تبلیغات
شما

روش درس خواندن دانش آموزان وسواس مطالعه

روش درس خواندن دانش آموزان وسواس مطالعه

دانش آموزان وسواس مطالعه هر مطلب درسی را چندین بار مطالعه می‌کنند و حساسیت زیادی به خرج می‌دهند. علاوه بر اینکه تکرار مطالب کاری وقت گیر هست، باعث می‌شود این دسته از دانش آموزان از پیشرفت باز بمانند. با استفاده از تکنیک‌ها و راهکارهای موجود باید دانش آموزان وسواس مطالعه را درمان کرد. یکی از عواملی که باعث ایجاد وسواس مطالعاتی در دانش آموزان و فراگیران می‌شود، توجه زیاد به جزئیات است. وسواس مطالعاتی می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد؛ که در ادامه مطلب از وب سایت تدریس خصوصی بلدیاب؛ به بررسی دلایل و راهکارهای درمان وسواس مطالعاتی در دانش آموزان می‌پردازیم.

 

وسواس مطالعاتی چیست؟

به اختلال شخصیتی که باعث می‌شود فرد رفتارهای تکراری انجام دهد؛ هنگام مطالعه مطالب درسی; بارها آن‌ها را تکرار کند و در عین نداشتن تمرکز کافی; حساسیت زیاد به خرج دهد را; وسواس مطالعاتی می‌گویند. دانش آموزان وسواس مطالعه بعد از مطالعه مطلب درسی شک دارند که آیا خوب یاد گرفتند یا نه؟ این شک باعث می‌شود تا یک مطلب را بارها و بارها مرور کنند. نتیجه این عمل از دست دادن زمان مفید برای مطالعه است. از نشانه‌های وسواس در مطالعه می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • انتخاب حالتی خاص برای نشستن یا مکان خاص برای مطالعه کردن.
  • نگران بودن بابت زمان و ترس از اینکه طبق برنامه پیش نروند.
  • قرار گرفتن وسایل دقیقا در سرجای خودش و مرتب بودن همه آن‌ها که زمان زیادی می‌برد.
  • استفاده زیاد از وسایل خاص مانند جزوه، سررسید، انواع کتاب و مداد هنگام مطالعه کردن.
  • نگران بودن نسبت به اینکه می‌توانند موضوع مورد مطالعه را یاد بگیرند.
  • داشتن نگرانی نسبت به یادگیری مطالب و مرور آن‌ها در حافظه خود.

 

دلایل بروز وسواس مطالعاتی در دانش آموزان وسواس مطالعه:

دانش آموزان وسواس مطالعه یا دارای حساسیت مطالعاتی باید بتوانند استرس خود را کنترل کنند. نکته مهمی که در رابطه با این دسته از دانش آموزان و فراگیران نباید فراموش شود این است که علت این وسواس درسی مشخص شود. علت‌ها و دلایل بروز وسواس درسی در دانش آموزان شامل موارد زیر است:

  • نداشتن تعادل در میزان خواب ( خواب زیاد یا خواب کم ) باعث می‌شود فرایند یادگیری درست پیش نرود.
  • داشتن استرس نسبت به فراموشی مطالب و مطالعه یک مطلب چندین بار.
  • نداشتن وقت کافی و برنامه درست جهت مطالعه مطالب درسی.
  • داشتن اضطراب که عامل اصلی در تکرار عمل مطالعه است.
  • نداشتن درک خوب از جمله یا پاراگراف خوانده شده به دلیل کند خوانی.
  • ترس از ناقص خواندن مطالب و استفاده از روش‌های یادگیری اشتباه حین مطالعه.
  • توجه به جزئیات و کمال گرا بودن نسبت به یادگیری صد در صد مطالب درسی.
  • دراز کشیدن هنگام مطالعه که باعث مشغولیت ذهنی، کاهش اکسژن رسانی به مغز و عدم تمرکز می‌شود.
  • ترس از فراموش کردن مطالب و انجام کار دیگر در حین مطالعه مانند تماشا کردن تلویزیون.

 

انواع وسواس مطالعاتی در دانش آموزان وسواس مطالعه:

وسواس درسی در دانش آموزان و فراگیران به 4 دسته تقسیم می‌شود; که در ادامه مطلب از وب سایت انتخاب معلم خصوصی بلدیاب; شما را با آن‌ها آشنا می‌کنیم.

 

وسواس مطالعاتی بازگشت به عقب:

در این نوع از وسواس درسی دانش آموز این حس را دارد که مطلب خوانده شده را یاد نگرفته و مجدد شروع به خواندن همان مطلب می‌کند. این عمل بارها تکرار می‌شود و دانش آموز دچار وسواس مطالعاتی دوباره خوانی یا بازگشت به عقب می‌شود و در این حالت می‌ماند. این تکرار باعث کاهش تمرکز و آمادگی لازم برای یادگیری ادامه مطالب درسی می‌شود.

