تبلیغات
شما

چطور بهترین انتخاب رشته را در کنکور داشته باشیم؟

چطور بهترین انتخاب رشته را در کنکور داشته باشیم؟

یکی از گام‌های مهم دانش آموزان جهت موفقیت در آینده این است که بهترین انتخاب رشته را در کنکور داشته باشند. هنگام انتخاب رشته دانش آموزان و داوطلبان باید با نحوه اولویت بندی ها، نحوه انتخاب رشته و تحلیل درست کارنامه اولیه آشنایی داشته باشند. برای اینکه بهترین انتخاب رشته را داشته باشید; باید آن را اصولی و صحیح انجام دهید; تا در نهایت به نتیجه مطلوب برسید. دانش آموزان و داوطلبان می‌توانند در این زمینه از مشاوران مجرب آموزشگاه‌ها و وب سایت‌های معتبر مانند وب سایت بلدیاب کمک بگیرند. وب سایت بلدیاب با داشتن اساتید و مشاوران کنکور مجرب می‌تواند به شما در انتخاب رشته دانشگاهی بر اساس علاقه و نمرات کارنامه اولیه مشاوره بدهد. در ادامه مطلب از وب سایت تدریس خصوصی بلدیاب به بررسی نکات انتخاب رشته درست می‌پردازیم.

 

عوامل تاثیرگذار برای داشتن بهترین انتخاب رشته

مرحله سرنوشت ساز و مهم برای دانش آموزان در دوران تحصیل، که بعد از شرکت در آزمون کنکور و دریافت کارنامه اولیه صورت می‌گیرد را انتخاب رشته می‌گویند. هنگام انتخاب رشته برای کنکور اگر دانش آموزان و داوطلبان تحلیل درستی از کارنامه خود نداشته باشند و اصول انتخاب رشته را رعایت نکنند به نتیجه مطلوب نمی‌رسند. برای اینکه داوطلبان بهترین انتخاب رشته را داشته باشند، باید اصول آن را رعایت کنند و از مشاوران و کارشناسان متخصص در بهترین آموزشگاه ها در این زمینه کمک بگیرند. در ادامه قصد داریم شما را با عوامل تاثیرگذار انتخاب رشته آشنا کنیم.

 

عوامل اجتماعی و بیرونی:

یک دسته از عواملی که بر روی انتخاب رشته داوطلبان کنکور تاثیرگذار هستند، عوامل اجتماعی و بیرونی است که خود به 4 دسته زیر تقسیم می‌شوند:

 

محیط بیرونی:

افراد و محیطی که داوطلب با آن‌ها در ارتباط و تماس است بر روی انتخاب رشته آن و تصمیمات آن تاثیرگذار هستند. عوامل اجتماعی و بیرونی می‌توانند جنبه منفی داشته باشند، که افراد برداشت‌ها و علایق خود را به داوطلب القا کنند و می‌توانند جنبه مثبت داشته باشند و بر اساس استعداد و علایق داوطلب آن را راهنمایی کنند.

 

نوع شغل:

برای داشتن بهترین انتخاب رشته در کنکور عامل اشتغال مهم است. برای داشتن بعضی از عنوان‌های شغلی داوطلب حتما باید در آن زمینه و رشته، تحصیلات دانشگاهی داشته باشد و این موضوع را در نظر بگیرد. همچنین داوطلبان باید در کنار توجه به بازار کار رشته انتخابی، به علائق خود هم توجه داشته باشند.

 

عنوان دانشگاهی:

هنگام انتخاب رشته برای دسته ای از داوطلبان عنوان دانشگاهی اهمیت دارد. جذاب بودن عنوان‌های اجتماعی می‌تواند بر روی انتخاب داوطلبان تاثیر مثبت بگذارد.


محیط دانشگاهی خاص:

هنگام انتخاب رشته برای کنکور بعضی از دانشگاه‌ها مانند صنایع دفاع و نظامی دارای شرایط، محیط و قوانین خاص هستند که می‌تواند بر روی انتخاب رشته داوطلبان تاثیر بگذارد.

 

عوامل درونی و فردی:

دسته دیگری از عوامل که بر روی انتخاب رشته دانش آموزان و داوطلبان تاثیرگذار است، عوامل درونی و فردی است که به 4 دسته زیر تقسیم می‌شوند:

 

علاقه:

برای بهترین انتخاب رشته میزان علاقه داوطلب یک عامل تاثیرگذار است. بر اساس میزان علاقه ای که داوطلبان به یک یا چند رشته دارند، می‌توانند در نهایت انتخاب خوبی داشته باشند.

