تبلیغات
شما

روش تدریس شیمی

روش تدریس شیمی

 

همراه با توسعه علم در همه زمینه‌ها تغییرات زیادی در محتوا و روش‌های تدریس دروس مختلف به وجود آمده است. یک مدرس شیمی خوب باید در هنگام انتخاب روش تدریس خود، بیشترروش‏هایی را انتخاب کند که در آنها دانش‏ آموزان به صورت فعال‏تر در پروسه  آموزش و یادگیری حضور داشته باشند و به مفاهیمی چون : تفکر انتقادی و حل مسئله در تدریس خود، توجه کنند.

در این مقاله توصیه‌های لازم برای بهترشدن روش تدریس شیمی می‌پردازیم تا مورد استفاده مدرسان قرار بگیرد.

 

استفاده از نقشه‌های مفهومی

در این روش تدریس ابتدا باید تمامی مفاهیم را روی کاغذ بیاوریم و سپس مهمترین و جامع‌ترین مورد را انتخاب کنیم. جامع‌ترین مفهوم را در بالای صفحه نوشته وسپس مفاهیم کلی‌تر بعدی را زیر مفهوم اصلی به صورت نمودار درختی بنویسید و این کار را تا اخر ادامه دهید.این روش به دانش آموزان کمک میکند حجم زیادی از مطالب را باهم ترکیب کنند و ارتباط بین مطالب را بدانند.

 

انجام ازمایشات جالب درسی برای آغاز کلاسها

انجام یک آزمایش شیمی ساده و جذاب از درس در اولین جلسه آغاز تدریس شیمی به خصوص برای دانش آموزان سال اول می‌تواند رغبت وعلاقه دانش اموزان را برای آموختن درس شیمی برانگیزد.

مثلا آزمایش برداشتن آتش با دست و یا اتش زدن اسکناس وشعله ورشدن ان در حالی که پس از خاموش شدن آتش اسکناس سالم باقی می‌ماند یا هر آزمایش جالب و مرتبط دیگر.

 

استفاده از روش شبیه سازی در حین تدریس

استفاده از این روش برای تدریس شیمی بسیار مؤثر خواهد بود. به دلیل این که اکثر مباحث درس شیمی جنبه مفهومی دارد شبیه سازی مفاهیمی مثل آرایش اتم ها، ساختار اتم‌ها و... باعث میشود این مفاهیم برای مدت زمان زیادی در ذهن دانش آموز بماند. برای شبیه سازی لازم نیست که حتما از وسایل کمک آموزشی پرهزینه استفاده کنید. حتی در بعضی از موارد می‌توانید از خود دانش آموزان استفاده کنید.

 

از ضرب المثل‌ها استفاده کنید

در بحث آموزش شیمی در بسیاری از مباحث میتوانید برای انتقال مفاهیم شیمی از ضرب المثل‌های رایج در فرهنگمان استفاده کنید مثلا برای روشن شدن وضعیت واکنش پذیری فلزات قلیایی می‌توانید از ضرب المثل آب نمیبیند ولی شناگران ماهری هستند استفاده کنید.

 

 

بدانید که وقت زیادی لازم دارید

یادگیری شیمی زمان زیادی را می‌طلبد پس نباید انتظار داشته باشید دانش آموزان شما به سرعت همه مطالب را دریابند. شاید پس از آموزش یک مبحث از شیمی یک جلسه کامل رفع اشکال برای آن مبحث نیار باشد تا دانش آموزان اصل مطلب و نکات جانبی را دریابند.

 

آموزش نکته‌ها را فراموش نکنید

بسیاری از مباحث تدریس شیمی نکات بسیار زیاد و مهی دارد که شاید در نگاه اول برای دانش آموزان قابل تشخیص نباشد و نمیتوانید از دانش آموز انتظار داشته باشید که همه نکات مهم را به تنهایی از درس استخراج کند. همیشه تعدادی از نکات را خودتان آموزش دهید و از دانش آموزان بخواهید که باقی نکات باقی مانده را خودشان پیداکنند.به این روش دانش آموزان به تدریج روش استخراج نکات مهم هر درس را می‌آموزند.

 

پیش خوانی تدریس شما را مطلوب‌تر میکند

از دانش آموزان بخواهید قبل از هر جلسه تدریس شیمی مباحث جدید را در منزل پیش خوانی کنند. این کار باعث میشود ذهن دانش آموز با کلیت موضوع درس آشنایی پیدا کند و تاثیر زیاد در یادگیری و به خاطر سپردن مفاهیم درس شیمی دارد.

