تبلیغات
شما

کاربرد آموزش یا یادگیری معکوس در مدارس

کاربرد آموزش یا یادگیری معکوس در مدارس

استفاده از یادگیری معکوس در سیستم آموزش و پرورش و اجرای آن در کلاس، کمک می‌کند؛ تا معلمان بتوانند به نیازهای فردی دانش آموزان و فراگیران توجه بیشتری داشته باشند. از مزیت‌های خوب آموزش و یادگیری معکوس این است که به محتواهای آموزشی که توسط معلم تهیه و آماده شدند؛ دانش آموزان همیشه دسترسی دارند. فرایند یادگیری در دانش آموزان و فراگیران با استفاده از آموزش معکوس، بهتر انجام می‌شوند. با توجه به تفاوت‌های فردی دانش آموزان با یکدیگر و تفاوت در میزان و سطح یادگیری هر دانش آموز؛ بر اساس استعداد و توانایی خود؛ از یک بار تا هر چند بار که بخواهند می‌توانند محتوای آموزشی را ببینند. در ادامه مطلب از وب سایت تدریس خصوصی بلدیاب، به بررسی مزایای آموزش معکوس در مدارس می‌پردازیم.

 

یادگیری معکوس چیست؟

به روش نوین تدریس در آموزش که دانش آموزان با ابزارهای دیجیتالی; مطالب درسی را در خانه یاد می‌گیرند و در مدرسه; با کمک معلم آن‌ها را تمرین می‌کنند; یادگیری معکوس می‌گویند. این روش یادگیری و مطالعاتی مدرن باعث شده است کار و امور مدرسه در خانه و انجام تکالیف خانه در مدرسه انجام شوند.

در آموزش معکوس دانش آموزان و فراگیران با کمک گوشی، تبلت یا کامپیوتر محتواهای آموزشی مر بوط به دروس خود را ابتدا فردی یاد می‌گیرند. سپس تکالیف خانه را در کلاس درس، به صورت گروهی و روش‌های نوین مانند بازی در کنار یکدیگر، انجام می‌دهند. در کلاس درس با محوریت و روش یادگیری معکوس، معلمان به عنوان راهنما در کنار دانش آموزان قرار دارند. کلاس‌های درس در آموزش معکوس برخلاف روش سنتی که معلم محور بود؛ دانش آموز محور است. شیوه معکوش در کلاس معکوش 4 ستون مهم دارد که شامل موارد زیر است:

 

محیط یادگیری انعطاف پذیر در کلاس معکوس:

در این نوع از شیوه آموزش و اجرای آن در کلاس؛ برای ایجاد محیط انعطاف پذیر می‌توانند در محیط فیزیکی کلاس تغییر ایجاد کنند. تغییر در چیدمان میز و نیمکت‌ها به صورت مدور یا ثابت و انعطاف پذیری در دروس به ایجاد یک محیط منعطف کمک می‌کند. به دلیل تفاوت‌های فردی دانش آموزان و تفاوت در سرعت درک آن، به این ستون مهم در کلاس معکوس باید توجه شود.

 

فرهنگ یادگیری کلاس معکوس:

در روش سنتی، آموزش در کلاس معلم محور است؛ اما در یادگیری معکوس دانش آموزان در مرکز هستند. این شیوه آموزش کمک می‌کند تا دانش آموزان سبک یادگیری و سرعت آن را هدایت کنند و نقش معلمان در کنار آن‌ها یک نقش جانبی است.

 

محتوای خودخواسته در کلاس معکوس:

در آموزش معکوس برای اینکه دانش آموزان تمرین عملی داشته باشند و علاوه بر اینکه فرایند یادگیری خوب پیش می‌رود؛ در یادگیری فعال باشند؛ به دنبال روش هایی برای زیاد کردن تایم کلاس هستند.

 

معلم حرفه ای در کلاس معکوس:

برای اینکه یادگیری معکوس درست پیش برود; معلم یا مدرس باید مهارت‌های تعلیمی بالایی داشته باشد. علاوه بر منعطف بودن و بهره بردن از روش‌های نوین تدریس، باید پیوسته بر روی فعالیت دانش آموزان هم نظارت داشته باشد.

