تبلیغات
شما

سهمیه دروس عمومی و تخصصی کنکور دو مرحله ای

سهمیه دروس عمومی و تخصصی کنکور دو مرحله ای

کنکور دو مرحله ای در سال تحصیلی 1401 – 1402 طبق اعلام سازمان سنجش جایگزین کنکور سراسری شد. با تغییرات ایجاد شده در کنکور سراسری تصمیم بر آن شد که سوابق تحصیلی دانش آموزان به میزان 40 درصد در نمره کل تاثیر داشته باشد. کنکور دو مرحله ای برای دانش آموزان و فراگیران تغییرات دیگری هم داشته است که شامل حذف دروس عمومی از دفترچه سوالات کنکور و برگزاری آزمون در دو نوبت است. برگزاری آزمون کنکور در دو نوبت یا دو مرحله دارای مزایا و معایبی است. در ادامه مطلب از وب سایت انتخاب معلم خصوصی بلدیاب، به بررسی نحوه برگزاری کنکور و تغییرات آن می‌پردازیم.

 

کنکور دو مرحله‌ ای چیست؟

به آزمونی که جهت ورود دانش آموزان و داوطلبان برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌ها و موسسات برگزار و در دو نوبت دی ماه و تیرماه آزمون گرفته می‌شود را کنکور دو مرحله ای می‌گویند. تا سال تحصیلی 1400 – 1401 آزمون کنکور در یک نوبت در تیرماه برگزار می‌شد و دفترچه سوالات شامل دروس تخصصی و عمومی بود. از سال تحصیلی جدید آزمون کنکور دانش آموزان و داوطلبان در دو مرحله برگزار می‌شود. نحوه محاسبه نمره کل یا نهایی کنکور بر اساس60 درصد نمره آزمون و 40 درصد نمرات 10 درس مشخص شده است. در کنکور 1403 تا 1405 بنا بر تصمیم سازمان سنجش قرار است تاثیر سوابق تحصیلی از 40 درصد به 50 و در نهایت به 60 درصد برسد.

 

تغییرات کنکور دو زمانه:

قبل از اشاره به مزایا و معایب دو مرحله ای شدن کنکور، تغییرات کنکور 1402 را به صورت خلاصه بررسی می‌کنیم.

 

حذف دروس عمومی:

آزمون کنکور که هر ساله در رشته‌های علوم تجربی، علوم ریاضی، علوم انسانی، کار و دانش و فنی و حرفه ای برگزار می‌شد; یکی از دفترچه‌های آزمون شامل سوالات مربوط به درس‌های عمومی زبان عربی، زبان انگلیسی، ادبیات فارسی و دینی بود. از تغییرات کنکور 1402 می‌توانیم به حذف دروس عمومی از آزمون کنکور اشاره کنیم. دروس عمومی به سوابق تحصیلی دانش آموزان اضافه شده است.

 

حذف زیر گروه ها:

قبلا هر گروه آزمایشی چندین زیرگروه داشت که هر درسی با یک ضریب مشخص در یکی از زیر گروه‌ها قرار می‌گرفت. در کنکور دو مرحله زیر گروه‌ها حذف شدند و تعیین رتبه بر اساس نمره است. نمره نهایی بر اساس سوابق تحصیلی سال دوازدهم داوطلبان و نمره آزمون محاسبه می‌شود.

 

تاثیر 40 درصدی سوابق تحصیلی:

از دیگر تغییرات کنکور دو مرحله ای 1402 می‌توانیم به تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور اشاره کنیم. سوابق تحصیلی با دارا بودن امتیاز و سهم 40 درصدی در آزمون کنکور در کاهش یا افزایش شانس قبولی داوطلبان تاثیر زیادی دارد. نکته مهم این است که 40 درصد سهم سوابق تحصیلی مربوط به سال دوازدهم است و کسب معدل خوب می‌تواند امتیاز مثبتی در پذیرش آن‌ها در موسسات و دانشگاه‌های عالی باشد.

