تبلیغات
شما

کاربرد گیمیفیکیشن در آموزش و یادگیری دانش آموزان

کاربرد گیمیفیکیشن در آموزش و یادگیری دانش آموزان

از کاربرد گیمیفیکیشن در آموزش و یادگیری دانش آموزان، می‌توانیم به افزایش انگیزه در دانش آموزان و فراگیران جهت یادگیری بیشتر اشاره کنیم. بازی سازی و استفاده از عناصر بازی در آموزش باعث می‌شود تا علاوه بر لذت بردن، دانش آموزان مطالب درسی را بهتر یاد بگیرند و در ذهن و حافظه آن‌ها تثبیت شود. افزایش تعامل بین معلمان، دانش آموزان و موارد درسی از کاربرد گیمیفیکیشن در آموزش است. ترکیب شدن فرایند آموزش و یادگیری دانش آموزان با بازی، تاثیرات مثبتی در یادگیری و شادی آن‌ها داشته است.

بازی سازی در آموزش کمک می‌کند تا دانش آموزان تفکر انتقادی، توانایی حل مسئله، بالا رفتن سطح یادگیری، مهارت‌ها و دانش را داشته باشند. در ادامه مطلب از وب سایت بلدیاب؛ که دارای سابقه درخشان در تدریس خصوصی و معرفی بهترین مدرسین و اساتید تدریس خصوصی است؛ شما را با کاربردها و مزایای گیمیفیکیشن در آموزش آشنا می‌کنیم.

 

بازی سازی یا گیمیفیکیشن چیست؟

استفاده از اصول و عناصر بازی در مدارس جهت آموزش و یادگیری بهتر دانش آموزان را بازی سازی یا گیمیفیکیشن می‌گویند. گیمیفیکیشن به نوعی کارهای سخت را سرگرم کننده‌تر می‌کند تا فراگیران انگیزه بیشتری برای انجام آن‌ها داشته باشند. یادگیری دانش اموزان و فراگیران وقتی با عناصر مبتنی بر بازی همراه باشد، باعث می‌شود فرایند آموزش آن‌ها با کیفیت بیشتری پیش برود. از گیمیفیکیشن در زمینه‌های زیر استفاده می‌شود:

  • آموزش مجازی و از راه دور
  • آموزش در مدارس
  • کمک‌های اولیه و امداد رسانی
  • آموزش الکترونیک و آموزش کارمندان
  • آموزش استفاده از محصول و کسب و کارها
  • تعلیم دروس مختلف مانند درس ریاضی و درس انگلیسی

 

کاربرد گیمیفیکیشن در آموزش

کاربرد گیمیفیکیشن در آموزش مدارس، مخصوصا کشورهای پیشرفته و در حال پیشرفت زیاد است. در برنامه‌ها و کلاس‌های مجازی یا آموزش مجازی، گیمیفیکیشن مزایای خوبی دارد. این مزایا در آموزش مجازی شامل موارد زیر است:

  • بالا رفتن انگیزه دانش آموزان و فراگیران برای یادگیری
  • افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان و بهبود فرایند آموزش و یادگیری
  • داشتن احساس بهتر در محیط و فضای یادگیری
  • کاهش استرس دانش آموزان هنگام یادگیری و کاهش شکست هنگام آموزش
  • در ازای پاداش آموزش بیشتری را پذیرا هستند.

در ادامه مطلب از وب سایت انتخاب معلم خصوصی بلدیاب، شما را با کاربرد گیمیفیکیشن در آموزش و یادگیری دانش آموزان آشنا می‌کنیم.

 

ایجاد فضای رقابتی در کلاس از کاربرد گیمیفیکیشن در آموزش:

برای اینکه بازی سازی و فرایند آموزش در کلاس به صورت موفق پیش برود، نیاز است به علاقه دانش آموزان و فراگیران توجه شود. همچنین گیمیفیکیشن مورد استفاده در آموزش خلاقانه باشد. کسب امتیاز در کلاس توسط دانش آموزان کمک می‌کند تا در فضای سالم و پویای کلاس با همکلاسی‌های خود در رقابت باشند. این رقابت سالم کمک می‌کند سطح یادگیری دانش آموزان بالا برود و پیشرفت تحصیلی خوبی داشته باشند.