 

انگیزه:

از دیگر عوامل موثر درونی انتخاب رشته برای کنکور می‌توانیم انگیزه را نام ببریم. داشتن انگیزه به داوطلبان کمک می‌کند تلاش بیشتری داشته باشند تا به هدف و رشته مورد علاقه خود برسند.

 

شناخت داوطلب:

عامل مهم تاثیرگذار در انتخاب رشته کنکور میزان شناخت داوطلبان نسبت به رشته‌های دانشگاهی است. در کنار داشتن انگیزه و علاقه، شناخت هم به داشتن بهترین انتخاب رشته کمک می‌کند. داوطلبان اگر شناخت کافی ندارند می‌توانند به وب سایت بلدیاب که دارای اساتید و مشاوران برتر است، مراجعه کنند و شناخت لازم را نسبت به رشته‌های دانشگاهی به دست آورند.

 

استعداد تحصیلی:

منظور از استعداد تحصیلی بنیه علمی دانش آموزان و داوطلبان است، که می‌تواند دارای سطح‌های مختلفی باشد. داشتن استعداد تحلیلی و سخت کوشی در کنار آن به موفق شدن داوطلبان در انتخاب رشته کمک می‌کند.

 

بهترین انتخاب رشته برای کنکور

 

نکات و اصول مهم انتخاب رشته

برای داشتن بهترین انتخاب رشته در کنکور لازم است داوطلبان اصول و نکات مهم آن را رعایت کنند. نکات و اصول مهم انتخاب رشته شامل موارد زیر است:

  • هدف داوطلبان از ادامه تحصیل و وارد دانشگاه به شدن مشخص باشد زیرا الزاما با ورود به دانشگاه موفق نمی‌شوند.
  • نسبت به استعدادها، توانایی ها، علایق و ارزش‌های خود شناخت کافی داشته باشند.
  • برای داشتن بهترین انتخاب رشته در این زمینه با افراد و مشاوران متخصص مشورت کنند.
  • علاوه بر کسب اطلاعات در رابطه با رشته‌های دانشگاهی، نسبت به موقعیت‌های شغلی هر رشته اطلاعات داشته باشند.
  • اولویت‌های خود را داوطلبان هنگام انتخاب رشته فراموش نکنند.

علاوه بر نکات و اصول گفته شده نکته مهمی که برای داشتن بهترین انتخاب رشته باید در نظر داشته باشید این است که تنها بر روی تراز و رتبه کنکور تمرکز نکنید و به ظرفیت دانشگاه ها، سهمیه بندی‌ها و معدل هم توجه داشته باشید.

 

سوالات متداول انتخاب رشته دانشگاهی

هنگام انتخاب رشته برای دانش آموزان و داوطلبان سوالات زیادی مطرح می‌شود، که در ادامه شما را با تعدادی از این سوالات آشنا می‌کنیم.

 

آینده شغلی را اولویت قرار دهیم یا علاقه؟

انتخاب رشته برای کنکور بر حسب علاقه فرد باعث می‌شود که در آینده به موفقیت بیشتری برسد و تلاش و پشتکار بیشتری در این مسیر و جهت رسیدن به خواسته هایش داشته باشد.

 

بهترین زمان مناسب برای بهترین انتخاب رشته چه زمانی است؟

بهترین زمان برای انتخاب رشته برای کنکور روزهای میانی مانند جمعه و پنج شنبه است که داوطلبان با فرصت کافی و بدون استرس فرم مربوطه را پر کنند.

 

اولویت بندی انتخاب رشته‌ها به چه نحوی باید باشد؟

هنگام اولویت بندی با سه گزینه بدبینانه، واقع بینانه و خوش بینانه مواجه هستید. پیشنهاد ما به شما این است که انتخاب رشته طوری باشد که هر سه گروه در آن باشد.

 

رایج‌ترین اشتباهاتی که داوطلبان هنگام انتخاب رشته دارند کدامند؟

یکی از موارد مهم و کلیدی که دانش آموزان و داوطلبان هنگام داشتن بهترین انتخاب رشته به آن توجه نمی‌کنند، ویژگی‌های شخصیتی خودشان است. باید سعی کنند رشته ای را انتخاب کنند که با روحیات و ویژگی‌های شخصیتی آن‌ها هماهنگ باشد.