 

پرسیدن سؤال راز یادگیری مؤثر

جلسه تدریس شیمی را به گونه ای مدریت کنید که حالت یک نواختی نداشته باشد و دانش آموزان بتوانند سوالات خود را آزادانه بپرسند و پاسخ‌های روشنی دریافت کنند. تدریس شیمی همراه با پرسش و پاسخ تاثیر زیادی در یادگیری دانش آموزان خواهد داشت.

 

آموزش شیمی از مبتدی تا پیشرفته در سایت بلدیاب

اگر نیاز به آموزش شیمی دارید میتوانید از اساتید حرفه ای سایت بلدیاب استفاده کنید. سایت بلدیاب مرجع کاملی از اساتید خصوصی و آموزشگاه‌های کشور است که شما میتوانید در هر مقطعی نیاز به تدریس داشتید مثل تدریس شیمی دهم، تدریس شیمی یازدهم، تدریس شیمی دوازدهم و حتی تدریس شیمی کنکور، استاد مناسب خود را بیابید و نیاز آموزشی خود را برطرف سازید.

در سایت بلدیاب هیچ محدودیتی از لحاظ موقعیت جغرافیایی وجود ندارد و شما در هر شهری که باشید میتوانید اساتید برتر شهر خودرا در  بلدیاب بیابید.

  • تاریخ و ساعت انتشار :
    13:39       1397/09/26
  • تعداد بازدید :
    3403
  • پسندیده :

کلمات کلیدی

تدریس شیمی تهران

تدریس شیمی اصفهان

تدریس شیمی دهم

تدریس خصوصی

معلم خصوصی

تدریس خصوصی شیمی




درخواست معلم خصوصی یا آموزشگاه

اگر به دنبال انتخاب معلم خصوصی حرفه ای یا دوره های آموزشی در آموزشگاه های معتبر هستید؛ با ثبت اطلاعات خود در فرم درخواست معلم خصوصی یا رزرو آموزشگاه می توانید هر چه سریعتر به کمک بلدیاب کلاس خصوصی یا گروهی مناسب خود را بیابید. (مشاهده فرم درخواست)

اجاره فضای آموزشی خصوصی و گروهی

اگر برای برگزاری کلاس های خصوصی, نیمه خصوصی یا گروهی خود نیاز به فضای آموزشی دارید، سایت بلدیاب امکانی برای شما فراهم کرده تا بتوانید با توجه به شرایط تدریس تان، اقدام به اجاره فضای آموزشی مناسب خود نمایید. (مشاهده مکان های آموزشی)

بلدیاب چگونه کار میکنید؟

سایت بلدیاب با معرفی و تبلیغ دوره های آموزشی مدرسین خصوصی و آموزشگاهای کل کشور فضایی را فراهم نموده تا کاربرانی که نیاز به دوره های آموزشی مختلف دارند با یک جست و جوی ساده در بلدیاب بتوانند مدرس یا آموزشگاه مناسب خود را بیابند و اطلاعات تماس آنها را مشاهده کنند. (درخواست دوره های آموزشی)

‌شرایط همکاری با بلدیاب

مدرسین خصوصی و آموزشگاه داران محترم می توانند برای تبلیغ دوره های آموزشی خود و جذب شاگرد برای کلاس های خصوصی و گروهی ، در هر زمینه ای (درسی، فنی، هنری، ورزشی، مالی ، حسابداری، کسب و کار و ... ) در سایت بلدیاب ثبت نام کنند و از خدمات آن استفاده نمایند. (ثبت نام و همکاری)

راهنمای تصویری استفاده از سایت بلدیاب

اگر مدرس خصوصی هستید یا آموزشگاه دارید بهتر است قبل از ثبت دوره های آموزشی خود از راهنمای بلدیاب استفاده کنید تا در معرفی دوره های خود و جذب شاگرد یا هنرجو موفق تر عمل کنید. (مشاهده راهنمای بلدیاب)

Baladyab اسماعیل محمدی

" اگر به دنبال دوره‌های آموزشی در هر زمینه ای به صورت خصوصی یا نیمه خصوصی هستید، یا می‌خواهید از دوره‌های برگزار شده توسط آموزشگاه‌های استان خود باخبر شوید، در وب سایت بلدیاب می‌توانید اساتید و آموزشگاه‌های که دوره شما را برگزار میکنند را پیدا کنید، در صورت نیاز با آنها تماس بگیرید و به صورت حضوری با آنها کلاس برگزار کنید. "

شما هم می توانید نظر خود را درباره سایت بلدیاب ثبت کنید.