 

استفاده از سیستم تشویق با کمک گیمیفیکیشن و امتیاز دهی:

از کاربرد گیمیفیکیشن در آموزش می‌توانیم به سیستم تشویق اشاره کنیم، که تاثیر مثبتی بر روی افزایش انگیزه دانش آموزان برای یادگیری در هر رده سنی دارد. امتیاز دهی جهت انجام فعالیت‌های کلاسی به پیشرفت تحصیلی و یادگیری مطالب درسی کمک می‌کند. کسب امتیاز جهت انجام فعالیت‌های درسی و تاثیر مثبت آن بر روی نمرات درسی دانش آموزان; کمک می‌کند تا دانش آموزان در کلاس درس لذت بیشتری ببرند و از فرایند آموزش و یادگیری; رضایت کامل داشته باشند.

 

اهمیت کاربرد گیمیفیکیشن در آموزش

 

تشویق دانش آموزان به کار گروهی کاربرد گیمیفیکیشن در آموزش:

گیمیفیکیشن یا بازی سازی باید در کلاس به نحوی اجرا شود، که دانش آموزان و فراگیران را تشویق به کار گروهی و همکاری کند. یادگیری مطالب درسی با یکدیگر، داشتن تعامل و بازی کردن کمک می‌کند تا محیط آموزشی ایده آل و فرایند یادگیری دانش آموزان عالی پیش برود. در ازای انجام کار گروهی می‌توانید امتیاز و جایزه در نظر بگیرید؛ که باعث می‌شود دانش آموزان تلاش بیشتری کنند؛ تا با کسب امتیاز بیشتر برای تیم شان؛ برنده جایزه باشند.

 

اهمیت و تاثیر گیمیفیکیشن در آموزش

اهمیت و کاربرد گیمیفیکیشن در آموزش تا حدی است که میزان بازدهی دانش آموزان را در فرایند یادگیری افزایش می‌دهد. همچنین با به چالش کشیدن ذهن دانش آموزان باعث می‌شود قدرت حل مسئله و خلاقیت در آن‌ها افرایش پیدا کند. کاربرد گیمیفیکیشن در آموزش این است که دانش آموزان هدف گرا می‌شوند. امروزه با ایجاد بستر فناوری در محیط‌های آموزشی و هوشمند سازی مدارس، بهره بردن از بازی سازی و گیمیفیکیشن راحت‌تر شده و نتایج رضایت بخشی را در بر داشته است.

 

نتایج عالی گیمیفیکیشن در آموزش:

بهره بردن از گیمیفیکیشن در فرایند یادگیری و آموزش دانش آموزان، نتایج عالی و خوبی را در بردارد که شامل موارد زیر است:

  • یادگیری مهارت‌های خاص و مهارت سازی
  • بالا رفتن میزان تمرکز دانش آموزان بر روی مطالعه مطالب درسی
  • ماندگاری بهتر مطالب در ذهن دانش آموزان که نتیجه بازی‌های تعاملی و کاربرد گیمیفیکیشن در آموزش است.
  • در برابر شکست‌ها دانش آموزان انعطاف پذیری دارند و آن را مرحله ای از فرایند یادگیری می‌دانند.
  • به طور منجسم تکالیف خود را انجام می‌دهند.
  • دانش آموزان پیشرفت محسوسی در روند تحصیلی خود دارند، که این امر کاربرد گیمیفیکیشن در آموزش و یادگیری دانش آموزان را بیشتر تایید می‌کند.

 

مزایای استفاده از گیمیفیکیشن در آموزش:

در بالا شما را با کاربرد گیمیفیکیشن در آموزش و یادگیری دانش آموزان، نتایج عالی و اهمیت آن آشنا کردیم. در ادامه قصد داریم که شما را با مزایا بازی سازی در مدارس و امر آموزش آشنا کنیم.

  • قدرت یادگیری دانش آموزان و کیفیت آموزشی را ارتقا می‌دهد.
  • علاقه و انگیزه دانش آموزان به یادگیری را افزایش می‌دهد.
  • امکان ارزیابی و بررسی بهتر دانش آموزان وجود دارد.
  • باعث بهبود عملکرد معلمان و افزایش انگیزه آن‌ها برای تدریس می‌شود.
  • فرایند آموزش و یادگیری عمیق‌تر صورت می‌گیرد و مطالب بهتر در ذهن دانش آموزان و فراگیران تثبیت می‌شود.
  • به رشد شناختی دانش آموزان کمک می‌کند.

