تبلیغات
شما

مدیریت آموزشگاهی چیست؟

مدیریت آموزشگاهی چیست؟

مدیریت عبارت است از توانایی پرورش و هماهنگ کردن فرآیندها و اعضای سازمان در جهت تحقق اهداف سازمانی.

مدیر یک نقش حرفه ای دارد و فقط جهت تجربه اندوزی کار نمی‌کند. مدیریت یک کار مشارکتی است که نقش مدیریت در آن کمرنگتر است و بیشتر نقش تسهیل گر، همراه و پشتیبان را دارد. به بیان دیگر می‌توان گفت، منظور از مدیریت هماهنگ کردن تلاش‌های افراد و استفاده از منابع مختلف در جهت تحقق بخشیدن و رسیدن به اهداف مطلوب سازمانی با حداکثر کارایی است. در اینجا به اختصار به مفهوم مدیریت آموزشگاه و اهداف آن می‌پردازیم.

مدیریت آموزشگاه

 مدیریت آموزشگاه، نوعی از مدیریت در مراکز آموزشی است که بطور مستقیم با امر آموزشی و یادگیری مرتبط است. از جمله فعالیت‌های مربوط به این مدیریت، مواد و محتوای دروس، مشاوره و راهنمای تحصیلی، امور اساتید و دانش آموختگان و غیره را می‌توان نام برد. دوره، دوره مدیریت است و موفقیت سازمان‌ها تا حدود زیادی به اثر بخشی مدیران وابستگی دارد. با افزایش دانش آموختگان درسطوح مختلف تحصیلی، تاسیس آموزشگاه‌های جدید، استخدام اساتید بیشتر ضرورت مدیریت آموزشگاهی مناسب را افزایش داده است.

اهداف مدیریت آموزشگاه

مدیریت آموزشگاه باید در ابتدا اهداف آموزش و پرورش را به خوبی بشناسد و آن‌ها را تحلیل و به کار گیرد. اهداف کلی آموزش و پرورش، طبق الگوهای فرهنگی، سیاسی و دینی هر جامعه تدوین شده و مراکز آموزشی مطابق با آن نیروی انسانی متناسب با جامعه خود تربیت می‌کنند.

اهداف مدیریت آموزشگاه که مدیران باید آن‌ها را بکار ببندند عبارت است از:

  • کمک، راهنمایی، پشتیبانی و تقویت اعضای سازمان آموزشی
  • تبادل نظر و مشارکت افراد سازمان در تصمیم گیری ها
  • شناخت و رفع نیاز دانش آموزان
  • شناخت و رفع نیاز اساتید
  • ایجاد رابطه مطلوب و احترام بین مدیر و اعضای سازمان
  • هماهنگی منابع آموزشی و فعالیت‌های سازمان
  • تاکید بر اهمیت کیفیت مطالب آموزشی
  • تامین منافع آموزشگاه

وظایف مدیریت آموزشی

هدف مدیریت آموزشی، تسهیل و انجام دادن امر یادگیری و آموزشی به بهترین نحو است. برای رسیدن به این امر لازم است که مدیریت آموزشی وظایف خود را به درستی انجام دهد.

وظایف مدیریت آموزشی به دو دسته عمومی و خاص تقسیم بندی می‌شود.

وظیفه عمومی: تعیین هدف‌ها و تامین امکانات آموزشی برای تحقق اهداف، و داشتن برنامه کار بصورت هفتگی، ماهانه و سالانه برای یک مدیر موفق الزامی است.

سازماندهی: نظم و ترتیب دادن به کارها، نفوذ در رفتار اعضای سازمان برای همراهی، کمک و راهنمایی آنها از دیگر وظایف مدیر است. مدیر برای رسیدن به این منظور  باید بین افراد سازمان و واحدهای مختلف آن هماهنگی بوجود بیاورد.

رهبری و هدایت: مدیر آموزشی باید ابتدا یک رهبر آموزشی باشد زیرا رهبر با برقراری رابطه متقابل با اعضای سازمان و ایجاد انگیزه در آنان باعث افزایش راندمان و کم کردن مشکلات می‌شود. رهبری در مدیریت و تاثیرگذاری بر اعضای سازمان و هدایت آن‌ها از وظایف یک مدیر خوب آموزشی است.

نظارت: نظارت بر افراد عضو سازمان نیاز است تا معلوم شود آیا سازمان به اهداف خود رسیده یا خیر. مدیر خوب باید در ابتدا ملاک سنجش عملکرد کارکنان را معین کند و بر اساس آن‌ها عملکرد کارکنان را اندازه گیری کند و در انتها بر تصحیح عملکرد اقدام کند. یک مدیر موفق باید بر نحوه آموزش نظارت داشته باشد و بر اهمیت کیفیت مطاللب آموزشی تاکید کند تا بتواند بطور صحیح به رفع نیاز دانش آموزان کمک کرده و قدمی در تامین منافع آموزشگاه و دانش آموزان برداشته باشد.

