تبلیغات
شما

نحوه برخورد با دانش آموز دیر آموز

نحوه برخورد با دانش آموز دیر آموز

در کلاس درس، هستند دانش آموزانی که بااینکه همسن همشاگردی‌های خود هستند اما در دریافت مطالب علمی بصورت ضعیف‌تری عمل میکنند. کسانی که در آزمون‌های هوش از معلولین ذهنی بالاتر ولی از همسن‌های خود پایین‌تر هستند. ضریب هوشی مابین 70الی 80 دارند، به این دانش آموزان افراد مرزی یا دیر آموز گفته می‌شود. معمولا خانواده‌ها در تشخیص دانش آموزان دیر آموز خود با مشکل مواجه هستند چون از نظر ظاهری تفاوتی با دیگر دانش آموزان ندارند ولی به علت رشد ذهنی کم قادر به دریافت مطالب نیستند و عمق یادگیری پایین‌تری دارند.

ویژگی دانش آموزان دیر آموز

این دانش آموزان دامنه تمرکز و توجه پایینی دارند و سریع حواس آن‌ها پرت می‌شود. زمان واکنش کند دارند یعنی هم در انجام کارها و هم پاسخ به سوالات اطرافیان به کندی جواب می‌دهند. دانش آموزان دیر آموز به دلیل این که از طرف همکلاسی‌ها و معلمین درس خود طرد می‌شوند از مدرسه گریزان هستند و به فراگیری به دید منفی می‌نگرند، بیشترین آمار غیبت در طول سال تحصیلی به این دانش آموزان اختصاص دارد. نداشتن هدف و نگرش منفی همکلاسان و روش‌های آموزشی که برای این دانش آموزان مناسب نیست انگیزه تحصیلی این دانش آموزان را به شدت کاهش می‌دهد. این دانش آموزان معمولا در خواندن و فهمیدن مطالب درسی دچار مشکل هستند. دانش آموزان دیر آموز به وقت بیشتر و مشوق‌های بیشتری نیاز دارند تا بتوانند انگیزه مناسب برای یادگیری را پیدا کنند. آنها نیاز به رهبری مداوم از سوی معلم نیاز دارند. این کودکان تنها در حیطه یادگیری با همسالان خود دارای عملکرد ضعیف‌تری هستند ولی در سایر حیطه‌های رفتاری هیچ نقصی در آن‌ها وجود ندارد.

راه چاره چیست؟

دانش آموزان دیرآموز تعلقی به جامعه استثنایی ندارند و در جامعه عادی باید قرار بگیرند. عادی شدن این دانش آموزان نیاز مند تعامل جدی بین مدرسه و والدین است. مدرسه باید زودتر در تشخیص دانش آموزان دیر آموز اقدام کند تا با اقدام به موقع بشود جلوی هرگونه غفلت و اهمال کاری گرفته بشود.

  • وظایف مدرسه

بهترین کمک به این دانش آموزان تعامل جدی بین مدرسه و خانواده هاست، مدرسه با شناخت به موقع این دانش آموزان و اطلاع رسانی آن به خانواده‌ها می‌تواند کمک زیادی را به این دانش آموزان بکند. به دلیل اعتماد به نفس پایین این دانش آموزان معمولا دچار مشکل‌های مانند مشکل گفتاری می‌شوند که مسئولین مدارس می‌توانند خدمات توان بخشی ویژه ای مانند مشاوره در اختیار این دانش آموزان قرار بدهند.​

  • وظایف معلم

معلم با کشف نقاط ضعف آنها می‌تواند آنها را تشویق و نحوه زندگی کردن به این دانش آموزان را با تمام کمبودهایشان یاد دهد. بهتر است این افراد در کلاس هایی با تعداد دانش آموزان کمتر باید قرار بگیرند، تا بتوانند دقت و تمرکز بیشتری پیدا کنند.این دانش آموزان در کلاس باید در توجه و دیدرس معلم قرار بگیرند بهتر است این دانش آموزان در ردیف جلو بنشینند تا توجه و تمرکز بیشتری پیدا کنند و هم نظارت معلم بر او افزایش پیدا کند و حتی گاهی بصورت انفرادی معلم به او آموزش دهد و به تدریج دانش آموز را درگیر فعالیت‌های گروهی بکند. از زدن برچسب هایی مانند تنبل، کودن و... به این دانش آموزان باید پرهیز کرد. اعمال فشار و تنبیه نتیجه معکوس در پی خواهد داشت. به دانش آموزان دیر آموز در کلاس باید مسئولیت داد تا احساس باارزشمند بودن بکنند. برای رسیدن به ایده آل‌های آموزشی اگر کوچکترین پیشرفتی داشت او را باید تشویق کرد از قبیل جایزه، زدن ستاره برروی دفتر.... اگر هم توانایی غیر آموزشی داشت حتماباید در جمع ابراز کرد تا اعتماد به نفس دانش آموز افزایش پیدا کند.

