تبلیغات
شما

شیوه تدریس به دانش آموزان اوتیسم چگونه است؟

شیوه تدریس به دانش آموزان اوتیسم چگونه است؟

آموزش دانش آموزان اوتیسم در مقایسه با دیگر دانش آموزان نیاز به تجربه و ظرافت بیشتری دارد. این دسته از دانش آموزان هنگام تعامل و ارتباط با دیگران مشکل دارند. برای آموزش و یادگیری دانش آموزان اوتیسم معلمان باید از روش‌های تدریس خاص همراه با بازی استفاده کنند، تا نتیجه دلخواه حاصل شود. با درک تفاوت‌های این دسته از دانش آموزان با بقیه، به راحتی متوجه می‌شوید که آموزش پذیر هستند. معلمان; می‌توانند جهت شناخت و آشنایی بیشتر با خصوصیات این دانش آموزان; از خود آن‌ها یا خانواده آن‌ها سوال کنند. در ادامه مطلب از وب سایت تدریس خصوصی بلدیاب، شما را با روش‌ها و راهکارهای برخورد با دانش آموزان اوتیسم آشنا می‌کنیم.

 

اوتیسم چیست؟

به اختلالات نورولوژیکی که در زیر سن 3 سالگی در کودکان ایجاد می‌شود و مغز آن‌ها در زمینه مهارت‌های ارتباطی و رفتارهای اجتماعی نمی‌تواند به درستی عمل کند را، اوتیسم می‌گویند. کودکان، بزرگسالان و دانش آموزان اوتیسم در بازی‌های نمادین، ارتباط کلامی و غیر کلامی و رفتارهای اجتماعی دارای مشکل هستند. برای شناخت این دسته از کودکان و دانش آموزان؛ لازم است مدت زمانی هر چند کوتاه؛ با آن‌ها وقت گذرانده و در موقعیت ها؛ عکس العمل آن‌ها دیده شود. این دسته از دانش آموزان را نباید وادار به انجام کاری کرد و معلمان باید از شیوه‌ها و روش‌های همراه با بازی برای آموزش و یادگیری آن‌ها استفاده کنند.

 

خصوصیات دانش آموزان اوتیستیک:

کودکان و دانش آموزان اوتیسم هرکدام منحصر به فرد هستند، ولی در حالت کلی خصوصیات و ویژگی‌های مفید آن‌ها شامل موارد زیر است:

  • در لحظه و حال زندگی می‌کنند.
  • حافظه بسیار قوی و خوبی دارند.
  • خیلی کم و به ندرت دروغ می‌گویند.
  • زندگی آن‌ها محدود به خواسته‌ها و انتظارات دیگران نیست.
  • به دنبال خواسته‌ها و هدف‌های خود هستند.
  • خیلی کم دیگران را قضاوت می‌کنند.

 

خصوصیات و مشکلات شایع در دانش آموزان اوتیستیک:

این دسته از دانش آموزان که دارای بیماری اوتیستیک هستند، مشکلاتی دارند که شامل موارد زیر است:

  • حرکت بدن و انجام کارهای تکراری
  • کم حسی یا بیش حسی در حواس پنجگانه
  • برای بیان احساسات خود واکنش‌های غیر معمول دارند.
  • عدم تغییر پذیری و نیاز شدید به ثبات
  • مشکل در برقراری ارتباط با دیگران، بازی کردن یا انجام کار با دیگران
  • علاقه به وسایل غیرمعقول

 

شیوه تدریس به دانش آموزان اوتیسم

شیوه و روش‌های تدریس به دانش آموزان اوتیسم در حالت کلی به دسته‌های زیر تقسیم می‌شوند:

 

روش ABA:

این شیوه تدریس بر اساس رفتارهایی است که در ازای آن دانش آموزان اوتیستیک تشویق می‌شوند; تا با تکرار; فرایند اموزش و یادگیری انجام شود. روش دیگر که زیر مجموعه این نوع از شیوه تدریس است، روش جزء به جزء و روش لوواس است. در ازای کاری که از دانش آموز خواسته می‌شود باید پاسخی بدهد و مهارت و آموزش به قسمت‌های کوچک‌تر تقسیم می‌شود.

 

روش ارتباط با تبادل تصویر:

مشکلی که دانش آموزان اوتیسم دارند، برقراری ارتباط با دیگران است. این روش و شیوه تدریس برای کودکان و دانش آموزانی که نمی‌توانند صحبت کنند، مناسب است. بر اساس روش ABA به آن‌ها آموزش می‌دهند که از طریق دادن تصویر نیاز خود را بر طرف کنند.

 

روش TEACCE:

در این روش سعی می‌شود محیط زندگی و محیط آموزش با دانش آموزان تطبیق داده شود. همچنین کمک می‌کنند مهارت‌های اجتماعی و روابط آن‌ها بهبود پیدا کند.

