تبلیغات
شما

نکات مهم در نوشتن طرح درس معلمان

نکات مهم در نوشتن طرح درس معلمان

طرح درس معلمان یک برنامه ریزی هدفمند و منظم است، که با توجه به پتانسیل دانش آموزان و فراگیران و نیازهای آموزشی تهیه می‌شود. هر کلاس و هر درسی طرح جداگانه خود را دارد و بر اساس بازه زمانی به دو دسته بلندمدت و کوتاه مدت تقسیم می‌شود. طرح درس معلمان اگر کامل و اصولی باشد; کمک می‌کند تا آن‌ها با اعتماد و آرامش بیشتر; به آموزش مطالب درسی بپردازند و کلاس بازدهی بهتری داشته باشد. مدیریت کلاس توسط معلمان اهمیت زیادی دارد که می‌توانند هر کدام با نوشتن طرح درس منسجم و دقیق، برای فعالیت‌های آموزشی و درسی به صورت روزانه، ماهانه و سالانه برنامه ریزی کنند.

استفاده از این طرح کمک می‌کند معلم و دانش آموزان در کلاس درس تمرکز لازم را برای آموزش و یادگیری مطالب درسی داشته باشند. در ادامه مطلب از وب سایت بلدیاب؛ که دارای سابقه درخشان در تدریس خصوصی است؛ شما را با انواع طرح درس و مزایای آن آشنا می‌کنیم.

 

انواع طرح درس

به تمامی فعالیت‌ها و رفتارهایی که معلم در کلاس درس به صورت روزانه، ماهانه و یا سالانه قصد انجام آن‌ها را دارد، طرح درس می‌گویند. در این طرح فعالیت‌های کوچک مانند حضور و غیاب و زمان معین برای انجام هر کار مشخص می‌شود. طرح درس معلمان به انواع زیر تقسیم می‌شود:

 

طراحی آموزشی روزانه یا جلسه ای:

این طرح درس مربوط به یک بازه زمانی کوتاه از کلاس درس است که در طرح درس کوتاه مدت قرار می‌گیرد. در این طرح; معلم برای یک روز درسی یا یک جلسه برنامه ریزی می‌کند و بسته به توانایی‌ها و میزان استعداد دانش آموزان; موارد و مطالب درسی را حذف یا اضافه می‌کند. این طراحی آموزشی روزانه کمک می‌کند تا از فعالیت‌ها و مطالب تکراری جلوگیری شود و در طول دوره آموزش، جلسات تدریس منظم، منطقی و با یادگیری دانش آموزان پیش برود. در طرح درس روزانه یا جلسه ای باید به موارد زیر توجه شود:

  • آمادگی دانش آموزان و فراگیران برای یادگیری موضوع جدید
  • پیش نیازهای لازم برای تدریس سرفصل ها
  • ارزیابی دانش آموزان بعد از تدریس و بررسی میزان یادگیری دانش آموزان
  • در نظر گرفتن نوع تمرین و تکلیف
  • میزان زمان لازم برای تدریس

در طرح درس روزانه؛ معلم بعد از پایان فصل یا هر ماه یک امتحان یا ارزشیابی کتبی از دانش آموزان و فراگیران می‌گیرد؛ تا علاوه براینکه میزان سطح یادگیری دانش آموزان را ارزشیابی کند؛ نقاط ضعف آن‌ها را هم شناسایی و برطرف کند.

 

طراحی آموزشی سالانه یا ترمی:

طراحی آموزشی ترمی یا سالانه بر اساس سر فصل‌های مصوب شده توسط آموزش و پرورش و مطالب کتاب درسی آماده می‌شود و بازه زمانی آن نسبت به طرح درس روزانه بیشتر است و در دسته بلندمدت قرار می‌گیرد. طرح درس آماده برای دروس وجود دارد اما نکته مهم این است که معلم بر اساس ویژگی‌های تحصیلی دانش آموزان، استعدادها و توانایی‌های آن‌ها یک طرح درس سالانه هدفمند و عالی داشته باشد. در طرح درس سالانه باید به موارد زیر توجه شود:

  • کتاب مورد نظر در چند جلسه تدریس شود؟
  • میزان حجم کتاب چقدر است؟
  • امکانات آموزشی در مدرسه کافی است یا خیر؟
  • تعداد جلسات تدریس با توجه به تعطیلی‌ها چقدر است؟

طراحی آموزشی یا طرح درس معلمان می‌تواند به صورت هفتگی یا ماهانه هم باشد، که باید بر اساس اهداف و نوع درس برنامه ریزی کنند.

