزان دستورالعمل‌ها و مطالبی که واضح، ساده و کوتاه هستند را راحت به ذهن می‌سپارند. همچنین با خواندن متن یا مطلب درسی از او بخواهید که فکر کند، تا بهتر بتواند اطلاعات را در حافظه خود پردازش کند.
  • استفاده از بازی و امکانات بصری: استفاده از بازی‌های آموزشی در کلاس کمک می‌کند تا ذهن و حافظه دانش آموزان فعال بماند و یادگیری در آن‌ها افزایش یابد. استفاده از امکانات بصری مانند نمودارها و جدول‌ها هم به تقویت حافظه و یادگیری مطالب درسی کمک می‌کند.

 

راهکارهای تقویت هوش یا حافظه دانش آموزان

در کنار راهکارهای تقویت حافظه; که بر روی هوش دانش آموزان هم تاثیر مثبت دارند; قصد داریم در ادامه شما را روش‌های تقویت هوش در دانش آموزان و فراگیران آشنا کنیم.

  • ورزش کردن و داشتن فعالیت‌های ورزشی
  • استراحت و خواب شبانه کافی
  • یادگیری مهارت‌های جدید
  • معاشرت و ارتباط با دوستان و خانواده
  • کاهش میزان تماشای تلویزیون
  • مطالعه کتاب‌های مفید و کاربردی
  • استفاده از بازی‌های آموزشی در کلاس
  • تکرار و تمرین و استفاده از تصاویر جهت افزایش فرایند یادگیری
  • کامل کردن تصاویر ناقص
  • کامل کردن جملات ناقص و پیدا کردن تفاوت‌های جزئی بین دو تصویر مشابه
  • تقسیم بندی مطالب و اطلاعات به قسمت‌های کوچک تر

 

جمع بندی

تقویت هوش در دانش آموزان صرفا بر عهده والدین آن‌ها نیست. مدارس و معلمان هم در این زمینه تاثیرگذار هستند و باید فعالیت‌های لازم را انجام دهند. فراهم کردن محیط آموزشی با امکانات مناسب و استفاده از روش‌های نوین تدرس و روش‌های یادگیری فعال توسط معلمان، به افزایش هوش دانش آموزان و تقویت حافظه آن‌ها کمک می‌کند. همچنین کمک گرفتن از معلم خصوصی و کلاس‌های تدریس خصوصی در تقویت حافظه و فرایند یادگیری تاثیرگذار است. با ثبت درخواست معلم خصوصی در وب سایت بلدیاب؛ علاوه بر دسترسی به لیست اساتید و مدرسین برتر این وب سایت؛ می‌توانید از جلسات تدریس خصوصی هم بهره ببرید.

  • تاریخ و ساعت انتشار :
    13:30       1401/09/01
  • تعداد بازدید :
    546
  • پسندیده :

کلمات کلیدی

تقویت هوش

حافظه فعال

تقویت حافظه

فرایند یادگیری

حافظه کاری


دسته بندی

تدریس


درخواست معلم خصوصی یا آموزشگاه

اگر به دنبال انتخاب معلم خصوصی حرفه ای یا دوره های آموزشی در آموزشگاه های معتبر هستید؛ با ثبت اطلاعات خود در فرم درخواست معلم خصوصی یا رزرو آموزشگاه می توانید هر چه سریعتر به کمک بلدیاب کلاس خصوصی یا گروهی مناسب خود را بیابید. (مشاهده فرم درخواست)

اجاره فضای آموزشی خصوصی و گروهی

اگر برای برگزاری کلاس های خصوصی, نیمه خصوصی یا گروهی خود نیاز به فضای آموزشی دارید، سایت بلدیاب امکانی برای شما فراهم کرده تا بتوانید با توجه به شرایط تدریس تان، اقدام به اجاره فضای آموزشی مناسب خود نمایید. (مشاهده مکان های آموزشی)

بلدیاب چگونه کار میکنید؟

سایت بلدیاب با معرفی و تبلیغ دوره های آموزشی مدرسین خصوصی و آموزشگاهای کل کشور فضایی را فراهم نموده تا کاربرانی که نیاز به دوره های آموزشی مختلف دارند با یک جست و جوی ساده در بلدیاب بتوانند مدرس یا آموزشگاه مناسب خود را بیابند و اطلاعات تماس آنها را مشاهده کنند. (درخواست دوره های آموزشی)

‌شرایط همکاری با بلدیاب

مدرسین خصوصی و آموزشگاه داران محترم می توانند برای تبلیغ دوره های آموزشی خود و جذب شاگرد برای کلاس های خصوصی و گروهی ، در هر زمینه ای (درسی، فنی، هنری، ورزشی، مالی ، حسابداری، کسب و کار و ... ) در سایت بلدیاب ثبت نام کنند و از خدمات آن استفاده نمایند. (ثبت نام و همکاری)

راهنمای تصویری استفاده از سایت بلدیاب

اگر مدرس خصوصی هستید یا آموزشگاه دارید بهتر است قبل از ثبت دوره های آموزشی خود از راهنمای بلدیاب استفاده کنید تا در معرفی دوره های خود و جذب شاگرد یا هنرجو موفق تر عمل کنید. (مشاهده راهنمای بلدیاب)

Baladyab اسماعیل محمدی

" اگر به دنبال دوره‌های آموزشی در هر زمینه ای به صورت خصوصی یا نیمه خصوصی هستید، یا می‌خواهید از دوره‌های برگزار شده توسط آموزشگاه‌های استان خود باخبر شوید، در وب سایت بلدیاب می‌توانید اساتید و آموزشگاه‌های که دوره شما را برگزار میکنند را پیدا کنید، در صورت نیاز با آنها تماس بگیرید و به صورت حضوری با آنها کلاس برگزار کنید. "

شما هم می توانید نظر خود را درباره سایت بلدیاب ثبت کنید.