تبلیغات
شما

انواع روش تدریس فعال کدامند؟

انواع روش تدریس فعال کدامند؟

تدریس فعال یکی از روش‌های نوین تدریس است که منجر به یادگیری فعال دانش آموزان و فراگیران می‌شود. در این روش تدریس، دانش آموزان همراه با معلم خود در کلاس درس و در رابطه با موضوع مورد تدریس فعالیت می‌کنند. معلمان در روش تدریس فعال نقش هدایت کننده دارند که مسیر یادگیری و آموزش را به دانش آموزان نشان می‌دهند. در این روش تدریس دانش آموزان تشویق به فرایند یادگیری می‌شوند و با یکدیگر مشارکت دارند.

نکته مهم این است که وقتی دانش آموزان و فراگیران هنگام تدریس معلم در امر تدریس مشارکت دارند، کمک می‌کند تا مطالب درسی را بهتر یاد بگیرند. به دلیل یادگیری فعال مطالب و موارد آموزشی بهتر در ذهن دانش آموزان تثبیت می‌شود. در ادامه مطلب از وب سایت تدریس خصوصی بلدیاب به بررسی فواید و انواع روش آموزش فعال می‌پردازیم.

 

روش‌های تدریس فعال و غیرفعال چیست؟

به روش تدریسی که در طول تدریس؛ معلم نقش فعالی دارد و مطالب درسی مشخص شده را به صورت شفاهی در کلاس بیان و تدریس می‌کند؛ روش تدریس غیرفعال می‌گویند. در این روش دانش آموزان نقشی ندارند، یادگیری فعال صورت نمی‌گیرد و نقش معلم پر رنگ است. برخلاف روش تدریس فعال; در تدریس غیرفعال; هدف کسب مهارت خواندن و نوشتن است و بعد از ارائه مطالب درسی به صورت شفاهی توسط معلم; دانش آموزان باید مطالب را تکرار و حفظ کنند. در روش غیرفعال یادگیری و آموزش صد در صد موفق نیست و همیشه یک سری از دانش آموزان در یادگیری دروس با مشکل مواجه می‌شوند.

علاوه بر اینکه خلاقیت دانش آموزان پرورش داده نمی‌شود؛ برای رفع مشکل دانش آموزان در دروسی که ضعیف هستند؛ والدین می‌توانند از معلم خصوصی و جلسات تدریس خصوصی کمک بگیرند. انتخاب معلم خصوصی از وب سایت‌های معتبر مانند وب سایت بلدیاب و تدریس خصوصی توسط مدرس با استفاده از روش‌های نوین تدریس به رفع مشکل یادگیری فرزندان شما کمک فراوانی می‌کند.

به روش تدریسی که دانش آموزان و فراگیران در حین تدریس با معلم همکاری و نقش فعالی دارند و معلم به عنوان هدایت کننده حضور دارد را روش تدریس فعال می‌گویند. تعامل دو طرفه دانش آموزان با معلمان کمک می‌کند تا فرایند یادگیری و آموزش بهتر انجام شود.

 

انواع روش تدریس فعال

استفاده از روش نوین و جدید جهت تدریس توسط معلمان به فرایند یادگیری و آموزش دانش آموزان کمک بیشتری می‌کند. تدریس فعال یکی از روش‌های نوین تدریس است؛ که علاوه بر یادگیری بهتر دانش آموزان؛ به پرورش خلاقیت آن‌ها و داشتن فضای کلاس فعال و صمیمی؛ کمک می‌کند. یادگیری و آموزش در فضای کلاس صمیمی و همراه با مشارکت و همکاری دانش آموزان منجر به یادگیری فعال دانش آموزان و فراگیران می‌شود.

در یادگیری فعال دانش آموزان در فرایند یادگیری و آموزش با معلم خود همگام و همراه هستند و مهارت‌های لازم جهت یادگیری را آموزش می‌بینند. استفاده از روش فعال که منجر به یادگیری فعال دانش آموزان می‌شود، کمک می‌کند عملکرد تحصیلی دانش آموزان بهبود پیدا کند و همچنین منجر به فعال شدن مغز دانش آموزان و بالا رفتن پتانسیل یادگیری آن‌ها شود. در ادامه قصد داریم شما را با انواع روش‌های آموزش فعال آشنا کنیم.