 

دلایل اهمیت طرح درس:

استفاده از طراحی آموزشی در مدارس توسط معلمان اهمیت زیادی دارد و باعث افزایش سطح یادگیری دانش آموزان می‌شود. دلایل اهمیت طرح درس در مدارس شامل موارد زیر است:

  • فرایند آموزش و یادگیری در دانش آموزان عمیق‌تر انجام می‌شود.
  • در فعالیت‌های درسی و آموزشی، دانش آموزان نظم و انضباط بیشتری دارند.
  • اهداف درسی کمی و کیفی، با طرح درس بیشتر تحقق پیدا می‌کند.
  • انگیزه در معلمان و دانش آموزان بالا می‌رود.
  • استفاده از طرح درس توسط معلمان باعث افزایش اعتماد به نفس آن‌ها در جلسات تدریس می‌شود.
  • هرج و مرج و بی نظمی در کلاس کاهش می‌یابد.
  • از زمان کلاس استفاده بهینه می‌شود.

 

چگونه یک طرح درس اثربخش داشته باشیم؟

برای اینکه طرح درس؛ اثربخش و نتیجه مثبتی داشته باشد؛ باید فعالیت‌های یادگیری و آموزش، هدف‌های یادگیری دانش آموزان و راهکار برای بررسی درک دانش آموزان را داشته باشد. اینکه قبل از شروع کلاس; هدف‌های هرجلسه مشخص، فعالیت‌های مناسب برای یادگیری خوب تعیین و استراتژی‌های لازم جهت بالا بردن کیفیت یادگیری دانش آموزان تعیین شده باشد; به اثربخش بودن و تاثیر مثبت آن کمک فراوانی می‌کند. طرح درس معلمان علاوه بر اینکه باعث می‌شود فرایند آموزش و یادگیری دانش آموزان با کیفیت عالی انجام شود، میزان انگیزه و اعتماد معلمان را در کلاس درس و جلسات تدریس بالا می‌برد. در نهایت کلاس بیشترین بازدهی را خواهد داشت.

 

اهمیت طرح درس معلمان

 

مزایای طراحی آموزشی در کلاس:

طرح درس معلمان اگر درست برنامه ریزی و اجرا شود، مزایا و فواید خوبی دارد. در ادامه مطلب از وب سایت تدریس خصوصی بلدیاب، شما را با مزایای طرح درس یا طراحی آموزشی آشنا می‌کنیم.

  • معلمان می‌توانند پیش بینی‌های لازم جهت تهیه منابع و وسایل آموزشی را داشته باشند.
  • جلسات تدریس معلمان هدفمند و با تمرکز بیشتر بر روی مطالب درسی پیش می‌رود.
  • طرح درس به معلمان این امکان را می‌دهد تا سوالات لازم را پیش بینی و جهت ارزیابی دانش آموزان و فراگیران از آن‌ها استفاده کنند.
  • طرح درس کمک می‌کند معلمان زمان کلاس را بهتر مدیریت کنند.
  • جلسات تدریس معلمان با تسلط کامل آن‌ها پیش می‌رود.
  • قرار گرفتن دانش آموزان در مسیر درست طبق تدریس با استانداردهای تعیین شده منطقه خود.

 

مراحل نوشتن طرح درس:

برای اینکه طرح درس معلمان اثربخش باشد، لازم است مراحل آن را به درستی انجام دهند. در ادامه شما را با مراحل نوشتن طرح درس یا طراحی آموزشی آشنا می‌کنیم.