 

روش فلورتایم:

در این روش برای آموزش دانش آموزان اوتیسم از برنامه‌های بازی موثر استفاده می‌شود. از روش فلور تایم در کنار روش‌های دیگر استفاده می‌کنند.

 

داستان‌های اجتماعی:

این نوع از داستان‌ها مخصوص دانش آموزان اوتیستیک طراحی شدند و با کمک آن‌ها مهارت‌های لازم و مطالب درسی را به آن‌ها آموزش می‌دهند.

در کنار تمام روش‌های تدریس; معلمان در مدارس می‌توانند برای دانش آموزان اوتیسم طرح درس مشخصی داشته باشند و با حمایت بیشتر و تامین آرامش; به آن‌ها در یادگیری مهارت‌ها و مطالب درسی کمک کنند.

 

آموزش دانش آموزان اوتیسم

 

نحوه برخورد با دانش آموزان اوتیسم

به دلیل ویژگی‌های رفتاری و اخلاقی مختلفی که کودکان و دانش آموزان اوتیسم دارند، لازم است والدین آن‌ها و معلمان اطلاعات کاملی در رابطه با نحوه برخورد با آن‌ها داشته باشند. در ادامه مطلب از وب سایت انتخاب معلم خصوصی بلدیاب، شما را با نحوه برخورد با دانش آموزان اوتیستیک آشنا می‌کنیم.

 

آموزش دانش آموزان اوتیسم همراه با مفاهیم جذاب باشد:

در نحوه برخورد با دانش آموزان اوتیستیک سعی کنید مفاهیم و مطالب درسی و هر نکته ای را با روش و شیوه تدریس جذاب به آن‌ها آموزش دهید. شناسایی نقاط قوت این دسته از دانش آموزان یک ابزار قوی در فرایند آموزش و یادگیری آن‌ها است. همچنین شناسایی نقاط قوت کمک می‌کند تا بتوانید ارتباط خوبی با آن‌ها برقرار کنید. پرسیدن سوالات جذاب هم یکی دیگر از تکنیک‌های نحوه برخورد با دانش آموزان اوتیسم است. این تکنیک کمک می‌کند تا هنگام زمان آموزش و یادگیری بی حوصله نباشند و ذهن شان درگیر موضوعات و مطالب جذاب شود.

 

نحوه برخورد با دانش آموزان اوتیسم با ارائه چندین انتخاب:

یکی از نکات مهم در نحوه برخورد با دانش آموزان اوتیستیک این است که به آن‌ها چند انتخاب ارائه دهید، تا این حس در آن‌ها القاء شود که بر روی زندگی خود کنترل دارند. همچنین ارائه چندین انتخاب کمک می‌کند تا انگیزه بیشری برای یادگیری داشته باشند، مانند انتخاب تمرینات دلخواه جهت حل کردن.

 

شرکت دادان دانش آموزان اوتیستیک در مکالمات گروهی و صحبت کردن:

در نحوه برخورد با دانش آموزان اوتیستیک سعی کنید با روش‌ها و ترفندهای مختلف آن‌ها را وارد مکالمات گروهی کنید، تا صحبت کنند. برای ارتباط گرفتن با همکلاسی‌های خود و صحبت کردن سعی کنید از موضوعات جذاب استفاده کنید.

 

ایجاد محیط راحت و بدون استرس در کلاس درس:

در نحوه برخورد با دانش آموزان اوتیسم برای اینکه در کلاس عملکرد خوبی داشته باشند، لازم است درمحیط و فضای آموزشی احساس امنیت کنند. به حداقل رساندن سر و صداها ،کاهش نور مستقیم خورشید و استفاده از صندلی‌های راحت؛ اقداماتی هستند؛ که محیط آرامی را در کلاس فراهم می‌کنند و سطح یادگیری دانش اموزان اوتیستیک را؛ بالا می‌برند.

 

ارائه راه حل به جای نوشتن تکالیف و دستخط:

یکی از مشکلات و چالش هایی که دانش آموزان اوتیستیک با آن مواجه هستند، نوشتن تکالیف و دستخط است. یا سرعت نوشتن آن‌ها کند است یا اینکه اصلا نمی‌توانند بنویسند. برخورد آرام و دادن زمان بیشتر به آن‌ها می‌تواند کمک کند که مهارت نوشتن را یاد بگیرند. همچنین می‌توانید از کامپیوتر یا تبلت به جای نوشتن با مداد و خودکار استفاده کنید. استفاده از کامپیوتر و تبلت کمک می‌کند تا روی محتوایی که تایپ می‌کنند یا می‌نویسند، تمرکز داشته باشند. در نتیجه علاوه بر افزایش سطح یادگیری دانش آموزان اوتیسم، فرایند آموزش و یادگیری آن‌ها به خوبی پیش می‌رود. این دسته از دانش آموزان در سازماندهی عملکرد خوبی دارند، اما گاهی در نوشتن تکالیف و انجام آن با مشکل مواجه می‌شوند. معلمان سعی کنند از آن‌ها حمایت کنند، تا بدون استرس تکالیف خود را انجام دهند.