 

روش‌های تدریس فعال

 

روش تدریس حل مسئله در تدریس فعال:

در این روش با کار کردن بر روی مسائل، یادگیری و آموزش دانش آموزان اتفاق می‌افتد. در روش حل مسئله; دانش آموزان مشاهده، درک و تحلیل می‌کنند و بعد از بررسی راه حل‌های مختلف برای حل مسئله; بهترین راه حل را انتخاب می‌کنند. طرح مسئله، جمع آوری اطلاعات از منبع‌های مختلف، فرضیه سازی و انتخاب چندین راه حل، آزمایش فرضیه و در نهایت نتیجه گیری بر اساس اطلاعات مراحل روش حل مسئله هستند. در روش تدریس فعال حل مسئله؛ معلم نقش هدایتگر را دارد و این روش برای دانش آموزان متوسطه؛ که می‌توانند تجزیه و تحلیل کنند و ذهن فعالی دارند؛ مناسب‌تر است.

 

روش تدریس ایفای نقش:

در این روش بر اساس موقعیتی که معلم برای دانش آموزان در نظر گرفته است، می‌توانند بر اساس علاقه خود نقشی را انتخاب کنند. دانش آموزان با مشارکت و نظارت معلم خود موضوع مورد نظر را اجرا می‌کنند. روش تدریس فعال ایفای نقش، کمک می‌کند تا دانش آموزان موضوع مورد آموزش را در دنیای واقعی به کار بگیرند. همچنین با عث می‌شود آموخته‌های آن‌ها بیشتر در ذهنشان باقی بماند و یادگیری فعال و عمیق صورت بگیرد. به دلیل نبودن زمان لازم و امکانات و حالت نمایشی بودن؛ روش ایفای نقش خیلی اجرا نمی‌شود؛ اما برای دانش آموزان ابتدایی مناسب است.

 

روش آموزش به همکلاسی‌ها در روش تدریس فعال:

یکی از روش‌های تدریس اثربخش که منجر به یادگیری فعال و عمیق‌تر می‌شود، روش آموزش به همکلاسی‌ها است. این روش جهت تسلط دانش آموزان بر روی موضوعات درسی بسیار عالی است. در این روش علاوه بر افزایش مهارت‌های بین فردی دانش آموزان و کاهش بار مسئولیت معلم، دانش آموزان می‌توانند نقاط ضعف خود را بشناسند و بر روی آن کار کنند. به دلیل آموزش مطالب درسی توسط یک یا چند دانش آموز به دیگر همکلاسی‌های خود، فرایند یادگیری و آموزش بهتر انجام می‌شود.

 

روش بحث گروهی:

در این روش دانش آموزان در رابطه با موضوع درس به تبادل نظر با یکدیگر می‌پردازند و معلم برای دانش آموزان نقش راهنما را دارد. روش تدریس فعال بحث گروهی برای مقاطع اول و دوم متوسطه مناسب است و حس اعتماد به نفس و انتقاد پذیری را در دانش آموزان تقویت می‌کند.

 

روش تدریس پروژه:

در این روش دانش آموزان از طریق انجام پروژه، مهارت‌ها و دانش خود را افزایش می‌دهند. برای تمامی دروس به خصوص دروس حل کردنی مانند ریاضی و علوم کاربرد دارد.

 

فواید استفاده از روش تدریس فعال

استفاده معلمان از روش‌های آموزش فعال فواید و مزایای زیادی دارد. فواید استفاده از روش تدریس فعال شامل موارد زیر است:

  • دانش آموزان و فراگیران با کار تیمی آشنا می‌شوند.
  • حس مسئولیت پذیری و اعتماد به نفس در دانش آموزان بالا می‌رود.
  • علاوه بر مشارکت دانش آموزان با یکدیگر و افزایش انگیزه، منجر به یادگیری فعال و عمیق می‌شود.
  • باعث افزایش تعاملات دانش آموزان با معلمان می‌شود و فضای کلاس جوی صمیمی خواهد داشت.

استفاده معلمان از روش‌های نوین آموزش فعال کمک می‌کند تا دانش آموزان علاقه بیشتری به یادگیری و آموزش داشته باشند. همچنین برای حضور در مدرسه و کلاس درس مشتاق‌تر هستند.

