تبلیغات
شما

روش تدریس خصوصی به دانش آموزان کم توان ذهنی

روش تدریس خصوصی به دانش آموزان کم توان ذهنی

آیا تدریس خصوصی به دانش آموزان کم توان ذهنی کمک می‌کند؟ در اولین گام با توجه به موضوع مقاله باید بگوییم که در روش تدریس خصوصی همیشه یک معلم و یک دانش آموز وجود دارد و در این سیستم آموزشی معلم منحصرا با یک دانش آموز در ارتباط است. این موضوع باعث می‌شود که تمامی روش‌های آموزشی بر مبنای شخصیت آن دانش آموز ارائه و اجرا شود؛ حال آنکه اگر دانش آموز فردی با توان ذهنی خاص یا همان کم توان ذهنی باشد؛ به نوعی اهمیت عملکرد تدریس خصوصی در این مورد بارزتر خواهد بود.

تدریس خصوصی به دانش آموزان کم توان ذهنی با توجه به سطح بهره هوشی پایین‌تر این افراد نسبت به میانگین هوش جامعه، مستلزم صبر وحوصله است. در ادامه مطلب از وب سایت انتخاب معلم خصوصی بلدیاب به بررسی خصوصیات این دسته از دانش آموزان و نحوه تدریس خصوصی به آن‌ها می‌پردازیم.

 

تعریف کم توانی ذهنی

به کودکان و دانش آموزانی که نمی‌توانند کارهایی که دوستان و همسالان آن‌ها انجام می‌دهند را انجام دهند; عقب ماندگی یا کم توانی ذهنی می‌گویند. در کودکان و دانش آموزانی که دچار اختلال کم توانی ذهنی هستند دو فاکتور هوش و رفتارهای سازشی مورد بررسی قرار می‌گیرد. به توانایی ذهنی افراد در برنامه ریزی، حل مسئله، استدلال و قضاوت کردن هوش گفته می‌شود. دانش آموزی که برای درک این موارد نیاز به زمان بیشتری دارد یا برایش مشکل است را دانش آموز کم توان ذهنی می‌گویند.

 

خصوصیات کودکان و دانش آموزان با کم توانی ذهنی:

کودکان و دانش آموزان کم توان ذهنی برای انجام کارهایشان نیاز به کمک دیگران دارند. در دوران تحصیل و مدرسه هم کمک گرفتن از معلم خصوصی و انجام آموزش‌ها به صورت تدریس خصوصی کمک فراوانی به این دسته از کودکان و دانش آموزان می‌کند. قبل از هر چیز شما را با خوصیات آن‌ها آشنا می‌کنیم. این خصوصیات عبارتند از:

  • عملکرد ذهنی یا میزان هوش آن‌ها نسبت به دیگر افراد جامعه پایین‌تر است.
  • مهارت لازم را برای انجام کارهای روزانه ندارند.
  • به راحتی نمی‌توانند با محیط پیرامون و محیط زندگی خود سازگار شوند.
  • برای یادگیری نیاز به تکرار بیشتر و پشتیبانی دارند. ضریب هوشی یا آی کیو این دسته از کودکان و دانش آموزان زیر 70 است.

 

معلم تدریس خصوصی کودکان کم توان ذهنی

در زمینه تدریس خصوصی، معلمان کودکان استثنایی و دارای اختلال کم توانی ذهنی هم با توجه به توانایی‌ها و مهارت خود می‌توانند اقدام به پذیرش کلاس‌های خصوصی در جهت آموزش به دانش آموزان کم توان ذهنی نمایند. معلمان این دسته از دانش آموزان علاوه بر تحصیلات عالیه مرتبط با این رشته، می‌بایست از تجربه کاری مفید و طولانی مدت بهره مند و دارای خصوصیات زیر باشد:

 

خلاقیت:

با توجه به اینکه میزان بهره هوشی هر دانش آموز کم توان ذهنی مشخص است; معلم باید سبک یادگیری خاصی را منحصر به آن دانش آموز; در دستور کار خود قرار دهد و خلاقیت و نوآوری معلم مستلزم این امر است.

