تبلیغات
شما

اهمیت کلاس‌های فوق برنامه در مدارس

اهمیت کلاس‌های فوق برنامه در مدارس

فعالیت‌ها و کلاس‌های فوق برنامه تاثیر مثبت و بیشتری از فعالیت‌های کلاسی بر روی رشد و پیشرفت دانش آموزان دارند. طراحی فعالیت‌های خارج از کلاس با معلم نیست اما می‌تواند به عنوان یک عامل اصلی و محوری در طراحی این گونه از فعالیت‌ها تاثیرگذار باشد. کلاس‌های فوق برنامه تاثیر مثبت و خوبی بر روی یادگیری دانش آموزان و فراگیران دارند و به شکوفایی استعداد دانش آموزان، رشد و تربیت آن‌ها و شرکت در برنامه‌ها و مهارت‌های عملی کمک فراوانی می‌کنند. فعالیت‌های فوق برنامه در فضای آموزشیِ آزاد و راحت‌تر انجام می‌شوند و دانش آموزان فرصت بیشتری برای تعامل اجتماعی دارند.

همچنین این فعالیت‌ها باعث می‌شوند تا دانش آموزان دید و نگرش بهتری به مدرسه داشته باشند. بهره گیری از معلم خصوصی در فعالیت‌های فوق برنامه و مکمل، در روند یادگیری، رشد و پیشرفت دانش آموزان تاثیر زیادی دارد. در ادامه مطلب از وب سایت انتخاب معلم خصوصی بلدیاب، شما را با تاثیرات خوب فعالیت‌های فوق برنامه آشنا می‌کنیم.

 

فعالیت‌های فوق برنامه چیست؟

در حالت کلی به دسته ای از فعالیت‌ها که از چارچوب رسمی کلاس خارج هستند و دانش آموزان جهت پرورش استعدادها و خلاقیت‌ها و با میل و اشتیاق آن‌ها را انجام می‌دهند، فعالیت و کلاس‌های فوق برنامه می‌گویند. در کنار فعالیت‌های خارج از کلاس در مدرسه، فعالیت‌های مکمل هم وجود دارند که بر مبنای یک درس مانند علوم، زبان انگلیسی، ریاضی و غیره طراحی و انجام می‌شوند. فعالیت‌های مکمل فرصتی برای یادگیری بهتر و عمیق‌تر دانش آموزان هستند; که مدیریت مدرسه یا آموزشگاه و همچنین معلمان; بر این فعالیت‌ها و یادگیری آن‌ها نظارت دارند.

 

ویژگی‌های فعالیت‌های مکمل و خارج از برنامه در مدارس:

در حالت کلی فعالیت‌های مکمل و کلاس‌های فوق برنامه دارای ویژگی هایی هستند، که در ادامه شما را با آن‌ها آشنا می‌کنیم.

  • باید با محتوای برنامه درسی هم جهت یا در یک راستا باشند.
  • باعث تقویت انگیزه و تلاش در دانش آموزان و فراگیران شوند.
  • فعالیت‌ها و کلاس‌های خارج ار کلاس بر محور روش‌های نوین تدریس باشند.
  • نحوه انجام فعالیت‌ها توسط دانش آموز مهم است و فعالیت‌ها و کلاس‌ها باید بر مبنای رعایت اصل فرایند محوری باشند.
  • کلاس‌ها و فعالیت‌های فوق برنامه و مکمل باید بر اساس امکانات هر مدرسه و آموزشگاه و متناسب با توانمندی و استعداد دانش آموزان باشد.
  • کلاس‌های فوق برنامه باید به طور مستقیم بر روی نگرش و ابعاد مهارتی دانش آموزان و فراگیران تاکید داشته باشند.
  • هدف از انجام فعالیت‌های مکمل و فوق، برنامه مشارکت دانش آموزان و افزایش میزان اشتیاق و رغبت در آن‌ها باشد.
  • کلاس‌های فوق برنامه و فعالیت‌های مکمل در روش و محتوا باید انعطاف پذیری و تنوع داشته باشند و ساعات آن برای دانش آموزان و فراگیران دلچسب و خوشایند باشد.
  • فعالیت‌های فوق برنامه رابطه نزدیکی با برنامه درسی مدرسه دارند و طراحی آن‌ها باید به شکلی باشد که دانش آموزان ترغیب به مشارکت فعال شوند.
  • یکی از ویژگی‌های مهم فعالیت‌ها و کلاس‌های خارج از برنامه این است که طولانی و زمان بر نباشند، تا دانش آموزان با انگیزه بیشتری به یادگیری دروس بپردازند.
  • فعالیت‌ها باید سطح متوسطی داشته باشند نه خیلی سخت و نه خیلی آسان. همچنین باید با سن عاطفی، رشدی و اجتماعی دانش آموزان متناسب باشند.

