تبلیغات
شما

عوامل عدم تمرکز در درس خواندن دانش آموزان

عوامل عدم تمرکز در درس خواندن دانش آموزان

عدم تمرکز در درس برای دانش آموزان و فراگیران یک مانع برای یادگیری مطالب درسی و آموزش‌ها است. برای افزایش تمرکز در دانش آموزان بهترین زمان در مقطع ابتدایی است که والدین هم می‌توانند نقش تاثیرگذاری در فرایند یادگیری و تمرکز داشته باشند. عدم تمرکز در درس اجازه پیشرفت تحصیلی به دانش آموزان و فراگیران نمی‌دهد. با توجه به اینکه تمرکز امری نسبی است و همه افراد توانایی تمرکز کردن را دارند; گاهی عواملی باعث کاهش تمرکز می‌شوند که با شناخت و حذف آن‌ها می‌توان به تقویت تمرکز ذهن پرداخت. در ادامه مطلب از وب سایت تدریس خصوصی بلدیاب، به بررسی علائم و عوامل تاثیرگذار در عدم تمرکز می‌پردازیم.

 

علائم عدم تمرکز در درس خواندن دانش آموزان

نگهداری و حفظ حواس و توجه بر روی موضوع مشخصی را تمرکز می‌گویند. هنگامی که تمام قوای فکری، روانی و حسی شخص بر روی یک موضوع خاص متمرکز باشد؛ به آن تمرکز می‌گویند. اگر دانش آموزان و فراگیران بر روی مطالب درسی تمرکز نداشته باشند؛ فرایند یادگیری درست پیش نمی‌رود. عدم تمرکز در درس خواندن علائمی دارد که در ادامه شما را با این علائم آشنا می‌کنیم.

  • نداشتن انرژی و احساس خستگی
  • بی نظم بودن دانش آموز
  • افسردگی
  • سردرگمی
  • نداشتن تغذیه مناسب و کامل
  • کمبود استراحت و خواب کافی
  • داشتن استرس
  • نداشتن برنامه ریزی
  • ناتوانی دانش آموز در ثابت نشستن
  • گم کردن وسایل

 

مهم‌ترین دلایل عدم تمرکز دانش آموزان

در حالت کلی از مهم‌ترین عوامل حواس پرتی و عدم تمرکز بر درس می‌توانیم به عوامل بیرونی و محیطی و عوامل درونی و ذهنی اشاره کنیم. عوامل بیرونی شامل شبکه‌های اجتماعی، تلویزیون، سر و صدا، گوشی و بازی‌های کامپیوتری و عوامل درونی شامل خیال پردازی، استرس، ناراحتی و ترس است. در ادامه شما را با رایج‌ترین دلایل عدم تمرکز دانش آموزان و فراگیران آشنا می‌کنیم.

 

انجام چند کار مختلف به صورت هم زمان:

هنگام مطالعه مطالب درسی و یادگیری دروس، دانش آموزان باید تنها همان یک کار را انجام دهند. انجام دادن چند کار به صورت هم زمان علاوه بر اینکه باعث حواس پرتی و کاهش انرژی دانش آموزان می‌شود; میزان تمرکز در آن‌ها را هم کاهش می‌دهد. در هنگام مطالعه و یادگیری نباید همزمان موسیقی گوش دهید یا اینکه تلویزیون تماشا کنید.

 

برنامه‌ها و رسانه‌های اجتماعی:

از عوامل عدم تمرکز در درس خواندن می‌توانیم به استفاده از رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی هنگام مطالعه اشاره کنیم. استفاده از رسانه‌های اجتماعی باعث می‌شود; تا تمرکز شما بر روی مطلب درسی کم شود و در ادامه باید زمان بیشتری را بگذارید; تا دوباره بر مطالب و دروس مسلط شوید.

 

مطالعه در مکان نامناسب:

درس خواندن دانش آموزان و فراگیران در مکان نامناسب، باعث عدم تمرکز در درس خواندن آن‌ها می‌شود. نامرتب بودن فضا و محیط اطراف دانش آموزان، دمای نامتعادل اتاق و وجود سر و صدا همه عواملی هستند که باعث ایجاد حواس پرتی در دانش آموزان و کاهش تمرکز ذهن آن‌ها می‌شوند. انتخاب محیط و مکان مناسب برای مطالعه دانش آموزان به افزایش تمرکز و خوب پیش رفتن فرایند یادگیری کمک می‌کند.