 

سازگاری و شرایط پذیری:

توانایی معلم در پذیرش شرایط این دانش آموزان حائز اهمیت است؛ چرا که ایجاد تنش و ناسازگاری در این دانش آموزان امری اجتناب ناپذیر بوده و معلم باید قدرت مقابله با تنش زایی را داشته باشد و جو محیط آموزش را آرام کند.

 

سازمان دهی:

در روش تدریس خصوصی به دانش آموزان کم توان ذهنی مدیریت زمان و میزان یادگیری فرد می‌تواند رضایت خاطر والدین دانش آموز را فراهم نماید. زیرا تدریس خصوصی به لحاظ مالی مستلزم هزینه است و معلم باید با تدریس صحیح مطالب درسی را در بهینه‌ترین زمان ممکن، در سازمان دهی کلاس خود توانمند باشد.

 

آموزش به دانش آموزان کم توان ذهنی

 

روش آموزش و تدریس به دانش آموزان کم توان ذهنی

آموزش دانش آموزان کم توان ذهنی زمانی موثر و مفید است که میزان وابستگی فرد کاهش پیدا کند. روش آموزش خصوصی می‌تواند یکی از موثرترین راهکارها در کاهش این وابستگی باشد. در این روش معلم خصوصی می‌تواند با تکرار یا استمرار در آموزش یک مطلب، یادگیری دانش آموز را به سرانجام برساند و همچنین معلم می‌تواند با بسط و گسترش یک موضوع فرآیند آموزش را تسهیل نماید. روش آموزش به دانش آموزان کم توان ذهنی مستلزم گذاشتن وقت بیشتر، صبر و حوصله و تکرار و تمرین فراوان است.

معلم خصوصی با توجه به اطلاعاتی که از والدین دانش آموز می‌گیرد; شناختی که خود با بررسی یک سری عوامل به دست می‌آورد و بر اساس میزان توانایی دانش آموز با اختلال کم توانی ذهنی; از روش‌های آموزش خاص استفاده می‌کند. نکته مهم این است که معلم خصوصی با روش‌های تدریس نوین و تکنیک‌های یادگیری آشنا باشد، تا دانش آموز بتواند در یادگیری پیشرفت داشته باشد.

 

تدریس خصوصی کم توان ذهنی

تدریس خصوصی برای دانش آموزان و کودکان دارای اختلال کم توانی ذهنی با دانش آموزان عادی متفاوت است. سبک یادگیری که برای این دانش آموز استفاده می‌شود؛ به دلیل اینکه این دسته از کودکان و دانش آموزان درک درستی از مفاهیم انتزاعی ندارند؛ باید از طریق تماس با اشیای واقعی باشد. در تدریس خصوصی، معلم خصوصی تمام توجه و وقت خود را برای دانش آموز می‌گذارد، تا خواس پرتی و بی توجهی را از آن دور کند و در نهایت در مسیر آموزش قرار دهد. یکی از تکنیک هایی که هم در تدریس خصوصی برای دانش آموزان کم توان ذهنی جوابگو است و هم در مدرسه، استفاده از بازی‌های آموزشی انگیزشی برای یادگیری است. بازی‌های انگیزشی کمک می‌کنند تا فرایند یادگیری برای دانش آموز آسان‌تر شود و میزان بی توجهی و درک پایین از مهارت‌ها در او کاهش پیدا کند.

مزایای استفاده از بازی‌های آموزشی در مرحله آموزش و یادگیری به دانش آموزان با اختلال کم توانی ذهنی، هم در مدرسه و هم در تدریس خصوصی با کمک معلم خصوصی، عبارتند از:

  • دانش آموز تشویق به یادگیری می‌شود.
  • بازی‌ها و وسایل آموزشی تاثیر مستقیم بر روی یادگیری دانش آموزان دارد.
  • یادگیری فعال را در این دسته از دانش آموزان ارتقا می‌دهد.
  • مهارت حل مسئله در این دسته از دانش آموزان افزایش پیدا می‌کند و می‌توانند تفاوت‌های فرهنگی را شناسایی کنند.