 

انواع فعالیت‌های فوق برنامه

فعالیت‌های فوق برنامه در یادگیری دانش آموزان و پیشرفت درسی آن‌ها تاثیر زیادی دارند. برای انجام فعالیت‌های فوق برنامه باید 3 مرحله پشت سر گذاشته شود که شامل موارد زیر است:

  • ابتدا نیاز سنجی انجام شود.
  • نوع فعالیت‌ها انتخاب شوند.
  • اهداف تعیین شوند.

 

اهمیت کلاس‌های فوق برنامه

 

در ادامه مطلب از وب سایت بلدیاب شما را با فعالیت‌ها و کلاس‌های فوق برنامه در مدارس که به انواع مختلفی تقسیم شوند، آشنا می‌کنیم. انواع فعالیت‌ها شامل موارد زیر است:

  • تلاش‌های مکمل و فوق برنامه مبتنی بر نوآوری و خلاقیت معلمان
  • فعالیت‌های فوق برنامه مبتنی بر محتوای کتاب‌های درسی
  • تلاش‌های فوق برنامه مبتنی بر تفاوت‌ها و استعدادهای خاص دانش آموزان
  • فعالیت‌های مکمل و فوق برنامه مبتنی بر امکانات و شرایط اجرایی منطقه

کلاس‌های فوق برنامه می‌توانند در رشته‌ها و زمینه‌های مختلف مانند تهیه روزنامه دیواری، ساخت مدل ها، اجرای نمایشنامه، تهیه پوستر عکس و فیلم و غیره باشند. با توجه به اینکه آموزش و پرورش امروزه از روش‌ها و شیوه‌های مدرن در سیستم‌های آموزشی بهره می‌برد، استفاده از فعالیت‌های مکمل و کلاس‌های فوق برنامه تاثیر زیادی بر روی یادگیری فعال دارند. در کلاس هایی که معلمان از روش‌های تدریس فعال و یادگیری فعال استفاده می‌کنند پیشرفت دانش آموزان در یادگیری دروس بیشتر است. همچنین علاوه بر مشارکت در فعالیت‌ها کلاسی و تعامل بیشتر با همکلاسی‌های خود، مهارت‌های عملی آن‌ها تقویت می‌شود.

 

فواید فعالیت‌های خارج از برنامه:

بهره گیری از فعالیت‌ها و کلاس‌های فوق برنامه فوایدی مفیدی دارد. یکی از فعالیت‌های فوق برنامه خوب؛ تدریس خصوصی است؛ که از مقطه ابتدایی گرفته تا متوسطه و آمادگی جهت کنکور؛ برای دانش آموزان تاثیرگذار بوده و باعث رشد و پیشرفت آن‌ها شده است. نکته مهم هنگام استفاده از کلاس‌های کمک برنامه ای تدریس خصوصی این است که والدین و دانش آموزان از وب سایت‌های معتبر؛ مانند وب سایت بلدیاب؛ جهت انتخاب معلم خصوصی و تدریس خصوصی؛ کمک بگیرند. فواید فعالیت‌های کمک برنامه ای شامل موارد زیر است:

  • باعث شکوفایی استعداد‌های شخصی دانش آموزان می‌شوند.
  • نیاز به تفریح و استراحت در دانش آموزان را بر طرف می‌کنند.
  • دانش آموزان در فعالیت‌ها و کلاس‌های فوق برنامه فرصت تمرین و تجربه کردن را دارند.
  • فعالیت‌های مکمل و فوق برنامه این فرصت را به دانش آموزان و فراگیران می‌دهند تا علاوه بر یادگیری بهتر، از آموخته‌های خود به صورت عملی استفاده کنند.
  • فعالیت‌های خارج از کلاس و فوق برنامه اجازه می‌دهند تا خلاقیت دانش آموزان رشد کند و در کارهای گروهی و تیمی شرکت کنند.
  • دانش آموزان با امتحان دادن رو به رو نیستند و برای یادگیری علاقه بیشتری از خود نشان می‌دهند.