 

نداشتن تحرک و ورزش نکردن:

برای اینکه ذهن دانش آموزان و فراگیران فعال باشد و میزان یادگیری و قدرت حافظه افزایش پیدا کند؛ دانش آموزان باید فعالیت ورزشی داشته باشند. تحرک داشتن و انجام فعالیت‌های ورزشی منظم و سبک باعث می‌شود که شب‌ها خواب کافی و در طول ورز دانش آموزان پر انرژی باشند. همچنین میزان تمرکز دانش آموزان بر روی مطالب درسی و هنگام مطالعه کردن، افزایش می‌یابد.

 

علائم عدم تمرکز در درس

 

سندروم بیش فعالی عامل عدم تمرکز در درس خواندن:

یک سری از دانش آموزان دارای سندرم بیش فعالی هستند. این دسته از دانش آموزان آرام و قرار برای نشستن ندارند و نمی‌توانند بر روی کار یا درس خواندن تمرکز کنند. با مراجعه به پزشک؛ والدین می‌توانند این مشکل را در فرزندان خود درمان کنند و نگرانی برای درس خواندن و پیشرفت تحصیلی آن‌ها نداشته باشند.

 

نداشتن انگیزه:

در مقالات قبلی شما را با  و راه‌های مقابله با بی انگیزه  درس خواندن آشنا کردیم. اگر دانش آموزان در مطالعه و یادگیری دروس انگیزه نداشته باشند; باعث کاهش تمرکز ذهن می‌شود. برای اینکه فرایند یادگیری درست پیش برود و بعد از مطالعه دروس، مطالب در حافظه بلندمدت دانش آموزان ثبت شوند؛ باید انگیزه لازم را برای یادگیری داشته باشند. انگیزه داشتن به تمرکز بهتر بر روی دروس کمک می‌کند.

 

گرسنگی و نوع تغذیه:

یکی از عادات اشتباه در دانش آموزان نخوردن صبحانه است. هنگامی که دانش آموز گرسنه باشد؛ عملکرد مغز کاهش پیدا می‌کند و باعث عدم تمرکز در درس خواندن می‌شود. نوع تغذیه مناسب، استفاده از کربوهیدرات‌های ساده و پیچیده و انواع مواد غذایی پروتئین دار به افزایش تمرکز و یادگیری بهتر کمک می‌کنند.

 

استرس و اضطراب:

یکی از عوامل مهم عدم تمرکز در درس خواندن داشتن استرس و اضطراب است. استرس باعث می‌شود دانش آموز عصبی و کلافه باشد و هنگام مطالعه; به دلیل نداشتن تمرکز; مطالب در ذهن آن ثبت نمی‌شود. استفاده از تکنیک‌های کاهش استرس، انجام مدیتیشن و مراجعه به پزشک راهکارهایی هستند که کمک می‌کند تا دانش آموزان بر استرس خود غلبه و میزان تمرکز آن‌ها افزایش پیدا کند.

 

خستگی و کسالت از عوامل عدم تمرکز در درس خواندن:

کسالت و خستگی از عوامل تمرکز در درس خواندن و کاهش تمرکز ذهن هستند. برای اینکه هنگام مطالعه دروس دانش آموزان خسته نشوند؛ باید تایم استراحت مناسبی بین مطالعه خود در نظر بگیرند. استفاده از تکنیک پومودورو به شما کمک می‌کند; تا علاوه بر افزایش تمرکز; بدون خستگی مطالب درسی را بهتر یاد بگیرید. در این تکنیک دانش آموز ابتدا 25 دقیقه مطالعه می‌کند و بعد از آن 10 دقیقه تایم استرحت در نظر می‌گیرد. همچنین می‌توانند تایم مطالعه را به 40 دقیقه هم افزایش دهند. با این تکنیک علاوه بر اینکه خسته نمی‌شوند؛ برای ادامه مطالعه و یادگیری دروس با انگیزه‌تر هستند و بر روی مطالب تمرکز خوبی دارند.

 

راه‌های افزایش تمرکز

به روشی که به پرورش ذهن کمک می‌کند؛ تا فرد عملکرد بهتری در فکر کردن داشته باشد را تمرکز می‌گویند. با حذف عوامل حواس پرتی، دانش آموزان و فراگیران به راحتی می‌توانند تمرکز خود را بالا ببرند. در ادامه مطلب از وب سایت بلدیاب به صورت اختصار راه‌های جلوگیری از عدم تمرکز در درس خواندن و افزایش تمرکز را نام می‌بریم.