 

مزایای یادگیری معکوس در مدارس

اینکه دانش آموزان و فراگیران در خانه مطالب درسی که توسط معلم تهیه شده را به صورت فیلم می‌بینند؛ مزایای خوبی دارد. در این روش فرایند یادگیری، به دلیل اینکه تمام توجه دانش آموز حین دیدن فیلم‌های آموزشی به خودش است؛ بهتر پیش می‌رود. در ادامه شما را با دیگر مزایای این نوع از یادگیری آشنا می‌کنیم.

 

کاربرد یادگیری معکوس

 

استقلال دانش آموزان را افزایش می‌دهد:

در آموزش و شیوه معکوس دانش آموزان می‌توانند برای یادگیری مطالب درسی زمان لازم را صرف کنند. همچنین می‌توانند فیلم‌ها و محتواهای آموزشی را چندین بار ببیند. اما در روش سنتی معلمان باید در زمان کم کلاس حجم زیادی از مطالب را تدریس کنند. فرایند یادگیری به دلیل حجم زیاد مطالب و نداشتن توجه کافی به تک تک دانش آموزان درست پیش نمی‌رود. این روش تدریس کمک می‌کند تا دانش آموزان به صورت مستقل به یادگیری مطالب درسی بپردازند و معلم هم در تایم کلاس، زمان بیشتری برای انجام تمرینات و پاسخ به سوالات دارد.

 

حس همکاری در دانش آموزان تقویت می‌شود:

با یادگیری معکوس دانش آموزان با فعالیت‌های گروهی که برای حل تمرینات دارند؛ کلاس را پیش می‌برند در نتیجه باعث همکاری آن‌ها با همکلاسی هایشان و مدیریت کلاس می‌شود. در این شیوه آموزش گاهی دانش آموزان مطالب را برای یکدیگر تدریس می‌کنند که به آن هرم یادگیری می‌گویند و باعث ثبت مطالب درسی در ذهن آن‌ها می‌شود.

 

درک عمیق مطالب درسی توسط دانش آموزان:

با توجه به دسترسی دانش آموزان به فیلم‌ها و محتواهای آموزشی مطالب درسی، برای همیشه می‌توانند هر موضوع درسی را بررسی و درک کنند. به نوعی باعث می‌شود که عمیق به آن توجه کنند و معلم با تشویق کردن می‌تواند انگیزه دانش آموزان را افزایش دهد. هر چقدر میزان آگاهی دانش آموزان نسبت به یک موضوع یا مطلب درسی بالاتر برود; فهمیدن و درک آن موضوع راحت‌تر است.

علاوه بر مزایای گفته شده، از دیگر مزایای یادگیری معکوس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دسترسی راحت به مطالب درسی
  • ایجاد حس مسئولیت پذیری در دانش آموزان
  • تقویت مهارت‌های زندگی
  • امکان تنظیم سرعت تدریس با سطح یادگیری دانش آموزان
  • بهبود سطح علمی دانش آموزان
  • افزایش اعتماد به نفس در دانش آموزان
  • تعامل بهتر معلم با دانش آموزان به دلیل تایم بیشتر کلاس

 

معایب یادگیری معکوس در مدارس:

در کنار تمام مزایای خوب یادگیری معکوس در مدارس و کاربرد آن در کلاس درس، یک عیب بزرگ دارد. عیب آموزش معکوس این است که به فناوری وابستگی زیادی دارد. علاوه بر این دانش آموزان باید دسترسی راحت به اینترنت داشته باشند و در کنار آن امکانات دیجیتالی مناسب هم نیاز است. برخی از دانش آموزان از این دسته امکانات دیجیتالی و اینترنت به دلیل ضعف مالی محروم هستند.