با توجه به ویژگی‌ها و فواید فعالیت‌های خارج از کلاس می‌توانیم تاثیر مثبت فعالیت‌های فوق برنامه در یادگیری را ببینیم. وقتی دانش آموزان زمینه لازم را برای رشد استعدادها و خلاقیت‌های خود داشته باشند و بتوانند با همکلاسی‌های خود در تعامل باشند; یادگیری فعال در آن‌ها صورت می‌گیرد; که به پیشرفت آن‌ها کمک زیادی می‌کند. وقتی فعالیت‌های فوق برنامه بر اساس نیاز دانش آموزان انجام و برگزار شوند، دانش آموزان استقبال خوبی از آن‌ها خواهند داشت.

 

جمع بندی

برای اینکه دانش آموزان خلاق با مهارت‌های علمی و اجتماعی بالا داشته باشیم، باید در کنار کلاس‌های درس، از فعالیت‌ها و کلاس‌های فوق برنامه متناسب با استعدادهای دانش آموزان هم استفاده شود. فعالیت‌های فوق برنامه ورزشی، هنری و دیگر رشته‌ها در یادگیری دانش آموزان و افزایش مهارت‌های اجتماعی و عملی آن‌ها تاثیر زیادی دارند. در کنار تمامی فعالیت‌های فوق برنامه، استفاده از تدریس خصوصی و معلم خصوصی برای پیشرفت بهتر دانش آموزان تاثیر زیادی دارد. با ثبت درخواست معلم خصوصی در وب سایت بلدیاب، می‌توانید به لیست مدرسین و اساتید برتر این مجموعه دسترسی داشته باشید.

  • تاریخ و ساعت انتشار :
    10:00       1401/05/25
  • تعداد بازدید :
    2991
  • پسندیده :

کلمات کلیدی

کلاس‌های فوق برنامه

فعالیت‌های مکمل

معلم خصوصی

فعالیت‌های فوق برنامه


دسته بندی

تدریس


درخواست معلم خصوصی یا آموزشگاه

اگر به دنبال انتخاب معلم خصوصی حرفه ای یا دوره های آموزشی در آموزشگاه های معتبر هستید؛ با ثبت اطلاعات خود در فرم درخواست معلم خصوصی یا رزرو آموزشگاه می توانید هر چه سریعتر به کمک بلدیاب کلاس خصوصی یا گروهی مناسب خود را بیابید. (مشاهده فرم درخواست)

اجاره فضای آموزشی خصوصی و گروهی

اگر برای برگزاری کلاس های خصوصی, نیمه خصوصی یا گروهی خود نیاز به فضای آموزشی دارید، سایت بلدیاب امکانی برای شما فراهم کرده تا بتوانید با توجه به شرایط تدریس تان، اقدام به اجاره فضای آموزشی مناسب خود نمایید. (مشاهده مکان های آموزشی)

بلدیاب چگونه کار میکنید؟

سایت بلدیاب با معرفی و تبلیغ دوره های آموزشی مدرسین خصوصی و آموزشگاهای کل کشور فضایی را فراهم نموده تا کاربرانی که نیاز به دوره های آموزشی مختلف دارند با یک جست و جوی ساده در بلدیاب بتوانند مدرس یا آموزشگاه مناسب خود را بیابند و اطلاعات تماس آنها را مشاهده کنند. (درخواست دوره های آموزشی)

‌شرایط همکاری با بلدیاب

مدرسین خصوصی و آموزشگاه داران محترم می توانند برای تبلیغ دوره های آموزشی خود و جذب شاگرد برای کلاس های خصوصی و گروهی ، در هر زمینه ای (درسی، فنی، هنری، ورزشی، مالی ، حسابداری، کسب و کار و ... ) در سایت بلدیاب ثبت نام کنند و از خدمات آن استفاده نمایند. (ثبت نام و همکاری)

راهنمای تصویری استفاده از سایت بلدیاب

اگر مدرس خصوصی هستید یا آموزشگاه دارید بهتر است قبل از ثبت دوره های آموزشی خود از راهنمای بلدیاب استفاده کنید تا در معرفی دوره های خود و جذب شاگرد یا هنرجو موفق تر عمل کنید. (مشاهده راهنمای بلدیاب)

Baladyab اسماعیل محمدی

" اگر به دنبال دوره‌های آموزشی در هر زمینه ای به صورت خصوصی یا نیمه خصوصی هستید، یا می‌خواهید از دوره‌های برگزار شده توسط آموزشگاه‌های استان خود باخبر شوید، در وب سایت بلدیاب می‌توانید اساتید و آموزشگاه‌های که دوره شما را برگزار میکنند را پیدا کنید، در صورت نیاز با آنها تماس بگیرید و به صورت حضوری با آنها کلاس برگزار کنید. "

شما هم می توانید نظر خود را درباره سایت بلدیاب ثبت کنید.