  • انجام تمرینات ذهنی مختلف
  • گوش دادن به موسیقی و آرام شدن ذهن
  • تغییر دادن محیط و مکان مطالعه
  • تقسیم کردن کارها
  • برنامه ریزی درسی
  • تهیه لیست از حواس پرتی ها
  • داشتن تغذیه مناسب
  • خواب کافی و دوری از عوامل حواس پرتی

 

جمع بندی

برای جلوگیری از عدم تمرکز در درس خواندن دانش آموزان و فراگیران باید علاوه بر برنامه ریزی، از تکنیک‌های افرایش تمرکز استفاده کنند. تمرینات ذهنی روزانه، تغذیه مناسب، مدیریت زمان، تعیین هدف و استفاده از روش‌های یادگیری فعال به افزایش تمرکز دانش آموزان هنگام مطالعه و یادگیری دروس کمک می‌کند. والدین می‌توانند از معلم خصوصی هم برای ایجاد انگیزه درسی و افزایش تمرکز کمک بگیرند. با ثبت درخواست معلم خصوصی در وب سایت بلدیاب، می‌توانید به لیست اساتید و مدرسین برتر دسترسی داشته باشید.

  • تاریخ و ساعت انتشار :
    13:30       1401/11/04
  • تعداد بازدید :
    352
  • پسندیده :

کلمات کلیدی

عدم تمرکز در درس

افزایش تمرکز

مطالب درسی

فرایند یادگیری


دسته بندی

تدریس


درخواست معلم خصوصی یا آموزشگاه

اگر به دنبال انتخاب معلم خصوصی حرفه ای یا دوره های آموزشی در آموزشگاه های معتبر هستید؛ با ثبت اطلاعات خود در فرم درخواست معلم خصوصی یا رزرو آموزشگاه می توانید هر چه سریعتر به کمک بلدیاب کلاس خصوصی یا گروهی مناسب خود را بیابید. (مشاهده فرم درخواست)

اجاره فضای آموزشی خصوصی و گروهی

اگر برای برگزاری کلاس های خصوصی, نیمه خصوصی یا گروهی خود نیاز به فضای آموزشی دارید، سایت بلدیاب امکانی برای شما فراهم کرده تا بتوانید با توجه به شرایط تدریس تان، اقدام به اجاره فضای آموزشی مناسب خود نمایید. (مشاهده مکان های آموزشی)

بلدیاب چگونه کار میکنید؟

سایت بلدیاب با معرفی و تبلیغ دوره های آموزشی مدرسین خصوصی و آموزشگاهای کل کشور فضایی را فراهم نموده تا کاربرانی که نیاز به دوره های آموزشی مختلف دارند با یک جست و جوی ساده در بلدیاب بتوانند مدرس یا آموزشگاه مناسب خود را بیابند و اطلاعات تماس آنها را مشاهده کنند. (درخواست دوره های آموزشی)

‌شرایط همکاری با بلدیاب

مدرسین خصوصی و آموزشگاه داران محترم می توانند برای تبلیغ دوره های آموزشی خود و جذب شاگرد برای کلاس های خصوصی و گروهی ، در هر زمینه ای (درسی، فنی، هنری، ورزشی، مالی ، حسابداری، کسب و کار و ... ) در سایت بلدیاب ثبت نام کنند و از خدمات آن استفاده نمایند. (ثبت نام و همکاری)

راهنمای تصویری استفاده از سایت بلدیاب

اگر مدرس خصوصی هستید یا آموزشگاه دارید بهتر است قبل از ثبت دوره های آموزشی خود از راهنمای بلدیاب استفاده کنید تا در معرفی دوره های خود و جذب شاگرد یا هنرجو موفق تر عمل کنید. (مشاهده راهنمای بلدیاب)

Baladyab اسماعیل محمدی

" اگر به دنبال دوره‌های آموزشی در هر زمینه ای به صورت خصوصی یا نیمه خصوصی هستید، یا می‌خواهید از دوره‌های برگزار شده توسط آموزشگاه‌های استان خود باخبر شوید، در وب سایت بلدیاب می‌توانید اساتید و آموزشگاه‌های که دوره شما را برگزار میکنند را پیدا کنید، در صورت نیاز با آنها تماس بگیرید و به صورت حضوری با آنها کلاس برگزار کنید. "

شما هم می توانید نظر خود را درباره سایت بلدیاب ثبت کنید.