 

برگزاری آزمون در دو مرحله:

تغییر مهم در روند برگزاری کنکور و دو مرحله ای شدن آن است. دانش آموزان و داوطلبان فرصت دارند که در دو نوبت قبل از عید، دی ماه و بعد از عید، تیرماه در آزمون شرکت کنند. بر اساس بخشنامه سازمان سنجش و آموزش کشور هنگام محاسبه نمره کل یا نهایی، نمره آزمونی که داوطلب بالاترین نمره را کسب کرده باشد; در نظر می‌گیرند.

 

اهمیت کنکور دو مرحله ای

 

اعتبار دو ساله آزمون کنکور:

دانش آموزان و داوطلبان با شرکت در کنکور دو مرحله ای سال 1402 می‌توانند در صورت تمایل بر اساس همین امتحان سال آینده هم انتخاب رشته داشته باشند. تنها مسئله باقیمانده این است که سازمان سنجش از سال آینده تاثیر سوابق تحصیلی دانش آموزان و داوطلبان را به 50 درصد افزایش می‌دهد.

 

مزایای کنکور دو مرحله‌ای

در بالا شما را با تغییرات ایجاد شده در کنکور 1402 آشنا کردیم. هر چند این تغییرات ثابت نیستند و بر اساس اعلام سازمان سنجش، تاثیر سوابق تحصیلی به 60 درصد در کنکور 1405 می‌رسد. آزمون کنکور برای دانش آموزان و داوطلبان از اهمیت زیادی برخوردار است. هر ساله داوطلبانی هستند که عملکرد خوبی در آزمون ندارند که دلایل آن عبارتند از:

  • خواب ماندن و سر ساعت به جلسه کنکور نرسیدن
  • استرس و اضطراب شدید وکاهش اعتماد به نفس در طول جلسه کنکور
  • بیماری و کسالت در روزهای نزدیک به کنکور و عدم شرکت در آزمون

در ادامه مطلب از وب سایت بلدیاب که دارای سابقه درخشان در تدریس خصوصی و برگزاری کلاس‌های کنکور برای آمادگی داوطلبان است؛ به بررسی مزایای کنکور دومرحله ای می‌پردازیم. مزایای برگزاری کنکور در دو مرحله شامل موارد زیر است:

  • ساده‌تر شدن ورود دانش آموزان و داوطلبان به دانشگاه ها
  • به حداقل رسیدن هدر رفت وقت دانش آموزان
  • کاهش اضطراب و استرس دانش آموزان و داوطلبان و خانواده هایشان
  • سریع‌تر از بازه یک ساله داوطلبان می‌توانند مجدد در آزمون کنکور شرکت کنند.
  • تبدیل شدن فرصت 4 ساعته به دو تا 2 ساعت
  • دانش آموزان و داوطلبان با انرژی کامل به سوالات تخصصی پاسخ می‌دهند.
  • دانش آموزان و داوطلبان فرصت ترمیم معدل را دارند و می‌توانند معدل خود را به 20 برسانند.

 

معایب کنکور دو مرحله‌ای

در کنار مزایای دو مرحله ای شدن کنکور، معایبی هم دارد که شامل موارد زیر است:

  • دانش آموزان و داوطلبانی که تسلط کامل بر دروس عمومی دارند؛ بهره ای از آن در کنکور نمی‌برند.
  • پاسخ دهی به سوالات به صورت تشریحی برای داوطلبان سخت است و اکثرا مهارت بیشتری در تست زنی دارند.
  • تعداد دانش آموزانی که معدل بالای 19 دارند؛ در رشته‌های مختلف زیاد است در نتیجه تقاضا برای شرکت در رشته‌های خوب هم به طبع بالا می‌رود.
  • تصحیح برگه‌ها و پاسخ سوالات به صورت الکترونیکی نیست و در تصحیح دستی، امکان خطا وجود دارد.
  • احتمال انجام تقلب در کنکور دو مرحله ای زیاد است.
  • احتمال فروش سوالات کنکور وجود دارد.