 

جمع بندی

روش تدریس فعال در کلاس درس به یادگیری و آموزش بهتر دانش آموزان کمک فراوانی می‌کند. هر چقدر معلمان با انواع روش‌های نوین تدریس آشنا باشند، فرایند یادگیری و آموزش در دانش آموزان بهتر انجام می‌شود. اگر معلمی از روش غیر فعال استفاده می‌کند؛ جهت تقویت درسی فرزند خود؛ بالا بردن مهارت‌های درسی و یادگیری بهتر؛ می‌توانید از کلاس‌های تدریس خصوصی استفاده کنید. تدریس خصوصی در منزل یا آموزشگاه، با انتخاب معلم خصوصی از وب سایت‌های معتبر به پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کمک می‌کند. با ثبت در خواست معلم خصوصی؛ جهت تدریس خصوصی در وب سایت بلدیاب؛ می‌توانید به لیست مدرسین و اساتید برتر بلدیاب؛ دسترسی داشته باشید.

  • تاریخ و ساعت انتشار :
    10:01       1401/01/09
  • تعداد بازدید :
    3587
  • پسندیده :

کلمات کلیدی

تدریس فعال

فرایند یادگیری و آموزش

یادگیری فعال

تدریس خصوصی


دسته بندی

تدریس


درخواست معلم خصوصی یا آموزشگاه

اگر به دنبال انتخاب معلم خصوصی حرفه ای یا دوره های آموزشی در آموزشگاه های معتبر هستید؛ با ثبت اطلاعات خود در فرم درخواست معلم خصوصی یا رزرو آموزشگاه می توانید هر چه سریعتر به کمک بلدیاب کلاس خصوصی یا گروهی مناسب خود را بیابید. (مشاهده فرم درخواست)

اجاره فضای آموزشی خصوصی و گروهی

اگر برای برگزاری کلاس های خصوصی, نیمه خصوصی یا گروهی خود نیاز به فضای آموزشی دارید، سایت بلدیاب امکانی برای شما فراهم کرده تا بتوانید با توجه به شرایط تدریس تان، اقدام به اجاره فضای آموزشی مناسب خود نمایید. (مشاهده مکان های آموزشی)

بلدیاب چگونه کار میکنید؟

سایت بلدیاب با معرفی و تبلیغ دوره های آموزشی مدرسین خصوصی و آموزشگاهای کل کشور فضایی را فراهم نموده تا کاربرانی که نیاز به دوره های آموزشی مختلف دارند با یک جست و جوی ساده در بلدیاب بتوانند مدرس یا آموزشگاه مناسب خود را بیابند و اطلاعات تماس آنها را مشاهده کنند. (درخواست دوره های آموزشی)

‌شرایط همکاری با بلدیاب

مدرسین خصوصی و آموزشگاه داران محترم می توانند برای تبلیغ دوره های آموزشی خود و جذب شاگرد برای کلاس های خصوصی و گروهی ، در هر زمینه ای (درسی، فنی، هنری، ورزشی، مالی ، حسابداری، کسب و کار و ... ) در سایت بلدیاب ثبت نام کنند و از خدمات آن استفاده نمایند. (ثبت نام و همکاری)

راهنمای تصویری استفاده از سایت بلدیاب

اگر مدرس خصوصی هستید یا آموزشگاه دارید بهتر است قبل از ثبت دوره های آموزشی خود از راهنمای بلدیاب استفاده کنید تا در معرفی دوره های خود و جذب شاگرد یا هنرجو موفق تر عمل کنید. (مشاهده راهنمای بلدیاب)

Baladyab اسماعیل محمدی

" اگر به دنبال دوره‌های آموزشی در هر زمینه ای به صورت خصوصی یا نیمه خصوصی هستید، یا می‌خواهید از دوره‌های برگزار شده توسط آموزشگاه‌های استان خود باخبر شوید، در وب سایت بلدیاب می‌توانید اساتید و آموزشگاه‌های که دوره شما را برگزار میکنند را پیدا کنید، در صورت نیاز با آنها تماس بگیرید و به صورت حضوری با آنها کلاس برگزار کنید. "

شما هم می توانید نظر خود را درباره سایت بلدیاب ثبت کنید.