 

تعیین و مشخص کردن مشخصات کلی، اهداف و رئوس مطالب درسی:

اولین مرحله در نوشتن طرح درس بررسی سرفصل و رئوس مطالب درسی است که در هر جلسه باید تدریس شود. اهداف لازم اعم از رفتاری (روانی شناختی و عاطفی)، جزئی و کلی برای هر جلسه مشخص شود. همچنین لازم است مشخصاتی مانند تعداد دانش آموزان، نام مدرسه، نام درس، موضوع درس، تعداد جلسات کلاس، دوره تحصیلی و تاریخ را ثبت کند.

 

وسایل و ابزارهای آموزشی مورد نیاز هر جلسه تدریس مشخص شود:

بعد از مرحله تعیین اهداف، معلم باید بر اساس موضوعات درسی ابزارهایی را که نیاز است مشخص و تهیه کند.

 

ارزشیابی و انتخاب روش تدریس:

در این مرحله با توجه به پیشرفت تکنولوژی و پیشرفت در روش‌های آموزش؛ معلم باید از الگوهای تدریس و روش‌های تدریس مناسب و جدید استفاده کند؛ تا علاوه بر اینکه فرایند آموزش و یادگیری خوب پیش می‌رود؛ یادگیری دانش آموزان هم افزایش پیدا کند. در طرح درس معلمان باید ارزشیابی دانش آموزان لحاظ شود تا قبل از تدریس نسبت به سطح علمی دانش آموزان و سلامت جسمی و روحی آن‌ها آگاهی داشته باشد.

 

مرور مبحث تدریس شده و ارائه خلاصه ای از آن:

بعد از ارائه درس توسط معلم; جهت ارزیابی میزان سطح یادگیری دانش آموزان; باید مروری بر درس شود و بر اساس روش هایی که معلم در نظر گرفته; خلاصه ای از مطالب را برای دانش آموزان بیان کند.

 

ارزشیابی پایانی طراحی درس:

بعد از تدریس مبحث موردنظر و ارائه خلاصه ای از آن برای دانش آموزان و فراگیران، معلمان باید بر اساس درس، مقطع تحصیلی و سن، دانش آموزان را ارزشیابی کنند.

 

تعیین تکالیف برای دانش آموزان:

آخرین مرحله در طرح درس معلمان مشخص کردن تکالیف برای دانش آموزان است. بر اساس اهداف آموزشی، سبک‌های یادگیری دانش آموزان و رفتار مشخص شده در طراحی آموزشی؛ باید تکالیف؛ متنوع و با طرح درس همخوانی داشته باشند.

نکته مهمی که در طرح درس وجود دارد این است که باید در نوشتن آن و مراحلش دقت لازم را داشته باشند، تا به هدف‌های آموزشی خود بیشتر نزدیک شوند.

 

نکات مهم در نوشتن طرح درس معلمان

در این مقاله شما را با طرح درس، اهمیت، مزایا و همچنین مراحل تدوین آن آشنا کردیم. در نوشتن طرح درس لازم است معلمان نکاتی را رعایت کنند، که در ادامه شما را با این نکات آشنا می‌کنیم.

  • طرح درس باید عنوان یا موضوع مشخص و واضحی داشته باشد.
  • بعد از مشخص شدن اهداف اصلی و موضوع، از عناوین فرعی که به عنوان راهنما هستند، استفاده شود.
  • در طرح درس، باید تعادل رعایت شود یعنی در هر جلسه زمانی برای بررسی تکالیف و سرگرمی علاوه بر تدریس اختصاص داده شود.
  • توانایی‌های ذهنی، سبک‌های یادگیری و تفاوت‌های فردی دانش آموزان را باید در نوشتن طرح درس در نظر بگیرید.
  • برای بعد از تعطیلات طولانی مانند عید نوروز، زمانی جهت یادآوری و مرور در نظر بگیرید.
  • زمانبندی دروس را بر اساس سختی و آسانی تعیین کنید، تا نتیجه فرایند آموزش و یادگیری مثبت و با بازدهی بالا باشد.