 

وسواس مطالعاتی ناشی از عدم تمرکز در حین مطالعه:

تمام افراد هنگامی که برای انجام کاری تمرکز نداشته باشند; ذهن آن‌ها از جایی به جای دیگر می‌پرد; به نوعی دچار پرش ذهنی می‌شوند. اگر دانش آموزان و فراگیران پرش ذهنی داشته و تمرکز لازم را جهت مطالعه و یادگیری نداشته باشند؛ نمی‌توانند محتوای خوانده شده را درک کنند و دچار روند تکرار می‌شوند؛ که به آن وسواس درسی ناشی از عدم تمرکز می‌گویند.

 

نحوه برخورد با دانش آموزان وسواس مطالعه

 

سرعت پایین مطالعه در دانش آموزان وسواس مطالعه:

در انواع وسواس درسی یا مطالعاتی یکی از عوامل، کندخوانی در مطالعه یا سرعت پایین است. آرام و کلمه کلمه درس خواندن باعث می‌شود که علاوه بر گذاشتن وقت زیاد، دانش آموز درک درستی از محتوای خوانده شده نداشته باشد. همچنین به دلیل مواجه شدن با کمبود زمان، عدم تمرکز و ایجاد استرس هنگام مطالعه، دچار وسواس مطالعاتی می‌شود.

 

وسواس مطالعاتی عدم مدیریت زمان:

در این نوع از وسواس در مطالعه; دانش آموز فکر می‌کند زمان لازم را برای مطالعه و درس خواندن ندارد; که نتیجه آن ایجاد استرس و عدم تمرکز است. گاهی برعکس دانش آموز فکر می‌کند زمان زیادی برای مطالعه دارد، که نتیجه آن گرفتار شدن در دام دوباره خوانی است.

هر کدام ار انواع وسواس می‌تواند برای دانش آموزان مشکلاتی را ایجاد کند. دانش آموزان وسواس مطالعه علاوه بر از دست دادن انگیره درسی، دچار اضطراب و استرس می‌شوند و از اتمام کل محتوای درسی باز می‌مانند.

 

تکنیک‌های عملی برای از بین بردن وسواس مطالعاتی در دانش آموزان وسواس مطالعه

دانش آموزان وسواس مطالعه بر محتوای مطالعاتی و کل مطالب درسی خود تمرکز لازم را ندارند. فکر کردن به این موضوع که آیا پاراگراف مطالعه شده را خوب یاد گرفتند یا خیر، باعث می‌شود از ادامه مطالعه و درس خواندن باز بمانند. این تردید و شک علاوه بر ایجاد حواس پرتی، باعث کاهش سطح یادگیری و پیشرفت تحصیلی آن‌ها می‌شود. بعد از آشنایی با انواع وسواس درسی در دانش آموزان و فراگیران، قصد داریم شما را با تکنیک‌های از بین این وسواس آشنا کنیم. تکنیک‌ها و روش‌های از بین بردن وسواس شامل موارد زیر است:

 

قبل از مطالعه میزان زمان را مشخص کنند:

دانش آموزان وسواس مطالعه می‌توانند قبل از شروع کردن به مطالعه اصلی، تعداد صفحات و میزان مطلبی که باید خوانده شود را در نظر بگیرند و مشخص کنند که در بازه زمانی دو تا سه ساعت مطالعه آن به اتمام برسد. مشخص کردن زمان مطالعه مطالب درسی کمک می‌کند زمان کمتری برای فکر کردن بین درس خواندن داشته باشند و به تدریج سرعت مطالعه بیشتر می‌شود.

 

استفاده از تکنیک خلاصه نویسی و تمرکز کردن:

یادداشت برداری و خلاصه نویسی مطالب، تکنیک و راهکار موثری در درمان وسواس مطالعاتی است. علاوه بر اینکه نوشتن باعث تثبیت هر چه بهتر مطالب در ذهن دانش آموزان می‌شود، تمرکز آن‌ها بر روی مطالب بالا می‌رود و نیاز به چند بار خواندن نیست. دانش آموزان وسواس مطالعه هر چقدر عوامل حواس پرتی را از خود دور کنند، راحت‌تر می‌توانند بر روی محتوای درسی تمرکز داشته باشند.

 

تقویت ذهن همراه با تندخوانی و مرور:

ایجاد وسواس مطالعاتی در دانش آموزان به دلیل استرس است. استرس باعث ایجاد فکرهای منفی در ذهن آن‌ها می‌شود. همیشه نگران نمره و عقب افتادن از دوستان خود هستند. نمی‌توانند از ذهن و حافظه خود بهره لازم را ببرند. با حذف عوامل حواس پرتی و استفاده از روش‌های تمرکز، ذهن تقویت می‌شود و از وسواس جلوگیری می‌کند. راه حل مناسب دیگر برای از بین بردن وسواس هنگام مطالعه این است که بعد از خواندن مطالب با تمرکز در زمان مشخص، دانش آموزان همان مطلب را با آرامش و به صورت تندخوانی مرور کنند. تندخوانی کمک می‌کند تا از مباحث بگذرند و وسواس شان به مرور کم شود.