  • وظایف خانواده

خانواده باید خود را معلم تمام مدت فرزندان دیر آموز خود بداند این دانش آموزان هنگام انجام تکالیف مدرسه از والدین خود کمک می‌طلبند این کمک می‌تواند از طرف والدین انجام شود اما به شرطی که دائمی نباشد زیرا این دانش آموزان وابستگی پیدا می‌کنند و تکالیف خود را فقط در صورت حضور پدر و مادر انجام می‌دهند. اکثر محققان به این امر اتفاق نظر دارند که بهترین معلم دانش آموزان دیر آموز پدر و مادر آنها هستند. والدین باید ارتباط مستمر خود را با مدرسه و معلم حفظ کنند. عامل تشویقی که والدین برای این دانش آموزان در نظر می‌گیرند باید مواردی باشد که باعث افت تحصیلی آنها نشود مثال خرید گوشی شخصی که می‌تواند باایجاد حواس پرتی، این دانش آموزان را از دقت به انجام تکالیف باز دارد. خانواده‌ها می‌توانند با مراجعه به سایت بلدیاب برای فرزندان خود به دنبال معلم خصوصی باشند تا منزل هم از درس دور نباشند.

سخن پایانی

دانش آموز دیرآموز را فقط باید با خودش مقایسه کرد او را بادیگر همکلاسی هایش نباید مقایسه کرد. هنگام آموزش به این دانش آموزان باید صبوری به خرج داد، از تدریس یکجا به این دانش آموزان باید خودداری کرد، بخاطر کندی رفتارشان نباید مورد شماتت قرار بگیرند. برای تحریک کردن انگیزش در دیرآموزان از آموزش‌های همراه با سرگرمی، وسایل دیداری و شنیداری، استفاده از حواس مختلف باید استفاده کرد. همیشه باید به یاد داشت که این دانش آموزان مسئول کمبود توانایی یادگیریشان نیستند پس باید سعی کرد مانند نیرویی محرک آنها را به حرکت در آورد و این به این معنا نیست که برای هر تلاشی برای او پاداشی در نظر گرفت. در پایان باید گفت دانش آموزان دیر آموز شاید از نظر آموزش کند باشند اما معلم می‌تواند با شناخت کافی از این موضوع با بهترین روش‌ها و راه‌ها و دادن تکالیف متنوع اما نه زیاد به آن‌ها آموزش مناسب را بدهد. همچنین ثبت نام در سایت بلدیاب به والدین کمک می‌کند تا معلم خصوصی مناسب، برای فرزندان دیرآموز خود را بیابند.

  • تاریخ و ساعت انتشار :
    08:45       1399/04/08
  • تعداد بازدید :
    1205
  • پسندیده :

کلمات کلیدی

تشویق

ویژگی دانش آموزان دیر آموز

راه چاره چیست؟


دسته بندی

تدریس دروس


درخواست معلم خصوصی یا آموزشگاه

اگر به دنبال انتخاب معلم خصوصی حرفه ای یا دوره های آموزشی در آموزشگاه های معتبر هستید؛ با ثبت اطلاعات خود در فرم درخواست معلم خصوصی یا رزرو آموزشگاه می توانید هر چه سریعتر به کمک بلدیاب کلاس خصوصی یا گروهی مناسب خود را بیابید. (مشاهده فرم درخواست)

اجاره فضای آموزشی خصوصی و گروهی

اگر برای برگزاری کلاس های خصوصی, نیمه خصوصی یا گروهی خود نیاز به فضای آموزشی دارید، سایت بلدیاب امکانی برای شما فراهم کرده تا بتوانید با توجه به شرایط تدریس تان، اقدام به اجاره فضای آموزشی مناسب خود نمایید. (مشاهده مکان های آموزشی)

بلدیاب چگونه کار میکنید؟

سایت بلدیاب با معرفی و تبلیغ دوره های آموزشی مدرسین خصوصی و آموزشگاهای کل کشور فضایی را فراهم نموده تا کاربرانی که نیاز به دوره های آموزشی مختلف دارند با یک جست و جوی ساده در بلدیاب بتوانند مدرس یا آموزشگاه مناسب خود را بیابند و اطلاعات تماس آنها را مشاهده کنند. (درخواست دوره های آموزشی)

‌شرایط همکاری با بلدیاب

مدرسین خصوصی و آموزشگاه داران محترم می توانند برای تبلیغ دوره های آموزشی خود و جذب شاگرد برای کلاس های خصوصی و گروهی ، در هر زمینه ای (درسی، فنی، هنری، ورزشی، مالی ، حسابداری، کسب و کار و ... ) در سایت بلدیاب ثبت نام کنند و از خدمات آن استفاده نمایند. (ثبت نام و همکاری)

راهنمای تصویری استفاده از سایت بلدیاب

اگر مدرس خصوصی هستید یا آموزشگاه دارید بهتر است قبل از ثبت دوره های آموزشی خود از راهنمای بلدیاب استفاده کنید تا در معرفی دوره های خود و جذب شاگرد یا هنرجو موفق تر عمل کنید. (مشاهده راهنمای بلدیاب)

Baladyab اسماعیل محمدی

" اگر به دنبال دوره‌های آموزشی در هر زمینه ای به صورت خصوصی یا نیمه خصوصی هستید، یا می‌خواهید از دوره‌های برگزار شده توسط آموزشگاه‌های استان خود باخبر شوید، در وب سایت بلدیاب می‌توانید اساتید و آموزشگاه‌های که دوره شما را برگزار میکنند را پیدا کنید، در صورت نیاز با آنها تماس بگیرید و به صورت حضوری با آنها کلاس برگزار کنید. "

شما هم می توانید نظر خود را درباره سایت بلدیاب ثبت کنید.