 

جمع بندی

تهیه طرح درس معلمان علاوه بر اینکه جهت استفاده در ساعات کلاس درس مفید است، می‌توانید برای کلاس‌های فوق برنامه هم از آن استفاده کنید. استفاده از طرح درس در کلاس‌های فوق برنامه فرصت‌های بیشتری را برای یادگیری دانش آموزان فراهم می‌کند و در نتیجه رضایت دانش آموزان را در بر خواهد داشت. مدرسان می‌توانند از طرح درس آماده استفاده کنند و یا اینکه خود مشغول به نگارش طرح شوند. معلمان عزیز اگر علاقمند به تدریس خصوصی هستید؛ می‌توانید در وب سایت بلدیاب؛ فرم درخواست معلم خصوصی را کامل کنید؛ تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.

  • تاریخ و ساعت انتشار :
    13:30       1401/08/24
  • تعداد بازدید :
    513
  • پسندیده :

کلمات کلیدی

طرح درس معلمان

یادگیری دانش آموزان

طراحی آموزشی

جلسات تدریس

آموزش و یادگیری


دسته بندی

تدریس


درخواست معلم خصوصی یا آموزشگاه

اگر به دنبال انتخاب معلم خصوصی حرفه ای یا دوره های آموزشی در آموزشگاه های معتبر هستید؛ با ثبت اطلاعات خود در فرم درخواست معلم خصوصی یا رزرو آموزشگاه می توانید هر چه سریعتر به کمک بلدیاب کلاس خصوصی یا گروهی مناسب خود را بیابید. (مشاهده فرم درخواست)

اجاره فضای آموزشی خصوصی و گروهی

اگر برای برگزاری کلاس های خصوصی, نیمه خصوصی یا گروهی خود نیاز به فضای آموزشی دارید، سایت بلدیاب امکانی برای شما فراهم کرده تا بتوانید با توجه به شرایط تدریس تان، اقدام به اجاره فضای آموزشی مناسب خود نمایید. (مشاهده مکان های آموزشی)

بلدیاب چگونه کار میکنید؟

سایت بلدیاب با معرفی و تبلیغ دوره های آموزشی مدرسین خصوصی و آموزشگاهای کل کشور فضایی را فراهم نموده تا کاربرانی که نیاز به دوره های آموزشی مختلف دارند با یک جست و جوی ساده در بلدیاب بتوانند مدرس یا آموزشگاه مناسب خود را بیابند و اطلاعات تماس آنها را مشاهده کنند. (درخواست دوره های آموزشی)

‌شرایط همکاری با بلدیاب

مدرسین خصوصی و آموزشگاه داران محترم می توانند برای تبلیغ دوره های آموزشی خود و جذب شاگرد برای کلاس های خصوصی و گروهی ، در هر زمینه ای (درسی، فنی، هنری، ورزشی، مالی ، حسابداری، کسب و کار و ... ) در سایت بلدیاب ثبت نام کنند و از خدمات آن استفاده نمایند. (ثبت نام و همکاری)

راهنمای تصویری استفاده از سایت بلدیاب

اگر مدرس خصوصی هستید یا آموزشگاه دارید بهتر است قبل از ثبت دوره های آموزشی خود از راهنمای بلدیاب استفاده کنید تا در معرفی دوره های خود و جذب شاگرد یا هنرجو موفق تر عمل کنید. (مشاهده راهنمای بلدیاب)

Baladyab اسماعیل محمدی

" اگر به دنبال دوره‌های آموزشی در هر زمینه ای به صورت خصوصی یا نیمه خصوصی هستید، یا می‌خواهید از دوره‌های برگزار شده توسط آموزشگاه‌های استان خود باخبر شوید، در وب سایت بلدیاب می‌توانید اساتید و آموزشگاه‌های که دوره شما را برگزار میکنند را پیدا کنید، در صورت نیاز با آنها تماس بگیرید و به صورت حضوری با آنها کلاس برگزار کنید. "

شما هم می توانید نظر خود را درباره سایت بلدیاب ثبت کنید.