وظایف خاص

تعیین برنامه تدریس: از مهم‌ترین وظایف مدیران آموزشی تعیین برنامه‌های آموزشی و یادگیری است. مدیر آموزشی اگر اهداف روشن و عملی را طرح و برنامه هایش را به درستی اجرا نماید می‌تواند بازده آموزشی آموزشگاه خود را افزایش دهد. مدیران برای اینکار باید روحیه کارکنان خود را بالا برده و با ارزشیابی مستمر کارکنان به میزان اثر بخشی و کارایی محیط آموزشی خود آگاهی کامل پیدا کنند.

امور اعضا: مدیر آموزشی با شناسایی و استفاده از توانایی و تخصص اساتید و معلمان خود می‌تواند به پیشرفت آموزشی و افزایش بازدهی مدرسه برسد. شناخت نیاز اساتید و کمک در جهت رفع نیاز آنها باعث افزایش انگیزه آنان شده و اهمیت کیفیت مطالب آموزشی را در اساتید بالا ببرد.

امور اداری: ارائه بهترین خدمات آموزشی و فعالیت موثر آموزشی به اداره امور و تامین بودجه بستگی دارد. مانند ثبت نام، تقسیم کارها، ابلاغ آیین نامه‌ها و بخشنامه‌ها و اموری از این قبیل از وظایف مدیر آموزشی است.

شناخت نیاز دانش آموزان: دانش آموزان برای یادگیری با کیفیت، نیازهایی دارند که این نیازها در هر فرد متفاوت است. شناخت و پذیرش آن به عهده مدیران و اساتید است. بهتر است در جهت رفع نیاز دانش آموزان ابتدا مدیر با آن نیازها آشنایی پیدا کرده تا بتواند در جهت رفع آنها اقدام نمایند. در این قسمت سعی داریم با نیاز دانش آموزان بصورت اجمالی آشنا شویم.

  • امنیت: همه افراد دوست دارند از عواملی که باعث ایجاد ترس در آنها شده رهایی پیدا کنند. دانش آموزان هم برای اینکه بتوانند در یادگیری و فعالیت‌های آموزشی موفق عمل کنند باید ذهنی ارام و بدون استرس داشته باشند.
  • امید: امید به معنای تصور و منتظر بودن برای خوب شدن اوضاع در آینده است. دانش آموزان به امید رسیدن به موفقیت در مدارس و آموزشگاه‌های علمی زمان می‌گذارند.
  • پذیرش: دانش آموزان خواستار آن هستند که در مراکز آموزشی از طرف مدیران و اساتید مورد تایید و پذیرش قرار بگیرند. تایید به موقع دانش آموزان اعتماد به نفس آنها را افزایش می‌دهد.
  • نیاز به احترام: نیاز به احترام در تمامی سنین صدق می‌کند، حتی در دانش آموزان ابتدایی، آنها دوست دارند در محیط آموزشی در نظر دیگران توانا باشند و مورد احترام قرار بگیرند.
  • قدرت و کنترل: دانش آموزان دوست دارند که بتوانند بر زندگی و اتفاقات پیرامونشان کنترل داشته باشند. اغلب در مدارس و مراکز آموزشی فرصت زیادی به دانش آموزان برای تصمیم گیری داده نمی‌شود.
  • لذت: معلمان و اساتید با خرد و تفکر آموزشی با ایجاد چالش، رقابت سالم و کشف علایق دانش آموزان در جهت لذت بخش بودن آموزش قدم بزرگ و مهمی بر میدارند.

شناخت نیاز اساتید

مدیران علاوه بر شناخت نیاز دانش آموزان باید با نیاز اساتید خود آشنایی داشته باشند تا بتوانند با کمک و یاری کردن اساتید به آنها انگیزه دهد و بتواند کیفیت مطالب آموزشی را  به این صورت افزایش دهد.

  • نیازهای روانی

کارکنان وقتی بدانند در محیط کاری خود مدیریت با آنها با احترام برخورد می‌کند و بیشتر نقش هدایت گری دارد تلاش می‌کنند احترام خود را نزد مدیر همیشه محفوظ نگه دارند و برای اینکار وظیفه خود را به خوبی انجام می‌دهند. مورد تایید قرار گرفتن توسط مدیر، باعث ایجاد انگیزه مضاعف در کارکنان می‌شود.

  • نیازهای وظیفه ای

تعیین میزان استقلال اساتید و کارکنان در سازمان.