 

استراحت و زمانی کافی و توجه به مسائل ارتباطی:

دانش آموزان اوتیسم هنگامی که زمان کافی و بین انجام کارها و تکالیف خود تایم استراحت داشته باشند، کارهای خود را به بهترین شکل انجام می‌دهند. دادن زمانی کافی و استراحت یکی از نکات نحوه برخورد با این دسته از دانش آموزان است. همچنین برای اینکه سطح یادگیری دانش آموزان اوتیستیک بالا برود و مهارت‌ها را به خوبی یادبگیرند، لازم است در محیط مناسب با همسالان خود قرار بگیرند و با آن‌ها در ارتباط باشند. با دیدن همکلاسی‌های خود هنگام انجام مهارت ها، راحت‌تر می‌توانند یاد بگیرند.

 

جمع بندی

روش و شیوه تدریس به کودکان و دانش آموزان اوتیسم باید بر اساس توانایی‌های آن‌ها و کمک گرفتن از محرک‌های حسی طراحی شود. ادغام روش‌های رفتار درمانی با روش‌های حسی می‌تواند بهترین روش و شیوه تدریس و آموزش به دانش آموزان اوتیسم باشد. نتیجه آموزش‌های جذاب افزایش تمرکز و سطح یادگیری دانش اموزان اوتیستیک است. در شرایط خاص والدین می‌توانند از معلم خصوصی و جلسات تدریس خصوصی کمک بگیرند. برای داشتن دسترسی به لیست اساتید و مدرسین برتر خصوصی می‌توانید به وب سایت بلدیاب مراجعه کنید.

  • تاریخ و ساعت انتشار :
    10:00       1401/08/03
  • تعداد بازدید :
    354
  • پسندیده :

کلمات کلیدی

دانش آموزان اوتیسم

آموزش و یادگیری

شیوه تدریس

یادگیری دانش آموزان


دسته بندی

تدریس


درخواست معلم خصوصی یا آموزشگاه

اگر به دنبال انتخاب معلم خصوصی حرفه ای یا دوره های آموزشی در آموزشگاه های معتبر هستید؛ با ثبت اطلاعات خود در فرم درخواست معلم خصوصی یا رزرو آموزشگاه می توانید هر چه سریعتر به کمک بلدیاب کلاس خصوصی یا گروهی مناسب خود را بیابید. (مشاهده فرم درخواست)

اجاره فضای آموزشی خصوصی و گروهی

اگر برای برگزاری کلاس های خصوصی, نیمه خصوصی یا گروهی خود نیاز به فضای آموزشی دارید، سایت بلدیاب امکانی برای شما فراهم کرده تا بتوانید با توجه به شرایط تدریس تان، اقدام به اجاره فضای آموزشی مناسب خود نمایید. (مشاهده مکان های آموزشی)

بلدیاب چگونه کار میکنید؟

سایت بلدیاب با معرفی و تبلیغ دوره های آموزشی مدرسین خصوصی و آموزشگاهای کل کشور فضایی را فراهم نموده تا کاربرانی که نیاز به دوره های آموزشی مختلف دارند با یک جست و جوی ساده در بلدیاب بتوانند مدرس یا آموزشگاه مناسب خود را بیابند و اطلاعات تماس آنها را مشاهده کنند. (درخواست دوره های آموزشی)

‌شرایط همکاری با بلدیاب

مدرسین خصوصی و آموزشگاه داران محترم می توانند برای تبلیغ دوره های آموزشی خود و جذب شاگرد برای کلاس های خصوصی و گروهی ، در هر زمینه ای (درسی، فنی، هنری، ورزشی، مالی ، حسابداری، کسب و کار و ... ) در سایت بلدیاب ثبت نام کنند و از خدمات آن استفاده نمایند. (ثبت نام و همکاری)

راهنمای تصویری استفاده از سایت بلدیاب

اگر مدرس خصوصی هستید یا آموزشگاه دارید بهتر است قبل از ثبت دوره های آموزشی خود از راهنمای بلدیاب استفاده کنید تا در معرفی دوره های خود و جذب شاگرد یا هنرجو موفق تر عمل کنید. (مشاهده راهنمای بلدیاب)

Baladyab اسماعیل محمدی

" اگر به دنبال دوره‌های آموزشی در هر زمینه ای به صورت خصوصی یا نیمه خصوصی هستید، یا می‌خواهید از دوره‌های برگزار شده توسط آموزشگاه‌های استان خود باخبر شوید، در وب سایت بلدیاب می‌توانید اساتید و آموزشگاه‌های که دوره شما را برگزار میکنند را پیدا کنید، در صورت نیاز با آنها تماس بگیرید و به صورت حضوری با آنها کلاس برگزار کنید. "

شما هم می توانید نظر خود را درباره سایت بلدیاب ثبت کنید.