 

جمع بندی

کمک گرفتن از معلم خصوصی و استفاده از روش‌های تدریس خصوصی برای دانش آموزان کم توان ذهنی کمک می‌کند تا دانش آموز نسبت به مسائل آموزشی واکنش بهتری نشان دهد. در جلسات تدریس خصوصی؛ همه توجه معلم به دانش آموز و با تکرار و تمرین فراوان؛ استفاده از تکنیک بازی و تکنیک‌های متناسب با توانایی هایی دانش آموز کم توان ذهنی؛ فرایند یادگیری و آموزش را برای او آسان می‌کند. برای داشتن دسترسی به لیست اساتید و مدرسین مجرب وب سایت بلدیاب می‌توانید درخواست معلم خصوصی را ثبت کنید.

  • تاریخ و ساعت انتشار :
    14:31       1402/01/22
  • تعداد بازدید :
    1162
  • پسندیده :

کلمات کلیدی

دانش آموزان کم توان ذهنی

اختلال کم توانی ذهنی

معلم خصوصی

کودکان و دانش آموزان


دسته بندی

تدریس


درخواست معلم خصوصی یا آموزشگاه

اگر به دنبال انتخاب معلم خصوصی حرفه ای یا دوره های آموزشی در آموزشگاه های معتبر هستید؛ با ثبت اطلاعات خود در فرم درخواست معلم خصوصی یا رزرو آموزشگاه می توانید هر چه سریعتر به کمک بلدیاب کلاس خصوصی یا گروهی مناسب خود را بیابید. (مشاهده فرم درخواست)

اجاره فضای آموزشی خصوصی و گروهی

اگر برای برگزاری کلاس های خصوصی, نیمه خصوصی یا گروهی خود نیاز به فضای آموزشی دارید، سایت بلدیاب امکانی برای شما فراهم کرده تا بتوانید با توجه به شرایط تدریس تان، اقدام به اجاره فضای آموزشی مناسب خود نمایید. (مشاهده مکان های آموزشی)

بلدیاب چگونه کار میکنید؟

سایت بلدیاب با معرفی و تبلیغ دوره های آموزشی مدرسین خصوصی و آموزشگاهای کل کشور فضایی را فراهم نموده تا کاربرانی که نیاز به دوره های آموزشی مختلف دارند با یک جست و جوی ساده در بلدیاب بتوانند مدرس یا آموزشگاه مناسب خود را بیابند و اطلاعات تماس آنها را مشاهده کنند. (درخواست دوره های آموزشی)

‌شرایط همکاری با بلدیاب

مدرسین خصوصی و آموزشگاه داران محترم می توانند برای تبلیغ دوره های آموزشی خود و جذب شاگرد برای کلاس های خصوصی و گروهی ، در هر زمینه ای (درسی، فنی، هنری، ورزشی، مالی ، حسابداری، کسب و کار و ... ) در سایت بلدیاب ثبت نام کنند و از خدمات آن استفاده نمایند. (ثبت نام و همکاری)

راهنمای تصویری استفاده از سایت بلدیاب

اگر مدرس خصوصی هستید یا آموزشگاه دارید بهتر است قبل از ثبت دوره های آموزشی خود از راهنمای بلدیاب استفاده کنید تا در معرفی دوره های خود و جذب شاگرد یا هنرجو موفق تر عمل کنید. (مشاهده راهنمای بلدیاب)

Baladyab اسماعیل محمدی

" اگر به دنبال دوره‌های آموزشی در هر زمینه ای به صورت خصوصی یا نیمه خصوصی هستید، یا می‌خواهید از دوره‌های برگزار شده توسط آموزشگاه‌های استان خود باخبر شوید، در وب سایت بلدیاب می‌توانید اساتید و آموزشگاه‌های که دوره شما را برگزار میکنند را پیدا کنید، در صورت نیاز با آنها تماس بگیرید و به صورت حضوری با آنها کلاس برگزار کنید. "

شما هم می توانید نظر خود را درباره سایت بلدیاب ثبت کنید.