 

نداشتن مکث هنگام مطالعه و استفاده از تکنیک‌های علامت گذاری:

دانش آموزان اگر هنگام مطالعه احساس می‌کنند مطلبی برای آن‌ها سنگین است; برای اینکه دچار وسواس نشوند; بهتر است علامت گذاری کنند و از آن عبور کنند. استفاده از علامت گذاری کمک می‌کند تا دانش آموزان وسواس مطالعه بتوانند اولویت بندی کنند و به ذهن و حافظه خود نظم دهند. همچنین با علامت گذاری می‌توانند قسمت‌های راحت را از سخت یا قسمت‌های پر تکرار و مهم را مشخص کنند. در مرور و دوباره خوانی، علامت گذاری کمک می‌کند تا فرایند یادگیری بهتر شکل بگیرد و بازدهی مطالعه بالا برود.

 

جمع بندی

با حذف عوامل حواس پرتی و استرس، دانش آموزان وسواس مطالعه می‌توانند تمرکز بیشتری برای مطالعه و درس خواندن داشته باشند. کمک گرفتن از معلم خصوصی برای این دسته از دانش آموزان تاثیرگذار است. معلم خصوصی با دادن برنامه منظم و مشخص و استفاده از روش‌های تدریس نوین و فعال می‌تواند میزان تمرکز دانش آموزان که دچار وسواس در مطالعه هست را، بالا ببرد و در نهایت از چرخه تکرار چندین باره مطالب خارج شود. برای ثبت درخواست انتخاب معلم خصوصی می‌توانید به وب سایت بلدیاب مراجعه کنید.

 

  • تاریخ و ساعت انتشار :
    13:30       1401/09/29
  • تعداد بازدید :
    381
  • پسندیده :

کلمات کلیدی

دانش آموزان وسواس مطالعه

وسواس مطالعاتی

مطالب درسی

وسواس درسی


دسته بندی

تدریس


درخواست معلم خصوصی یا آموزشگاه

اگر به دنبال انتخاب معلم خصوصی حرفه ای یا دوره های آموزشی در آموزشگاه های معتبر هستید؛ با ثبت اطلاعات خود در فرم درخواست معلم خصوصی یا رزرو آموزشگاه می توانید هر چه سریعتر به کمک بلدیاب کلاس خصوصی یا گروهی مناسب خود را بیابید. (مشاهده فرم درخواست)

اجاره فضای آموزشی خصوصی و گروهی

اگر برای برگزاری کلاس های خصوصی, نیمه خصوصی یا گروهی خود نیاز به فضای آموزشی دارید، سایت بلدیاب امکانی برای شما فراهم کرده تا بتوانید با توجه به شرایط تدریس تان، اقدام به اجاره فضای آموزشی مناسب خود نمایید. (مشاهده مکان های آموزشی)

بلدیاب چگونه کار میکنید؟

سایت بلدیاب با معرفی و تبلیغ دوره های آموزشی مدرسین خصوصی و آموزشگاهای کل کشور فضایی را فراهم نموده تا کاربرانی که نیاز به دوره های آموزشی مختلف دارند با یک جست و جوی ساده در بلدیاب بتوانند مدرس یا آموزشگاه مناسب خود را بیابند و اطلاعات تماس آنها را مشاهده کنند. (درخواست دوره های آموزشی)

‌شرایط همکاری با بلدیاب

مدرسین خصوصی و آموزشگاه داران محترم می توانند برای تبلیغ دوره های آموزشی خود و جذب شاگرد برای کلاس های خصوصی و گروهی ، در هر زمینه ای (درسی، فنی، هنری، ورزشی، مالی ، حسابداری، کسب و کار و ... ) در سایت بلدیاب ثبت نام کنند و از خدمات آن استفاده نمایند. (ثبت نام و همکاری)

راهنمای تصویری استفاده از سایت بلدیاب

اگر مدرس خصوصی هستید یا آموزشگاه دارید بهتر است قبل از ثبت دوره های آموزشی خود از راهنمای بلدیاب استفاده کنید تا در معرفی دوره های خود و جذب شاگرد یا هنرجو موفق تر عمل کنید. (مشاهده راهنمای بلدیاب)

Baladyab اسماعیل محمدی

" اگر به دنبال دوره‌های آموزشی در هر زمینه ای به صورت خصوصی یا نیمه خصوصی هستید، یا می‌خواهید از دوره‌های برگزار شده توسط آموزشگاه‌های استان خود باخبر شوید، در وب سایت بلدیاب می‌توانید اساتید و آموزشگاه‌های که دوره شما را برگزار میکنند را پیدا کنید، در صورت نیاز با آنها تماس بگیرید و به صورت حضوری با آنها کلاس برگزار کنید. "

شما هم می توانید نظر خود را درباره سایت بلدیاب ثبت کنید.