 

جمع بندی

برای موفقیت در آزمون کنکور لازم است دانش آموزان و داوطلبان علاوه بر روش مطالعه درست و اصولی، برنامه ریزی درسی داشته باشند. کنکور دو مرحله ای در کنار مزایای گفته شده ممکن است هر ساله تغییراتی جدید داشته باشد. توصیه می‌کنیم داوطلبان کنکور؛ با شرکت در کلاس‌های خصوصی، گرفتن معلم خصوصی و همچنین کمک گرفتن از مشاور تحصیلی؛ به آمادگی لازم در کنکور برسند که تغییرات جزئی ایجاد شده؛ بر روی عملکرد و نتیجه آن‌ها تاثیر منفی نداشته باشد. وب سایت بلدیاب دارای سابقه درخشان در تدریس خصوصی است. با مراجعه به وب سایت و ثبت درخواست معلم خصوصی می‌توانید از اساتید و مدرسین مجرب بلدیاب بهره ببرید.

 

  • تاریخ و ساعت انتشار :
    13:31       1401/11/25
  • تعداد بازدید :
    275
  • پسندیده :

کلمات کلیدی

کنکور دو مرحله ای

دانش آموزان و داوطلبان

آزمون کنکور


دسته بندی

تدریس


درخواست معلم خصوصی یا آموزشگاه

اگر به دنبال انتخاب معلم خصوصی حرفه ای یا دوره های آموزشی در آموزشگاه های معتبر هستید؛ با ثبت اطلاعات خود در فرم درخواست معلم خصوصی یا رزرو آموزشگاه می توانید هر چه سریعتر به کمک بلدیاب کلاس خصوصی یا گروهی مناسب خود را بیابید. (مشاهده فرم درخواست)

اجاره فضای آموزشی خصوصی و گروهی

اگر برای برگزاری کلاس های خصوصی, نیمه خصوصی یا گروهی خود نیاز به فضای آموزشی دارید، سایت بلدیاب امکانی برای شما فراهم کرده تا بتوانید با توجه به شرایط تدریس تان، اقدام به اجاره فضای آموزشی مناسب خود نمایید. (مشاهده مکان های آموزشی)

بلدیاب چگونه کار میکنید؟

سایت بلدیاب با معرفی و تبلیغ دوره های آموزشی مدرسین خصوصی و آموزشگاهای کل کشور فضایی را فراهم نموده تا کاربرانی که نیاز به دوره های آموزشی مختلف دارند با یک جست و جوی ساده در بلدیاب بتوانند مدرس یا آموزشگاه مناسب خود را بیابند و اطلاعات تماس آنها را مشاهده کنند. (درخواست دوره های آموزشی)

‌شرایط همکاری با بلدیاب

مدرسین خصوصی و آموزشگاه داران محترم می توانند برای تبلیغ دوره های آموزشی خود و جذب شاگرد برای کلاس های خصوصی و گروهی ، در هر زمینه ای (درسی، فنی، هنری، ورزشی، مالی ، حسابداری، کسب و کار و ... ) در سایت بلدیاب ثبت نام کنند و از خدمات آن استفاده نمایند. (ثبت نام و همکاری)

راهنمای تصویری استفاده از سایت بلدیاب

اگر مدرس خصوصی هستید یا آموزشگاه دارید بهتر است قبل از ثبت دوره های آموزشی خود از راهنمای بلدیاب استفاده کنید تا در معرفی دوره های خود و جذب شاگرد یا هنرجو موفق تر عمل کنید. (مشاهده راهنمای بلدیاب)

Baladyab اسماعیل محمدی

" اگر به دنبال دوره‌های آموزشی در هر زمینه ای به صورت خصوصی یا نیمه خصوصی هستید، یا می‌خواهید از دوره‌های برگزار شده توسط آموزشگاه‌های استان خود باخبر شوید، در وب سایت بلدیاب می‌توانید اساتید و آموزشگاه‌های که دوره شما را برگزار میکنند را پیدا کنید، در صورت نیاز با آنها تماس بگیرید و به صورت حضوری با آنها کلاس برگزار کنید. "

شما هم می توانید نظر خود را درباره سایت بلدیاب ثبت کنید.