  • نیازهای مادی

اساتید آموزشگاه ها، توقع دارند در قبال کاری که انجام می‌دهند دستمزد خود را دریافت کنند. اگر میزان حقوق اساتید از کار آن‌ها کمتر باشد میزان رضایمتندی آنها کم شده و بر نحوه آموزش آنها تاثیر می‌گذارد. اگر مدیری اهمیت کیفیت مطالب آموزشی بر آموزشگاه، را سرلوحه کار خود قرار داده باید رضایمتندی اساتید خود را حاصل نماید.

منافع آموزشگاه

مدیران با شناخت نیاز اساتید و دانش آموزان می‌توانند با حفظ دانش آموزان قدیم و جذب دانش آموزان جدید  به منافع خود یعنی سوددهی بالا برسند و این امر نیازمند مدیریت و رهبری خوب است.

 جمع بندی

مدیریت آموزشگاه باید علاوه بر در نظر گرفتن منافع آموزشگاه، در جهت رفع نیاز دانش آموزان به نحو احسنت قدم بردارد و این امر میسر نمی‌شود مگر با نظارت بر نحوه آموزش و شناخت نیاز اساتید. یک مدیر موفق باید با شناخت نیاز اساتید خود به حل مشکلات آن‌ها کمک کرده و پشتیبان و یاری گر آنها باشد در اینصورت است که می‌تواند بر اهمیت کیفیت مطالب آموزشی تاکید کند و راندمان آموزشگاه خود را بالا ببرد. مدیران آموزشگاه‌ها می‌توانند در سایت بلدیاب ثبت نام کنند تا در جهت معرفی خود به علم آموزان اقدام کرده باشند.

  • تاریخ و ساعت انتشار :
    10:05       1399/04/11
  • تعداد بازدید :
    5972
  • پسندیده :

کلمات کلیدی

نیاز اساتید

نحوه آموزش

منافع آموزشگاه

رفع نیاز دانش آموزان

وظایف مدیریت آموزشی

اهمیت کیفیت مطالب آموزشی


دسته بندی

تدریس دروس


درخواست معلم خصوصی یا آموزشگاه

اگر به دنبال انتخاب معلم خصوصی حرفه ای یا دوره های آموزشی در آموزشگاه های معتبر هستید؛ با ثبت اطلاعات خود در فرم درخواست معلم خصوصی یا رزرو آموزشگاه می توانید هر چه سریعتر به کمک بلدیاب کلاس خصوصی یا گروهی مناسب خود را بیابید. (مشاهده فرم درخواست)

اجاره فضای آموزشی خصوصی و گروهی

اگر برای برگزاری کلاس های خصوصی, نیمه خصوصی یا گروهی خود نیاز به فضای آموزشی دارید، سایت بلدیاب امکانی برای شما فراهم کرده تا بتوانید با توجه به شرایط تدریس تان، اقدام به اجاره فضای آموزشی مناسب خود نمایید. (مشاهده مکان های آموزشی)

بلدیاب چگونه کار میکنید؟

سایت بلدیاب با معرفی و تبلیغ دوره های آموزشی مدرسین خصوصی و آموزشگاهای کل کشور فضایی را فراهم نموده تا کاربرانی که نیاز به دوره های آموزشی مختلف دارند با یک جست و جوی ساده در بلدیاب بتوانند مدرس یا آموزشگاه مناسب خود را بیابند و اطلاعات تماس آنها را مشاهده کنند. (درخواست دوره های آموزشی)

‌شرایط همکاری با بلدیاب

مدرسین خصوصی و آموزشگاه داران محترم می توانند برای تبلیغ دوره های آموزشی خود و جذب شاگرد برای کلاس های خصوصی و گروهی ، در هر زمینه ای (درسی، فنی، هنری، ورزشی، مالی ، حسابداری، کسب و کار و ... ) در سایت بلدیاب ثبت نام کنند و از خدمات آن استفاده نمایند. (ثبت نام و همکاری)

راهنمای تصویری استفاده از سایت بلدیاب

اگر مدرس خصوصی هستید یا آموزشگاه دارید بهتر است قبل از ثبت دوره های آموزشی خود از راهنمای بلدیاب استفاده کنید تا در معرفی دوره های خود و جذب شاگرد یا هنرجو موفق تر عمل کنید. (مشاهده راهنمای بلدیاب)

Baladyab اسماعیل محمدی

" اگر به دنبال دوره‌های آموزشی در هر زمینه ای به صورت خصوصی یا نیمه خصوصی هستید، یا می‌خواهید از دوره‌های برگزار شده توسط آموزشگاه‌های استان خود باخبر شوید، در وب سایت بلدیاب می‌توانید اساتید و آموزشگاه‌های که دوره شما را برگزار میکنند را پیدا کنید، در صورت نیاز با آنها تماس بگیرید و به صورت حضوری با آنها کلاس برگزار کنید. "

شما هم می توانید نظر خود را درباره سایت بلدیاب ثبت کنید.