 

کدام مراکز برای انتخاب رشته بهتر هستند؟

هنگام انتخاب رشته برای کنکور سعی کنید به مراکزی مراجعه کنید که دارای تمامی مجوزهای لازم باشند. علاوه بر اینکه زیر نظر آموزش و پرورش هستند، نسب به کار خود و داوطلبان متعهد باشند تا به نتیجه مطلوب برسید.

برای اینکه انتخاب رشته صحیح و درست انجام شود لازم است داوطلبان کارنامه خود را به درستی مطالعه کنند، تسلط کافی بر روی دفترچه انتخاب رشته داشته باشند و در نهایت با کمک مشاور و بر اساس علایق خود بهترین انتخاب رشته را داشته باشند.

 

جمع بندی

داشتن بهترین انتخاب رشته در کنکور به موفقیت دانش آموزان و داوطلبان در آینده کمک زیادی می‌کند. هر چقدر روند انتخاب رشته به صورت منطقی و عقلانی طی شود، نتایج بهتری برای داوطلبان دارد. از زمان آمادگی برای کنکور تا انتخاب رشته برای کنکور و وارد شدن به دانشگاه، نیاز به مشاور و کارشناسان متخصص در این زمینه احساس می‌شود. برای داشتن انتخاب رشته خوب و موفق می‌توانید از کارشناسان و مشاوران برتر وب سایت بلدیاب کمک بگیرید.

  • تاریخ و ساعت انتشار :
    09:57       1401/05/04
  • تعداد بازدید :
    313
  • پسندیده :

کلمات کلیدی

بهترین انتخاب رشته

دانش آموزان و داوطلبان

انتخاب رشته برای کنکور


دسته بندی

تدریس


درخواست معلم خصوصی یا آموزشگاه

اگر به دنبال انتخاب معلم خصوصی حرفه ای یا دوره های آموزشی در آموزشگاه های معتبر هستید؛ با ثبت اطلاعات خود در فرم درخواست معلم خصوصی یا رزرو آموزشگاه می توانید هر چه سریعتر به کمک بلدیاب کلاس خصوصی یا گروهی مناسب خود را بیابید. (مشاهده فرم درخواست)

اجاره فضای آموزشی خصوصی و گروهی

اگر برای برگزاری کلاس های خصوصی, نیمه خصوصی یا گروهی خود نیاز به فضای آموزشی دارید، سایت بلدیاب امکانی برای شما فراهم کرده تا بتوانید با توجه به شرایط تدریس تان، اقدام به اجاره فضای آموزشی مناسب خود نمایید. (مشاهده مکان های آموزشی)

بلدیاب چگونه کار میکنید؟

سایت بلدیاب با معرفی و تبلیغ دوره های آموزشی مدرسین خصوصی و آموزشگاهای کل کشور فضایی را فراهم نموده تا کاربرانی که نیاز به دوره های آموزشی مختلف دارند با یک جست و جوی ساده در بلدیاب بتوانند مدرس یا آموزشگاه مناسب خود را بیابند و اطلاعات تماس آنها را مشاهده کنند. (درخواست دوره های آموزشی)

‌شرایط همکاری با بلدیاب

مدرسین خصوصی و آموزشگاه داران محترم می توانند برای تبلیغ دوره های آموزشی خود و جذب شاگرد برای کلاس های خصوصی و گروهی ، در هر زمینه ای (درسی، فنی، هنری، ورزشی، مالی ، حسابداری، کسب و کار و ... ) در سایت بلدیاب ثبت نام کنند و از خدمات آن استفاده نمایند. (ثبت نام و همکاری)

راهنمای تصویری استفاده از سایت بلدیاب

اگر مدرس خصوصی هستید یا آموزشگاه دارید بهتر است قبل از ثبت دوره های آموزشی خود از راهنمای بلدیاب استفاده کنید تا در معرفی دوره های خود و جذب شاگرد یا هنرجو موفق تر عمل کنید. (مشاهده راهنمای بلدیاب)

Baladyab اسماعیل محمدی

" اگر به دنبال دوره‌های آموزشی در هر زمینه ای به صورت خصوصی یا نیمه خصوصی هستید، یا می‌خواهید از دوره‌های برگزار شده توسط آموزشگاه‌های استان خود باخبر شوید، در وب سایت بلدیاب می‌توانید اساتید و آموزشگاه‌های که دوره شما را برگزار میکنند را پیدا کنید، در صورت نیاز با آنها تماس بگیرید و به صورت حضوری با آنها کلاس برگزار کنید. "

شما هم می توانید نظر خود را درباره سایت بلدیاب ثبت کنید.