 

جمع بندی

کاربرد گیمیفیکیشن در آموزش کمک می‌کند; تا معلمان در کلاس برنامه ریزی داشته باشند و با استفاده از خلاقیت و عناصر بازی; مفاهیم و مطالب درسی را به صورت عالی; به دانش آموزان و فراگیران ارائه دهند. بازی سازی در مدارس و کلاس درس؛ فضای آموزشی را برای دانش اموزان جذاب‌تر می‌کند و باعث می‌شود تا با تعامل بیشتر با همکلاسی‌های خود؛ مطالب را بهتر یاد بگیرند و پیشرفت تحصیلی خوبی داشته باشند. نکته مهمی که نباید فراموش کنید این است که گیمیفیکیشن با یادگیری مبتنی بر بازی تفات دارد. شما می‌توانید با مراجعه به وب سایت بلدیاب و مطالعه مقاله بازی در آموزش چه تاثیری برروی یادگیری دارد، متوجه تفاوت آن با گیمیفیکیشن شوید.

  • تاریخ و ساعت انتشار :
    10:03       1401/08/17
  • تعداد بازدید :
    406
  • پسندیده :

کلمات کلیدی

کاربرد گیمیفیکیشن در آموزش

بازی سازی

یادگیری دانش اموزان

فرایند آموزش


دسته بندی

تدریس


درخواست معلم خصوصی یا آموزشگاه

اگر به دنبال انتخاب معلم خصوصی حرفه ای یا دوره های آموزشی در آموزشگاه های معتبر هستید؛ با ثبت اطلاعات خود در فرم درخواست معلم خصوصی یا رزرو آموزشگاه می توانید هر چه سریعتر به کمک بلدیاب کلاس خصوصی یا گروهی مناسب خود را بیابید. (مشاهده فرم درخواست)

اجاره فضای آموزشی خصوصی و گروهی

اگر برای برگزاری کلاس های خصوصی, نیمه خصوصی یا گروهی خود نیاز به فضای آموزشی دارید، سایت بلدیاب امکانی برای شما فراهم کرده تا بتوانید با توجه به شرایط تدریس تان، اقدام به اجاره فضای آموزشی مناسب خود نمایید. (مشاهده مکان های آموزشی)

بلدیاب چگونه کار میکنید؟

سایت بلدیاب با معرفی و تبلیغ دوره های آموزشی مدرسین خصوصی و آموزشگاهای کل کشور فضایی را فراهم نموده تا کاربرانی که نیاز به دوره های آموزشی مختلف دارند با یک جست و جوی ساده در بلدیاب بتوانند مدرس یا آموزشگاه مناسب خود را بیابند و اطلاعات تماس آنها را مشاهده کنند. (درخواست دوره های آموزشی)

‌شرایط همکاری با بلدیاب

مدرسین خصوصی و آموزشگاه داران محترم می توانند برای تبلیغ دوره های آموزشی خود و جذب شاگرد برای کلاس های خصوصی و گروهی ، در هر زمینه ای (درسی، فنی، هنری، ورزشی، مالی ، حسابداری، کسب و کار و ... ) در سایت بلدیاب ثبت نام کنند و از خدمات آن استفاده نمایند. (ثبت نام و همکاری)

راهنمای تصویری استفاده از سایت بلدیاب

اگر مدرس خصوصی هستید یا آموزشگاه دارید بهتر است قبل از ثبت دوره های آموزشی خود از راهنمای بلدیاب استفاده کنید تا در معرفی دوره های خود و جذب شاگرد یا هنرجو موفق تر عمل کنید. (مشاهده راهنمای بلدیاب)

Baladyab اسماعیل محمدی

" اگر به دنبال دوره‌های آموزشی در هر زمینه ای به صورت خصوصی یا نیمه خصوصی هستید، یا می‌خواهید از دوره‌های برگزار شده توسط آموزشگاه‌های استان خود باخبر شوید، در وب سایت بلدیاب می‌توانید اساتید و آموزشگاه‌های که دوره شما را برگزار میکنند را پیدا کنید، در صورت نیاز با آنها تماس بگیرید و به صورت حضوری با آنها کلاس برگزار کنید. "

شما هم می توانید نظر خود را درباره سایت بلدیاب ثبت کنید.