 

جمع بندی

برای تبدیل یک کلاس درس به کلاس معکوس و استفاده از شیوه و روش یادگیری معکوس نیاز است قبل از آن اقداماتی انجام شود. با توجه به چالش هایی که ممکن است در اجرای این روش پیش آید؛ معلمان باید با صبوری کامل به اجرای آن بپردازند. روش تدریس معکوس در حالت کلی شامل فیلم گرفتن، استفاده از بستر مناسب برای به اشتراک گذاشتن مطالب درسی ضبط شده، آموزش استفاده از نرم افزار برای دیدن آموزش ها، ایجاد فرصت برای انجام فعالیت‌های کلاسی و پیش رفتن فرایند یادگیری اصولی و در نهایت ارزیابی است. با توجه به تمام روش‌های نوین تدریس گاهی لازم است برای یک سری از دانش آموزان که ضعف در یادگیری دارند؛ از معلم خصوصی کمک گرفته شود. برای ثبت درخواست معلم خصوصی می‌توانید به وب سایت بلدیاب مراجعه کنید.

 

  • تاریخ و ساعت انتشار :
    13:31       1401/10/27
  • تعداد بازدید :
    370
  • پسندیده :

کلمات کلیدی

یادگیری معکوس

فرایند یادگیری

آموزش معکوس

مطالب درسی

محتواهای آموزشی


دسته بندی

تدریس


درخواست معلم خصوصی یا آموزشگاه

اگر به دنبال انتخاب معلم خصوصی حرفه ای یا دوره های آموزشی در آموزشگاه های معتبر هستید؛ با ثبت اطلاعات خود در فرم درخواست معلم خصوصی یا رزرو آموزشگاه می توانید هر چه سریعتر به کمک بلدیاب کلاس خصوصی یا گروهی مناسب خود را بیابید. (مشاهده فرم درخواست)

اجاره فضای آموزشی خصوصی و گروهی

اگر برای برگزاری کلاس های خصوصی, نیمه خصوصی یا گروهی خود نیاز به فضای آموزشی دارید، سایت بلدیاب امکانی برای شما فراهم کرده تا بتوانید با توجه به شرایط تدریس تان، اقدام به اجاره فضای آموزشی مناسب خود نمایید. (مشاهده مکان های آموزشی)

بلدیاب چگونه کار میکنید؟

سایت بلدیاب با معرفی و تبلیغ دوره های آموزشی مدرسین خصوصی و آموزشگاهای کل کشور فضایی را فراهم نموده تا کاربرانی که نیاز به دوره های آموزشی مختلف دارند با یک جست و جوی ساده در بلدیاب بتوانند مدرس یا آموزشگاه مناسب خود را بیابند و اطلاعات تماس آنها را مشاهده کنند. (درخواست دوره های آموزشی)

‌شرایط همکاری با بلدیاب

مدرسین خصوصی و آموزشگاه داران محترم می توانند برای تبلیغ دوره های آموزشی خود و جذب شاگرد برای کلاس های خصوصی و گروهی ، در هر زمینه ای (درسی، فنی، هنری، ورزشی، مالی ، حسابداری، کسب و کار و ... ) در سایت بلدیاب ثبت نام کنند و از خدمات آن استفاده نمایند. (ثبت نام و همکاری)

راهنمای تصویری استفاده از سایت بلدیاب

اگر مدرس خصوصی هستید یا آموزشگاه دارید بهتر است قبل از ثبت دوره های آموزشی خود از راهنمای بلدیاب استفاده کنید تا در معرفی دوره های خود و جذب شاگرد یا هنرجو موفق تر عمل کنید. (مشاهده راهنمای بلدیاب)

Baladyab اسماعیل محمدی

" اگر به دنبال دوره‌های آموزشی در هر زمینه ای به صورت خصوصی یا نیمه خصوصی هستید، یا می‌خواهید از دوره‌های برگزار شده توسط آموزشگاه‌های استان خود باخبر شوید، در وب سایت بلدیاب می‌توانید اساتید و آموزشگاه‌های که دوره شما را برگزار میکنند را پیدا کنید، در صورت نیاز با آنها تماس بگیرید و به صورت حضوری با آنها کلاس برگزار کنید. "

شما هم می توانید نظر خود را درباره سایت بلدیاب ثبت کنید.